Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2013 poz. 3788

Zarządzenie nr 4/2013 Wójta Gminy Kaczory

z dnia 28 marca 2013r.

w sprawie przedstawienia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok, sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego instytucji kultury za 2012 rok oraz informacji o stanie mienia Gminy Kaczory

Na podstawie art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 2140 ze zm.) Wójt Gminy Kaczory zarządza, co następuje:

§ 1. Przedstawia się sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Przedstawia się sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Kaczorach, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia oraz sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego Gminnego Ośrodka Kultury w Kaczorach, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Przedstawia się informację o stanie mienia Gminy Kaczory według stanu na dzień 31 grudnia 2012 roku zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszego zarządzenia.

§ 4. Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok, sprawozdania roczne z wykonania planu finansowego instytucji kultury za 2012 rok oraz informację o stanie mienia gminy przedstawia się Radzie Gminy Kaczory.

§ 5. Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok oraz informację o stanie mienia przedstawia się Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu.

§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.

W Ó J T


mgr Brunon Wolski


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok

Projekt budżetu gminy na 2012 rok został opracowany przez Wójta Gminy Kaczory Zarządzeniem nr 56/2011 z dnia 10 listopada 2011 roku. Rada Gminy przyjęła budżet gminy na rok 2012 Uchwałą nr XI/73/2011 w dniu 29 grudnia 2011 roku.

Uchwalono dochody na kwotę 20 373 010 zł, a wydatki na kwotę 23 068 120 zł. Zaplanowano w budżecie gminy deficyt na kwotę 2 695 110 zł.

W ciągu roku budżet gminy został zmieniony następującymi uchwałami i zarządzeniami:

Zarządzeniem Nr 5/2012 Wójta Gminy Kaczory z dnia 24 lutego 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 33 300 zł,

Uchwałą Rady Gminy Kaczory Nr XII/76/2012 z dnia 16 marca 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 2 000 zł,

Uchwałą Rady Gminy Kaczory Nr XIII/89/2012 z dnia 27 kwietnia 2012 roku zwiększono dochody o kwotę 80 232 zł, wydatki o kwotę 239 284 oraz zwiększono deficyt o kwotę 159 052 zł,

Zarządzeniem nr 17/2012 Wójta Gminy Kaczory z dnia 17 maja 2012 roku zmieniono plan wydatków na 2012 rok,

Uchwałą Nr XIV/93/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 15 czerwca 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 94 250 zł,

Zarządzeniem nr 22/2012 Wójta Gminy Kaczory z dnia 27 czerwca 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 2 400 zł,

Uchwałą Nr XVI/106/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 14 września 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 282 589 zł,

Zarządzeniem nr 40/2012 Wójta Gminy Kaczory z dnia 28 września 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o 15 060 zł,

Uchwałą nr XVII/113/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 26 października 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o kwotę 169 711 zł,

Uchwałą nr XVIII/121/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 27 listopada 2012 roku zwiększono dochody i wydatki o 110 898 zł,

Uchwałą nr XIX/126/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 28 grudnia 2012 roku dokonano zmian w planie dochodów i wydatków.

Najważniejsze zmiany budżetu zostały dokonane w związku z otrzymaniem następujących środków:

dotacji celowej przeznaczonej na realizację wieloletniego programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania",

dotacji celowej przeznaczonej na realizację rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne ustanowionego uchwałą Nr 234/2011 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2011 roku,

dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym - zgodnie z art. 90d i art. 90e ustawy o systemie oświaty,

dotacji celowej przeznaczonej na realizację ustawy z dnia 10 marca 2006 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych z województwa wielkopolskiego oraz pokrycie kosztów postępowania w sprawie jego zwrotu poniesionych przez gminę,

dotacji celowej na dofinansowanie zadania pod nazwą "Wymiana podłogi w sali gimnastycznej przy SP w Kaczorach",

dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa, zgodnie z postanowieniami art. 147 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie wypłat zasiłków stałych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

dotacji celowej z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne,

dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów w ramach "Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 roku - "Wyprawka szkolna",

dotacji celowej na pomoc finansową na dofinansowanie budowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych o szer. 4 m,

dotacji celowej z Powiatu Pilskiego na organizację Powiatowo - Gminnych Dożynek,

dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania wynikającego z art. 121 ust. 3a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej tj. na wypłatę dodatków w wysokości 250 miesięcznie na pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, realizującego pracę socjalną w środowisku w roku 2012,

dotacji celowej przeznaczonej da sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych w 2012 roku do spraw awansu zawodowego nauczycieli,

zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej,

dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań własnych w ramach drugiej edycji resortowego programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na rok 2012 "Asystent rodziny",

środków na uzupełnienie dochodów gmin w ramach uzupełnienia subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Poza zmianami powodującymi wzrost budżetu gminy miały miejsce zmiany polegające na przeniesieniach wydatków i dochodów między działami, rozdziałami i paragrafami.

Uchwalony na 2012 rok budżet gminy Kaczory po dokonanych w ciągu 2012 roku budżetowego zmianach wynosi:

dochody 21 163 450 zł,

wydatki 24 017 612 zł.

W ciągu 2012 roku zwiększono dochody o kwotę 790 440 , a wydatki o kwotę 949 492 zł.

Wydatki w 2012 roku zostały wykonane w kwocie 21 941 664,69 zł, co stanowi 91,36 % planu, a dochody w kwocie 21 818 057,75 zł co stanowi 103,09 % planu.

W 2012 roku gmina osiągnęła deficyt w kwocie 123 606,94 zł. Plan i wykonanie przychodów oraz rozchodów Gminy Kaczory za 2012 rok przedstawia załącznik nr 3 do niniejszego sprawozdania. W I półroczu 2012 roku została zawarta umowa z Bankiem Spółdzielczym na udzielenie kredytu długoterminowego w kwocie 8 236 941 zł z przeznaczeniem na inwestycję pn. "Budowa krytej pływalni w Kaczorach". Wypłata kredytu nastąpi w latach 2012-2013 w transzach, w 2012 roku gmina otrzymała dwie transze kredytu w łącznej kwocie 1694 777 zł. Do przychodów 2012 roku została zaliczona kwota wolnych środków z roku poprzedniego w wysokości 159 052 . Rozchody zaplanowano w kwocie 999 667 zł i w całości przeznaczono na spłatę zaciągniętych kredytów. Na koniec 2012 roku spłacono 999 666,68 zł zaciągniętych kredytów.

Stan zadłużenia na dzień 31 grudnia 2012 roku z tytułu kredytów długoterminowych zaciągniętych w bankach komercyjnych wynosi 5 031 777 zł.

Na koniec 2012 roku Gmina nie posiadała zobowiązań wymagalnych. Wykazane zobowiązania ogółem w sprawozdaniu Rb-28S na kwotę 1 030 405,95 zł są to głównie składki ZUS oraz podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne wymagalne w 2013 roku oraz zobowiązania z tytułu dostaw i usług, których termin płatności przypada w 2013 roku.

Stan zadłużenia stanowi23,06 %wykonanych dochodów i nie wskazuje na zagrożenie naruszenia art. 170 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. w związku z art. 121 ust 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, który określa, ze łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 % wykonanych dochodów ogółem jednostki w tym roku budżetowym.

