Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2015 poz. 9025

Uchwała nr XVI/78/2015 Rady Gminy Siedlec

z dnia 29 grudnia 2015r.

w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców na terenie Gminy Siedlec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515), art. 7 ust. 3 i art. 20b ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 849, ze zm.: Dz.U. z 2015 r. poz. 528, poz. 699 poz. 774, poz. 1045, poz. 1283, poz. 1777, poz. 1890, MP z 2014r.,poz.718, poz.895, MP z 2015r., poz.735, poz.912) w związku z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, ze zm.: Dz.U. z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 585, Dz.U. z 2010 r. Nr 18, poz. 99, Dz.U. z 2011 r. Nr 233, poz. 1381, Dz.U. z 2015 r. poz. 1830) Rada Gminy Siedlec uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości:

1) nowo wybudowane budynki, budowle lub ich części, przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej,

2) rozbudowane budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej. Zwolnienie od podatku obejmuje rozbudowaną część budynku lub budowli.

2. Za nowo wybudowane albo rozbudowane budynki i budowle uważa się budynki i budowle, których budowa albo rozbudowa została zakończona przy czym za zakończenie budowy uznaje się uzyskanie pozwolenia na użytkowanie lub zgłoszenie użytkowania obiektu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.).

§ 2. 1. Okres zwolnienia z podatku od nieruchomości wynosi 3 lata, począwszy od dnia powstania obowiązku podatkowego.

2. Warunkiem udzielenia zwolnienia określonego w § 1 jest złożenie przez przedsiębiorcę najpóźniej w terminie 30 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego następujących dokumentów:

1) oświadczenia o przeznaczeniu przedmiotów opodatkowania, o których mowa w § 1 ust.1 uchwały do prowadzenia działalności gospodarczej.

2) dokument potwierdzający oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania,

3) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53, poz. 311 ze zm.),

4) zaświadczenia lub oświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis przyznanej w roku podatkowym, w którym podmiot ubiega się o zwolnienie oraz dwóch poprzedzających go latach albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

3. Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia zobowiązany jest składać oświadczenia, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 4 do 31 stycznia każdego roku.

§ 3. 1. Pomoc udzielona na podstawie niniejszej uchwały jest pomocą de minimis, której udzielenie następuje zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013).

§ 4. Zwolnień nie stosuje się do:

1. przedsiębiorców posiadających zaległości z tytułu podatków oraz innych zobowiązań wobec budżetu Gminy Siedlec,

2. budynków przeznaczonych na działalność w zakresie handlu detalicznego o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 oraz budowli z nimi związanych.

§ 5. 1. Podatnik korzystający ze zwolnienia zobowiązany jest pisemnie powiadomić Wójta Gminy Siedlec o utracie lub zmianie warunków zwolnienia z podatku od nieruchomości w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności powodujących utratę lub zmianę uprawnień do zwolnienia.

2. Przedsiębiorca, który w terminie określonym w ust. 1 zawiadomił organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia, traci prawo do tego zwolnienia, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym utracił warunki.

3. Podatnik, który nie dopełnił obowiązku terminowego zawiadomienia o utracie warunków do zwolnienia z podatku od nieruchomości, albo o zmianie tych warunków lub poświadczył nieprawdę bądź zataił istotne informacje mające wpływ na udzielenie zwolnienia, traci do niego prawo za cały okres zwolnienia.

4. Utrata uprawnień do zwolnienia określonego w ust. 3 powoduje obowiązek zwrotu podatku objętego nienależnym zwolnieniem wraz z odsetkami za zwłokę zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.Utrata uprawnień do zwolnienia określonego w ust. 3 powoduje obowiązek zwrotu podatku objętego nienależnym zwolnieniem wraz z odsetkami za zwłokę zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.

§ 6. Uchwała obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 r.

§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Siedlec.

§ 8. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


Uzasadnienie

W art. 7 ust 3 ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (jednolity tekst: Dz.U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.) ustawodawca przewidział możliwość wprowadzenia zwolnień przedmiotowych w podatku od nieruchomości. Kompetencje takie powierzono Radzie Gminy, która w drodze uchwały wprowadza te zwolnienia. Wójt Gminy Siedlec w celu wsparcia przedsiębiorców dokonujących nowych inwestycji proponuje wprowadzenie zwolnień w podatku od nieruchomości. Zwolnienie ma dotyczyć nowo wybudowanych budynków, budowli lub ich części, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Okres zwolnienia z podatku od nieruchomości wynosić ma 3 lata. Jednocześnie uchwała wspomagać ma podmioty, które nie mają żadnych zaległości w podatkach i opłatach należnych Gminie. Tym samym wspierani mają być przedsiębiorcy solidni, rokujący w przyszłości terminowe uiszczanie podatków należnych Gminie. Zwolnieniu na mocy przedmiotowej uchwały nie będą podlegać budynki przeznaczone na działalność w zakresie handlu detalicznego o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 oraz budowli z nim związanych. Uchwała ma charakter pomocy de minimis. Regulacje prawne dotyczące tej pomocy objęte są ustawą z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (jednolity tekst: Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).W ustawie tej określono obowiązki dla podmiotu ubiegającego się o pomoc publiczną. Sprecyzowane one zostały w paragrafie 3 uchwały. Proponowane zwolnienie adresowane jest do nowych inwestorów i przedsiębiorców już istniejących na terenie Gminy Siedlec. Ma ona stanowić zachętę ekonomiczną do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Gminy. Projekt uchwały został zgłoszony Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK pismem z dnia 20.11.2015 r. nr DDO-530-726(2)15/MM wniósł zastrzeżenie do projektu uchwały. Zastrzeżenie dotyczyło obowiązku złożenia organowi podatkowemu zaświadczeń/oświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie. Wymienione w piśmie Prezesa UOKiK zastrzeżenia zostały uwzględnione w ostatecznej treści projektu uchwały.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00