Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2016 poz. 7231

Uchwała nr XXVIII/219/2016 Rady Miejskiej Będzina

z dnia 21 grudnia 2016r.

w sprawie powołania Będzińskiej Rady Seniorów oraz nadania jej Statutu

Na podstawie art. 5c ust. 2 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późn. zm.)

Rada Miejska Będzina

uchwala:

§ 1. Powołuje się Będzińską Radę Seniorów.

§ 2. Nadaje się Będzińskiej Radzie Seniorów statut w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Będzina.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej Będzina


Krzysztof Dudziński


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5c ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późniejszymi zmianami) "rada gminy, z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk, może utworzyć gminną radę seniorów". Powołanie Będzińskiej Rady Seniorów zapewni mieszkańcom miasta, będącym osobami starszymi możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym poprzez współdziałanie z organami władzy samorządowej. Będzińscy seniorzy uzyskają możliwość reprezentowania swoich interesów oraz rozwiązywania istotnych z ich punkty widzenia problemów indywidualnych, czy grupowych. Będzińska Rada Seniorów, będąc organem o charakterze doradczym, inicjatywnym i konsultacyjnym wspierać będzie aktywność osób starszych, służącą integracji międzypokoleniowej i wspieraniu środowiska osób starszych. W związku z powyższym należy przyjąć uchwałę jak w sentencji.


Załącznik do Uchwały Nr XXVIII/219/2016
Rady Miejskiej Będzina
z dnia 21 grudnia 2016 r.

Statut Będzińskiej Rady Seniorów

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Statut Będzińskiej Rady Seniorów, zwany dalej Statutem, określa tryb wyboru członków Rady oraz jej działania.

2. Ilekroć w Statucie jest mowa o:

1) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.);

2) Radzie - należy przez to rozumieć Będzińską Radę Seniorów;

3) Prezydencie - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Będzina;

4) Radzie Miejskiej - należy przez to rozumieć Radę Miejską Będzina;

5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Będzinie.

Rozdział 2.
Tryb wyboru członków Rady

§ 2. 1. Rada powoływana jest na okres 3-letniej kadencji.

2. W skład Rady wchodzi 7 osób, zwanych dalej "radnymi seniorami".

3. Radni seniorzy wybierani są spośród mieszkańców miasta Będzina.

§ 3. 1. Każda organizacja pozarządowa i podmiot działający na rzecz osób starszych oraz podmiot prowadzący Uniwersytet Trzeciego Wieku może zgłosić jednego kandydata na radnego seniora spośród swoich członków lub innych mieszkańców Będzina.

2. Co najmniej 15 mieszkańców Będzina, może zgłosić jednego kandydata na radnego seniora spośród swego grona lub spośród innych mieszkańców Będzina.

3. Prezydent zarządza nabór kandydatów na radnych seniorów oraz wyznacza termin na zgłaszanie kandydatów. Zarządzenie o naborze kandydatów oraz terminie na zgłaszanie kandydatów podawane jest do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej. Na stronie internetowej Miasta, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu.

4. Zgłoszeń kandydatów dokonuje się w Urzędzie na formularzu zgłoszeniowym, którego wzór określi Prezydent.

5. Do formularza zgłoszeniowego dołączyć należy oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie.

6. Prezydent dokonuje weryfikacji formalnej zgłoszeń kandydatów na radnych seniorów, przy czym:

1) zgłoszenie złożone po ustalonym terminie nie podlega rozpatrzeniu;

2) w przypadku, gdy zgłoszenie zawiera wady formalne Prezydent wzywa do usunięcia braków w terminie 5 dni od dnia doręczenia wezwania;

3) w przypadku nieusunięcia braków w terminie zgłoszenie nie podlega rozpatrzeniu.

7. W przypadku, gdy zgłoszono mniej niż 7 kandydatów na członków Rady. Prezydent zarządza nabór uzupełniający kandydatów na członków Rady oraz wyznacza 7-dniowy termin na zgłaszanie kandydatów. Zarządzenie o naborze uzupełniającym kandydatów oraz terminie ich zgłaszania podawane jest do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu.

8. Procedurę określoną w ust. 7 kontynuuje się do czasu zgłoszenia co najmniej 7 kandydatów na członków Rady.

9. Jeżeli w procedurze naboru lub w procedurze naboru uzupełniającego prawidłowo zgłoszono dokładnie 7 kandydatów na radnych seniorów, wszyscy zgłoszeni kandydaci uzyskują mandat radnego seniora z dniem zamieszczenia przez Prezydenta ogłoszenia o składzie osobowym Rady. Prezydent zamieszcza to ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu w terminie 14 dni od upływu ostatniego wyznaczonego terminu na zgłaszanie kandydatów.

§ 4. 1. Prezydent w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty zakończenia naboru, bądź naboru uzupełniającego,w ramach którego zgłoszono więcej niż 7 kandydatów na radnych seniorów, wyznacza termin i miejsce przeprowadzenia wyborów radnych seniorów. Zarządzenie o wyznaczeniu terminu i miejsca przeprowadzenia wyborów radnych seniorów podawane jest do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu.

2. Organizację i obsługę wyborów zapewnia Prezydent, powołując w tym celu trzyosobową komisję wyborczą.

3. Radni seniorzy wybierani są w głosowaniu równym, bezpośrednim, tajnym.

4. Uprawnionymi do głosowania są mieszkańcy Miasta Będzina.

5. Każdy uprawniony do głosowania może oddać głos na jednego kandydata.

6. Kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów, uzyskują mandat radnego seniora, z dniem zamieszczenia ogłoszenia, o którym mowa w ust.9.

