Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XV/89/2015 Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015r.
w sprawie uchwały budżetowej gminy Książ Wlkp. na 2016 rok
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.4, pkt. 9 lit. d oraz pkt. 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym /Dz. U. 2015r., poz. 1515/ oraz art. 212, art. 214, art. 215, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237, art. 243, art. 258 i art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych
/Dz. U. z 2013r, poz. 885 ze zm./ Rada Miejska w Książu Wlkp. uchwala co następuje;
§ 1. 1. Ustala się dochody budżetu na rok 2016 w łącznej kwocie 25 404 101,00 zł. z tego:
1) dochody bieżące w kwocie 24 873 801,00 zł.,
2) dochody majątkowe w kwocie 530 300,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 1do uchwały.
2. Dochody, o których mowa w ust.1 obejmują w szczególności:
1) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3 032 392,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 4 do uchwały,
2) dotacje celowe z budżetu państwa na realizacje zadań własnych w wysokości 528 355,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 5 do uchwały,
3) dotacje celowe na realizację zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 113 934,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 6 do uchwały,
§ 2. 1. Ustala się wydatki budżetu na rok 2016 w łącznej kwocie 26 912 126,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały z tego:
1) wydatki bieżące w kwocie 23 190 542,00 zł.,
2) wydatki majątkowe w kwocie 3 721 584,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały
2. Wydatki, o których mowa w ust. 1 obejmują:
1) wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w wysokości 3 032 392,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 4 do uchwały,
2) wydatki na realizację zadań własnych z budżetu państwa w wysokości 528 355,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 5 do uchwały,
3) wydatki na realizację zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w wysokości 113 934,00 zł., zgodnie z załącznikiem Nr 6 do uchwały,
§ 3. 1. Ustala się deficyt budżetu gminy Książ Wlkp. na rok 2016 w kwocie 1 508 025,00 zł;
2. Planowany deficyt zostanie sfinansowany przychodami z tytułu sprzedaży innych papierów wartościowych - emisja obligacji komunalnych;
3. Określa się kwotę planowanych przychodów budżetu w wysokości 2 500 000,00 zł;
4. Ustala się rozchody budżetu gminy Książ Wlkp. w wysokości 991 975,00 zł.
5. Planowane przychody i rozchody budżetu gminy Książ Wlkp. określa załącznik Nr 7 do niniejszej uchwały.
§ 4. Określa się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i emisję obligacji komunalnych
w kwocie 2 900 000,00 zł, w tym na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu w kwocie 400 000,00 zł.
§ 5. Ustala się zestawienie planowanych dotacji, z tego:
1) dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych;
2) dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych; zgodnie z załącznikiem Nr 8 do uchwały.
§ 6. Określa się plan dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem Nr 9 do uchwały.
§ 7. Określa się plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego:
1) przychody w kwocie 1 782 396,00 zł;
2) koszty w kwocie 1 779 129,00 zł; zgodnie z załącznikiem Nr 10 do uchwały.
§ 8. Upoważnia się Burmistrza Książa Wlkp. do :
1) zaciągania kredytów na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu do wysokości 400 000,00 zł;
2) emisji obligacji komunalnych, o których mowa w art. 89 ustawy o finansach publicznych w wysokości 2 500 000,00 zł;
3) dokonywania zmian w budżecie polegających na przeniesieniach w planie wydatków między paragrafami i rozdziałami w ramach działu w zakresie wynagrodzeń ze stosunku pracy;
4) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.
§ 9. Określa się sumę, do której Burmistrz Książa Wlkp. może samodzielnie zaciągać zobowiązania do wysokości 1 700 000,00 zł., w zakresie umów, które nie stanowią przedsięwzięć w rozumieniu art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
§ 10. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napoi alkoholowych w kwocie 93 962,00 zł. przeznacza się na wydatki na realizację zadań określonych:
1) w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w wysokości 90 962,00 zł;
2) w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii w wysokości 3 000,00 zł.
§ 11. Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 757 224,00 zł przeznacza się na wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
§ 12. Dochody z wpływów z tytułu opłat o których mowa w art. 402 ust. 4-6 ustawy Prawo ochrony środowiska przeznacza się na finansowanie wydatków z zakresu ochrony środowiska w zakresie określonym ustawą, zgodnie z załącznikiem Nr 11 do uchwały.
§ 13. Tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 131 183,00 zł;
2) celową w wysokości 65 000,00 zł - na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego.
§ 14. Wyodrębnia się fundusz sołecki według zestawienia wydatków z podziałem kwot oraz określeniem przedsięwzięć do realizacji poszczególnych sołectw według rodzajów wydatków, zgodnie z załącznikiem Nr 12 do uchwały.
§ 15. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Książa Wlkp.
§ 16. 1. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.
2. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik1.pdf
Plan dochodów na rok 2016
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik2.pdf
Plan wydatków na rok 2016
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik3.pdf
Plan wydatków majątkowych na rok 2016
Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik4.pdf
Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami na 2016 rok.
Załącznik Nr 5 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik5.pdf
Dochody i wydatki z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa na realizację własnych
zadań gminy w 2016 roku
Załącznik Nr 6 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik6.pdf
Plan dochodów i wydatków na realizację zadań realizowanych w drodze umów i porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego na 2016 rok
Załącznik Nr 7 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik7.pdf
Przychody i rozchody budżetu w 2016 roku
Załącznik Nr 8 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik8.pdf
DOTACJE Z BUDŻETU GMINY NA ROK 2016
Załącznik Nr 9 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik9.pdf
Dochody budżetu państwa związane z realizacją zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w 2016 r.
Załącznik Nr 10 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik10.pdf
Plany przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego na rok 2016
Załącznik Nr 11 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik11.pdf
Plan dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem opłat
za korzystanie ze środowiska w 2016 roku
Załącznik Nr 12 do Uchwały Nr XV/89/2015
Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 21 grudnia 2015 r.