D O C H O D Y

Uchwalony plan dochodów po uwzględnieniu zmian w ciągu 2012 roku, przewidywał realizację wpływów w wysokości 21 163 450 zł, a wykonano w kwocie 21 818 057,75 zł co stanowi 103,09 % planu. Wykonanie dochodów w porównaniu z wykonaniem w 2011 roku jest wyższe o 2 963 310,13 zł. Układ tabelaryczny stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego sprawozdania przedstawia plan i wykonanie dochodów wg działu, rozdziału i paragrafu.

DOCHODY WŁASNE

Wśród zrealizowanych, w okresie rocznym wpływów do budżetu udział dochodów własnych gminy jest znaczny i stanowi wraz z subwencją ważne źródło zasilania budżetu.

PODATKI

Podatki stanowią najważniejsze źródło dochodów własnych budżetu. W strukturze zrealizowanych dochodów ich udział wynosi 45,47 % i jest wyższy o 0,78 % w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział podatków w dochodach ogółem od 2010 roku ma zdecydowaną tendencję wzrostową w 2010 roku 42,58 % a w 2011 roku 44,69 %. W 2012 roku nastąpił znaczny wzrost udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wpływów z tytułu podatku od nieruchomości.

Na 2012 rok Rada Gminy Kaczory nie przyjęła maksymalnych stawek podatkowych więc do budżetu gminy nie wpłynęła kwota 1 334 219,75 zł. Stanowi to 6,12 % wykonanych dochodów ogółem i jest na poziomie wyższym o 0,51 % w stosunku do roku ubiegłego.

Na podstawie Ordynacji Podatkowej umorzono zaległości podatkowe oraz odsetki zaledwie w kwocie 19 244 zł w porównaniu z rokiem 2011 kwota ta jest niższa o 31 239,62 zł.

Realizację dochodów w dziale dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej przedstawia poniższa tabela.

infoRgrafika

Analizując dochody z poszczególnych tytułów, należy stwierdzić, że w większości wykonanie dochodów przekracza 100 % planu. Wykonanie dochodów podatkowych w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest porównywalne, w 2011 roku wykonanie było na poziomie 98,66 % zakładanego planu. Wartościowo w 2012 roku gmina uzyskała znacznie wyższe dochody w dziale 756, aż o 1 495 135,37 zł więcej niż w 2011 roku.

Dochody wpodatku od działalności gospodarczej od os. fizycznych opłacanego w formie karty podatkowejzostały zrealizowane w 178,66 % założonego planu. Wg sprawozdania Urzędu Skarbowego w Pile należności wymagalne budżetu Gminy z tytułu niezapłaconego do końca okresu sprawozdawczego podatku wynoszą 30 172,60 zł. Dochody z omawianego źródła realizuje i przekazuje na rachunek budżetu gminy Urząd Skarbowy, a więc Gmina Kaczory nie ma wpływu na ich wymiar i ściągalność.

Podatek od nieruchomościzostał wykonany w 103,04 % planu ogółem. W porównaniu z wykonaniem dochodów z roku poprzedniego, wykonanie w roku bieżącym jest wyższe o 744 809,72 zł. Na wzrost dochodów z tytułu podatku od nieruchomości wpływ mają wyższe stawki podatku od nieruchomości oraz brak skutków ulg i zwolnień. Zaległości w zapłacie są znaczne i wynoszą łącznie 352 111,30 zł. Zalegającym wystawiono 456 upomnień i 141 tytułów wykonawczych.

W stosunku do poprzedniego roku stan zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych i fizycznych wzrósł o 61 910,49 zł i pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie, pomimo intensywnie prowadzonych czynności egzekucyjnych. Na poziom zadłużenia wpływ mają głównie podatnicy z wysoką zaległością podatku i w przypadku których zaległość z roku na rok wzrasta a prowadzone czynności egzekucyjne nie przynoszą zamierzonego skutku.

Skutki obniżenia górnych stawek podatku obliczane za okres sprawozdawczy w podatku od nieruchomości wynoszą 902 905,30 zł, umorzono zaległości w podatku od nieruchomości od osób fizycznych na kwotę 15 722 zł.

Podatek rolnyzostał wykonany na niższym poziomie niż podatek od nieruchomości tj. na poziomie 97,73 % planu. Lepiej realizowany jest podatek rolny od osób prawnych - wynosi 100,65 % planu , natomiast od osób fizycznych 97,00 % planu. W 2012 roku umorzono zaległości w podatku rolnym od osób fizycznych w kwocie 3 367 zł. Na 2012 rok na podstawie Uchwały Rady Gminy Kaczory zostały obniżone górne stawki podatku rolnego, skutki obniżenie górnych stawek w podatku rolnym wynoszą 115 100,15 zł . Zaległość w podatku rolnym na koniec 2012 roku wynosi 54 245,53 zł. Dotychczas zalegającym wystawiono 212 upomnień oraz 75 tytułów wykonawczych.

Zarówno w podatku od nieruchomości jak i podatku rolnym zaległości stanowią znaczną kwotę, którą powiększają rosnące odsetki. Z uwagi na niskie dochody podatników trudno jest wyegzekwować zaległości, wielokrotnie po wystawieniu tytułu wykonawczego Urząd Skarbowy - Dział Egzekucji zwraca tytuł z klauzulą o nieściągalności, po pewnym czasie tytuły są wznawiane.

Podatek od środków transportowychwykonano na poziomie 103,16 % planu. Wpływy uzyskano na poziomie wyższym w stosunku do roku poprzedniego, w 2011 roku uzyskano kwotę o 10 496,80 zł niższą. Na dzień 30 czerwca 2012 roku zaległości w podatku od środków transportowych stanowią kwotę 28 147,11 zł. Skutki obniżenia górnych stawek podatków stanowią kwotę 316 214,30 zł.

Podatek leśnywykonano w kwocie 111 133,90 zł , co stanowi 104,84 % zakładanego planu, uzyskano wpływy o 19 619,10 zł wyższe w porównaniu do 2011 roku. Zaległości na dzień 31 grudnia 2012 roku wynoszą zaledwie 926,20 zł.

Podatek od czynności cywilnoprawnychprzy zakładanym planie 150 414,00 zł został wykonany w wysokości 172 086,72 zł co stanowi 114,41 % planu. W porównaniu do roku ubiegłego uzyskano wpływy niższe o 16 862,40 zł. Ponieważ bezpośrednim realizatorem podatku od czynności cywilnoprawnych są Urzędy Skarbowe, dlatego też pojawiają się trudności w prawidłowym ustaleniu wielkości planu.

Z tytułuopłaty targowejuzyskano wpływy w wysokości 3 080 zł.

Plan z tytułu podatku od spadków i darowiznzostał wykonany na poziomie 526,82 % zakładanego planu. Nie jest możliwe prawidłowe ustalenie planu, w 2011 roku uzyskano wpływy w wysokości 4 880,60 zł przy planie 20 000 stanowiły zaledwie 24,40 %, dlatego na 2012 rok zaplanowano wpływy w wysokości 5 000 . Wielkość tego podatku uzależniona jest od ilości i wysokość prowadzonych postępowań spadkowych, podatek pobierany jest przez Urzędy Skarbowe.

Wpływy zopłaty skarbowejwykonano na poziomie 83,32 %,w stosunku do 2011 roku wpływy są niższe o 3 997 zł. Opłata skarbowa pobierana jest przez Urząd Gminy od czynności administracyjnych z terenu Gminy Kaczory.

