Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXXIX/243/2013 Rady Miasta Luboń
z dnia 28 listopada 2013r.
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ oraz trybu i zakresu przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2013 r., poz. 594 z późn. zm.[1])) i art. 80 ust. 2, ust 2e oraz ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.[2])), Rada Miasta Luboń uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji, podstawę obliczenia dotacji, zakres danych, jakie mają być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji oraz tryb i zakres przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonej dla szkół i placówek niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ na terenie miasta Luboń.
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę podstawową, gimnazjum; uczniu - należy przez to rozumieć także dziecko w przedszkolu.
§ 3. 1. Dotacja udzielana jest na wniosek organu prowadzącego szkołę.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący składa do Urzędu Miasta Luboń w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, służący zaplanowaniu dotacji w budżecie.
3. Warunku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się do niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, wymienionych w § 6 ust. 4 i 5 - w roku, w którym dotacja została przyznana w drodze otwartego konkursu ofert.
4. Wniosek o udzielenie dotacji zawiera:
1) nazwę i adres organu prowadzącego;
2) nazwę i adres szkoły;
3) adres do korespondencji;
4) dane kontaktowe: numer telefonu, adres poczty elektronicznej;
5) typ i rodzaj szkoły;
6) kategorię uczniów;
7) nazwę i numer rachunku bankowego szkoły, na który będzie przekazywana dotacja;
8) planowaną liczbę uczniów z podziałem na lata szkolne.
§ 4. 1. Dotacja udzielana jest na każdego ucznia szkoły, o której mowa w § 5 oraz § 6 ust. 1-2 oraz 4-5 wykazywanego w informacji miesięcznej, składanej przez podmioty dotowane w terminie do 5 dnia każdego miesiąca, według stanu na pierwszy dzień roboczy miesiąca, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Dotacja udzielana jest na każdego ucznia szkoły, o której mowa w § 6 ust. 3, wykazywanego w informacji miesięcznej, składanej przez podmioty dotowane w terminie do 5 dnia każdego miesiąca, według stanu na pierwszy dzień roboczy miesiąca, z uwzględnieniem informacji o liczbie uczniów uczestniczących w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w miesiącu poprzednim, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W miesiącach wakacyjnych (lipiec i sierpień) szkoły, o których mowa w § 6 ust. 3, otrzymują dotację 4. W przypadku szkół, o których mowa w § 5 ust. 3 oraz w § 6 ust. 3, w których zajęcia dydaktycznowychowawcze w klasach (semestrach) programowo najwyższych kończą się w kwietniu lub czerwcu, dotacja przysługuje również na każdego absolwenta szkoły w okresie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończył szkołę, do końca roku szkolnego, w którym absolwent ukończył szkołę.
5. W przypadku przerwy wakacyjnej w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia dotacja udzielana jest na liczbę uczniów wykazaną w informacji, o której mowa w ust. 1, w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym trwała przerwa wakacyjna.
§ 5. 1. Przedszkole publiczne otrzymuje dotację na każdego ucznia w wysokości równej wydatkom bieżącym, przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Luboń, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w kwocie równej kwocie przewidzianej na ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
2. Publiczne inne formy wychowania przedszkolnego otrzymują dotację na każdego ucznia w wysokości 50% wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolach publicznych danego rodzaju prowadzonych przez Miasto Luboń w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w kwocie równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
3. Na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w publicznym przedszkolu, publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, publicznej szkole podstawowej, które na podstawie odrębnych przepisów prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, przysługuje dotacja w kwocie przewidzianej na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Luboń.
§ 6. 1. Niepubliczne przedszkole otrzymuje dotację na każdego ucznia w wysokości 75% ustalonych w budżecie wydatków bieżących, ponoszonych na uczniów w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Luboń w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w kwocie równej kwocie przewidzianej na ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
2. Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości 40% ustalonych w budżecie wydatków bieżących, ponoszonych na uczniów w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Luboń, w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w kwocie równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
3. Niepubliczna szkoła podstawowa oraz gimnazjum z uprawnieniami szkoły publicznej, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, otrzymują na każdego ucznia dotację w wysokości równej kwocie przewidzianej na ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
4. Przedszkola niepubliczne, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1b, ust. 1d-1o ustawy o systemie oświaty, otrzymują na każdego ucznia z budżetu Miasta Lubonia dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Luboń, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu miasta, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w kwocie równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
5. Niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego, spełniające wymagania określone w art. 90 ust. 1c-1o ustawy o systemie oświaty, otrzymują dotację z budżetu Miasta Lubonia na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego w wysokości równej 50% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Luboń, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu miasta, z tym że, na ucznia niepełnosprawnego innej formy wychowania przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez organ dotujący.
6. Na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w niepublicznym przedszkolu, niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, niepublicznej szkole podstawowej, które na podstawie odrębnych przepisów prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, przysługuje dotacja w kwocie przewidzianej na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Luboń.
