Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6480

Uchwała nr 21/1491/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr XXXVII/172/2012 Rady Miejskiej w Okonku z dnia 30 października 2012 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012r. poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr XXXVII/172/2012 Rady Miejskiej w Okonku z dnia 30 października 2012 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji, w części obejmującej wyrażenia: "roku udzielania dotacji" w § 2 ust. 1 pkt 3.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą, doręczoną tutejszej Izbie w dniu 8 listopada 2012 r., Rada Miejska w Okonku, powołując się na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) ustaliła trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i form wychowania przedszkolnego zakładanych i prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu na podstawie art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) zawiadomiła przedstawiciela Miasta i Gminy o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do ww. uchwały, wyznaczając jednocześnie termin jej rozpatrywania na dzień 28 listopada 2012 roku.

Rozpoznając sprawę przedmiotowej uchwały Kolegium Izby w Poznaniu ustaliło i zważyło co następuje.

W § 2 ust. 1 pkt 3 rzeczonej uchwały postanowiono, że osoba zakładająca lub prowadząca szkołę, przedszkole lub formę wychowania przedszkolnego (dalej jednostki oświatowe) podaje we wniosku "3) okres, w którym roku udzielania dotacji zamierza prowadzić szkołę, przedszkole lub formę wychowania przedszkolnego,".

Z tak sformułowanego elementu danych podawanych we wniosku o udzielenie dotacji wynika, że dotacja powinna być udzielana podmiotowi niezależnie od tego, czy podmiot prowadzi bądź zamierza prowadzić jednostki oświatowe.

Natomiast z przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że dotacja jest udzielana na działalność związaną z prowadzeniem jednostek oświatowych; a mianowicie:

Art. 90 ust. 1 stanowi, że niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe, i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy, ale pod warunkiem, że osoba prowadząca stosowną jednostkę oświaty poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci (uczniów) nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji (ust. 1a, ust. 2a, ust. 2b, ust. 2d, ust. 3). W myśl art. 90 ust. 4 - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a i 2a-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.

Zacytowanym postanowieniem został naruszony § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) - mających zastosowanie do aktów prawa miejscowego (§ 143) - który stanowi, że przepisy prawne redaguje się tak, aby były one czytelne i zrozumiałe dla adresatów.

Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji uchwały.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00