Wpływy z tytułuopłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu- plan został wykonany w 99,29 %, w stosunku do poprzedniego roku gmina uzyskała wpływy wyższe o 3 973,72 zł. Podmioty gospodarcze opłatę wnoszą w 3 ratach (styczeń, maj, wrzesień).

Podatek dochodowy od osób fizycznychprzekazywany gminie przez Ministerstwo Finansów w postaci udziałów, stanowi jedną z większych pozycji w strukturze zrealizowanych podatków i opłat. Plan dochodów na 2012 rok z omawianego źródła ustalono w oparciu o dane Ministerstwa Finansów, które oszacowało go na poziomie 4 595 583 tj. o 1 102 338 wyższym niż w 2011 roku. Wpływy zostały zrealizowane na poziomie 93,34 % planu. Pomimo niskiego wykonania planu gmina w stosunku do 2011 roku uzyskała wpływy wyższe aż o 736 519 zł.

Podatek dochodowy od osób prawnychprzekazywany gminie przez Urzędy Skarbowe w formie udziałów, ustalono w kwocie 150 000 zł. Uzyskano wpływy w wysokości 132 580,19 zł i są niższe w stosunku do roku poprzedniego o 56 857,34 zł . Dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych są trudne do zaplanowania a odniesieniem do zaplanowanej wysokości jest rok poprzedni, w 2010 roku uzyskano wpływy w wysokości 225 096,10 zł a w 2011 roku 189 4737,53 zł.

DOCHODY MAJĄTKOWE

Stanowią wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości. Plan dochodów w/w źródeł został ustalony w wysokości 326 000 zł, zrealizowane wpływy osiągnęły wielkość 1 300 897,20 zł co stanowi 399,05 % zakładanego planu, do najważniejszych wpływów należą:

- Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości( § 0770) - dochody przy planie 200 000 wykonano w kwocie 174 897,20 zł co stanowi 87,45 % planu. W 2012 roku dokonano sprzedaży działek w drodze bezprzetargowej o pow. 0,0225 ha i 0,0226 ha w Kaczorach oraz działki w drodze przetargu o pow. 0,0955 ha w Dziembówku i o pow. 0,0895 ha w Śmiłowie, dokonano darowizny na rzecz Parafii w Kaczorach dwóch działek o łącznej powierzchni 0,1187 ha. Dokonano sprzedazy działek na cele rolne w Brodnej i Kaczorach o łącznej powierzchni 3,9007 ha.

Pomimo przeprowadzanych przetargów nie udało się sprzedać planowanej ilości działek i to zarówno rolnych jak i przeznaczonych pod zabudowę.

Wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (§ 0760) -przy planie 1 000 uzyskano wpływy w wysokości 1 000 zł.

Dotacja celowa otrzymana z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych (§ 6300)- zgodnie z zawartą umową z Województwem Wielkopolskim uzyskano dotację celową na pomoc finansową w kwocie 125 000 na dofinansowanie budowy (przebudowy) dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Jeziorki i Śmiłowo,

Dotacje otrzymane z państwowych funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek sektora finansów publicznych (§ 6260) -w ramach zawartej z Ministerstwem Sportu i Turystki uzyskano dofinansowanie w wysokości 1 000 000 do zadania inwestycyjnego w ramach " Wojewódzkiego programu rozwoju bazy sportowej" pod nazwą "Budowa krytej pływalni w Kaczorach". Zgodnie z zawartą umową gmina uzyska dofinansowanie w łącznej kwocie 2 000 000 zł z tego 1 000 000 uzyskano w 2012 roku i 1 000 000 zł planowane jest w 2013 roku.

POZOSTAŁE DOCHODY WŁASNE GMINY

Po wyłączeniu zrealizowanych dochodów z podatków i opłat oraz dochody majątkowe gminy pozostałe dochody osiągnęły wielkość 762 062,45 zł.

W grupie pozostałych dochodów własnych gminy mieszczą się m. in. wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste, dochody z najmu i dzierżawy, wpływy za zajęcie pasa drogowego, odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych, opłata stała za przedszkola, opłata za przygotowywanie posiłków, wpływy z opłaty produktowej, zwroty dotacji itp.

W 2012 roku gmina uzyskała 72 376,00 zł zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego w związku z odliczeniem naliczonego podatku VAT od realizowanej inwestycji pn. "Budowa krytej pływalni w Kaczorach".

Wpływy z opłat za użytkowanie wieczyste(§ 0470) przy planie 5 500 wpłynęło 4 220,95 zł. Planowana kwota została wykonana w 76,74 %, zaległość wynosi 2 943,20 zł.

Wpływy z najmu i dzierżawy(§ 0750) przy planie 203 864 wpłynęło 232 137,38 zł co stanowi 113,87 % planu. Są to głównie wpływy z tytułu najmu w budynkach komunalnych oraz opłaty za dzierżawę. W stosunku do roku poprzedniego gmina uzyskała wpływy wyższe o 16 138,17 zł. Zaległość na dzień 31 grudnia 2012 roku wynosi 20 433,32 zł. W celu wyegzekwowania zaległości wysłano 47 wezwań do zapłaty, prowadzono rozmowy z osobami zalegającymi z płatnościami. Wielu zaległości nie można wyegzekwować z uwagi na niskie dochody i brak możliwości ściągnięcia zadłużenia.

Realizację dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej przedstawia załącznik nr 4.

Gmina Kaczory realizowała zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące zaliczki alimentacyjnej oraz funduszu alimentacyjnego. Należność pozostała do zwrotu z tytułu wypłaconej zaliczki alimentacyjnej na dzień 31.12.2012 r. wynosi 361 808,27 zł ( zgodnie z Rb-27S - należność dotycząca Gminy Kaczory), zaległość stanowi kwotę 293 570,67 zł. Pomimo intensywnie prowadzonych działań egzekucyjnych otrzymano zwrot od dłużników zamieszkałych na terenie naszej gminy w wysokości 11 284 ,14 zł.

Od 01.01.2010 roku nie są wnoszone opłaty za wymianę dowodów osobistych, w związku z tym gmina nie posiada dochodów z tego tytułu, zostały pobrane opłaty za udostępnienie danych w wysokości 279,00 zł , z czego jako dochód dla budżetu gminy przypada 5 %, pozostała część została przekazana do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

DOTACJE

12,83 % wykonanych dochodów budżetu gminy stanowią przyznane gminie różnego rodzaju dotacje na zadania bieżące .

W 2012 roku gmina otrzymała dotacje w wysokości 2 799 056,45 zł.

Największą cześć dotacji stanowiądotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami ( § 2010 )co przedstawia załącznik nr 5.

Gmina Kaczory otrzymała dotacje celowe w kwocie 2 443 510,38 zł na następujące zadania:

384 022,23 zł - dotacja celowa przeznaczona na realizację ustawy z dnia 10 marca 2006 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego

wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych z województwa

wielkopolskiego oraz pokrycie kosztów postępowania w sprawie jego zwrotu

poniesionych przez gminę,

61 499,86 zł - dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami,

1 277,16 zł - dotacja celowa na prowadzenie stałego rejestru wyborców w 2012 roku,

1 984 290,33 zł - dotacja celowa przeznaczona na wypłatę świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego,

2 620,80 zł dotacja przeznaczona na składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne.

