Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2012 poz. 5903

Uchwała nr XXIV/192/12 Rady Gminy Gorzyce

z dnia 29 października 2012r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gorzyce

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2012 r., poz. 391) po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, uchwala się co następuje:

§ 1. Przyjąć Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gorzyce, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała nr XXXV/323/06 Rady Gminy Gorzyce z dnia 19.06.2006r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gorzyce.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gorzyce.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z mocą od 01.01.2013 r. za wyjątkiem § 3, ust.1 pkt 1 lit. a i lit. f; § 3, ust.1, pkt 2; § 3, ust.3; § 8, ust. 1 pkt 1, 4; § 8, ust. 2 i 5; § 13, ust. 3; § 15, ust. 1 pkt 1; § 17, ust. 1 i 4, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 r.

Przewodniczący Rady Gminy Gorzyce


mgr Krzysztof Małek


Załącznik do Uchwały Nr XXIV/192/12
Rady Gminy Gorzyce
z dnia 29 października 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Gorzyce

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gorzyce.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to podmioty określone w art.2 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391);

2) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzonego przez Wójta Gminy Gorzyce lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Wójta Gminy Gorzyce na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

3) harmonogramie - rozumie się przez to plan odbioru odpadów komunalnych umieszczony na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Gorzycach oraz Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Gorzycach;

4) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391);

5) umowach - należy przez to rozumieć umowy podpisane z przedsiębiorcą, o którym mowa w pkt.2

6) punkcie selektywnego zbierania - rozumie się przez to wyznaczone przez Wójta Gminy Gorzyce miejsce odbioru i gromadzenia odpadów komunalnych zbieranych selektywnie;

7) odpadach komunalnych zmieszanych - rozumie się przez to odpady komunalne zbierane do typowych pojemników, wszystkie odpady które nie podlegają segregacji;

8) odpadach wielkogabarytowych - rozumie się przez to jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w Krajowym Programie Gospodarki Odpadami, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

9) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to odpady zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r., nr 185, poz. 1243 z późn. zm. ) np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin, nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu;

10) bioodpady - rozumie się przez to odpady zgodnie z treścią art.3 ust.3 pkt 3a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r., nr 185, poz. 1243 z późn. zm. );

11) regulaminie - rozumie się przez to niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gorzyce”;

12) opakowanie wielomateriałowe - rozumie się przez to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych (np. tetra pak).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Selektywna zbiórka odpadów na terenie nieruchomości prowadzona będzie w następującym zakresie:

1) w zabudowie jednorodzinnej, w systemie workowym:

a) papier,

b) szkło,

c) metal,

d) tworzywa sztuczne,

e) opakowania wielomateriałowe,

f) odpady biodegradowalne.

2) w zabudowie wielorodzinnej w pojemnikach:

a) papier,

b) szkło,

c) metal,

d) tworzywa sztuczne,

e) opakowania wielomateriałowe.

2. Na terenie nieruchomości należy gromadzić oddzielnie:

1) odpady niebezpieczne,

2) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

3) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

4) odpady budowlane i rozbiórkowe,

5) zużyte opony,

6) odpady zielone,

3. Okresowo zwiększone ilości zebranych frakcji odpadów wymienionych w ust.1 można również przekazywać w miejsca wyznaczone przez gminę.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości położonych bezpośrednio wzdłuż chodników mają obowiązek ich zabezpieczenia poprzez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników, należy gromadzić w miejscu, nie powodując zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

§ 5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu się.

§ 6. 1. Na terenach nieruchomości, poza myjniami i warsztatami samochodowymi, mycie oraz doraźne naprawy pojazdów samochodowych mogą być wykonywane pod warunkiem, że nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie spowodują skażenia powierzchni ziemi i wód gruntowych.

2. Na terenach służących do użytku publicznego obowiązuje zakaz wykonywania napraw i mycia pojazdów samochodowych.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7. Na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych należy stosować następujące rodzaje pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 110 l,

2) pojemniki na odpady o pojemności 240 l,

3) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l,

4) pojemniki na odpady (KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 5 do 10 m3,

5) worki na odpady zbierane selektywnie o pojemności nie mniejszej niż 80 l.

