Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXII/316/2012 Rady Miasta Racibórz
z dnia 31 października 2012r.
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391), po przeprowadzeniu konsultacji społecznych zgodnie z Uchwałą Nr XLVI/740/2010 Rady Miasta Racibórz z dnia 27 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z Raciborską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Śl. 254, poz. 3940 z dnia 3 grudnia 2010 r.), po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Rada Miasta Racibórz
uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Racibórz.
§ 3. Traci moc uchwała nr XLI/620/2006 Rady Miasta Racibórz z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz z późn. zm.
§ 4. Ustala się przepisy przejściowe, które obowiązują do dnia 30 czerwca 2013 r.:
1) Ilość pojemników powinna być dostosowana do częstotliwości ich opróżniania przy uwzględnieniu następujących wskaźników nagromadzenia w okresie tygodnia:
a) 20 l na każdego mieszkańca,
b) 10 l na każde dziecko, ucznia, studenta, pracownika w przypadku żłobków, przedszkoli, szkół,
c) 10 l na każdego pracownika w przypadku zakładów produkcyjnych i usługowych,
d) 20 l na każde lóżko w przypadku szpitali, hoteli, internatów, pensjonatów,
e) 10 l na każdego użytkownika jednej działki wchodzącej w skład rodzinnych ogrodów działkowych.
2) Określa się następującą częstotliwość odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych:
a) dla zabudowy jednorodzinnej jedno i dwuosobowej - co najmniej raz w miesiącu,
b) dla zabudowy jednorodzinnej trzy i więcej osobowych - co najmniej dwa razy w miesiącu,
c) dla zabudowy wielorodzinnej - raz w tygodniu z zalecaną częstotliwością dwa razy w tygodniu,
d) dla obiektów infrastruktury - co najmniej raz w miesiącu,
e) dla ogródków działkowych - co najmniej raz w miesiącu w okresie od kwietnia do października,
f) odpady biodegradowalne zbierane selektywnie do pojemników dostarczonych przez firmę świadczącą usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych muszą być odbierane z terenu nieruchomości z minimalną częstotliwością dwa razy w miesiącu.
3) Ustala się następujący sposób pozbywania się niżej wymienionych odpadów komunalnych:
a) zużytą odzież i tekstylia należy umieszczać w specjalnych pojemnikach znajdujących się w wybranych punktach miasta,
b) odpady niebezpieczne:
- przeterminowane leki - w punktach zbiórki zlokalizowanych w aptekach,
- zużyte baterie - w placówkach oświatowych i instytucjach publicznych wyposażonych w pojemniki przeznaczone na zbiórkę zużytych baterii,
- zużyte akumulatory - w punktach ich sprzedaży,
- opakowania po nawozach sztucznych i środkach ochrony roślin - cyklicznie co roku w zorganizowanych mobilnych punktach dla poszczególnych dzielnic,
c) odpady wielkogabarytowe:
- w zabudowie wielorodzinnej wystawić przed śmietnik w każdy czwartek,
- w zabudowie jednorodzinnej wystawić w miejscu ustawienia worków z odpadami segregowanymi raz na kwartał w terminie zgodnym z harmonogramem odbioru odpadów segregowanych,
d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbiera się według potrzeb bezpośrednio z gospodarstwa domowego w terminie ustalonym z firmą zajmującą się odbiorem odpadów komunalnych,
e) odpady z remontów należy zbierać selektywnie w specjalnie na ten cel przeznaczonych pojemnikach w sposób uniemożliwiający pylenie. Odbiór odpadów odbywa się:
- poprzez firmę zajmującą się odbiorem odpadów,
- w miejskim punkcie zbiórki odpadów z remontów, w przypadku samodzielnego wywozu nie więcej niż 500 kg jednorazowo tych odpadów przez właścicieli nieruchomości,
f) z terenów zieleni miejskiej, przydrożnej, przydomowej, cmentarnej, ogródków działkowych itp. zaleca się wydzielenie odpadów zielonych i ich kompostowanie. Odbiór odpadów odbywa się:
- poprzez firmę odbierającą odpady segregowane oraz zmieszane,
- w miejskiej kompostowni odpadów, w przypadku samodzielnego wywozu.
§ 5. 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013 r. z tym, że przepisy §2 ust. 1 pkt 6, 14 i 15, §6 pkt 4, 8, §8, §13, §15, §16, §18 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 r.
2. Do czasu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 1 obowiązują przepisy zawarte w §4 niniejszej uchwały.
| Przewodniczący Rady |
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.Dz. U. z 2012r., poz. 391) rada gminy uchwala regulamin określający szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Niniejsza uchwała zastępuje uchwałę nr XLI/620/2006 Rady Miasta Racibórz z dnia 29 marca 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz z późn. zm., którego zapisy należy dostosować do znowelizowanej ustawy z dnia 1 lipca 2011r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2011r., Nr 152, poz. 897), jak również do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Śląskiego 2014.
Regulamin został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Raciborzu.
Zgodnie z postanowieniami Uchwały Nr XLVI/740/2010 Rady Miasta Racibórz z dnia 27 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z Raciborską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji przeprowadzono przedmiotowe konsultacje. W wyznaczonym terminie od 16 października 2012 r. do 29 października 2012 r. nie zgłoszono żadnych opinii i uwag do projektu niniejszej Uchwały.
Wobec powyższego Rada Miasta Racibórz postanawia jak w sentencji niniejszej uchwały.
Załącznik do Uchwały Nr XXII/316/2012
Rady Miasta Racibórz
z dnia 31 października 2012 r.
Zalacznik1.pdf
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Racibórz