Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXVIII/180/13 Rady Miejskiej Żerkowa
z dnia 12 listopada 2013r.
w sprawie Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żerków na lata 2013 -2018
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zmianami) Rada Miejska uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żerków na lata 2013-2018, stanowiacy załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXVIII/180/13
Rady Miejskiej Żerkowa
z dnia 12 listopada 2013 r.
WIELOLETNI PROGRAM
GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY ŻERKÓW
NA LATA 2013 - 2018
§ 1. § 1. Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy
w poszczególnych latach.
1. Mieszkaniowy zasób Gminy Żerków stanowią:
- lokale mieszkalne i lokale socjalne będące wyłączną własnością gminy,
Zasoby mieszkaniowe gminy Żerków przedstawiają poniższe tabele.
Wykaz budynków stanowiących własność mieszkaniowego zasobu gmin
Żerków na koniec I pórocza 2013r.
Tab. nr 1
Lp. | Miejscowość | Pow. lokali | Ilość lokali |
1. | Żerków, ul. Górki 1 | 65,80 | 2 |
2. | Żerków, ul. Jarocińska 16 | 148,04 | 3 |
3. | Żerków, ul. Moniuszki 22 | 159,27 | 3 |
4. | Żerków, ul. Parkowa 1 | 201,19 | 5 |
5. | Żerków, ul. 700-lecia 2 | 128,80 | 3 |
6. | Żerków, ul. 700-lecia 7 | 175,24 | 4 |
7. | Żerków, ul. Targowisko 13 | 107,09 | 3 |
8. | Żerków, ul. Jarocińska 35 | 264,80 | 4 |
9. | Zólków 46 | 102,80 | 2 |
10. | Dobieszczyzna 78 | 122,74 | 5 |
11. | Dobieszczyzna 80 | 153,38 | 3 |
12. | Chrzan, ul. Wodna 2 | 173,00 | 4 |
13. | Chrzan, ul. Wodna 4 | 219,32 | 6 |
14. | Chrzan, ul. Dworcowa 31 | 181,00 | 4 |
15. | Lubinia Mała 93 | 168,58 | 4 |
16. | Lubinia Mała 94 | 40,32 | 1 |
17. | Prusinów 3 | 160,28 | 3 |
Razem | 2.571,65 | 59 | |
Lokale socjalne | |||
1. | Żerków, ul. Kolejowa | 136,00 | 6 |
Wykaz lokali mieszkalnych stanowiących współwłasność Gminy Żerków
Tab. nr 2
Lp. | Miejscowość | Pow. lokali | Ilość lokali |
1. | Komorze Przybysławskie 63 | 54,07 | 1 |
2. | Komorze Przybysławskie 64 | 208,16 | 4 |
3 | Kretków 16 | 146,67 | 3 |
4. | Lgów 12 | 73,59 | 2 |
5. | Przybysław 9 | 66,80 | 2 |
6. | Przybysław 10 | 87,30 | 2 |
7. | Przybysław 13 | 39,00 | 1 |
8. | Przybysław 20 | 52,60 | 2 |
9. | Przybysław 23 | 52,60 | 1 |
10. | Przybysław 24 | 105,20 | 2 |
11. | Śmiełów 12 | 91.45 | 2 |
12. | Śmiełów 14 | 31,40 | 1 |
13. | Śmiełów 18 | 84.02 | 2 |
14. | Żółków 18 | 47,26 | 1 |
Ogółem: | 1.183,89 m2 | 26 |
2. Mieszkaniowy zasób gminy tworzony jest przez:
- adaptację, rozbudowę lub przebudowę budynków lub ich pomieszczeń,
- przekazanie nieodpłatne budynków lub lokali na rzecz gminy przez osoby fizyczne bądź
prawne,
- nabywanie odpłatne,
- przekazanie nieodpłatne na rzecz gminy budynków lub lokali w drodze decyzji Wojewody z zasobu mienia Skarbu Państwa lub decyzji Starosty z własności powiatu.
3. Przewiduje się zmniejszenie lub zmianę struktury zasobu mieszkaniowego gminy z przyczyn:
- sprzedaży dotychczasowym najemcom,
- rozbiórki budynku na podstawie orzeczenia właściwego organu,
- przeznaczenia lokalu mieszkalnego na lokal socjalny lub odwrotnie,
- wyłączenia budynków i lokali z użytkowania z uwagi na ich stan techniczny lub zmianę
formy użytkowania.
Według stanu na koniec I półrocza 2013 r. gmina Żerków jest właścicielem 18 budynków z 59 lokalami o łącznej powierzchni 2.571,65 m2oraz współwłaścicielem 26 lokali o powierzchni 1.183,89 m2i posiada 6 lokali socjalnych o pow. 136 m2. Lokale socjalne mieszczą się w jednym budynku i są lokalami o niskim standardzie. Lokale będące we współwłasności pozostają w zarządzie Spółdzielni Mieszkaniowo-Administracyjnej
w Raszewach.