Zalacznik12.pdf
PLAN WYDATKÓW FUNDUSZU SOŁECKIEGO NA ROK 2016
Uzasadnienie
Burmistrz Książa Wlkp. opracowując budżet na rok 2016, oparł się o informację zawartą w piśmie Ministra Finansów z dnia 12 października 2015 roku Nr ST3.4750.132.2015 w sprawie :
1. Rocznych planowanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej.
Wysokość kwoty dla Gminy Książ Wlkp. wynosi 12 042 270 zł z tego:
- część wyrównawcza - 3 611 617,00 zł,
- część równoważąca - 78 703,00 zł,
- część oświatowa - 8 351 950,00 zł.
2. Planowana na 2016 rok kwota dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych wynosi 4 032 700,00 zł.
Prognozowane kwoty dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, a także na realizację zadań własnych gminy zostały określone na podstawie zawiadomienia Wojewody Wielkopolskiego, z dnia 20 października 2015 roku Nr FB.I-.3110.5.2015.8 tj.
Prognozowane na rok 2016 dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wynoszą:
Klasyfikacja | Nazwa | PLAN | ||
Dział | Rozdział | § | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
852 | 85212 | 0980 | Świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego | 48 000,00 |
852 | 85228 | 0830 | Specjalistyczne usługi opiekuńcze | 1 500,00 |
OGÓŁEM | 49 500,00 |
Projektowany poziom dotacji na rok 2016 kształtuje się w wysokości 3 195 092,00 zł., w tym:
- zadania zlecone w wysokości 3 030 832,00 zł,
- zadania własne w wysokości 164 260,00 zł.
W planach budżetu po stronie dochodów i wydatków ujęto również (w załączniku Nr 5 do projektu budżetu gminy Książ Wlkp.) dotacje z przeznaczeniem na wychowanie przedszkolne, które nie zostały jeszcze ujęte w piśmie Wojewody Wielkopolskiego w wysokości 364 095,00 zł. Łącznie dotacje na zadania własne wynoszą 528 355,00 zł.
Według art. 11 ( Dz. U z 2013 roku poz. 827 ) zaplanowano dotacje na 2016 rok w wysokości 1 305,00 zł na 1 dziecko - łączna liczba dzieci w przedszkolu i w oddziałach przedszkolnych według SIO z 30.09.2015 rok to 279 dzieci = 364 095,00 zł. Po otrzymaniu pisma w sprawie niniejszej dotacji dokona się odpowiedniej korekty budżetu gminy.
Zgodnie z zawiadomieniem Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Lesznie z dnia 16 października 2015 roku Nr DLS-3101-30/15 wprowadzono środki na prowadzenie i aktualizację stałego rejestru wyborców w wysokości 1 560 zł jako zadanie zlecone gminie.
Łącznie zadania zlecone w 2016 roku wynoszą 3 032 392,00 zł.
W projekcie budżetu gminy Książ Wlkp. na rok 2016 zaplanowano podatki i opłaty lokalne, które pozostały na poziomie roku 2015. Przy szacowaniu dochodów z tytułu podatków lokalnych wzięto pod uwagę aktualną bazę podatkową w zakresie podmiotów opodatkowania, uwzględniono zmianę stawek podatkowych ( na podstawie uchwał podatkowych), po pomniejszeniu o ulgi inwestycyjne wynikające z ustaw.
Podatek rolny - przyjęto do budżetu średnią cenę skupu żyta za okres jedenastu kwartałów ogłoszoną w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 20.10.2015 roku w wysokości 53,75 zł za 1dt tzn.
Opłata za posiadanie psa w 2014r przyjęto stawkę 26 zł., według Uchwały Nr XXXVI/235/2013 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 28 października 2013 roku - uchwała obowiązuje nadal na rok 2016.
Stawki podatku od nieruchomości - określono według Uchwały Nr XII/68/2015 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 26 października 2015 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2016.
Obowiązuje Uchwała Nr XXXV/247/2009 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 9 listopada 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości.
Uchwała Nr XII/70/2015 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 26 października 2015 roku w sprawie podatku od środków transportowych na 2016 rok.
Podatek leśny - przyjęto stawkę w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za trzy pierwsze kwartały 2015 roku ogłoszonej przez Prezesa GUS wynoszącej 191,77 zł za 1m3 - stawka wynosi 42,189 zł.
Podatek od czynności cywilnoprawnych, wpływy z opłaty skarbowej i innych opłat oszacowano na poziomie wpływów w roku 2015 - obliczono średnio wykonanie planu za III kwartały z roku 2015.
Dotacje udzielane przez Gminę Książ Wlkp. zaplanowano na podstawie Uchwał:
- Uchwała Nr III/10/2010 Rady Miejskiej w Książu wlkp. z dnia 20 grudnia 2010 roku w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadania własnego Gminy Książ Wlkp. w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu,
- Uchwała Nr XLV/302/2010 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 28 czerwca 2010 roku
w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania publiczne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania,
- Uchwała Nr XIV/90/2011 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 28 listopada 2011 roku w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych,
- Uchwała Nr III/9/2010 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 20 grudnia 2010 roku w sprawie określania zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku znajdującym się na terenie Gminy Książ Wlkp., wpisanym do rejestru zabytków,
- Uchwała Nr XLIII/282/2014 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 12 maja 2014 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania,
- Uchwała Nr VIII/45/2011 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 28 kwietnia 2011 roku w sprawie określenia zasad wnoszenia i zbywania udziałów lub akcji Gminy Książ Wlkp. w spółkach prawa handlowego przez Burmistrza Książa Wlkp.,
- Uchwała Nr XLI/268/2014 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 31 marca 2014 roku w sprawie funduszu sołeckiego,
- Uchwała Nr XVII/117/2012 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 27 lutego 2012 roku w sprawie zasad dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla nieruchomości na terenie gminy Książ Wlkp. w formie dotacji celowej,
- Uchwała Nr VLVI/307/2014 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 27 października 2014 roku w sprawie przyjęcia " Gminnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży".
