Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6451

Uchwała nr 21/1522/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca częściową nieważność uchwały Nr XXIII/211/2012 Rady Miasta i Gminy w Margoninie z dnia 7 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych na terenie Miasta i Gminy Margonin niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego przez osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) i art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

stwierdza nieważność

uchwały Nr XXIII/211/2012 Rady Miasta i Gminy w Margoninie z dnia 7 listopada 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych na terenie Miasta i Gminy Margonin niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego przez osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania w części obejmującej postanowienia:

1. w § 1 uchwały w brzmieniu " ilekroć w niniejszej uchwale mowa jest o :".
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 1572 z późn. zm.),
2) przedszkolach - należy przez to rozumieć przedszkola niepubliczne funkcjonujące na terenie Miasta i Gminy Margonin,
3) innych formach wychowania przedszkolnego - należy przez to rozumieć wychowanie przedszkolne prowadzone w niepublicznych zespołach wychowania przedszkolnego oraz niepublicznych punktach przedszkolnych,
4) szkołach - należy rozumieć prowadzone na terenie Miasta i Gminy Margonin przez osoby prawne i osoby fizyczne niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja o uprawnieniach szkól publicznych,
5) uczniach - należy przez to rozumieć także wychowanków niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego,
6) osobie prowadzącej niepubliczne przedszkole, niepubliczną szkołę oraz inną niepubliczną formę wychowania przedszkolnego - należy rozumieć osoby prawne i osoby fizyczne"
2. w § 5 ust. 1 wyrażenie o treści " organy prowadzące przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego składają dodatkowo informację do dnia 10 dnia miesiąca wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 3 do uchwały, wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały " i treść załącznika nr 3 do uchwały,
3. w § 14 wyrażenie w brzmieniu " miesięcznej ".

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą Rada Miasta i Gminy w Margoninie, powołując się na przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o systemie oświaty, określiła tryb udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych na terenie Miasta i Gminy Margonin niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego przez osoby prawne i fizyczne oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji.

Regionalna Izba Obrachunkowa na podstawie przepisów art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 91 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym zawiadomiła przedstawiciela Miasta i Gminy o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do przedmiotowej uchwały. Termin rozpatrzenia sprawy został wyznaczony na dzień 28 listopada 2012 r.

Rozpoznając sprawę na posiedzeniu Kolegium Izby ustaliło i zważyło, co następuje.

Stosownie do treści art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty " organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a i 2a-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji ".

W postanowieniu § 2 uchwały Rada Miasta i Gminy zdefiniowała takie pojęcia jak: ustawa o systemie oświaty, szkoła, przedszkole, inne formy wychowania przedszkolnego uczeń, osoby prowadzące niepubliczne przedszkole, niepubliczną szkołę oraz inną niepubliczną formę wychowania przedszkolnego tzn. pojęcia, które zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o systemie oświaty. Kolegium Izby wskazuje, że w świetle powołanego w podstawie prawnej (i przytoczonego wyżej) przepisu art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, brak jest podstaw prawnych, aby w uchwale określającej tryb udzielania i rozliczania dotacji, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania zamieszczone zostały unormowania regulujące kwestie uregulowane już w przepisach ustawy o systemie oświaty (typy i rodzaje szkół uregulowane zostały w art. 9 ustawy o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy). Pogląd taki jest również prezentowany w orzecznictwie administracyjnym, gdzie w jednym z wyroków NSA jasno wskazał, że narusza powszechnie obowiązujący porządek prawny w stopniu istotnym nie tylko regulowanie przez gminę raz jeszcze tego, co zostało już pomieszczone w źródle powszechnie obowiązującego prawa, lecz także modyfikowanie przepisu ustawowego przez akt wykonawczy niższego rzędu, co jest możliwe tylko w granicach wyraźnie przewidzianego upoważnienia ustawowego (wyrok NSA z 25.03.2005 r., II SA/Wr 2572/02). W uchwale można natomiast odesłać do stosowania odpowiednich przepisów ustawy.

Postanowieniem § 5 ust. 1 Rada nałożyła na podmioty prowadzące szkołę, przedszkole lub inne formy wychowania przedszkolnego obowiązki złożenia informacji o faktycznej liczbie uczniów oraz dodatkowo "informację do dnia 10 dnia miesiąca " o uczniach z innych gmin uczęszczających do przedszkoli i innych form wychowania " wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 3 do uchwały, wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 3 ", tj. z podaniem pełnych danych adresowych ucznia z innej gminy.

Delegacja ustawowa zawarta w art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty odnosi się do ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, a nie żądania informacji o uczniach będących mieszkańcem innej gminy z podaniem danych osobowych objętych zakazem informowania w myśl ustawy o ochronie danych osobowych.

Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, więc każde działanie władzy publicznej musi znajdować umocowanie w przepisach prawa upoważniających do podjęcia aktu prawnego. Przetwarzanie danych osobowych uczniów nie stanowi uprawnień Rady.

Z postanowienia § 14 uchwały wynika, że wyliczenia należnej kwoty dotacji dokonuje się na podstawie comiesięcznych informacji o faktycznej liczbie uczniów i miesięcznej stawki dotacji ustalonej na jednego ucznia, a z § 15 wynika, że do czasu ustalenia ostatecznych miesięcznych stawek dotacji, dotacje są przekazywane zaliczkowo (..). Natomiast wzór rozliczenia (załącznik Nr 4) dot. rozliczenia rocznego. Zatem w tej materii występuje brak spójności pomiędzy postanowieniem uchwały, a załącznikami do niej. Ponadto Kolegium Izby zwraca uwagę, że dotacja przyznana w oparciu o art. 90 ustawy o systemie oświaty jest dotacją roczną i podlega rocznemu rozliczeniu.

Kolegium wskazuje iż, w postanowieniach § 5 ust. 1 i 2, § 12 ust. 2 i 3, § 14 i załącznikach nr 2 i 4 Rada Miasta i Gminy zamiennie stosuje niezdefiniowane pojęcia "faktyczna liczba uczniów", "aktualna liczba uczniów", "rzeczywista liczba uczniów". Zatem uregulowania w ww. postanowieniach uchwały mogą budzić wątpliwości interpretacyjne. Przepisy ustawy o systemie oświaty w art. 90, w sposób jednoznaczny wskazują, że dotacja przysługuje na "każde" dziecko. Stosownie do przepisu art. 90 ust. 1, ust. 1a i ust. 2b ustawy o systemie oświaty dotacje odpowiednio: dla niepublicznych przedszkoli, niepublicznych form wychowania przedszkolnego przysługują na każde dziecko, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Zatem przepisy ustawy o systemie oświaty w sposób jednoznaczny wiążą z rzeczywistą liczba uczniów, a nie w inny sposób ustalaną liczbą uczniów, a jedynym warunkiem uzyskania uprawnienia do otrzymania dotacji jest podanie organowi planowanej liczby dzieci w określonym terminie.

Mając powyższe na uwadze stwierdzono jak w sentencji.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00