Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6466

Uchwała nr 21/1495/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr XXXVII/171/2012 Rady Miejskiej w Okonku z dnia 30 października 2012 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr XXXVII/171/2012 Rady Miejskiej w Okonku z dnia 30 października 2012 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych w części obejmującej postanowienia § 1: w ust. 16 lit. c i d, w ust. 17 lit. c i d, ust. 18, ust. 19, z powodu naruszenia przepisów prawa wskazanych w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą, doręczoną tutejszej Izbie w dniu 8 listopada 2012r., Rada Miejska w Okonku ustaliła wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu na podstawie art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) zawiadomiła przedstawiciela Miasta i Gminy o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do ww. uchwały, wyznaczając jednocześnie termin jej rozpatrywania na dzień 28 listopada 2012 roku.

Rozpoznając sprawę przedmiotowej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu ustaliło i zważyło, co następuje.

Przedmioty opodatkowania podatkiem od środków transportowych określone są w art. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.). Kompetencje Rady Miejskiej do określenia stawek podatku od środków transportowych wynikają z art. 10 ust. 1 wspomnianej ustawy, przy czym ustawodawca ustalił dla odpowiednich pojazdów o stosownej masie całkowitej w przedziale od 12 do 36 ton włącznie niższą stawkę maksymalną, a powyżej 36 ton - wyższą. Wymienione przepisy ustawy stanowią, że roczne stawki podatku od środków transportowych nie mogą przekraczać górnych limitów kwotowych określonych w ustawie oraz nie mogą być niższe niż dolne granice stawek określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. W odniesieniu do niżej wymienionych przedmiotów opodatkowania ustawodawca ustalił maksymalne stawki w art. 10 ust. 1 pkt 5 i pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych a stawki minimalne w załączniku nr 3 do przywołanej ustawy.

Stosownie do ww. przepisów Kolegium Izby stwierdziło, że Rada Miejska w Okonku ustaliła:

1) w § 1 w pkt 16 stawkę podatku od przyczep i naczep posiadających dwie osie z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne zawieszeniu pneumatycznemu osi jezdnych, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
a) lit. c - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 33 tony do 36 ton włącznie, w wysokości 1.163 zł,
b) lit. d - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 36 ton, w wysokości 1.855 zł;

2) w § 1 w pkt 17 stawkę podatku od przyczep i naczep posiadających dwie osie, z innym systemem zawieszenia osi jezdnych niż pneumatyczne lub uznanym za równoważne zawieszeniu pneumatycznemu osi jezdnych, z wyjątkiem związanych z wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
a) lit. c - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 33 tony do 36 ton włącznie, w wysokości 1.749 zł,
b) lit. d - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 36 ton, w wysokości 2.002 zł tj. o 108,20 zł powyżej stawki maksymalnej wynoszącej 1.893,80 zł, wynikającej z pkt 3 lit f (do 36 ton włącznie) obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 2012r. (M.P. z 2012 r. poz. 587);

3) w § 1 w pkt 18 stawkę podatku od przyczep i naczep posiadających trzy osie i więcej, z zawieszeniem pneumatycznym lub uznanym za równoważne zawieszeniu pneumatycznemu osi jezdnych, z wyjątkiem związanych z wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
a) lit. a - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 12 ton do 36 ton włącznie, w wysokości 1.098 zł;
b) lit. b - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 36 ton, w wysokości 1.264 zł;

4) w § 1 w pkt 19 stawkę podatku od przyczep i naczep posiadających trzy osie i więcej, z innym systemem zawieszenia osi jezdnych niż pneumatyczne lub uznanym za równoważne zawieszeniu pneumatycznemu, z wyjątkiem związanych z wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
a) lit. a - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 12 ton do 36 ton włącznie, w wysokości 1.264 zł,
b) lit. b - które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów równą lub wyższą niż 36 ton, w wysokości 1.634 zł.

We wskazanych wyżej przypadkach Rada Miejska Okonka uchwaliła jedną stawkę podatku od środków transportowych powyżej maksymalnej określonej w art. 10 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a więc rzeczoną stawkę ustaliła sprzecznie z wymienionym przepisem (w związku z art. 20 ust. 2 ustawy).

Ponadto zakreślenie innych przedziałów niż w ustawie dla obowiązujących w Mieście i Gminie Okonek stawek podatku od środków transportowych dla wymienionego rodzaju pojazdów powoduje, że ustalono po dwie różne stawki dla rzeczonych środków transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów wynoszącej równo 36 ton, co jest sprzeczne z ww. przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Mając powyższe na uwadze Kolegium stwierdziło jak w sentencji.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00