6) pojemniki na odpady zbierane selektywnie o pojemności nie mniejszej niż 80 l,

7) kosze uliczne na odpady o pojemności od 20 do 50 l.

§ 8. 1. Do selektywnej zbiórki odpadów należy stosować worki lub pojemniki zgodnie z rozróżnieniem określonym w § 3 ust. 1 według następującej kolorystyki:

1) niebieski - z przeznaczeniem na papier,

2) zielony - z przeznaczeniem na szkło,

3) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe oraz metal,

4) brązowy - z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne.

2. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej powinny być ustawione na terenie punktu gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych. Zestaw pojemników do selektywnej zbiórki powinien składać się z minimum trzech pojemników, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 3 o pojemności co najmniej 1100 l, po jednym na każdą ze zbieranych selektywnie frakcji odpadów.

3. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych należy usytuować na nieruchomości, w sposób umożliwiający łatwy dojazd i dostęp do nich, na wyrównanej i w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

4. Na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, należy stosować pojemniki i worki określone w § 7, § 8.

5. Pojemniki i worki z tworzywa sztucznego przeznaczone na odpady zbierane selektywnie powinny posiadać trwałe i widoczne oznakowanie, określające rodzaj gromadzonych odpadów oraz identyfikator nieruchomości z której pochodzą.

§ 9. 1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostosować pojemność pojemników do liczby osób korzystających z tych pojemników, ilości wytworzonych odpadów komunalnych zmieszanych oraz częstotliwości ich odbierania określonej w § 12.

2. Na nieruchomościach na których prowadzona jest działalność spożywcza i gastronomiczna, działalność handlowa należy dodatkowo, na zewnątrz poza lokalem ustawić odpowiednią liczbę koszy na odpady.

§ 10. 1. Na przystankach komunikacji kosze uliczne należy w miarę możliwości lokalizować pod wiatą lub w sąsiedztwie oznaczenia przystanku. Kosze powinny uniemożliwiać wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu lub innych czynników zewnętrznych.

2. Odległość pomiędzy koszami ulicznymi na odpady rozstawionymi przy drogach publicznych powinna być dostosowana do panującego na danym terenie ruchu pieszych.

3. Organizatorzy imprezy są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym się ona odbywa w jeden pojemnik o pojemności 110 litrów na 50 osób uczestniczących w imprezie oraz w przypadku braku ubikacji - w szalety przenośne - 1 szaleta na 100 osób uczestniczących w imprezie jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin. Jeżeli jest on dłuższy, liczby te należy zwiększyć o 50% w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 5 godzin trwania imprezy.

4. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy utrzymywać w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności poprzez ich okresowe mycie i dezynfekowanie.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zgodnie z harmonogramem, w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dostęp przez pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.

§ 12. Określa się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych:

1) dla zabudowy jednorodzinnej - co najmniej jeden raz w miesiącu,

2) dla zabudowy wielorodzinnej - co najmniej jeden raz w tygodniu,

3) dla obiektów użyteczności publicznej - co najmniej jeden raz w miesiącu,

4) z koszy ulicznych - co najmniej jeden raz na dwa tygodnie,

§ 13. 1. Segregowane odpady komunalne, o których mowa w § 3 ust. 1 odbierane będą z następującą częstotliwością: dla zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej - co najmniej jeden raz w miesiącu,

2. Segregowane odpady komunalne, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2) i 3) odbierane będą w terminie określonym w harmonogramie z następującą częstotliwością: dla zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej - co najmniej dwa razy w roku.

3. Odpady komunalne ulegające biodegradacji można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu, a w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, gromadzić w worku.

4. Odpady zielone powstające na terenie nieruchomości mieszkalnych w wyniku pielęgnacji zieleni (usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie drzew, przycięte krzewy) można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.

§ 14. Odpady budowlane i rozbiórkowe odbierane powinny być przez firmę prowadzącą prace remontowo - budowlane lub przez przedsiębiorcę na zlecenie i koszt właściciela nieruchomości, a w zabudowie wielorodzinnej właściciela mieszkania/lokalu.