9 800,00 zł dotacja przeznaczona na pomoc finansową realizowaną na podstawie rządowego programu wspierania niektórych osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne ustanowionego uchwałą Nr 75/2012 Rady Ministrów z dnia 9 maja 2012 roku.

Kolejną grupę stanowiądotacje celowe na dofinansowanie własnych zadań bieżących gminy (§ 2030 i§ 2710) -załącznik nr 6.

Gmina otrzymała dotacje na dofinansowanie własnych zadań bieżących gminy w kwocie 333 546,07 zł z czego:

46 640 - dotacje celowe na realizację programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania",

31 889 - dotacja celowa przeznaczona na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym,

5 600,00 zł - dotacja przeznaczona na składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne,

37 574,53 zł - dotacja przeznaczona na zasiłki i pomoc w naturze,

49 621,00 zł - dotacja na działalność ośrodków pomocy społecznej,

79 000 - dotacja na wypłatę zasiłków stałych,

445,00 zł - dotacja celowa przeznaczona na sfinansowanie prac komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych w 2012 roku do spraw awansu zawodowego nauczycieli,

3 747,81 zł - dotacja celowa z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań własnych w ramach drugiej edycji resortowego programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na rok 2012 "Asystent rodziny",

9 028,73 zł - dotacja celowa z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów w ramach "Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 roku - "Wyprawka szkolna",

70 000 - dotacja celowa na dofinansowanie zadania pod nazwą "Wymiana podłogi w sali gimnastycznej przy SP w Kaczorach",

Dotacje celowe otrzymane z powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (§ 2320) - załącznik nr 7.

W dniu 5 marca 2012 roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Powiatem Pilskim a Gminą Kaczory w sprawie wspólnej realizacji imprez pn. "XXIX Sejmik Wiejskich Zespołów Teatralnych" oraz "V Lustracja Przyszłych Gwiazd Estrady Kariera 2012". W wyniku zawartego porozumienia Gmina uzyskała dotację w wysokości 2 000 po 1 000 na każde zadanie. W związku z organizacją w 2012 roku przez Gminę Kaczory Dożynek Powiatowo - Gminnych uzyskano na podstawie zawartego porozumienia z Powiatem Pilskim dotację w wysokości 20 000 zł.

SUBWENCJE

Udział subwencji w wykonanych dochodach ogółem stanowi 32,25 %.

Plan subwencji z budżetu państwa na początku roku wyniósł 6 997 609 zł, a po zmianach wprowadzonych w ciągu 2012 roku wynosił 7 035 323 zł, w tym:

część oświatowa - plan 6 102 680,00 zł, wykonanie 6 102 680,00 zł,

część wyrównawcza - plan 911 391,00 zł, wykonanie 911 391,00 zł,

uzupełnienie subwencji ogólnej - plan 21 252,00 zł , wykonanie 21 252,00 zł.

Gmina otrzymywała subwencje terminowo i w wysokości zgodnej z planem. W porównaniu z 2011 roku gmina otrzymała w 2012 roku część oświatową subwencji ogólnej wyższą o 201 679,00 zł i część wyrównawczą wyższą o 13 895 zł.

Podsumowując realizację dochodów w 2012 roku należy stwierdzić że wykonanie dochodów było bardzo dobre. Dochody zostały wykonane na poziomie 103,09 % planu.

W Y D A T K I

Po uwzględnieniu zmian w ciągu 2012 roku ustalono plan wydatków w wysokości 24 017 612,00 zł a wykonano w kwocie 21 941 664,69 zł co stanowi 91,36 % planu ogółem. Układ tabelaryczny stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego sprawozdania przedstawia plan i wykonanie wydatków wg działu, rozdziału i paragrafu. W załączniku nr 9 zostały wyodrębnione wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. Natomiast w załączniku nr 8 wyodrębnione zostały dotacje przekazane z budżetu na zadania własne i majątkowe.

W dziale 010 Rolnictwo i łowiectwoprzy planie 614 424,00 zł zrealizowano wydatki w kwocie 566 391,68 zł tj. 92,18 % planu, z tego wydatki inwestycyjne wyniosły 176 590,52 zł.

Na rzecz izb rolniczych przekazano kwotę 5 778,93 zł, są to odpisy w wysokości 2 % od uzyskanych wpływów z podatku rolnego, końcowe rozliczenie wpłat nastąpi w styczniu 2013 roku .

W 2012 roku w ramach ustawy z dnia 10 marca 2006 o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przez producentów rolnych gmina otrzymała dotację i wypłaciła producentom rolnym zwrot na łączną kwotę 376 492,85 zł, pozostałą kwotę stanowią koszty związane z wypłatą dotacji.

Dział 600 - Transport i łączność.

Przy planie 1 331 000,00 zł wydatki zostały zrealizowane w wysokości 1 146 937,57 zł tj. 86,17 % planu, z tego na wydatki inwestycyjne wydano 662 024,16 zł.

Wydatki bieżące planowane były w wysokości 511 000 wykonano w kwocie 484 913,41 zł, poniesione wydatki związane były z utrzymaniem dróg gminnych, naprawą nawierzchni dróg, wykonano podbudowę tłuczniową oraz nawierzchnię z kostki betonowej w Prawomyślu, chodnik oraz wjazdy z kostki betonowej w Rzadkowie, Morzewie Śmiłowie i Krzewinie oraz wykonano roboty remontowe w Kaczorach. Zakupiono znaki drogowe i tablice informacyjne do miejscowości Kaczory, Śmiłowo i Dziembówko. W związku z zimowym utrzymaniem dróg poniesiono koszty zakupu soli, piasku i koszty związane z wykonaniem usługi.

W wyniku wielu szkód powstałych na dogach gminnych na skutek intensywnych deszczów nawalnych w okresie letnim zaistniała konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na usuwania skutków nawałnic. W 2012 zakupiono i zamontowano również na osiedlu Przylesie oraz przy placu Jana Pawła II dwa separatory do oczyszczania wód opadowych. W dniu 15 czerwca 2012 roku Rada Gminy podjęła uchwałę o pomocy finansowej dla Powiatu Pilskiego w wysokości 15 000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie remontu ulicy Dworcowej w Kaczorach. Dotacja została przekazana w II półroczu po wykonaniu zadania w wysokości 14 022,00 zł.

Wgospodarce mieszkaniowej(dział 700) plan wydatków w kwocie 753 534 został wykonany w wysokości 673 917,42 zł tj. 89,43 % zakładanego planu.

Dokonane wydatki bieżące dotyczyły głównie utrzymania i remontów budynków komunalnych. W I półroczu 2012 roku przeprowadzono prace remontowe w mieszkaniach w Kaczorach i Morzewie, wymieniono stolarkę okienną w mieszkaniach w Dziembwie, Dziembówku i Kaczorach oraz wymieniono drzwi w jednym mieszkaniu w Kaczorach. Dokonano drobnych napraw dachów na budynkach mieszkalnych w Dziembówku i w Kaczorach. W II półroczu 2012 roku przeprowadzono remont w budynku w którym znajduje się Przychodnia Lekarska, wymieniono okna i naprawiono dach. W budynku przy ul Chodzieskiej 5 wymieniono kocioł gazowy. Przeprowadzono remont w budynku w Dziembowie w celu przygotowania lokalu mieszkalnego. Wydatki na zakup energii, w tym głównie zakup energii elektrycznej i opłaty za gaz poniesiono w wysokości 173 946,09 zł co stanowi 84,85 % założonego planu.