Pozostałe dochody zostały zaplanowane na podstawie np. sprzedaż gruntów na podstawie pism z referatu gospodarczego, projektów planów finansowych jednostek budżetowych oraz na podstawie średniej z III kwartałów wykonania dochodów z roku 2015.
Plan przychodów i kosztów samorządowego zakładu budżetowego zaplanowano według przedłożonego przez Dyrektora ZUK projektu planu finansowego na rok 2016, gdzie przychody wynoszą 1 782 396,00 zł. stan środków obrotowych na początek roku wynoszą 122 900,00 zł. Koszty wynoszą 1 779 129,00 zł., a stan środków obrotowych na koniec roku zaplanowano w wysokości 126 167,00 zł. Zaplanowano również wydatki inwestycyjne w wysokości 21 196,00 zł.
Planowane dochody na rok 2016 wynoszą 25 404 101,00 zł, z tego:
- dochody bieżące w kwocie 24 873 801,00 zł - 97,91 %,
- dochody majątkowe w kwocie 530 300,00 zł - 2,09 %.
Dochody jednostek budżetowych wynoszą:
1. Urząd Miejski w Książu Wlkp. 25 114 819,00 zł,
2. Ośrodek Pomocy Społecznej 22 600,00 zł,
3. Przedszkole w Książu Wlkp. 110 352,00 zł,
4. Szkoła Pod. W Chwałkowie K. 6 840,00 zł,
5. Zespół Szkół w Mchach 7 200,00 zł,
6. Szkoła Podst. W Książu Wlkp. 142 290,00 zł,
Planowane wydatki na rok 2016 wynoszą 26 912 126,00 zł, z tego:
- wydatki bieżące w kwocie 23 190 542,00 zł - 86,17 %,
- wydatki majątkowe w kwocie 3 721 584,00 zł - 13,83 %.
Wydatki jednostek budżetowych wynoszą:
1. Urząd Miejski w Książu Wlkp. 13 346 978,00 zł.,
2. Ośrodek Pomocy społecznej 4 261 702,00 zł.,
3. Przedszkole w Książu Wlkp. 1 431 737,00 zł.,
4. Szkoła Podst. w Chwałkowie Kośc. 1 025 680,00 zł.,
5. Szkoła Podst. w Konarzycach 622 018,00 zł.,
6. Gimnazjum w Książu Wlkp. 1 546 940,00 zł.,
7. Zespół Szkół w Mchach 2 218 353,00 zł.,
8. Szkoła Podst. w Książu Wlkp. 2 458 718,00 zł.
W roku 2016 zostały zaplanowane przychody budżetu w postaci wyemitowania obligacji komunalnych na pokrycie deficytu budżetu oraz na zadania majątkowe m.in. na "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie gminy Książ Wlkp." oraz " Budowa wodociągu na terenie gminy Książ Wlkp. Przyjęto do naliczania odsetki w wysokości nie więcej niż 6%. Natomiast rozchody budżetu wynoszą 991 975,00 zł. - spłaty pożyczek w wysokości 91 975,00 zł oraz wykup obligacji w wysokości 900 000,00 zł.
Planowane kwoty dochodów i wydatków w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawiają się następująco:
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo
-------------------------------------------------------------------
Dochody - nie zaplanowano 0,00
Wydatki 2 098 046,00 - 7,80% wydatków
1. rozdz.01009 - 84 000 zł dotacja z przeznaczeniem dla Spółek Wodnych - melioracja rowów, - Uchwała Nr XIV/90/2011 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 28 listopada 2011 roku w sprawie zasad udzielania, trybu postępowania i sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych,
2. rozdz. 01010 - 2 000 000,00 zł z przeznaczeniem na inwestycje:
- Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie gminy Książ Wlkp. - 1 000 000,00 zł
- Budowa sieci wodociągowej na terenie gminy Książ Wlkp. - 1 000 000,00 zł. w tym budowa wodociągu na nowych terenach inwestycyjnych w specjalnej strefie ekonomicznej w Radoszkowie oraz przebudowa wodociągu w miejscowości Kołacin.
3. rozdz.01030 - 14 046,00 zł - 2% od zaplanowanego podatku rolnego do izb rolniczych.
Dział 020 Leśnictwo
-------------------------------------------------------------------
dochody 2 896,00 - 0,01% dochodów
- stanowi czynsz za obwody łowieckie zaplanowany zgodnie z dostarczonymi umowami przez Starostwa Powiatowe Śrem, Jarocin i Środa Wlkp.
wydatków nie zaplanowano
Dział 600 Transport i łączność
-------------------------------------------------------------------
Dochody 110,00 - 0,01% dochodów
Za reklamy 110,00 zł przy drogach gminnych.
Wydatki 1 021 097,00 - 3,79% wydatków
- rozdz. 60014 - 280 700,00 zł
- kwotę 280 000,00 zł jako dotacja celowa w formie pomocy finansowej dla Powiatu Śremskiego na inwestycję pn." Przebudowa chodnika w miejscowości Mchy w ciągu drogi powiatowej nr 4087P oraz nawierzchni w ciągu drogi nr 4082P"oraz 700,00 zł na opłaty za wbudowane urządzenia techniczne w drogach powiatowych,
- rozdz. 60016 - 364 548,00 zł. na:
- wynagrodzenia bezosobowe w kwocie 4 000 zł z przeznaczeniem na wycinki krzewów przy drogach gminnych,
-zakup masy asfaltowej na zimno, żwiru, cementu, zakup znaków drogowych oraz zakup mieszanki na zimowe utrzymanie dróg - 8 000,00 zł,
- remonty chodników i dróg gminnych w kwocie 109 548,00 zł,
-bieżące utrzymanie dróg oraz zimowe utrzymanie dróg 243 000,00 zł w tym 150 000,00 zł na zimowe utrzymanie dróg.