§ 15. 1. Odpady zebrane selektywnie o których mowa w § 3 za wyjątkiem § 3 ust.2 pkt 4 mieszkańcy gminy mogą:

1) przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów,

2) przekazywać do Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych w terminach i miejscach określonych w harmonogramie,

3) przeterminowane leki wrzucać do pojemników znajdujących się w wyznaczonych aptekach,

4) baterie wrzucać do pojemników znajdujących się w wyznaczonych szkołach lub innych obiektach,

2. Miejsca i terminy zbierania odpadów wymienione w § 13 ust.1 i 2, podawane będą na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Gorzycach oraz Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Gorzycach.

§ 16. Na terenie Gminy Gorzyce, zabrania się:

a) spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów,

b) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli,

c) umieszczania na pniach drzew oraz w ich koronie afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń;

§ 17. 1. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru nie wolno wrzucać:

1) kalki technicznej,

2) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem.

2. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła nie wolno wrzucać:

1) ceramiki (porcelana, naczynia typu arcoroc, talerze, doniczki, itp.),

2) luster,

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

5) szyb samochodowych.

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych oraz metalu nie można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,

2) opakowań i butelek po olejach technicznych i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych, grzybobójczych, itp.,

4) opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe.

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady.

§ 18. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, minimum raz na kwartał, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Dopuszcza się zmniejszenie ilości wywozów o których mowa w ust. 1, lecz w tym przypadku rozliczenie ilości ścieków następować będzie na podstawie oświadczenia właściciela nieruchomości o braku zamieszkania osób pod wskazanym adresem.

3. Opróżnianie z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych powinno się odbywać z częstotliwością wynikającą z instrukcji ich eksploatacji.

§ 19. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 20. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniami terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 21. 1. Zwierzęta domowe mogą być wyprowadzane tylko pod opieką osoby dorosłej lub osoby zdolnej do panowania nad nimi. Psy należy prowadzić na smyczy, przy czym psy rasy uznanej za agresywną lub zagrażające otoczeniu muszą mieć założony kaganiec.

2. Zwierzęta domowe nie mogą być wprowadzane do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt; jak schroniska, lecznice, wystawy itp. Postanowienie to nie dotyczy osób niepełnosprawnych korzystających z pomocy psów asystujących.

§ 22. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązane są do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń powodowanych przez te zwierzęta na terenach publicznych, a także z miejsc wspólnego użytkowania.

§ 23. Nieruchomości, w zabudowie jednorodzinnej, na których utrzymywane są psy, należy wyposażyć przy wejściu w tabliczkę ostrzegawczą oraz dzwonek służący do wezwania właściciela nieruchomości.

Rozdział 6.
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej

§ 24. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod następującymi warunkami:

1) teren nieruchomości musi być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający opuszczanie go przez te zwierzęta,

2) zwierzęta należy utrzymywać w sposób zapewniający innym osobom zamieszkującym na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich ograniczenie uciążliwości takich jak hałas czy odory,

3) właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę, chodnik lub miejsce publiczne obowiązany jest do uprzątnięcia zanieczyszczenia.

§ 25. 1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w zabudowie wielorodzinnej, na terenach rekreacyjnych oraz na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ustalił taki zakaz.

2. Zakaz, o którym mowa w ust 1 nie dotyczy zwierząt gospodarskich utrzymywanych na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno-higienicznych.

3. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w budynkach zbiorowego zamieszkania.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 26. 1. Obowiązek przeprowadzania deratyzacji, polegającej na jednoczesnym wyłożeniu (z zachowaniem środków ostrożności) właściwej trutki, spoczywa na wszystkich właścicielach nieruchomości mieszkalnych i użytkowych, w szczególności: zakładów usługowych, sklepów, magazynów, obiektów gastronomicznych i przetwórni.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przeprowadzania deratyzacji na jej terenie w każdym przypadku wystąpienia gryzoni .

3. Obowiązek określony w pkt. 1 dotyczy również właścicieli, zarządców obiektów i budowli, takich jak: kanały, kanalizacja, itp. jeśli występują w nich gryzonie lub istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą wystąpić.

§ 27. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Gorzyce w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi, w drodze zarządzenia obszar podlegający obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzania.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 28. Nieprzestrzeganie zapisów regulaminu powoduje sankcje określone w art. 10 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00