4. Opis stanu technicznego budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy.
Ogólny stan techniczny budynków należących do mieszkaniowego zasobu gminy mimo
znacznego wyeksploatowania należy ocenić jako dostateczny. Budynki gminne są sukcesywnie remontowane, wykonywane są remonty bieżące i częściowe, jednak wysokość nakładów na prace remontowe jest niewystarczająca. Obecny zróżnicowany stan techniczny części zasobów jest wynikiem zarówno wieku budynków pochodzących z lat 1866 - 1981 i nadmierną ich eksploatacją jak również wieloletnimi zaniedbaniami spowodowanymi niedoinwestowaniem gospodarki mieszkaniowej w tym również dewastacją części zasobów przez jej mieszkańców.
Celem gospodarowania istniejącym zasobem mieszkaniowym gminy Żerków jest nie dopuszczenie do pogorszenia stanu technicznego budynków, stopniowa modernizacja istniejących zasobów oraz jego powiększenie poprzez komunalizację mienia stanowiącego własności Skarbu Państwa, czy też innego mienia pozyskanego w drodze zakupu czy darowizn.
Potrzeby remontowe i modernizacyjne budynków przekraczają możliwości finansowe Gminy.
Ocena stanu technicznego zasobu jest i będzie dokonywana w oparciu o okresowe przeglądy stanu technicznej sprawności obiektów zgodnie z ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156 , poz.1118 ze zmianą)
Stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy zestawiono w tabeli nr 3
Zestawienie stanu technicznego budynków mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
tab. nr 3
|
| Ściany | Dach-rodzaj pokrycia | Stan dachu | Rodzaj stropu | Stan stropu | Stan stolarki drzwiowej | Stan klatek schodowych | Uwagi |
1. | Żerków, ul.Górki 1 | cegła ceramiczna | papa | dobry | drewniany | zadowalający | dobry | dobry | |
2. | Żerków,ul. Jarocińska nr 16 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | zły | drewniany | zadowalający | dobry | dobry | remont dachu |
3. | Żerków, ul. Moniuszki nr 22 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | dobry | drewniany | zadowalający | dobry | dobry | remont elew. |
4. | Żerków, ul.Parkowa nr 1 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | dobry | drewniany | dostateczny | dobry | dobry | remont elew. |
5. | Żerków ul. 700-lecia nr 7 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | zadowalający | dobry | dobry | napraw. dach. |
6. | Żerków ul.Targowisko nr 13 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | zadowalający | dobry | nie dotyczy | |
7. | Żerków,ul.Jarocińska nr 35 | płyta betonowa | papa | dobry | Płyty kanałowe | dobry | dobry | dobry | |
8. | Żerków,ul.700-leca nr 2 | cegła ceramiczna | Dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | zadowalający | dobry | dobry | remont dachu |
9. | Żerków,ul.Kolejowa nr 5 A | drewno,płyty azbestowo-cementowe | papa | dostateczny | drewnian | dostateczny | dostateczny | nie dotyczy | wymiana stol. |
10. | Chrzan,ul.Wodna 2 | cegła ceramiczna | Płyty azbestowo-cementowe | zadowalający | drewniany | dostateczny | dostateczny | dostateczny | |
11. | Chrzan,ul.Wodna 4 | cegła ceramiczna | płyty azbestowo-cementowe | zadowalający | drewniany | dostateczny | dostateczny | dostateczny | |
12. | Chrzan,ul.Dworcwa nr 31 | cegła ceramiczna | papa | zadowalający | drewniany | zadowalający | dostateczny | dostateczny | |
13. | Dobieszczyzna nr 78 | cegła ceramiczna | dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | dostateczny | dobry | nie dotyczy | |
14. | Dobieszczyzna nr 80 | cegła ceramiczna | dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | dostateczny | dobry | zadowalający | |
15. | Lubinia Mała nr 93 | cegła ceramiczna | dachówka ceramiczna | dobry | drewniany | zadowalający | dobry | nie dotyczy | |
16. | Lubinia Mała nr 94 | cegła ceramiczna | papa | zadowalający | drewniany | dostateczny | dobry | zadowalający | |
17. | Prusinów nr 3 | cegła ceramiczna | płyty azbestowo cementowe | zły | drewniany | zły | dostateczna | dobry | remont dachu |
18. | Żółków nr 46 | cegła ceramiczna | dachówka ceramiczna | zadowalający | drewniany | dostateczny | zadowalający | nie dotyczy |
§ 2. Analiza potrzeb mieszkaniowych.