- rozdz.60017 - 324 682,00 zł
- remonty dróg i chodników gminnych wewnętrznych 60 932,00 zł,
- profilowanie dróg i usuwanie korzeni drzew 10 000,00 zł,
- budowa dróg gminnych dojazdowych do gruntów rolnych 250 000,00 zł,
- zakup wiaty przystankowej we wsi Zakrzewice 3 750,00 zł,
-rozdz.60095 - 51 167,00 zł zakup tablic z nazwami ulic i numerami nieruchomości i ich montaż. Podatek od nieruchomości od gminnych nieruchomości według ewidencji. Zaplanowano również zakup 4 wiat - przystanki autobusowe Chrząstowo, Zaborowo i Chwałkowo Kościelne.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa
------------------------------------------------------------------------
dochody 570 113,00 - 2,24% dochodów
- wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości 16 300,00 zł
- dochody z dzierżawy gruntów 21 500,00 zł
- wpływy ze sprzedaży nieruchomości 530 300,00 zł w tym:
a) 5 300,00 zł - dochody z tytułu sprzedaży nieruchomości na raty,
b) 25 000,00 zł - sprzedaż gruntów w Sroczewie,
c) 500 000,00 zł sprzedaż działek po 1 000m2 przy ul. Wiosny Ludów,
- odsetki z tytułu sprzedaży na raty 2 013,00 zł,
Wydatki 543 600,00 - 2,02% wydatków
- umowa dla biegłego dokonujący wycen nieruchomości 10 000,00 zł,
- podkłady, wyceny, mapki odpisy ksiąg dotyczące sprzedaży nieruchomości, akty notarialne 36 500,00 zł,
- opłaty geodezyjne za mapki 2 000,00 zł,
- opłaty sądowe 500,00 zł,
Zadania inwestycyjne:
- wykup gruntów 494 600,00 zł w tym zakup gruntów od lasów przy parku miejskim, wykup lokalu użytkowego do zasobu gminnego po telekomunikacji w Mchach oraz zakup gruntów pod plac zabaw we wsi Feliksowo - sołectwo Jarosławki.
Dział 710 Działalność usługowa
--------------------------------------------------------------------------
Dochody - 0,00 zł
Wydatki 148 000,00 - 0,58% wydatków
- sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, podkłady geodezyjne oraz decyzje o warunkach zabudowy oraz opłaty geodezyjne.
Dział 750 Administracja publiczna
--------------------------------------------------------------------------
Dochody 110 962,00 - 0,44% dochodów
dotacje na zadania zlecone 67 087,00 zł ,
dochody własne 43 875,00 zł
- dotacja cel. na fin. zad. bieżące zleconych gminom od Wojewody Wielkopolskiego na utrzymanie pracowników wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej,
- opłata - koszty upomnień,
- dochody z dzierżawy pomieszczeń Lotto,
- usługi związane z utrzymaniem czystości wokół budynku Banku Spółdzielczego, za ogrzewanie, energia instytucji znajdujących się w budynku Urzędu Miejskiego .
Wydatki 2 598 117,00 - 9,65% wydatków
- rozdz. 75011 -wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej / są to wydatki z zakresu zadań zleconych/ 67 087,00 zł,
- rozdz. 75022 - diety dla radnych, szkolenia, delegacje, zakupy 149 660,00 zł,
- rozdz. 75023 - urzędy gmin 2 164 462,00 zł w tym:
- wynagrodzenia administracji samorządowej 1 329 648,00 zł, dodatkowe wynagrodzenie roczne 108 828,00 zł., pochodne od wynagrodzeń 272 169,00 zł.
w tym: zatrudnienie stażystów i pomoc administracji 44 100,00 zł, fundusz nagród 37 650,00 zł, odprawy, ekwiwalenty i nagrody jubileuszowe 67 924,00 zł.
- pozostałe wydatki bieżące 443 908,00 zł w tym m.in.: gaz, energia i woda 51 400,00 zł, art. biurowe, tonery, papier , prenumeraty gazet i czasopism, środki czystości inne zakupy 61 700,00 zł., przegląd windy dla niepełnosprawnych, licencje za programy komputerowe- informatyczne , naprawy sprzętu, LEX, wysyłki listów, śmieci 144 000,00 zł, ubezpieczenia mienia gminy i OC 48 876,00 zł.
- rozdz. 75075 promocja gminy 16 000 ,00 zł
- rozdz. 75095 Pozostała działalność 200 908,00 zł
1 etat - wynagrodzenie osobowe wraz z pochodnymi 42 455,00 zł, diety i ryczałty dla sołtysów
77 922,00 zł, pozostałe wydatki 36 309,00 zł oraz składki do Unii Gospodarczej Regionu Śremskiego 44 222,00 zł.
Dział 751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
-------------------------------------------------------------------------------
dochody 1 560 - 0,01 % dochodów
dotacja na zadania zlecone na aktualizację rejestru wyborców 1 560,00 zł - Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura Leszno
Wydatki 1 560 - 0,005 % wydatków
są to wydatki na zadania zlecone jak wyżej
Dział 752 Obrona narodowa
----------------------------------------
Dochody - 0,00
Wydatki - 0,005% - 1 000,00 na wypłatę świadczeń rekompensacyjnych za odbyte ćwiczenia wojskowe
Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
-----------------------------------------------------------------------------------
Dochody 0,00
Wydatki 175 400,00 - 0,65% wydatków
- rozdz. 75404 - wpłata na państwowy fundusz celowy z przeznaczeniem na zakup paliwa dla Rewiru Dzielnicowego Policji w Książu Wlkp. dla poprawy bezpieczeństwa na terenie gminy Książ Wlkp. w kwocie 4 000 zł.
Rozdz. 75412 - 168 600,00 zł, z tego dotacja dla Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Książ Wlkp. w wysokości 105 000,00 zł ( Uchwała Nr XLV/302/2010 Rady Miejskiej w Książu Wlkp.
z dnia 28 czerwca 2010 rok). Dotacja przeznaczona jest na wszystkie wydatki bieżące jednostek OSP związane z bezpieczeństwem i ochroną przeciwpożarową na terenie gminy Książ Wlkp.
