Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2013 poz. 111

Uchwała nr XXVII/244/2012 Rady Miejskiej w Krotoszynie

z dnia 12 grudnia 2012r.

w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 6r, ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391, ze zm.) Rada Miejska w Krotoszynie uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się, iż w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, od 1 lipca 2013 r.:

1. bezpośrednio od właścicieli nieruchomości odbiera się następujące frakcje odpadów komunalnych:

a) zmieszane odpady komunalne,

b) selektywnie zbierane odpady komunalne:

- papier i tektura (makulatura),

- tworzywa sztuczne,

- opakowania wielomateriałowe, metale,

- szkło,

- odpady wielkogabarytowe,

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

- odpady zielone.

2. bezpośrednio od właściciela nieruchomości zamieszkałej odbiera się następujące ilości odpadów komunalnych:

a) zmieszane odpady komunale w ilości do 240 litrów miesięcznie w przeliczeniu na jednego mieszkańca,

b) selektywnie zbierane odpady komunalne wymienione w § 1 pkt 1 lit. b) - w ilości nieograniczonej,

3. odbieranie od właściciela nieruchomości zamieszkałych, na których zlokalizowanych jest nie więcej niż siedem lokali, zmieszanych odpadów komunalnych będzie prowadzone:

a) na terenach miast - raz na tydzień,

b) na terenach wiejskich - co dwa tygodnie.

4. odbieranie od właściciela nieruchomości, na których zlokalizowanych jest więcej niż siedem lokali, zmieszanych odpadów komunalnych będzie prowadzone raz na tydzień,

5. obieranie odpadów komunalnych zmieszanych, od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne będzie prowadzone:

a) w odniesieniu do szkół wszelkiego typu - raz na tydzień,

b) w odniesieniu do żłobków i przedszkoli - raz na tydzień,

c) w odniesieniu do lokali handlowych - raz na tydzień,

d) w odniesieniu do lokali gastronomicznych - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

e) w odniesieniu do tymczasowych punktów usługowo-handlowych - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

f) w odniesieniu do zakładów rzemieślniczych, produkcyjnych i usługowych (dotyczyrównież pomieszczeń biurowych i socjalnych) - raz na tydzień,

g) w odniesieniu do miejskich instytucji kultury oraz instytucji państwowych i samorządowych - raz w tygodniu,

h) w odniesieniu do szpitali, internatów - raz na tydzień,

i) w odniesieniu do ogrodów działkowych - raz w tygodniu w okresie od 1 kwietnia do 31 października;

j) w odniesieniu do targowisk - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

k) w odniesieniu do cmentarzy - nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie,

6. odbieranie od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, na których zlokalizowanych jest nie więcej niż siedem lokali, następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych:

a) zielonych - od maja do końca listopada:

- na terenach miejskich - co dwa tygodnie,

- na terenach wiejskich - raz na miesiąc,

b) tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych, metali, papieru i tektury oraz szkła - od maja do końca września:

- na terenach miejskich - dwa razy w miesiącu,

- na terenach wiejskich - raz w miesiącu,

- w pozostałych miesiącach w roku na wszystkich obszarach zabudowy - raz w miesiącu,

7. odbieranie od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, na których zlokalizowanych jest więcej niż siedem lokali, następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych:

- tworzyw sztucznych,

- opakowań wielomateriałowych,

- metali,

- szkła,

- papieru i tektury;
będzie prowadzone raz w tygodniu,

8. obieranie odpadów komunalnych selektywnie zbieranych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne będzie prowadzone:

a) w odniesieniu do szkół wszelkiego typu - raz na tydzień,

b) w odniesieniu do żłobków i przedszkoli - raz na tydzień,

c) w odniesieniu do lokali handlowych - raz na tydzień,

d) w odniesieniu do lokali gastronomicznych - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

e) w odniesieniu do tymczasowych punktów usługowo-handlowych - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

f) w odniesieniu do zakładów rzemieślniczych, produkcyjnych i usługowych (dotyczyrównież pomieszczeń biurowych i socjalnych) - raz na tydzień,

g) w odniesieniu do miejskich instytucji kultury oraz instytucji państwowych i samorządowych - raz w tygodniu,

h) w odniesieniu do szpitali, internatów - raz na tydzień,

i) w odniesieniu do ogrodów działkowych - raz w tygodniu w okresie od 1 kwietnia do 31 października;

j) w odniesieniu do targowisk - nie rzadziej niż raz w tygodniu,

k) w odniesieniu do cmentarzy - nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie,

9. odbieranie od właściciela nieruchomości następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych:

- odpadów wielkogabarytowych,

- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
będzie prowadzone nie rzadziej niż raz w roku,

10. w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub w mobilnych punktach zbiórki odpadów problemowych zbierane będą następujące frakcje odpadów komunalnych:

a) papier i tektura, w tym opakowania, w ilości nieograniczonej,

b) metal, w tym opakowania, w ilości nieograniczonej,

c) tworzywa sztuczne, w tym opakowania, w ilości nieograniczonej,

d) szkło, w tym opakowania, w ilości nieograniczonej,

e) opakowania wielomateriałowe, w ilości nieograniczonej,

f) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, w ilości nieograniczonej,

g) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, w ilości nieograniczonej,

h) powstające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia, w ilości do 10 kg łącznie od jednego mieszkańca rocznie,

i) zużyte baterie i akumulatory, w ilości nieograniczonej,

j) meble i inne odpady wielkogabarytowe, w ilości nieograniczonej,

k) odpady budowlane i rozbiórkowe, w ilości do 150 kg od jednego mieszkańca rocznie,

l) zużyte opony, w ilości do 6 szt. od jednego mieszkańca rocznie,

m) odpady zielone, w ilości nieograniczonej.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Krotoszyna.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r., jednak nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodnicząca Rady


Zofia Jamka


Uzasadnienie

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012 poz. 391), nałożyła na Gminę szereg nowych zadań i obowiązków związanych z utrzymaniem czystości
i porządku, zmieniła też w sposób znaczący system gospodarowania odpadami komunalnymi.