Poniesiono również wydatki na usługi kominiarskie, opłaty za przegląd instalacji gazowych, opłaty za dozór techniczny.

W dziale 700 znajdują się również wydatki związane z gospodarką gruntami, są to głównie koszty wyceny gruntów przewidzianych do sprzedaży, opracowania mapek, ogłoszeń w prasie o przetargach, projektów decyzji o warunkach zabudowy, operatów szacunkowych, usług geodezyjnych oraz opłaty sądowe i notarialne.

Dział 750 -Administracja publicznana plan 2 363 844,00 zł wykonano 2 268 620,46 zł, co stanowi 95,97 % planu z czego na sfinansowanie zadań zleconych gminie przez Wojewodę Wielkopolskiego przypada kwota 61 499,86 zł.

Dokonane wydatki zostały wykonane w sposób następujący:

61 499,86 zł - Urzędy Wojewódzkie (załącznik nr 8) , zadania zlecone są to głównie koszty wynagrodzeń i pochodnych pracowników administracji rządowej (kierownik USC, pracownik ds. ewidencji ludności i spraw wojskowych) i odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,

108 618,29 zł wydano na działalność Rady Gminy w tym głównie wypłaty diet radnym na kwotę 105 300,00 zł co stanowi 96,94 % poniesionych wydatków na Radę Gminy pozostałe wydatki przeznaczono na zakup materiałów biurowych, artykuły spożywcze na posiedzenia sesji, wiązanki okolicznościowe,

1 850 522,11 zł - Urząd Gminy - największą część stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne 1 516 003,46 zł , zakup artykułów biurowych, druki, materiały eksploatacyjne do komputerów, prenumeratę czasopism fachowych, zakup programów komputerowych i ich aktualizacje, zakup energii, ubezpieczenia, szkolenia pracowników, podróże służbowe i inne wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem administracji. W ramach wydatków inwestycyjnych zakupiono kserokopiarkę w kwocie 4 795,77 zł . W I półroczu 2012 roku na podstawie wyroku sądu zostało wypłacone odszkodowanie na rzecz byłej pracownicy w łącznej kwocie 50 186,17 zł,

247 980,20 zł - wydano na promocję gminy i na pozostałą działalność, z tego

wypłacono diety dla sołtysów w kwocie 50 400,00 zł oraz inkaso za pobór podatków

w kwocie 27 135,85 zł. Poniesiono wydatki związane z zamieszczaniem artykułów promocyjno - informacyjnych w lokalnej prasie, zakupiono breloczki , znaczki pin's oraz flagi z herbem gminy. Pozostałą część stanowią wydatki związane z zakupem materiałów promocyjnych, składek członkowskich na rzecz stowarzyszeń do których

należy gmina, zakup pucharów oraz kalendarzy.

Zaplanowane wydatki wUrzędach naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwarozdział 75101 w kwocie 1 278,00 zł zostały zrealizowane w wysokości 1 277,16 zł na finansowanie zadań zleconych gminie przez Krajowe Biuro Wyborcze związane z prowadzeniem stałego spisu wyborców.

Dział 754bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowana plan 121 550,00 zł wydano 114 706,42 zł co stanowi 94,37 % planu.

Poniesione wydatki w 2012 roku w kwocie 114 235,33 zł na Ochotnicze Straże Pożarne związane były z realizacją wydatków bieżących . W ramach wydatków bieżących wypłacono wynagrodzenia kierowców, wynagrodzenia Komendanta Gminnego, zakupiono paliwo, ubezpieczenie, przeprowadzono badania techniczne samochodów, dokonano naprawy dwóch samochodów pożarniczych, przeprowadzono badania lekarskie strażaków biorących udział w akcjach oraz realizowano inne wydatki związane z bieżącą działalnością OSP. Przekazano dotację w wysokości 8 000,00 zł dla OSP Kaczory na zakup umundurowania.

W rozdziale 75421 - Zarządzanie kryzysowe poniesiono wydatki w wysokości 471,09 zł z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej (telefon alarmowy).

Plan wydatków w dziale 757obsługa długu publicznegow kwocie 240 000 został wykonany na kwotę 228 367,71 zł tj. 95,15 %. Dokonane wydatki dotyczyły spłaty odsetek od zaciągniętych kredytów.

Dział 758 -Różne rozliczenia- rozdział 75814 są to prowizje i opłaty pobierane przez bank w którym prowadzony jest rachunek bankowy w kwocie 2 759,77 zł .

W rozdziale 75818 utworzono rezerwę w kwocie 70 000 zł w tym rezerwę ogólną w kwocie 25 000 oraz celową w kwocie 45 000 na zadania własne z zakresu zarządzania kryzysowego. W I półroczu 2012 roku wykorzystano rezerwę ogólną na wydatki bieżące.

Zaplanowane wydatki w dziale 801Oświata i wychowaniena kwotę 9 790 380 wykonano w kwocie 9 698 851,14 zł tj. 99,07 % zakładanego planu. W dziale 801 zaplanowane są wydatki bieżące, nie jest planowane prowadzenie zadań inwestycyjnych w 2012 roku w jednostkach oświatowych. Wydatki bieżące są to głównie wydatki związane z funkcjonowaniem szkół, gimnazjum i przedszkoli.

Stanowią je wydatki na wynagrodzenia i pochodne funduszu płac nauczycieli, zasiłki na zagospodarowanie, zapomogi zdrowotne oraz dodatki mieszkaniowe, środki na zakup opału dla szkół, środków czystości, materiałów biurowych, materiałów na remonty, opłata za energię elektryczną i gaz, naprawy sprzętu, usługi kominiarskie, transport opału, opłaty za telefony, zakup pomocy dydaktycznych i książek, opłaty za szkolenia i delegacje oraz inne.

Podział środków został opisany w sprawozdaniu opisowym sporządzonym przez Gminny Zespół Administracji Szkół i Przedszkoli w Kaczorach stanowiącym załącznik nr 10 do niniejszego sprawozdania. W I półroczu 2012 roku w ramach prac remontowych wymieniono podłogę w sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Kaczorach, koszt remontu wyniósł 108 710,14 zł.

W 2012 roku przekazano 11 098,19 zł dotacji celowej dla Gminy Piła zgodnie z zawartym porozumieniem Gmina Kaczory zobowiązana jest pokrywać koszty dotacji, udzielonej przez stronę dotującą w okresie od stycznia do grudnia 2012 roku na podstawie art. 80 ust.2 i 2b oraz art. 90 ust. 2b i 2d ustawy o systemie oświaty, na każdego ucznia będącego mieszkańcem Gminy Kaczory a uczęszczającej do przedszkoli prowadzonych przez inny niż samorząd organ na terenie Miasta Piły.

Zgodnie zawartym porozumieniem między Powiatem Pilskim, a Gminą Kaczory przekazano 18 000,00 zł jako dotacja celowa na pokrycie kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych z Gminy Kaczory, objętych obowiązkiem szkolnym do Zespołu Szkół Specjalnych w Rzadkowie, dla których organem prowadzącym jest Powiat Pilski.

Na podstawie Uchwały Rady z dnia 19 listopada 2001 r. w dziale 803 zaplanowano kwotę 50 000,00 zł jakopomoc materialną dla studentów. W 2012 roku wypłacono stypendia do wysokości planu finansowego.