§ 7. W przypadku zmiany wysokości wydatków bieżących, ustalonych w budżecie lub przewidzianych na utrzymanie ucznia w miejskich przedszkolach, szkołach, ulegają również zmianie kwoty dotacji należnej podmiotom, którym dotację ustala się według tych wydatków - poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zmian budżetowych.
§ 8. 1. Organ prowadzący jest zobowiązany przekazać do Urzędu Miasta Lubonia pisemne rozliczenie przyznanej dotacji od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji - w terminie do 20 stycznia roku następnego.
2. W przypadku prowadzenia kilku dotowanych z budżetu Miasta Lubonia szkół przez ten sam organ prowadzący, rozliczenie należy złożyć osobno dla każdej szkoły.
3. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń
§ 9. 1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli faktycznej liczby uczniów dotowanego podmiotu i prawidłowości wykorzystania dotacji w zakresie pokrywania wydatków bieżących na kształcenie, wychowanie i opiekę.
2. Kontrola obejmuje:
1) zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji, miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji - na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania i umów o nauczanie uczniów, prawidłowość wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 80 ust. 3d i 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty - na podstawie dokumentacji finansowo-księgowej.
§ 10. 1. Kontrolę przeprowadzają osoby upoważnione przez Burmistrza Miasta Lubonia.
2. Upoważnienie zawiera:
1) oznaczenie organu, datę i miejsce wystawienia,
2) wskazanie podstawy prawnej kontroli,
3) imiona i nazwiska oraz numery legitymacji służbowych upoważnionych pracowników,
4) określenie nazwy kontrolowanego podmiotu i organu prowadzącego,
5) określenie zakresu kontroli,
6) datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,
7) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska i funkcji.
3. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia kontrolowany podmiot pisemnie - nie później niż na 3 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.
4. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce oraz w obecności pracowników tej jednostki.
5. W przypadku nieposiadania dokumentów, objętych kontrolą w siedzibie podmiotu kontrolowanego, organ prowadzący zobowiązany jest dostarczyć i udostępnić kontrolującym dokumenty w miejscu, o których mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym - nie później jednak niż w terminie 7 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.
6. Kontrolujący mają prawo wglądu do dokumentacji, o której mowa w § 9 ust. 2 uchwały oraz do dokonywania z niej odpisów i kserokopii.
§ 11. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
1) nazwę kontrolowanego podmiotu w pełnym brzmieniu i jej adres,
2) wskazanie osoby prowadzącej,
3) imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,
4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
5) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
6) imię i nazwisko osoby reprezentującej kontrolowany podmiot,
7) opis dokonanych ustaleń faktycznych,
8) opis stwierdzonych nieprawidłowości z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków,
9) opis dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych dowodów,
10) informację o sporządzonych załącznikach stanowiących dowody w stosunku do ustaleń protokołu kontroli,
11) informację o powiadomieniu przedstawiciela kontrolowany podmiot o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w terminie 3 dni od daty jego otrzymania pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy,
12) dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informację o doręczeniu jednego egzemplarza osobie reprezentującej kontrolowany podmiot
§ 12. 1. Jeżeli osoba reprezentująca kontrolowany podmiot odmawia podpisania protokołu - protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.
2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.
3. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.
4. Osoba reprezentująca kontrolowany podmiot może zgłosić Burmistrzowi Miasta Lubonia w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienie co do ustaleń zawartych w protokole.
§ 13. 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi, Burmistrz Miasta Lubonia w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu lub wpływu wyjaśnień, o których mowa w § 13 ust. 4, kieruje do kontrolowanego podmiotu wystąpienie pokontrolne wzywające do zwrotu całości lub części przekazanej dotacji.
2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Burmistrz uwzględni wyjaśnienia, o których mowa w § 12 ust. 4.
§ 14. Traci moc uchwała Rady Miasta Lubonia nr XXXIV/204/2009 z dnia 24 września 2009 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli publicznych oraz przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego.
§ 15. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lubonia.
§ 16. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku, z wyjątkiem: § 6 ust. 4 i 5, które wchodzą w życie z dniem1 września 2015 roku.
Uzasadnienie
do UCHWAŁY NR XXXIX/243/2013 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 28 listopada 2013 r.
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli niepublicznychoraz publicznych prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnegoorgan oraz trybu i zakresu przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystaniaudzielonej dotacji.
Zgodnie z zapisami w znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, jednostka samorządu
terytorialnego powinna określić tryb udzielania i rozliczania dotacji przekazanej na prowadzenie szkół i placówek niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inny niż jst organ oraz tryb i zakres przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji.
W uchwale znalazły odzwierciedlenie wszystkie zmiany zawarte w ustawie o systemie oświaty.
[1]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. poz. 645.
[2]) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 69, poz. 624, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 87, 827 i 1191.