7. W przypadku równej liczby głosów obsadzenie mandatu odbywa się w drodze losowania przeprowadzonego przez komisję wyborczą.

8. Z przeprowadzonych wyborów sporządza się protokół zawierający dane kandydatów oraz liczbę głosów, jaką otrzymali, oraz wynik losowania, jeżeli było ono przeprowadzone.

9. Prezydent w terminie 14 dni od dnia wyborów zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta, a także na tablicy ogłoszeń Urzędu ogłoszenie o wynikach wyborów oraz informację o składzie osobowym Rady.

Rozdział 3.
Zasady działania Rady

§ 5. 1. Radni seniorzy pełnią swoje funkcje społecznie.

§ 6. 1. Rada obraduje na posiedzeniach.

2. Posiedzenia, z zastrzeżeniem §7 ust.1 zwołuje Przewodniczący Rady:

1) z własnej inicjatywy;

2) na wniosek co najmniej trzech radnych seniorów;

3) na wniosek Prezydenta .

3. W posiedzeniach Rady mogą brać udział z głosem doradczym:

1) Prezydent lub jego przedstawiciel;

2) zaproszeni goście.

§ 7. 1. Prezydent zwołuje pierwsze posiedzenie Rady, w terminie 30 dni od daty ogłoszenia wyników wyborów.

2. Pierwsze posiedzenie Rady otwiera i prowadzi do chwili wyboru Przewodniczącego Rady Prezydent lub osoba przez niego upoważniona.

3. Radni seniorzy wybierają ze swego grona Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4. Przewodniczący Rady kieruje jej pracami, w tym :

1) zwołuje posiedzenia Rady;

2) przesyła radnym seniorom,Prezydentowi wnioski osób uprawnionych dotyczące uzupełnienia porządku obrad posiedzenia Rady;

3) przesyła radnym seniorom, Prezydentowi projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem obrad;

4) prowadzi posiedzenia Rady;

5) przedstawia Radzie Miejskiej uchwalone przez Radę sprawozdanie z funkcjonowania Rady w roku ubiegłym, najpóźniej do 31 marca kolejnego roku;

5. W razie nieobecności Przewodniczącego Rady jego obowiązki wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.

§ 8. 1. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał.

2. O posiedzeniu Rady zawiadamia się radnych seniorów oraz Prezydenta najpóźniej 7 dni przed datą posiedzenia.

3. Zawiadomienie ma formę pisemną. Na wniosek radnego seniora lub Prezydenta zawiadomienie może nastąpić drogą elektroniczną na wskazany adres.

4. W zawiadomieniu podaje się termin, godzinę posiedzenia oraz proponowany porządek obrad posiedzenia.

5. Porządek obrad posiedzenia Rady podlega uzupełnieniu na wniosek:

1) co najmniej trzech radnych seniorów;

2) Prezydenta.

6. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał i stanowisk.

7. Decyzje Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w niniejszym Statucie. W przypadku równej ilości głosów, głos decydujący ma Przewodniczący Rady.

8. Głosowanie w sprawach omawianych przez Radę jest jawne, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Statucie.

9. Z przebiegu posiedzenia Rady sporządza się protokół zawierający:

1) kolejny numer, datę i miejsce posiedzenie;

2) porządek obrad;

3) imiona i nazwiska osób obecnych na posiedzeniu;

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;

5) zwięzły opis przebiegu obrad;

6) treść podjętych rozstrzygnięć wraz z wynikiem głosowania.

10. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady oraz protokolant posiedzenia Rady..

11. Do protokołu załącza się listę obecności na posiedzeniu Rady.

§ 9. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego seniora następuje w razie :

1) upływu kadencji Rady;

2) śmierci radnego seniora;

3) rezygnacji przez radnego seniora;

4) skazania radnego seniora prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;

5) odwołania przez Radę w przypadku ujawnienia okoliczności mogących poddać w wątpliwość wiarygodność radnego seniora niezbędną do wypełniania zadania o charakterze zaufania publicznego, przy czym odwołanie radnego seniora następuje na drodze uchwały podjętej przez Radę w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy członków Rady, bezwzględną większością głosów;

6) w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady, przy czym warunkiem wygaśnięcia mandatu jest uprzednie powiadomienie radnego seniora na piśmie, że nieobecność na trzecim kolejnym posiedzeniu Rady skutkować będzie wygaśnięciem mandatu.

2. W przypadku zmniejszenia liczby członków Rady w związku z sytuacją określoną w ust. 1 pkt 2)-6) skład Rady uzupełnia się o osobę, która w wyborach otrzymała kolejno największą liczbę głosów. Osoba ta uzyskuje mandat radnego seniora z dniem zamieszczenia przez Prezydenta ogłoszenia o uzupełnionym składzie osobowym Rady. Prezydent zamieszcza to ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Miasta, oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu w terminie 14 dni od powzięcia informacji o zaistnieniu podstawy do uzupełnienia składu Rady. Kadencja nowo powołanego członka Rady upływa wraz kadencją całej Rady.

3. W przypadku braku osoby, o której mowa w zdaniu pierwszym ust. 2 przeprowadza się wybory uzupełniające. Przepisy § 3 i § 4 stosuje się odpowiednio.

4. Odwołanie Przewodniczącego Rady z pełnienia jego funkcji następuje w trybie określonym dla jego powołania, na jego wniosek lub na wniosek co najmniej trzech radnych seniorów. Zdanie poprzednie stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady.

Rozdział 4.
Postanowienia końcowe

§ 10. 1. Obsługę organizacyjno - techniczną Rady zapewnia Prezydent Miasta Będzina.

2. Zmian niniejszego statutu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego nadania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00