Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2013 poz. 195

Uchwała nr XXVII/242/2012 Rady Miejskiej w Krotoszynie

z dnia 12 grudnia 2012r.

w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391, ze zm.) Rada Miejska w Krotoszynie uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Dokonuje się wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określonej w art. 6j ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, stanowi więc iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty określonej w ust. 2 lub ust. 3.

2. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w ust. 1 w wysokości 18 zł miesięcznie od mieszkańca.

3. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w ust. 2. w wysokości 12 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

4. Ustala się następujące stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności dla nieruchomości niezamieszkałej:

1) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 120 l: 20 zł,

2) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 240 l: 40 zł,

3) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 770 l: 123 zł,

4) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 1 100 l:173 zł,

5) stawka opłaty za 1 m3odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1 100 l: 157 zł.

5. Ustala się następujące stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny dla nieruchomości niezamieszkałej:

1) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 120 l: 15 zł,

2) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 240 l: 29 zł,

3) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 770 l: 88 zł,

4) stawka opłaty za pojemnik o pojemności 1 100 l: 124 zł,

5) stawka opłaty za 1 m3odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1 100 l: 112 zł.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Krotoszyna.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r., jednak nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodnicząca Rady


Zofia Jamka


Uzasadnienie

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 poz. 391), nałożyła na gminę szereg nowych zadań i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości i porządku, zmieniła też w sposób znaczący system gospodarowania odpadami komunalnymi.

Nowy system musi zacząć funkcjonować najpóźniej 1 lipca 2013 r. Właściciele nieruchomości zamieszkałych (a w przypadku podjętej uchwały na podstawie art. 6c ust. 2 ustawy, także właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, np. szkoły, urzędy, sklepy), zobowiązani będą ponosić na rzecz Gminy, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z pobranych opłat Gmina pokrywać będzie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują:

- koszty odbioru, zbierania i transportu odpadów komunalnych, a także ich prawidłowego przetworzenia (poprzez odzysk lub unieszkodliwianie w odpowiednich instalacjach),

- koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

- koszty obsługi administracyjnej systemu.

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi zakłada określenie stawek opłat niepowiązanych bezpośrednio z ilością odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości. W "starym" systemie - który funkcjonować będzie najpóźniej do 30 czerwca 2013 r. - właściciele nieruchomości zobowiązani są zawierać umowy na odbieranie odpadów komunalnych z terenu ich nieruchomości. Koszty tego odbioru zależne są od ilości odebranych pojemników z odpadami, przez co część właścicieli nieruchomości próbuje zmniejszyć wykazywaną ilość odpadów, np. poprzez ich spalanie w piecach centralnego ogrzewania lub pozostawienie ich w lesie czy w przydrożnych rowach. Założeniem nowego systemu jest uniezależnienie wysokości opłaty od ilości odebranych od właściciela nieruchomości, a więc nieopłacalne ma być nielegalne pozbywanie się odpadów.

Nowy system wiąże się także koniecznością wywiązania się ze zobowiązań wynikających z członkowstwa w Unii Europejskiej w zakresie osiągnięcia odpowiednich poziomów ekologicznych, m.in. nieskładowania odpadów ulegających biodegradacji (w szczególności zmieszanych odpadów komunalnych) oraz odpowiednich poziomów recyklingu i ponownego użycia odpadów selektywnie zbieranych takich jak papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne. Gmina przedstawiać będzie coroczne sprawozdania do Marszałka Województwa z osiągniętych poziomów ekologicznych. W przypadku nieosiągnięcia któregoś z nich, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska będzie miał obowiązek nałożyć na Gminę karę, obliczoną, jako iloczyn brakującej masy odpadów (w tonach) oraz stawki opłaty za zmieszane odpady komunalne (tzw. "opłaty marszałkowskiej"). Kary te mogą być więc bardzo dotkliwe.

Rada Gminy, do końca 2012 r. obowiązana jest podjąć niniejszą uchwalę, w celu określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki opłaty (dla nieruchomości zamieszkałych), a także stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności (dla nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne).