Gmina jest zobowiązana do realizacji potrzeb osób, których uprawnienia do otrzymania mieszkania wynikają
z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego tj. do zapewnienia lokali socjalnych i zamiennych, oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach.
Znaczna liczba osób ubiega się o pomoc mieszkaniową gminy z tytułu niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych
i osiągania niskich dochodów, nie pozwalających na ich zaspokojenie we własnym zakresie. Zadanie zapewnienia mieszkań dla tych rodzin również spoczywa na gminie, jako zadanie własne.
Liczba rodzin uprawnionych do wynajmu mieszkań komunalnych ulega wahaniom z uwagi na coroczną weryfikację wykazów, ubieganie się o wynajem lokalu kolejnych rodzin i wpływające wyroki sądowe orzekające eksmisje
z jednoczesnymi uprawnieniami do otrzymania lokali socjalnych.
Zadania powyższe Gmina realizuje sukcesywnie po zwolnieniu lokalu oraz adaptację nowych lokali w miarę posiadanych środków finansowych
§ 3. Plan remontów i modernizacji budynków i lokali.
Przeprowadzone przeglądy techniczne mieszkaniowego zasobu gminy wskazują na potrzebę wykonania szeregu prac remontowych.
Ilość środków finansowych, które gmina może przeznaczyć na remonty mieszkaniowego zasobu gminy jest ograniczona i nie wystarczy na pokrycie w okresie objętym planem wszystkich prac remontowych, wynikających
z potrzeb. Koniecznością będzie również bieżące utrzymanie budynków tj. malowanie klatek schodowych
i korytarzy. Analizę potrzeb remontowych wynikających ze stanu technicznego budynków przedstawia
tabela 4
tab. nr 4
Lp. | Adres | Zakres robót | Lata | Szacowany koszt |
1. | Żerków, | - remont dachu |
| 10.000,00 |
2. | Żerków, | - remont elewacji |
| |
3. | Żerków, | - remont dachu |
| |
4. | Prusinów nr 3 | - remont dachu | 20.000,00 | |
5. | Chrzan, | - remont elewacji |
|
|
6. | Chrzan, | - remont dachu |
| |
7. | Chrzan, | - remont dachu |
| |
8. | Żerków, | - częściowa naprawa |
|
|
9. | Żerków, | - remont elewacji |
|
|
10. | Żerków, | - remont elewacji |
|
|
8. | Żerków, | - naprawa |
|
|
§ 4. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych
Lokale z mieszkaniowego zasobu gminy mogą być sprzedawane najemcom, którzy posiadają zawarte umowy najmu na czas nieoznaczony, na ich wniosek lub na podstawie oferty złożonej z urzędu.
W latach 2013 - 2018 planuje się sprzedaż mieszkań:
Lp. | Rok | lokali |
1. | 2013 | 3 |
2. | 2014 | 3 |
3. | 2015 | 3 |
4. | 2016 | 2 |
5. | 2017 | 2 |
6. | 2018 | 2 |
§ 5. Zasady polityki czynszowej.
1. Stawka czynszu za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu komunalnego uzależniona jest od wyposażenia mieszkania w urządzenia techniczne tj. centralne ogrzewanie, łazienkę, wc i gaz przewodowy.
2. Czynniki obniżające wartość bazowa stawki czynszu:
a) lokal bez urządzeń wodno-kanalizacyjnych - 10 %
b) lokal bez wydzielonej kuchni - 10 %
c) lokal usytuowany na poddaszu - 5 %
d) brak wc w lokalu - 5 %
e) lokal usytuowany na terenie wiejskim - 5 %
f) zniżka nie może przekroczyć łącznie - 25%
3. Stawka podstawowa czynszu za lokal socjalny stanowi połowę stawki podstawowej za lokal mieszkalny.
4. Burmistrz gminy ustalając wysokość czynszu jest zobowiązany stosować zasady aby stawki czynszu zapewniły gminie Żerków jako właścicielowi nieruchomości dostateczne wpływy środków finansowych, pokrywających wydatki na bieżącą eksploatację i techniczne utrzymanie budynków i budowli w stanie nie pogorszonym, nie mniejsze niż w 2013 r.
5. W przypadku, gdy lokal nie stanowi centrum życiowego najemcy lub gdy dysponuje on innym lokalem mieszkalnym, czynsz najmu za taki lokal musi być ustalony do poziomu 3 % jego wartości odtworzeniowej.
6. Zasady w ustalone pkt 5 stosuje się odpowiednio w przypadku zajmowania lokalu o powierzchni przekraczającej normy ustalone odrębną uchwałą.