Pozostałe wydatki stanowią wydatki, które płacone będą przez Urząd Miejski w wysokości 43 600,00 zł z tytułu umów na ubezpieczenia, za energię, gaz, telefony zawartych przez Urząd oraz na wypłaty ekwiwalentów - Uchwała Nr XXXIV/220/2013 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 26 sierpnia 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Książ Wlkp.
Zadanie inwestycyjne pn. " Adaptacja pomieszczeń OSP we Włościejewicach na WC"
w wysokości 20 000,00 zł,
-rozdz. 75414 - obrona cywilna 2 800,00 zł na zakup plandek na zabezpieczenie dachów uszkodzonych w wyniku trąb powietrznych, wichur.
Dział 756 Dochody od osób prawnych od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
-----------------------------------------------------------------------
Dochody 7 892 445,00 - 30,30% dochodów, w tym;
· podatek od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacany w formie karty podatkowej 4 433,00 zł,
· podatek od czynności cywilnoprawnych 134 000,00 zł,
· odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat 8 500,00 zł
· udziały gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa ( podatek dochodowy od osób fizycznych) 4 032 700,00 zł,
· opłaty za zezwolenia na sprzedaż napoi alkoholowych w wysokości 93 962,00 zł,
· opłaty za korzystanie z przystanków autobusowych, za wbudowane urządzenia techniczne w drogach, zajęcia pasa drogowego 12 500,00 zł,
· opłata skarbowa 21 952,00 zł,
· opłata eksploatacyjna za kopaliny 7 821,00 zł,
· podatek dochodowy od osób prawnych 75 856,00 zł,
· podatek od spadków i darowizn 5 000,00 zł,
· podatki i opłaty pozostałe 3 495 721,00 zł
Dział 757 Obsługa długu publicznego
--------------------------------------------------------------------
Wydatki 300 000,00 - 1,11% wydatków ( 1,18 do planu dochodów)
· odsetki od pożyczek z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 19 650,00 zł,
· wyemitowane obligacje na realizację inwestycji odsetki obligacje w kwocie 250 350,00 zł,
· koszty emisji obligacji samorządowych oraz inne opłaty i prowizje 30 000,00 zł.
Dział 758 Różne rozliczenia
--------------------------------------------------------------------
Dochody 12 092 570,00 - 47,60% dochodów
- subwencja ustalona przez Ministerstwo Finansów, w tym:
O część oświatowa 8 351 950,00 zł
O część wyrównawcza 3 611 617,00 zł
O część równoważąca 78 703,00 zł
- odsetki od środków zgromadzonych na bieżących rachunkach bankowych 50 300,00 zł.
Wydatki 196 183,00 - 0,73 % wydatków
rezerwy na nieprzewidziane wydatki które mogą nastąpić w ciągu roku budżetowego:
· rezerwa ogólna 131 183,00 zł - 0,49% wydatków ogółem,
· rezerwa celowa- na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego 65 000,00 zł - nie mniej niż 0,50% wydatków budżetu pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz obsługę długu.
Dział 801 Oświata i wychowanie
------------------------------------------------------------------
Dochody 751 331,00 - 2,96% dochodów
w tym;
- czynsze za mieszkania w budynkach szkolnych szkół czynnych oraz wynajem sal lekcyjnych
w budynkach oświatowych 6 620,00 zł
- opłata na pokrycie kosztów za dzieci będące w przedszkolu powyżej 5 godzin 24 176,00 zł
- opłaty za żywienie w stołówkach szkolnych i przedszkolnych 242 506,00 zł w tym:
a/ Przedszkole Książ wlkp. 86 176,00
b/ SP Książ Wlkp. 142 290,00
c/ SP Chwałkowo K. 6 840,00
d/ Zespół Mchy 7 200,00
- Dotacja na zadania bieżące wychowania przedszkolnego:
a) oddziały przedszkolne 105 705,00 zł,
b) przedszkole 258 390,00 zł.
Dotację wprowadzono bez pisma od Wojewody Wielkopolskiego. Wyliczeń dokonano
na podstawie zmiany ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw art. 11 Dz. U. z 2013 roku poz. 827. Łącznie naliczono dochody w wysokości 364 095,00 zł tj. o kwotę dotacji na 2016 rok na realizacje zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego ( 279 dzieci * 1305,00 zł).
- dotacje otrzymane od innych gmin na dzieci uczęszczające do przedszkoli na terenie gminy Książ Wlkp. 113 934,00 zł.
Wydatki 11 832 985,00 - 43,97% wydatków, w tym;
80101 utrzymanie szkół podstawowych na terenie gminy 5 270 083,00 - 19,58%
Wydatki szkół podstawowych 4 320 011,00zł
- wydatki w Urzędzie Miejskim dotyczące Szkół 950 072,00 w tym:
1. dotacja dla szkół niepublicznych 670 272,00
2. zakup materiałów i wyposażenia 5 000,00
3. rezerwa na wynagrodzenia, odprawy 161 000,00
4. zakup usług pozostałych 4 000,00
5. zakup usług remontowych 108 000,00
6. zwroty dotacji po rozliczeniach 1 800,00
80103 Odziały przedszkolne w szkołach podstawowych 425 085,00 - 1,60%
-------------------------------------------------------------------------------------------
Łącznie jest 6 oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych. W wydatkach znajduje
się dotacja na wychowanie przedszkolne w wysokości 105 705,00 zł.
Zakup usług od innych jst - na dzieci z naszej gminy uczęszczające do oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych na terenie innych gmin 33 600,00 zł.
80104 Przedszkola 1 796 947,00 - 6,68%
--------------------------------------------------------------------------------------------
· dotacja dla przedszkoli niepublicznych 629 356,00
· dotacje dla dzieci z gminy Książ Wlkp. uczęszczające do przedszkoli niepublicznych na terenie innych gmin 38 150 zł,
· przedszkole publiczne 1 079 941,00 w tym: dotacja na wychowanie przedszkolne
w wysokości 258 390,00 zł,
· zwroty dotacji za lata poprzednie 7 500,00 zł,
· zakup usług od innych jst - na dzieci z naszej gminy uczęszczające do przedszkoli publicznych na terenie innych gmin 42 000,00 zł.