Zaplanowane wydatki naOchronę Zdrowia(dział 851) zostały wydatkowane w kwocie 112 478,22 zł stanowią je wydatki związane z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (załącznik nr 11). Uchwałą Rady Gminy Kaczory z dnia 28 października 2011 roku został przyjęty do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012. W programie tym określone zostały zadania, do realizacji w 2012 roku.

W 2012 roku dofinansowano spektakle o tematyce profilaktycznej dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjum z terenu gminy. Dofinansowano także inne imprezy, które w swych założeniach poruszały tematy nadużywania alkoholu, narkomanii, agresji oraz miały na celu integrację mieszkańców wsi i gminy. Ze środków Komisji udzielono dofinansowania w wysokości 50 % kosztów wycieczki dla uczniów z rodzin biedniejszych. Odbyło się kilka posiedzeń Komisji gdzie wydano również opinie dla przedsiębiorców starających się o zezwolenie na sprzedaż alkoholu, omawiano również bieżące sprawy z komisji oraz organizację wypoczynku letniego dla uczniów z terenu naszej gminy. Przeprowadzone zostały także rozmowy z osobami nadużywającymi alkoholu odnośnie podjęcia przez nich leczenia odwykowego. W ramach programu działa również Punkt Konsultacyjny, w którym przyjmuje psycholog oraz Punkt Terapeutyczny dla osób uzależnionych i współuzależnionych gdzie przyjmuje terapeuta uzależnień. Zakupiono także publikacje w celach edukacyjnych skierowanych do gminnej społeczności.

W okresie letnim został zorganizowany wypoczynek letni połączony z profilaktyką uzależnień dla 50 uczniów z terenu gminy.

W dniu 28 października 2011 roku został także przyjęty przez Radę Gminy Program Przeciwdziałania Narkomanii gdzie określono cele i zadania związane z tą tematyką. Program przeciwdziałania narkomanii skierowany jest na edukację i profilaktykę.

W 2012 roku plan wydatków został zwiększony o kwotę 892,00 zł pozostałą do wydatkowania z 2011 roku. W 2012 roku uzyskano wpływy z tytułu udzielonych koncesji na sprzedaż alkoholu w wysokości 114 187,52 zł.

Na podstawie uchwały Nr XII/78/2012 Rady Gminy Kaczory z dnia 16 marca 2012 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Piła zawarto umowę i przekazano kwotę 2 520,00 zł jako dotację celową na pomoc finansową z przeznaczeniem na podejmowanie czynności wobec osób nietrzeźwych z terenu Gminy Kaczory przewidzianych przepisami Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Wydatki w dziale 852Pomoc Społecznaprzy planie 2 975 168 wydano w 2012 roku 2 811 427,48 zł tj. 94,50 % planu .

Najważniejsze wydatki poniesiono w sposób następujący:

1 926 495,47 zł wydano w ramach zadań zleconych na świadczenia rodzinne,

wypłacono następujące świadczenia:

zasiłki rodzinne wraz z dodatkami do zasiłków rodzinnych, zasiłki i świadczenia pielęgnacyjne na kwotę 1 657 634,50 zł (8 400 świadczeń),

wypłacono jednorazowe zapomogi z tytułu urodzenia dziecka - łącznie 71 świadczenia na kwotę 71 000 zł,

opłacono składki na ubezpieczenie społeczne za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 24 303,13 zł,

wypłacono 621 świadczeń z funduszu alimentacyjnego na łączną kwotę 173 557,84 zł.

Poniesiono również koszty związane z obsługą świadczeń rodzinnych w kwocie

110 020,10 zł, składają się na nie głównie wynagrodzenie pracowników wraz z

pochodnymi (łącznie 94 018,32 zł), zakup art. biurowych, delegacje, szkolenia.

W związku z otrzymanymi zwrotami nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych

na kwotę 4 095,96 zł oraz odsetkami w kwocie 827,73 zł dokonano przekazania

tych kwot do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

opłacono składki na ubezpieczenie zdrowotne dla 16 osób na łączną kwotę 7 003,29 zł oraz 2 620,80 zł za 3 osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne,

zasiłki okresowe - wsparcie w tej formie otrzymało 35 rodzin na łączną kwotę 42 420,50 zł,

poniesiono koszty pobytu 11 osób w ośrodku dla bezdomnych w łącznej kwocie 34 933,00 zł,

zasiłki celowe otrzymało 201 rodzin na łączną kwotę 162 598 zł, zasiłek celowy jest zadaniem własnym gminy i środki na wypłatę tych świadczeń pochodzą z budżetu gminy,

zasiłki stałe otrzymało 18 osób na łączną kwotę 81 119,00 zł,

wypłacono dodatki mieszkaniowe w łącznej kwocie 25 923,48 zł,

koszty utrzymania Ośrodka Pomocy Społecznej wyniosły w 2012 roku 241 783,79 zł z tego na wynagrodzenia wraz z pochodnymi przeznaczono 200 751,87 zł. Pozostałe wydatki dotyczą zakupu artykułów biurowych, delegacje, szkolenia, odpisy na fundusz świadczeń socjalnych. Na utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej gmina w części otrzymuje środki w ramach dotacji celowej od Wojewody Wielkopolskiego (w 2012 roku otrzymano 49 621 zł),

109 253,82 zł wydano na realizację programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Z dożywiania w ramach tego programu skorzystali uczniowie z terenu gminy oraz wypłacono zasiłki celowe z przeznaczeniem na zakup żywności,

11 162,80 zł - wydano z własnych środków na wynagrodzenie dla 10 osób zatrudnionych w ramach prac społecznie użytecznych,

opłacono pobyt 4 mieszkańców gminy w domu pomocy społecznej w kwocie 34 305,99 zł,

9 800,00 zł - wydano na realizację rządowego programu wspierania osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne ustanowionego uchwałą Nr 182/2011 Rady Ministrów z dnia 27 września 2011 roku,

3 747,81 zł - wydano w ramach dotacji celowej na realizację programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na rok 2012 "Asystent rodziny".

Na kwotę 39 862,00 zł wypłacono stypendia dla uczniów, które zostały sfinansowane w kwocie 31 998 zł w ramach otrzymanej dotacji od Wojewody Wielkopolskiego przeznaczonej na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym - zgodnie z art. 90d i art. 90e ustawy o systemie oświaty. Kwota 7 864 została pokryta ze środków własnych na podstawie art.128 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych.

Plan wydatków wgospodarce komunalnej i ochronie środowiskaw kwocie 411 000,00 zł został zrealizowany na kwotę 372 995,83 zł tj. 90,75 %. W dziale tym największą część stanowią wydatki na oświetlenie ulic i dróg oraz koszty konserwacji i modernizacji oświetlenia ulicznego, koszty te wyniosły 230 843,08 zł. Na oczyszczanie miast i wsi wydano 48 920,85 zł, są to głównie wydatki związane z wywozem nieczystości, w I półroczu 2012 roku zorganizowano zbiórkę zużytego sprzętu gospodarstwa domowego oraz rzeczy wielkogabarytowych. W rozdziale utrzymanie zieleni w miastach i gminach przy planie 39 000 wydatkowano 37 780,33 zł i są to głównie koszty związane zakupem i pielęgnacją kwiatów na klombach. Na utrzymanie psów w schroniskach wydano 15 003,48 zł , w porównaniu z 2011 rokiem koszty wzrosły aż o 6 610,62 zł.