7. Wynajmujący podwyższa stawkę czynszu, jeżeli w lokalu dokonane zostały ulepszenia mające wpływ na jej wysokość.
8. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego lokalu z przyczyn leżących po stronie wynajmującego stawkę czynszu obniża się stosownie do postanowień zawartych w § 5 pkt 2 zasad polityki czynszowej.
9. Wynajmujący nie podwyższa stawki czynszu z tytułu ulepszenia wprowadzonego przez najemcę we własnym zakresie i na własny koszt. Okres zwolnienia z podwyższenia stawki czynszu zależny jest od wysokości kosztów poniesionych na ulepszenie, zaakceptowanej przez wynajmującego lokal. Nakłady poniesione przez najemcę nie podlegają zwrotowi w przypadku ustania stosunku najmu.
§ 6. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gmin.
1. Zarząd nad mieszkaniowym zasobem gminy sprawuje bezpośrednio Gmina poprzez odpowiedzialną komórkę
w Urzędzie Miasta i Gminy w Żerkowie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Remonty mieszkaniowego zasobu gminy przeprowadzane są przez gminę z jej środków zabezpieczonych corocznie w budżecie. Osobą odpowiedzialną za przedmiotowe zadanie jest podinspektor do spraw mieszkaniowych Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie przy współudziale podinspektora ds. zamówień publicznych.
§ 7. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
1. Źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej są:
- czynsze z tytułu wynajmu za lokale mieszkalne,
- czynsze z tytułu wynajmu za lokale użytkowe,
- środki z budżetu gminy.
2. Dodatkowym źródłem finansowania mogą być fundusze Unii Europejskiej.
§ 8. Wysokość wpływów oraz wydatków związanych z utrzymaniem lokali i budynków
wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w tym wydatki
remontowe i inwestycyjne.
Gmina Żerków z tytułu wynajmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy pozyskuje dochody
w postaci wpływów z czynszów oraz ponosi wydatki na utrzymanie tego zasobu. Wydatki ponoszone są na bieżące
utrzymanie nieruchomości, remonty, modernizację budynków.
Koszty zarządzania nieruchomościami wspólnymi dotyczą nieruchomości w których gmina jest jednym ze współwłaścicieli są ustalane w oparciu o przepisy ustawy dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali / Dz. U. 85 poz. 388 z późn. zm./
Zestawienie kosztów bieżącego utrzymania, remontów, modernizacji oraz wydatków
Inwestycyjnych
tab. nr 5
|
| Lata | |||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
1. | Wpływy z czynszu | 18.486,- | 18.500,- | 19.000,- | 19.500,- | 20.000,- | 20.500,- |
2. | Koszty bieżącej eksploatacji |
|
|
|
|
|
|
3. | Koszty remontowe i modernizacyjne budynków i lokali |
|
|
|
|
|
|
4. | Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi |
|
|
|
|
|
|
5. | Wydatki inwestycyjne | - | - | - | - | - |
§ 9. Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania gminnego zasobu mieszkaniowego.
Celem racjonalizacji gospodarki mieszkaniowej planuje się wzmożenie działań polegających na:
windykacji zaległości czynszowych,
obniżki kosztów eksploatacji,
ustalenia czynszów mieszkaniowych na poziomie umożliwiającym pełne pokrycie bieżących kosztów eksploatacji budynków oraz bieżących remontów,
zamianach dużych lokali na lokale mniejsze.
Niezależnie od tego w latach 2013-2018 Burmistrz Miasta i Gminy Żerków będzie podejmował także inne działania zmierzające do powiększenia i poprawy obecnego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego. Zależeć będzie to w dużej mierze od możliwości pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na cele gospodarki mieszkaniowej. Ich źródłem będzie między innymi wykonanie planowanej sprzedaży mieszkań,
o której mowa w § 4 oraz pozyskiwanie dodatkowych przychodów od Skarbu Państwa lub ze źródeł Unii Europejskiej.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr XXVII / 180/13 Rady Miejskiej Żerkowa z dnia 12 listopada 2013r.
w sprawie Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Żerków na lata 2013 - 2018.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, rada uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. W celu wypełnienia obowiązku wynikajacego z art. 21 cytowanej wyżej ustawy oraz w celu zapewnienia ciągłości i płynności gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy - przedstawia się niniejszy projekt programu na kolejne 6 lat tj. na lata 2013 - 2018.
Celem niniejszej uchwały jest uporzadkowanie i kontynuacja wczesniej przyjetych sposobów gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym obejmujący wszystkie istotne zagadnienia i problematykę zwiazaną
z wdrożeniem i realizacją planowanej polityki mieszkaniowej. Realizacja zadania własnego gminy jakim jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców o niskich dochodach stanowi bardzo ważny cel jej działania, a tym samym przeciwdziałania bezdomności mieszkańców gminy.
Z uwagi na powyższe podjęcie uchwały jest uzasadnione.