80110 Gimnazja 2 625 377,00 -9,76%
-----------------------------------------------------------------------------------------------
- gimnazjum Książ i gimnazjum w zespole szkół Mchy 2 375 087,00
- dotacja dla niepublicznego gimnazjum 250 290,00
80113 Dowożenie uczniów do szkół 564 135,00 - 2,10 %
-------------------------------------------------------------------
· zwrot kosztów dla rodziców dowożących dzieci niepełnosprawne do szkół 20 214,00 zł,
· usługi pozostałe 533 721,00 zł - dowozy dzieci do szkół oraz dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły w Śremie,
· zakup znaków informacyjnych o przystankach - dowozy dzieci , zakup wiat przystankowych do dowozu dzieci.
80146 Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli 24 000,00 - 0,09 %
---------------------------------------------------------------------
Środki niniejsze przeznacza się na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli. Na szkolenia nauczycieli znajdują się również w paragrafie 4700 np. w rozdziale 80101, 80103, 80104, 80110, 80148, 80149 i 80150 - razem 34 568. Łącznie na szkolenia w oświacie to kwota 58 568,00 zł.
80148 Stołówka szkolna i przedszkolne 551 077,00 - 2,05%
Utrzymanie stołówek w szkole podstawowej w Książu Wlkp. i Przedszkolu Książ Wlkp. Zespole Szkół w Mchach i szkoła Podstawowa w Chwałkowie Kośc. w oddziałach przedszkolnych oraz zakupy żywności.
80149 - Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
dla dzieci w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych - 129 804,00 zł - 0,48%
W kwocie niniejszej jest dotacja dla Niepublicznego Przedszkola w Chrząstowie 44 744,00 zł
80150 - Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
dla dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach - 434 877,00 zł - 1,62%
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
W kwocie niniejszej jest dotacja dla Niepublicznej Szkoły w Chrząstowie 22 372,00 zł
80195 Pozostała działalność 11 600,00 - 0,04%
---------------------------------------------------------------------
Stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych 10 000,00 zł,
Zaplanowano środki na komisję egzaminacyjno- kwalifikacyjną na wnioski nauczycieli o awans zawodowy 1 600,00 zł.
Dział 851 Ochrona zdrowia
--------------------------------------------------------------------
Dochody - 0,00 zł
Wydatki 114 862,00 - 0,51% wydatków
O lecznictwo stomatologiczne dla dzieci 20 000,00 zł lakowanie zębów dla dzieci szkolnych,
O zwalczanie narkomanii 3 000,00 zł,
O przeciwdziałanie alkoholizmowi 90 962,00 zł.
Wysokość wydatków w tym dziale przeznaczona jest głównie na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zaplanowane dochody w kwocie 93 962,00 zł przeznacza się na programy zwalczania narkomanii, przeciwdziałania alkoholizmowi oraz przemocy w rodzinach dotkniętych choroba alkoholową.
- pozostałej działalności zaplanowano zakup nagród dla uczestników ( dzieci) w konkursach pn. " Palić, nie palić - oto jest pytanie" - 300 zł oraz konkurs pn. " Olimpiada wiedzy o HIV i AIDS dla młodzieży II i III klasy gimnazjum - 300 zł,
Zaplanowano również środki na zakup płynu do fluoryzacji zębów dla uczniów szkół gminy Książ Wlkp. - 300 zł.
.
Dział 852 Pomoc społeczna
------------------------------------------------------------------
Dochody 3 150 680,00 - 12,40% dochodów
dochody własne 22 675,00 w tym;
- za usługi opiekuńcze własne 1 000,00 zł,
- dochody 5% za specjalistyczne usługi opiekuńcze 75,00 zł,
- dochody od funduszu alimentacyjnego 9 600,00 zł,
- dochody wraz z odsetkami na zwroty za lata poprzednie 12 000,00 zł
dotacje na zadania zlecone 2 963 745,00 zł,
dotacje na zadania własne 164 260,00 zł.
Wydatki 4 339 394,00 - 16,12% wydatków
Wydatki na zadania własne finansowane z budżetu gminy 1 211 389,00
z tego:
· na wypłatę dodatków mieszkaniowych 160 000,00
· na prace społeczno użyteczne 26 000,00
· na dożywianie dzieci i podopiecznych OPS 102 092,00
· usługi opiekuńcze 35 000,00
· utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej 506 933,00
· Domy pomocy społecznej 160 000,00
· Ośrodki wsparcia 39 692,00
· zasiłki i pomoc w naturze 80 000,00
· zasiłki stałe 25 000,00
· składki na ubezpieczenie zdrowotne 3 000,00
· rodziny zastępcze 8 400,00
· przeciwdziałanie przemocy w rodzinie 11 640,00
· wspieranie rodziny 41 632,00
· zwrot dotacji i odsetek za lata ubiegłe 12 000,00
wydatki na zadania własne /Poznań/ 164 260,00, w tym:
· zasiłki i pomoc w naturze 62 724,00
· zasiłki stałe 28 724,00
· utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej 69 031,00
· składki na ubezpieczenia zdrowotne 3 781,00
wydatki na zadania zlecone 2 963 745,00 zł w tym:
- świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia
Społecznego, fundusz alimentacyjny - wydatki związane z obsługą świadczeń 2 941 001,00 zł,
-składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej zadanie zlecone 9 744,00 zł,
- usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze 13 000,00 zł.
Budżet Ośrodka Opieki społecznej wynosi na 2016 rok 4 261 702,00 zł.
Budżet do realizacji w Urzędzie miejskim wynosi na 2016 rok 77 692,00 zł.
