Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2013 poz. 115

Uchwała nr 22/1618/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 12 grudnia 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr XVII/145/12 Rady Miejskiej w Bojanowie z dnia 27 marca 2012 roku w sprawie określenia zasad dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenach nie skanalizowanych

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012r., poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr XVII/145/12 Rady Miejskiej w Bojanowie z dnia 27 marca 2012 roku w sprawie określenia zasad dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenach nie skanalizowanych w części obejmującej postanowienia:
- § 7 ust. 6 wyrażenie " stanowiącej załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały " wraz z załącznikiem Nr 2 do uchwały,
- w § 8 ust. 3 " Z kontroli zostanie sporządzony protokół stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały " wraz z załącznikiem Nr 3 do uchwały.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą doręczoną tut. Izbie w dniu 22 listopada 2012 r. Rada Miejska Bojanowo, powołując się na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz art. 221 ustawy o finansach publicznych, określiła zasady dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenach nie skanalizowanych.

Regionalna Izba Obrachunkowa na podstawie przepisów art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 91 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym zawiadomiła Przedstawiciela Gminy o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do przedmiotowej uchwały, wyznaczając jednocześnie termin badania uchwały na dzień 12 grudnia 2012 roku.

Rozpatrując sprawę na posiedzeniu, Kolegium Izby zważyło, co następuje.

Rada postanowieniem § 7 przedmiotowej uchwały zadecydowała w § 7 ust. 6, iż "Nie podpisanie umowy stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszej uchwały o dotację w terminie 14 dni od daty zawiadomienia z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy skutkuje nie przyznaniem dotacji".

W ocenie Kolegium Izby ustanowienie przez Radę w zał. Nr 2 do uchwały wzoru umowy o udzielenie dotacji nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa. W przypadku udzielania dotacji celowej, konieczne elementy umowy zostały określone przez ustawodawcę w art. 250 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), zgodnie z którym umowa jest zawierana przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego i winna określać w szczególności:

1) wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację są przekazywane środki dotacji,
2) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego,
3) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej dotacji celowej.

Postanowienia aktów prawa miejscowego nie mogą wykraczać poza granice kompetencji przysługujących organowi stanowiącemu, w tym przypadku poza zakres określony ustawą Prawo ochrony środowiska.

W § 8 ust. 3 Rada zadecydowała, że "Z kontroli zostanie sporządzony protokół stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały."

Z art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska wynika, że zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej rozliczenia określa rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.

Zatem stosując dyspozycję art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska organ stanowiący gminy lub powiatu ustala zasady udzielania dotacji celowej na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia tej dotacji i sposób jej rozliczenia.

Zgodnie z art. 40 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, akty prawa miejscowego ustanawia rada miejska w formie uchwały.

Kolegium Izby wskazuje, że w świetle powołanego w podstawie prawnej (i przytoczonego wyżej) przepisu art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, brak jest podstaw prawnych aby w uchwale określającej zasady udzielania dotacji zamieszczone zostały unormowania regulujące kwestie wzoru protokołu kontroli (zał. Nr 3 do uchwały).

Regulacja zawarta w ww. postanowieniach uchwały jako przekraczająca zakres upoważnienia ustawowego pozostaje w sprzeczności z art. 94 Konstytucji, który jednoznacznie określa, że stanowienie prawa miejscowego następuje nie tylko na podstawie, lecz także w granicach upoważnień ustawowych. Sformułowanie powyższe wyklucza zatem dopuszczalność wyjścia aktem prawa miejscowego poza granice upoważnienia ustawowego.

Kolegium wskazuje, że przepisy art. 90 ustawy o samorządzie gminnym nakładają na burmistrza (wójta, prezydenta) obowiązek przekazania regionalnej izbie obrachunkowej uchwał rady miejskiej i zarządzeń burmistrza (wójta, prezydenta), objętych zakresem nadzoru izby, w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia (wydania).

Art. 11 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych przedstawia w jakiego rodzaju sprawach podjęte uchwały i wydane zarządzenia organów gminy podlegają działalności nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych. Analiza tego przepisu pozwala stwierdzić, że do uchwał objętych nadzorem izb należą uchwały w sprawie zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Rada Miejska Bojanowo badaną uchwałę podjęła w dniu 27 marca 2012 roku. Uchwała została przekazana Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu (tj. organowi nadzoru) w dniu 22 listopada 2012 r., czyli ze znacznym uchybieniem ustawowo określonego terminu.

Mając powyższe na względzie przypomina się o obowiązku przekazywania organowi nadzoru uchwał i zarządzeń organów gminy na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzono jak w sentencji.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00