W ustawie określono zamknięty katalog metod, spośród których Rada Gminy może wybrać jedną dla nieruchomości zamieszkałych i jedną dla nieruchomości "mieszanych" (czyli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części stanowią nieruchomość na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne). Dla nieruchomości niezamieszkałych ustawodawca nie pozostawia Radzie Gminy wyboru - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić musi iloczyn liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz określonej dla nich stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6j ust. 3 ustawy). Dla nieruchomości mieszanych metodą "standardową" jest suma opłat z części nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej, wybór innej metody wiąże się z koniecznością podjęcia uchwały na podstawie art. 6j ust. 5).

Dla wszystkich rodzajów nieruchomości, Rada Gminy może, więc wybrać następujące metody:

1) Dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

1.1 wg liczby mieszkańców,

1.2 wg zużycia wody z danej nieruchomości (na podstawie art. 6j ust. 1),

1.3 wg powierzchni lokalu mieszkalnego,

1.4 jedna stawka opłaty dla gospodarstwa domowego (na podstawie art. 6j ust. 2).

2) Dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

2.1 ilość pojemników, (na podstawie art. 6j ust. 3),

3) Dla nieruchomości "mieszanych":

3.1 suma opłat obliczonych zgodnie z pkt 1) i 2), (na podstawie art. 6j ust. 4, metoda ta będzie obowiązywać w przypadku nie podejmowania uchwały na podstawie art. 6j ust. 5).

3.2 jedna z metod: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 lub 2.1 (w przypadku podjęcia uchwały na podstawie art. 6j ust. 5).

W związku z powyższym Rada Gminy zobowiązana jest określić następujące stawki opłat:

1) dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

- wyższa stawka opłaty jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny,

- niższe stawki opłaty jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,

2) dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

- wyższa stawka opłaty jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny, oddzielnie dla pojemników o określonej pojemności, np. stawka za pojemniki o pojemnościach 120 l, 240 l, 770 l, 1 100 l, 7 000 l, 10 000 l;

- niższe stawki opłaty jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, oddzielnie dla pojemników o określonej pojemności, np. stawka za pojemniki o pojemnościach: 120 l, 240 l, 770 l, 1 100 l, 7 000 l, 10 000 l;

W przeprowadzonej analizie kosztów funkcjonowania systemu uwzględniono wszystkie wskazane w ustawie elementy wpływające na wysokość opłaty, tj.:

- liczbę mieszkańców zamieszkujących Gminę;

- ilość wytwarzanych na terenie Gminy odpadów komunalnych;

- koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czyli:

* koszty odbioru, zbierania i transportu odpadów komunalnych, a także ich prawidłowego przetworzenia (poprzez odzysk lub unieszkodliwianie w odpowiednich instalacjach),

* koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

* koszty obsługi administracyjnej systemu.

- przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Rada Gminy ma także obowiązek określić niższe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady są zbierane lub odbierane w sposób selektywny. Opłata niższa ma podwójną rolę:

- zrównoważyć musi wyższe koszty przetworzenia zamieszanych odpadów komunalnych (odpadów niesegregowanych) i koszty wydzielenia z nich odpadów, które powinny być zbierane w sposób selektywny,

- motywować właścicieli nieruchomości (i wszystkich mieszkańców) do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - brak selektywnej zbiórki nie powinien być opłacalny.

W związku z powyższym, niższa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi:

- stawka opłaty (dla nieruchomości zamieszkałych): 12 zł / mieszkańca na miesiąc,

- stawka opłata za pojemnik o pojemności 120 l: 15 zł,

- stawka opłata za pojemnik o pojemności 240 l: 29 zł,

- stawka opłaty za pojemnik o pojemności 770 l: 88 zł,

- stawka opłata za pojemnik o pojemności 1 100 l: 124 zł,

- stawka opłaty za 1 m3odpadów w kontenerze o pojemności większej niż 1 100 l: 112 zł.

Niniejsza uchwała określa kluczowe elementy nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie: metodę obliczania stawki opłaty oraz jej wysokość, wraz z określeniem niższej stawki opłaty jeśli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Niniejsza uchwała jest również podstawą do prowadzenia dalszych działań mających na celu wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Burmistrz


mgr inż. Julian Jokś

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00