Dział 854 Edukacyjna opieka wychowawcza
---------------------------------------------------------------------
Dochody 0,00
Wydatki 104 280,00 - 0,39% wydatków
Świetlice szkolne 64 080,00 zł wydatki tego działu dotyczą kosztów zapewnienia opieki dzieciom przebywającym w świetlicach szkolnych oraz koszty dokształcania nauczycieli w wysokości 200,00 zł.
Stypendia dla uczniów 40 000 zł jako 20% planowany wkład środków gminy.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
----------------------------------------------------------------------
Dochody 810 444,00 - 3,19% dochodów
- Wpływy związane z gromadzeniem środków z opłat za korzystanie ze środowiska 23 220,00 zł,
- za usługi ciągnikiem 30 000,00 zł,
- opłaty za odpady komunalne w wysokości 757 224,00 zł.
Wydatki 1 999 450,00 - 7,43 % wydatków
- rozdz. 90001 - gospodarka ściekowa i ochrona wód oraz udrażnianie rowów 23 000,00 zł.
Czyszczenie kanalizacji deszczowej i czyszczenie separatorów.
- rozdz. 90002 - gospodarka odpadami 855 63100 w tym:
dotacja dla gminy Jarocin na zorganizowanie i funkcjonowanie wysypiska śmieci w Witaszyczkach na zadanie bieżące 870,00 na podstawie Porozumienia pomiędzy Gminami
Zadania inwestycyjne to:
- Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w miejscowości Włościejewki - 70 000,00 zł.
- inne wydatki nie związane z opłatami za zagospodarowanie odpadami 27 537,00 zł m.in.: szkolenia pracowników, podróże - delegacje i ryczałty, usługi telekomunikacyjne, zakupy na akcje sprzątania świata + wywóz śmieci, zakup usług zdrowotnych i nagrody na konkurs dla młodzieży " Ochrona środowiska i akcja sprzątanie świata", przeterminowane leki zapłata za śmieci, usługi związane z monitorowaniem nieczynnego wysypiska śmieci we Włościejewkach.
Wydatki związane z opłatami za odpady komunalne to kwota 757 224,00 zł, w tym:
- wynagrodzenia razem ze składkami ubezpieczenia społecznego obejmują dwóch pracowników naliczania i windykacji opłaty za odpady komunalne, pracownika w punkcie gromadzenia odpadów problemowych - komunalnych, fundusz socjalny, środki BHP, odzież robocza - 132 372,00 zł.
- zakupy dotyczyć będą kampanii informacyjnej, zakup artykułów i sprzętu biurowego, druków, książeczek do wpłat bankowych - 4 647,00 zł .
Selektywna zbiórka śmieci, usługi obejmują również wydatki na zagospodarowanie odpadów
(odbiór) przez wysypisko RIPOK w Witaszyczkach, obsługa transportu odpadów komunalnych bieżących i problemowych z PSZOK - 600 405,00 zł.
- zakup energii, wody na PSZOK ( gradowisko) 9 500,00 zł,
- podatek od nieruchomości za PSZOK 10 300,00 zł.
- rozdz. 90003 - utrzymanie czystości na terenie miasta i gminy 299 103,00 zł w tym wydatki
na utrzymanie czystości w gminie ( 5 etatów pracowników ),
- rozdz. 90004 - utrzymanie zieleni w miastach i gminach 28 705,00 zł,
zakup zieleni/trawa, kwiaty, środki ochrony roślin, nawóz, paliwo do kosiarek oraz zakup odkurzacza do zbierania liści, przeglądy i konserwacje sprzętu oraz zakup inwestycyjny - zakup kosiarki samojezdnej w ramach funduszu sołeckiego rozdz. 90013 - dotacja dla Gminy Śrem w związku z powierzeniem zadania związanego z prowadzeniem schroniska dla bezdomnych zwierząt zgodnie z Uchwałą NR XX/142/2004 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 18.10.2004r w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy gminami Śrem, Książ Wlkp., Dolsk
i Brodnica, Czempiń, Kórnik i Kościan w zakresie -prowadzenia schroniska dla zwierząt w Gaju ze zmianami- dotacja na zadania bieżące w wysokości 28 705,00 zł oraz zadanie inwestycyjne związane z rozbudową schroniska - budowa budynku edukacyjno - szkoleniowego w wysokości 21 000,00 zł.
- rozdz. 90015 - oświetlenie terenu miasta i gminy 615 256,00 zł na zakup energii elektrycznej do oświetlenia dróg. palców, ulic w kwocie 350 000,000, konserwacja linii energetycznych 155 256,00 zł oraz zakup usług związanych z oświetleniem miasta i gminy, montaż i demontaż ozdób świątecznych - 10 000,00 zł
zadanie inwestycyjne:
Dołożenie nowych punktów świetlnych oświetlenia ulicznego w gminie Książ Wlkp. 100 000,00 zł.
- rozdz. 90019 - 54 350,00 zł w tym na wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat
za korzystanie ze środowiska 10 000 zł. na dotację dla Starostwa w Śremie na usuwanie azbestu - umowa zostanie podpisana w roku 2016, dotacja na dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków 39 000,00 ,opłata na rzecz budżetów JST dla Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu - kanalizacja deszczowa 1 350,00, udrażnianie rowów 4 000,00 zł.
Uchwała Nr XVII/117/2012 Rady Miejskiej w Książu Wlkp. z dnia 27 lutego 2012 roku w sprawie zasad dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla nieruchomości na terenie gminy Książ Wlkp. w formie dotacji celowej.
- rozdz. 90095 - pozostała działalność 73 700,00 zł
koszty utrzymania szaletu miejskiego, koszt utrzymania 2 ciągników zieleni miejskiej oraz koszty związane z utylizacją zwierząt, sterylizacja kotów, zwalczania gryzoni, pomoc weterynaryjna dla bezdomnych zwierząt, zakup karmy dla kotów, utrzymanie Toy-Toy, usługi ciągnikiem, konserwacja fontanny, energia
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
-------------------------------------------------------------------
Dochody 20 990,00 - 0,08% dochodów
Dochody stanowią wpłaty na wynajem świetlic wiejskich na imprezy okolicznościowe, spotkania oraz usługi za media związane ze zużyciem energii, wody, gazu i wywóz śmieci.