Wydatki nakulturę i ochronę dziedzictwa narodowegoprzy planie 1 200 793 zostały zrealizowane w wysokości 1 126 355,90 zł tj.93,80 % planu.

Z dokonanych wydatków została przekazana dotacja podmiotowa z przeznaczeniem na:

finansowanie bieżącej działalności Gminnego Ośrodka Kultury - 411 950,00 zł

finansowanie Bibliotek - 141 580,00 zł

268 666,68 zł wydano na bieżące utrzymanie Wiejskich Domów Kultury, z tego główną część przeznaczono na remonty i na zakup wyposażenia. W I półroczu 2012 roku dokończono gruntowny remont w sali wiejskiej w Prawomyślu, w ramach wydatków inwestycyjnych zakupiono nową patelnię elektryczną. W sali wiejskiej w Dziembówku wykonano nową podłogę, przeprowadzono również drobne prace w salach wiejskich w Morzewie i Dziembowie. W II półroczu 2012 roku przeprowadzono remont sali wiejskiej w Rzadkowie, wymieniono część okien, wyremontowano podłogę oraz zakupiono nowe stoły i krzesła. Znaczną część wydatków bieżących stanowią wydatki na energię elektryczną w porównaniu do 2011 roku zmniejszyły się one jednak o 11 823,03 zł.

Dział 926Kultura fizyczna i sportzostał zrealizowany w 68,81 %. Przekazano 129 986,24 zł w formie dotacji przedmiotowej z budżetu na działalność Ludowych Zespołów Sportowych. W 2012 oku poniesiono wydatki inwestycyjne związane z zadaniem pn. "Budowa krytej pływalni w Kaczorach" w kwocie 2 568 696,35 zł

INWESTYCJE

W 2012 roku Gmina Kaczory poniosła wydatki związane z realizowanymi zadaniami inwestycyjnymi w kwocie 3 717 189,97 zł (załącznik nr 12 ) do najważniejszych należą :

na realizację zadanie pn. "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kaczorach" wydano 63 265,00 zł wykonano koncepcję rozwiązań techniczno - technologicznych oraz dokumentację projektowo- kosztorysową dotyczącą rozbudowy oczyszczalni ścieków w Kaczorach,

89 772,52 zł wydano na budowę kanalizacji sanitarnej na ul. Górnej w Śmiłowie,

udzielono dotacje celowe na dofinansowanie budowy 7 przydomowych oczyszczalni ścieków w kwocie 23 553 zł,

zgodnie z podjętą uchwałą została zaplanowana kwota 200 000 jako dotacja celowa na pomoc finansową dla Powiatu Pilskiego z przeznaczeniem na dofinansowanie wykonania chodników przy drogach powiatowych w miejscowościach: Byszewice, Brodna, Dziembowo, Kaczory ul. Chodzieska i ul. Dworcowa, Krzewina w Gminie Kaczory, wykonanie części prac nastąpiło w II półroczu 2012 roku i przekazano dotację w kwocie 117 635,58 zł, przy pomocy dotacji z Gminy Kaczory został opracowany projekt budowlany dotyczący budowy ciągu pieszo - rowerowego w Byszewicach, wybudowano chodnik w Brodnej, część chodnika w Kaczorach przy ul. Chodzieskiej oraz część chodnika w Dziembowie,

w ramach inwestycji pn. "Przebudowa dróg gminnych w miejscowościach: Dziembowo, Morzewo, Krzewina, Prawomyśl, Rzadkowo, Zelgniewo, Śmiłowo, Jeziorki, Kaczory i Brodna" zostały wykonane roboty budowlane przez firmę "POL - DRÓG PIŁA" Sp. z o.o. w miejscowościach Jeziorki (w kierunku Brodnej) i Śmiłowo (ul Kościelna) , poniesiono łączne nakłady finansowe na realizację zadania inwestycyjnego w kwocie 432 219,40 zł .

w ramach inwestycji pn. "Budowa ulic z oświetleniem na Osiedlu Przylesie w Kaczorach" opracowano dokumentację kosztorysową oraz wykonano oświetlenie uliczne - łączny koszt 112 169,18 zł,

zakupiono kserokopiarkę na potrzeby administracyjne Urzędu Gminy - 4 795,77 zł,

zakupiono patelnię do sali wiejskiej w Prawomyślu za kwotę 5 299,43 zł,

rozpoczęto prac budowlane związane z realizowaną inwestycja pn "Budowa sali wiejskiej z zapleczem w Jeziorkach " - koszt prac w 2012 roku wyniósł 292 783,74 zł,

za kwotę 7 000 zakupiono kosiarkę samojezdną z przeznaczeniem dla klubu LZS ORKAN Śmiłowo,

2 568 696,35 zł wydano na realizację zadania pn. "Budowa krytej pływalni w Kaczorach", zgodnie z zawartą umową na realizację zadania zapłacono 2 475 726 wykonawcy za opracowanie dokumentacji projektowej oraz prace budowlane , pozostałą część stanowią wydatki związane z koordynacją opracowania dokumentacji projektowej , opłaty przyłączeniowe do sieci energetycznej oraz koszty nadzoru inwestorskiego.

OCHRONA ŚRODOWISKA I GOSPODARKA WODNA

W budżecie zaplanowano dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wydatki w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dochody zostały wykonane w 86,82 % zakładanego planu i w całości zostały przeznaczone na realizację zaplanowanych wydatków . Szczegółowe rozliczenie dochodów i wydatków zawiera załącznik nr 13.

Dochody pochodzą z opłat i kar za korzystanie ze środowiska i przekazywane są przez Urząd Marszałkowski w Poznaniu.

ZAKŁAD BUDŻETOWY

Zakład Usług Wodnych i Kanalizacyjnych w Kaczorach wydatki realizował z przychodów osiągniętych ze sprzedaży wody i oczyszczalni ścieków. Szczegółowe dane zawiera sprawozdanie zakładu stanowiące załącznik nr 14 do niniejszej informacji.

STOPIEŃ ZAAWANASOWANIA REALIZACJI PROGRAMÓW WIELOLETNICH.

Realizacja przedsięwzięć przebiegała w sposób następujący:

1."Budowa boiska wielofunkcyjnego przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w Kaczorach".

W 2012 roku dokonano zmiany nazwy przedsięwięcia "Budowa "Orlika" przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w Kaczorach" na "Budowa boiska wielofunkcyjnego przy Gimnazjum i Szkole Podstawowej w Kaczorach". Realizacja zadania planowana jest w latach 2013 - 2014.

2. "Budowa krytej pływalni w Kaczorach".

Termin realizacji zadania został ustalony na lata 2010- 2013.

W 2011 roku przeprowadzono postępowaniem przetargowe w wyniku którego został wyłoniony wykonawca zadania. W dniu 8 września 2011 roku została zawarta umowa z konsorcjum w skład którego wchodzi Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. oraz Bud Serwis S.Deka, R. Deka Spółka Jawna na opracowanie projektu oraz wykonawstwo robót krytej pływalni w Kaczorach na kwotę 8 236 941 zł. Termin zakończenia robót budowlanych ustalony został na dzień 30.08.2013 roku.

W 2012 roku poniesiono wydatki w kwocie 2568 969,35 zł , w tym koszt robót budowlanych wyniósł 2 475 726 zł. Na 2013 rok planowane są wydatki w kwocie 5 842 164 zł.

