Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6474

Uchwała nr 21/1556/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr 111/12 Rady Gminy Osiek Mały z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie obniżenia ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb obliczenia podatku rolnego na rok 2013

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr 111/12 Rady Gminy Osiek Mały z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie obniżenia ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb obliczenia podatku rolnego na rok 2013 w części obejmującej postanowienie § 3 o brzmieniu "Traci moc uchwała nr 64/11 z dnia 15 listopada 2011 roku, w sprawie obniżenia średniej ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb obliczania podatku rolnego na rok 2012" , z powodu sprzeczności z przepisem art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą doręczoną tut. Izbie w dniu 22 listopada 2012 r. Rada Gminy Osiek Mały powołując się na przepis art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, podjęła uchwałę Nr 111/12 Rady Gminy Osiek Mały z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie obniżenia ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb obliczenia podatku rolnego na rok 2013.

W postanowieniu § 1 tej uchwały Rada Gminy obniżyła cenę skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego z kwoty 75,86 zł za 1 dt do kwoty 52,00 za 1 dt.

W postanowieniu § 2 uchwały Rada wykonanie uchwały powierzyła Wójtowi Gminy Osiek Mały.

W postanowieniu § 3 uchwały Rada postanowiła o utracie mocy uchwały Nr 64/11 z dnia 15 listopada 2011 r. w sprawie obniżenia ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb oblicznie podatku rolnego na 2012 rok.

Z postanowienia § 4 wynika, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, z mocą obowiązującą od dnia 01.01.2013 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu na podstawie art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 91 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zawiadomiła w dniu 23 listopada 2012 r. przedstawiciela Gminy o wszczęciu postępowania nadzorczego w odniesieniu do uchwały Nr 111/12 Rady Gminy Osiek Mały z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie obniżenia ceny skupu 1 decytony żyta dla potrzeb obliczenia podatku rolnego na rok 2013 z powodu sprzeczności jej postanowień z przepisami prawa, wyznaczając jednocześnie termin badania na dzień 28 listopada 2012 r.

Rozpoznając sprawę na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2012 roku Kolegium Izby ustaliło i zważyło, co następuje.

Stosownie do postanowień wynikających z normy art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do wyłącznej kompetencji rady należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat, w granicach określonych w odrębnych ustawach. Właściwość rad gmin odnośnie stanowienia w sprawach podatku rolnego została uregulowana w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, że podatek rolny za rok podatkowy wynosi od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 (użytków rolnych gruntów gospodarstw rolnych) - równowartość pieniężną 2,5 q żyta, od 1 ha gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 (pozostałych gruntów) - równowartość pieniężną 5 q żyta - obliczoną według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.

W myśl przepisu art. 6 ust. 2 ustawy o podatku rolnym średnią cenę skupu służącą do obliczenia podatku rolnego ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o podatku rolnym rady gmin są uprawnione do obniżenia cen skupu żyta ogłaszanej w drodze komunikatu Prezesa GUS, przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy.

W oparciu o przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatku rolnym Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikatach:

- z dnia 19 października 2011 r. ogłosił, iż średnia cena żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. wyniosła 74,18 za 1 dt,
- z dnia 19 października 2012 r. ogłosił, iż średnia cena żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. wyniosła 75,86 za 1 dt.

Korzystając z uprawnień wynikających z przepisu art. 6 ust. 3 Rada Gminy Osiek Mały podjęła w dniu 15 listopada 2011 r. uchwałę Nr 64/11, w której obniżyła średnią cenę skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego określoną w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2011 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. z kwoty 74,18 zł do kwoty 50,00 zł za 1dt. Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami cena ta służyła do obliczania podatku rolnego na rok podatkowy 2012.

Jak uznał Sąd Najwyższy "w procesie wykładni pierwszeństwo mają dyrektywy językowe. Oznacza to, że odwoływanie się do innych reguł wykładni dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy wykładnia językowa nie daje jednoznacznego wyniku, tzn. gdy z językowego punktu widzenia możliwe jest co najmniej dwojakie rozumienie tekstu prawnego." (wyrok SN z dnia 7 kwietnia 2004 r., sygn. akt V KK 337/03). Z utrwalonego orzecznictwa w sprawach podatkowych wynika również, że przy wykładni przepisów podatkowych decydujące znaczenie spełnia wykładnia gramatyczna, która umożliwia prawidłowe odczytanie treści normy prawnej w niej zawartej. Odstępstwo od tej wykładni jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy przepis nie jest sformułowany w sposób jasny i jednoznaczny, co w przypadku art. 6 ustawy o podatku rolnym nie ma miejsca. Treść wyżej cytowanych przepisów jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości, że rady gmin z mocy art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych otrzymały określone w nim uprawnienie. Korzystanie przez uprawniony organ z posiadanych uprawnień jest fakultatywne. Tak więc w sytuacji, gdy rada gminy w granicach uprawnień ustanowionych w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym nie podjęła uchwały o obniżeniu ceny skupu żyta, to podstawę obliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy w danym roku podatkowym stanowią ceny skupu żyta ustalone w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Z powyższego wynika, że uchwały rad gmin podjęte na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym obowiązują tylko w roku podatkowym, którego dotyczą, a uchwała ta z upływem roku podatkowego wygasa. Zatem uchwała Nr 111/12 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego, w której Rada Miejska obniżyła średnią cenę skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego określoną w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2011 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. wygaśnie z dniem 31 grudnia 2012 roku i dlatego uchwała ta nie może mieć zastosowania do wymiaru podatku rolnego w latach następnych tj. w 2013 roku i dalszych. Stąd Rada Gminy w 2012 roku nie ma podstawy prawnej do uchylania tej uchwały z dniem 31 grudnia 2012 r. Uchylenie tej uchwały możliwe było tylko przed jej wejściem w życie tj. przed 1 stycznia 2012 roku.

Mając powyższe na uwadze Kolegium Izby orzekło jak w sentencji uchwały.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00