Wydatki 891 955,00 - 3,31 % wydatków
- dotacja podmiotowa dla instytucji kultury /dla Centrum Kultury Książ Wlkp. 432 227,00 zł
-zakup materiałów i wyposażenia dla świetlic wiejskich, zapłata za energię w świetlicach, gaz, zakup usług pozostałych - bieżące usługi i remonty związane z utrzymaniem świetlic wiejskich
85 908,00 zł
- wydatki inwestycyjne w wysokości 42 829,00 zł. przeznacza się na:
a/ ogrodzenie terenu przy świetlicy wiejskiej w Konarzycach 13 322,00 zł
b/ utwardzenie placu przy świetlicy wiejskiej w Chwałkowie i Gogolewo 16 133,00 zł
c/ opracowanie dokumentacji na rozbudowę świetlicy wiejskiej w Radoszkowie 8 610,00 zł,
d/ zakup kuchenki gazowej so świetlicy wiejskiej w Kiełczynku 4 764,00
Niniejsze zadania są realizowane w ramach funduszu sołeckiego
-dotacja podmiotowa dla instytucji kultury /Biblioteka Publiczna w Książu 184 961,00 zł,
- ochrona zabytków i opieka nad zabytkami 45 000,00 zł jako dotacje na prace konserwatorskie, remontowe dotyczące obiektów zabytkowych zapisanych w rejestrze zabytków
- pozostała działalność 101 030,00 zł w tym:
1. 3 000,00 zł na inicjatywę obywatelską dotyczącą kultury i dziedzictwa narodowego oraz imprezy okolicznościowe w amfiteatrze miejskim,
2. 3 283 ,00 zł na spotkania integracyjne z okazji Dnia Dziecka w ramach funduszu sołeckiego oraz usługa oprawy muzycznej spotkanie integracyjne - dożynki wiejskie,
3. inwestycje 94 747,00 zł w tym 60 000,00 na modernizację miejsca pamieci - mogiły z 1848r Wiosna Ludów, budowa sceny na działce gminnej w Mchach 25 375,00zł oraz budowa altany drewnianej w Sroczewie 9 372,00zł.
Dział 926 Kultura fizyczna
-------------------------------------------------------------------------
Dochody - 0,00 zł.
Wydatki 546 197,00 - 2,03 % wydatków
1. zadania w zakresie kultury fizycznej 158 542,00 zł
- pozostałe środki to 1 etat pracownika w celu utrzymania bieżącego boisk sportowych
i parku, umowy zlecenia dla animatorów na boiskach ORLIK 2012 oraz zakup i usługi związane stadionami, boiskami z terenu gminy Książ Wlkp.
2. pozostała działalność 387 655,00 zł
- wydatki bieżące na utrzymanie terenów rekreacyjnych i parku miejskiego, dezynfekcja piaskownic, energia i naprawy w szalecie miejskim, czynsz dla nadleśnictwa Piaski, podatek
od nieruchomości za tereny rekreacyjne gminy.
- dotacje na zadania z zakresu kultury fizycznej dla stowarzyszeń i z ustawy o sporcie 69 000,00 zł
-Zadanie inwestycyjne:
1. " Wykonanie i montaż okiennic oraz odeskowanie altany drewnianej w Sebastianowo",
2. " Budowa siłowni zewnętrznej w Chwałkowie Kościelnym",
3. " Budowa szaletu publicznego wraz z zapleczem w Jarosławkach" - dotyczy to terenów rekreacyjnych nad jeziorem,
4. "zakup sześciokąta sprawnościowego - plac zabaw w Kiełczynku",
5. "zakup urządzeń do siłowni zewnętrznej w Kiełczynku".
Opracowując plan wydatków Burmistrz Książa Wlkp. kierował się koniecznością zapewnienia środków na realizację zadań własnych bieżących oraz realizację zadań inwestycyjnych na terenie gminy .
Przychody
W roku 2016 przychody w wysokości 2 500 000,00 zł. - planuje się emisję innych papierów wartościowych - obligacje komunalne na pokrycie deficytu budżetu oraz na realizacje inwestycji Budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu w gminie Książ Wlkp.
Planuje się całkowitą spłatę emisji w roku 2022.
Rozchody
Rozchody w 2016 roku w wysokości 991 975,00 zł stanowią;
- spłata pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na inwestycję "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w Książu Wlkp. i części Radoszkowo Drugie" w kwocie 80 000,00 zł. - raty 4* 20 000,00 zł.
- wykup obligacji w wysokości 900 000,00 zł
- spłata pożyczki zaciągniętej Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na inwestycję w oczyszczalni ścieków w Kiełczynku w wysokości 11 975,00 - I rata .
Gmina Książ Wlkp. nie planuje udzielenia żadnych gwarancji i poręczeń w roku 2016 oraz
nie udziela żadnych pożyczek.
Zakład usług Komunalnych
Planowane przychody Zakładu Usług Komunalnych wynoszą 1 782 396,00 zł:
- wpływy z usług - woda, ścieki, gospodarka odpadami 1 607 196,00 zł
- wpływy z różnych opłat 8 000,00 zł,
- odsetki 13 000,00 zł,
- dochody z najmu 154 200,00 zł,
Stan środków obrotowych na początek roku 122 900,00 zł.
Planowane koszty Zakładu Usług Komunalnych wynoszą 1 779 129,00 zł, z tego:
- wynagrodzenia wraz z pochodnymi 773 300,00 zł.,
- zadania inwestycyjne 21 196,00 zł - budowa wiaty na osad i zakup pompy,
- remonty 153 100,00 zł. - mieszkania, remonty pomp, urządzeń, wymiana rurociągów,
- energia, woda 243 400,00 zł.
- podatki 173 600,00 zł.
- pozostałe wydatki bieżące 414 533,00 zł.
Stan środków obrotowych na koniec roku 126 167,00 zł.