W związku z realizowaną inwestycją gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w wysokości 2 000 000 zł. W 2012 roku uzyskano pierwszą część dotacji w wysokości 1 000 000,00 zł.

3. " Budowa sali wiejskiej z zapleczem w Jeziorkach".

W 2012 roku rozpoczęto prace budowlane , zawarto umowę z wykonawcą na kwotę 777 387 zł.

Prace zostały podzielone na dwa etapy, w 2012 roku został wykonany stan surowy zamknięty. Zakończenie prac zostało ustalone do 30 lipca 2013 roku.

Gmina złożyła wniosek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskie o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322 ,323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007 -2013. Wniosek został zweryfikowany pozytywnie i znajduje się z uwagi na brak środków finansowych na zatwierdzonej liście oczekujących.

4. "Budowa ulic z oświetleniem na Osiedlu Przylesie w Kaczorach".

Zadanie inwestycyjne zostało podzielone na części, w 2012 roku wykonano oświetlenie uliczne na Osiedlu Przylesie w Kaczorach. Dalsza realizacja zadania planowana jest na 2013 rok.

5. "Modernizacja budynków sal wiejskich w Dziembowie i Śmiłowie".

Realizacja zadania planowana jest w latach 2013 - 2014.

Gmina złożyła wniosek w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskie o przyznanie pomocy w ramach działania 313,322,323 "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007 -2013. Wniosek został zweryfikowany pozytywnie i znajduje się z uwagi na brak środków finansowych na zatwierdzonej liście oczekujących.

6. "Przebudowa dróg gminnych w miejscowościach: Dziembowo, Morzewo, Krzewina, Prawomyśl, Rzadkowo, Zelgniewo, Śmiłowo, Jeziorki, Kaczory i Brodna".

Okres realizacji inwestycji został zaplanowany na lata 2008 -2014 roku.

W 2012 roku została wykonana droga w miejscowości Jeziorki (w kierunku Brodnej) oraz w Śmiłowie (ul. Kościelna) - poniesiono wydatki w łącznej wysokości 432 219,40 zł.

Dalsza część inwestycji planowana jest w latach 2013 - 2014.

7. "Rozbudowa GOK w Kaczorach".

Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na lata 2014 - 2016.

8."Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kaczorach".

Została wykonana inwentaryzacja istniejących obiektów oczyszczalni oraz opracowano dokumentację projektowo - kosztorysową i techniczną i uzyskano pozwolenie na budowę. Główna realizacja inwestycji przypada na lata 2014- 2015.

9. "Wykorzystanie centrum miejscowości Zelgniewo na cele rekreacji i wypoczynku"

Okres realizacji zadania przypada na lata 2011-2013, zadanie jest realizowane przy pomocy dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w ramach konkursu "Pięknieje wielkopolska wieś". W 2011 roku w ramach otrzymanej dotacji wydano kwotę 3 335 głównie na opracowanie dokumentacji projektowej. Na realizację II etapu projektu został złożony w 2012 roku wniosek o dofinansowanie, z uwagi na brak środków finansowych zadanie zostało przesunięte do realizacji na 2013 rok.

10. " Zagospodarowanie miejsca rekreacji, wypoczynku i integracji na terenie wsi Morzewo"

Okres realizacji zadania przypada na lata 2011-2013, zadanie jest realizowane przy pomocy dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w ramach konkursu "Pięknieje wielkopolska wieś". W 2011 roku w ramach otrzymanej dotacji wydano kwotę 3 125 głównie na opracowanie dokumentacji projektowej. Na realizację II etapu projektu został złożony w 2012 roku wniosek o dofinansowanie, z uwagi na brak środków finansowych zadanie zostało przesunięte do realizacji na 2013 rok.

Wszystkie wydatki majątkowe Gminy Kaczory objęte limitem mają zapewnione finansowanie w poszczególnych latach.

Gmina Kaczory nie posiada jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dla których został wydzielony rachunek dochodów własnych.

W 2012 roku Gmina Kaczory nie dokonywała zmian w planie wydatków na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art..5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ponieważ nie realizowała takich programów.

Reasumując należy stwierdzić, że wykonanie budżetu Gminy Kaczory za 2012 rok przebiegło w sposób dobry. Wydatki na dzień 31 grudnia 2012 roku zostały wykonane w kwocie 21 941 664,69 zł co stanowi 91,36 % planu na wskaźnik wykonania wydatków wpływ ma głównie realizacja wydatków na zadania inwestycyjne, których część została przeniesiona na 2013 rok. Dochody zostały wykonane w wysokości 21 818 027,75 zł co stanowi 103,09 % planu. Prawidłowe wykonanie dochodów umożliwi gminie realizowanie zarówno wydatków bieżących jak i inwestycyjnych umożliwiając dalszy jej rozwój.

Kaczory, dnia 28.03.2013 r.

W załączeniu

Załącznik nr 1 - Plan i wykonanie dochodów Gminy Kaczory za 2012 rok.

Załącznik nr 2 - Plan i wykonanie wydatków Gminy Kaczory za 2012 rok.

Załącznik nr 3 - Plan i wykonanie przychodów oraz rozchodów Gminy Kaczory za

2012 rok.

Załącznik nr 4 - Plan i wykonanie dochodów dla Gminy Kaczory za 2012 rok

związanych z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej,

Załącznik nr 5 - Plan i wykonanie dotacji otrzymanych do budżetu na realizację zadań z

zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami dla

Gminy Kaczory za 2012 rok.

Załącznik nr 6 - Realizacja planu dotacji i wydatków na zadania własne Gminy Kaczory w

2012 roku.

Załącznik nr 7 - Wykonanie dotacji i wydatków związanych z realizacją zadań bieżących

realizowanych w drodze porozumień (umów) między jednostkami

samorządu terytorialnego w 2012 roku.

Załącznik nr 8 - Realizacja dotacji udzielanych z budżetu Gminy Kaczory w 2012 roku,

Załącznik nr 9 - Plan i wykonanie wydatków Gminy Kaczory za 2012 rok

związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz

innych zadań zleconych jednostce ustawami.

Załącznik nr 10- Sprawozdanie opisowe Gminnego Zespołu Ekonomiczno -

Administracyjnego Szkół i Przedszkoli w Kaczorach za 2012 rok,

Załącznik nr 11 - Plan oraz wykonanie dochodów z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż

napojów alkoholowych i wydatki na realizację programu profilaktyki i

rozwiązywania problemów alkoholowych i na zwalczanie narkomanii

w 2012 roku,

- Załącznik nr 12 - Realizacja zadań inwestycyjnych Gminy Kaczory w 2012 roku,

- Załącznik nr 13 - Realizacja dochodów z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska

oraz wydatków w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej

realizowanych w 2012 roku,

Załącznik nr 14 - Informacja Zakładu Usług Wodnych i Kanalizacyjnych w Kaczorach

za 2012 rok,


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik1.pdf


Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik4.pdf


Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik5.pdf


Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik6.pdf


Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik7.pdf


Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik8.pdf


Załącznik Nr 9 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik9.pdf


Załącznik Nr 10 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik10.pdf


Załącznik Nr 11 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik11.pdf


Załącznik Nr 12 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik12.pdf


Załącznik Nr 13 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik13.pdf


Załącznik Nr 14 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik14.pdf


Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik2.pdf


Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 4/2013
Wójta Gminy Kaczory
z dnia 28 marca 2013 r.
Zalacznik3.pdf

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00