Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6469

Uchwała nr 21/1554/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr XXV/107/2012 Rady Gminy w Cekowie-Kolonii z dnia 7 listopada 2012 roku w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych

Na podstawie art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012, poz.1113) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr XXV/107/2012 Rady Gminy w Cekowie-Kolonii z dnia 7 listopada 2012 roku w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych w części obejmującej § 1.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą doręczoną tut. Izbie w dniu 15 listopada 2012 r. Rada Gminy Ceków-Kolonia powołując się na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.) w związku z art. 10 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) ustaliła wysokość stawek podatku od środków transportowych.

W § 1 przedmiotowej uchwały Rada Gminy Ceków-Kolonia postanowiła, iż "Podatek od środków transportowych płatny jest w dwóch ratach w terminie do 15 lutego i 15 września 2013 r.".

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu na podstawie przepisów art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn.zm.) w związku z art. 91 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zawiadomiła przedstawiciela Gminy Ceków Kolonia o wszczęciu postępowania nadzorczego w odniesieniu do uchwały Nr XXV/107/2012 Rady Gminy w Cekowie-Kolonii z dnia 7 listopada 2012 r. w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych z powodu sprzeczności jej postanowienia z przepisami prawa, wyznaczając jednocześnie termin badania na dzień 28 listopada 2012 r.

Rozpoznając sprawę na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2012 roku Kolegium Izby ustaliło i zważyło, co następuje.

Zgodnie z postanowieniem art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Z kolei przywołany w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały art. 40 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze gminy. Upoważnieniem ustawowym dla rady gminy dla podjęcia przedmiotowej uchwały jest art. 10 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z postanowieniem art. 10 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy określa w drodze uchwały, wysokość stawek podatku od środków transportowych, które może różnicować w zakresie określonym przez ww. art. 10. Jednakże przepis ten nie daje radzie gminy uprawnienia do stanowienia o terminach płatności podatku od środków transportowych. Regulacje związane z płatnością podatku od środków transportowych zawarte są w art. 11 wyżej przywołanej ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Ponadto regulacja zawarta w § 1 przedmiotowej uchwały Rady Gminy Ceków-Kolonia nie zawiera pełnej regulacji dotyczącej terminów płatności podatku od środków transportowych określonej w § 11 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Organ stanowiący, uchwalając akt prawa miejscowego, nie może regulować jeszcze raz tego samego, co zostało uregulowane ustawą, jak również nie może dokonywać modyfikacji brzmienia przepisów ustawowych, jeśli nie ma wyraźnej delegacji ustawowej.

Reasumując powyższe brak jest podstaw prawnych do podejmowania przez Radę Gminy regulacji w zakresie terminów płatności podatku od środków transportowych. Jednocześnie w myśl § 137 załącznika pn. "Zasady techniki prawodawczej" do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz. U. Nr 100, poz. 908) w uchwale i zarządzeniu nie powtarza się przepisów ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i rozporządzeń. Zgodnie z postanowieniem § 143 ww. rozporządzenia z dnia 20 czerwca 2002 r. zasady określone w przywołanym powyżej § 137 stosuje się do aktów prawa miejscowego.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00