Nowy system musi zacząć funkcjonować najpóźniej 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości zamieszkałych (a w przypadku podjęcia uchwały na podstawie art. 6c ust. 2 ustawy, także właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, np. szkoły, urzędy, sklepy), zobowiązani będą ponosić na rzecz Gminy, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z pobranych opłat Gmina pokrywać będzie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują:

- koszty odbioru, zbierania i transportu odpadów komunalnych, a także ich prawidłowego przetworzenia (poprzez odzysk lub unieszkodliwianie w odpowiednich instalacjach),

- koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

- koszty obsługi administracyjnej systemu.

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi zakłada określenie stawek opłat niepowiązanych bezpośrednio z ilością odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości. W "starym" systemie - który funkcjonować będzie najpóźniej do 30 czerwca 2013 r. - właściciele nieruchomości zobowiązani są zawierać umowy na odbieranie odpadów komunalnych z terenu ich nieruchomości. Koszty tego odbioru zależne są od ilości odebranych pojemników z odpadami, przez co część właścicieli nieruchomości próbuje zmniejszyć wykazywaną ilość odpadów, np. poprzez ich spalanie w piecach centralnego ogrzewania lub pozostawienie ich w lesie czy w przydrożnych rowach. Założeniem nowego systemu jest uniezależnienie wysokości opłaty od ilości odebranych od właściciela nieruchomości, a więc nieopłacalne ma być nielegalne pozbywanie się odpadów.

Rada Gminy do końca 2012 r. obowiązane jest podjąć niniejszą uchwalę, w celu określenia, jakie usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości będą wykonywane w ramach tej opłaty. Zakres uchwały musi obejmować w szczególności:

- ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości,

- częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości,

- sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Ilość odpadów komunalnych powinna zostać określona w taki sposób, aby w ramach opłaty odebrane zostały wszystkie odpady wytwarzane przez zadeklarowaną ilość mieszkańców z danej nieruchomości. Jednocześnie ilość ta ograniczać powinna ewentualne "podrzucanie" większych ilości odpadów (szczególnie odpadów zmieszanych), np. od mieszkańców niewykazanych w deklaracji lub odpadów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie nieruchomości. Odpady z działalności gospodarczej powinny być rozliczane oddzielnie. W uchwale zaproponowano więc odpowiednie ilości zmieszanych odpadów komunalnych. Wskazane jest odebranie od właściciela nieruchomości możliwie dużej ilości odpadów selektywnie zbieranych, ze względu na konieczność wykazania przez Gminy określonych poziomów recyklingu papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych. Poziomy te w kolejnych latach będą coraz wyższe, przez co niewskazanym jest określanie limitów ilości tych odpadów w ramach opłaty. Należy motywować mieszkańców do możliwie wysokich poziomów selektywnej zbiórki.

Ustawa wprowadza obowiązek selektywnego zbierania wielu frakcji odpadów komunalnych, takich jak odpady niebezpieczne, zielone, wielkogabarytowe, wielomateriałowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie i akumulatory, opony czy odpady budowlane i rozbiórkowe. Ze względów praktycznych, nie sposób wyobrazić sobie selektywną zbiórkę tych odpadów w gospodarstwie domowym. Jednym z rozwiązań jest organizowanie tzw. zbiórki objazdowej, w ramach której dwa razy do roku odbierane będą od właścicieli nieruchomości odpady wielkogabarytowe oraz elektryczne i elektroniczne (w nieograniczonej ilości). Nowym zadaniem własnym Gminy jest tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (zwanych dalej "Punktami"), w których zbierane będą mogły być wszystkie wskazane w ustawie frakcje odpadów komunalnych. Na terenie gminy planuje się stworzenie co najmniej jednego Punktu, który będzie miejscem ogrodzonym i nadzorowanym. Poza odbiorem odpadów bezpośrednio od właściciela nieruchomości, w ramach uiszczanej opłaty, wskazano więc możliwość pozostawiania przez mieszkańców odpadów w Punktach. Podobnie jak w przypadku odpadów odbieranych bezpośrednio od właścicieli nieruchomości, nie określono maksymalnej ilości odpadów selektywnie zbieranych (dla których Gmina uzyskać musi określone poziomy recyklingu), które mieszkaniec może dostarczyć do Punktu w ramach opłaty. Określono natomiast maksymalne poziomy dla odpadów, dla których istnieje ryzyko iż będą "podrzucane" przez przedsiębiorców, chcących w ramach opłaty pozbyć się odpadów za które powinni ponieść oddzielną opłatę. Poziomy te określono dla odpadów niebezpiecznych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz opon .

Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości została określona na podstawie analizy organizacyjnej i logistycznej systemu.

Niniejsza uchwała stanowi podstawę kalkulacji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jej zakres znajdzie odzwierciedlenie także w zapisach specyfikacji istotnych warunków zamówienia na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Uchwała ta stanowi podstawę do prowadzenia dalszych działań mających na celu wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Burmistrz


mgr inż. Julian Jokś

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00