Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6440

Uchwała nr 21/1523/2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012r.

stwierdzająca nieważność uchwały Nr XXVII/220/2012 Rady Miejskiej w Chodzieży z dnia 27 września 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości

Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu:

stwierdza nieważność

uchwały Nr XXVII/220/2012 Rady Miejskiej w Chodzieży z dnia 27 września 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, jako podjętej z naruszeniem prawa wskazanym w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą doręczoną tutejszej Izbie w dniu 12 listopada 2012 roku, Rada Miejska w Chodzieży, powołując się na postanowienia art. 6n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) określiła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Regionalna Izba Obrachunkowa na podstawie przepisów art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) w związku z art. 91 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym zawiadomiła przedstawiciela Miasta Chodzież o wszczętym postępowaniu nadzorczym w odniesieniu do przedmiotowej uchwały.

Rozpatrując sprawę na posiedzeniu, Kolegium Izby ustaliło i zważyło, co następuje. Rada określiła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

W dniu 14 listopada 2012 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu wpłynęło pismo podpisane przez zastępcę Burmistrza Miasta Chodzież, z którego wynika m.in., że Rada Miejska nie podjęła uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i że taka uchwała zostanie podjęta na sesji w dniu 29 listopada 2012 r.

Dokonując oceny zgodności badanej uchwały z prawem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uznało, że nie jest możliwe podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wcześniejszego dokonania wyboru metody ustalenia tej opłaty, który to obowiązek został nałożony na organ stanowiący na mocy przepisu art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W art. 6j ust. 1 ustawodawca wskazał trzy możliwe metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi iloczyn stawki opłaty ustalonej przez organ stanowiący oraz:

1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo
3) powierzchni lokalu mieszkalnego

Jak z powyższego wynika, dopóki organ stanowiący nie zdecyduje w uchwale o wyborze metody ustalania przedmiotowej opłaty, nie będzie możliwe opracowanie i uchwalenie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z tego względu Kolegium Izby stwierdziło nieważność badanej uchwały jako podjętej z rażącym naruszeniem prawa.

W toku dalszej analizy zgodności z prawem badanej uchwały Kolegium stwierdziło, że w części E deklaracji zawarto postanowienie o treści: "Oświadczam, że jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym".

Powyższe nie znajduje oparcia w podstawie prawnej podjętej uchwały. Żaden ze wskazanych w niej przepisów nie daje możliwości nakładania przez organ stanowiący gminy na podmiot składający deklarację obowiązku potwierdzania danych pod groźbą odpowiedzialności karnej. Odpowiedzialność za podanie nieprawdy lub zatajanie prawdy przy składaniu uprawnionemu organowi deklaracji albo za niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych została uregulowana w przepisie art. 56 ustawy Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz.765 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze uznać należy, że ustalenie we wzorze deklaracji obowiązku potwierdzenie przez składającego deklarację złożonych danych z oświadczeniem o świadomości odpowiedzialności karnej wykraczają poza zakres kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do kształtowania zawartości uchwały ustalającej wzór formularza.

Pobocznie Kolegium wskazuje, że stosownie do przepisu art. 6n ust. 1 ustawy, wzór deklaracji obejmuje objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia. Uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest aktem prawa miejscowego. Przepisy prawa miejscowego winny być tak skonstruowane, aby były powszechnie zrozumiałe i nie dawały możliwości ich dowolnej interpretacji, która mogłaby narazić na szkodę zarówno interes wspólnoty samorządowej jak i interes poszczególnych członków tej wspólnoty. W ocenie Kolegium objaśnienia winny wskazywać, jak należy rozumieć użyte w części E deklaracji pojęcie "liczba mieszkańców zamieszkujących nieruchomość". Brak takiego objaśnienia - wobec braku ustawowej definicji "mieszkańca zamieszkującego nieruchomość" - pozwala na dowolne rozumienie tego pojęcia, co będzie miało wpływ na wypełnienie deklaracji przez osoby do tego zobowiązane. Uchwała nie wypełnia zatem wymogu art. 6n ust. 1 cyt. ustawy w zakresie objaśnień dotyczących sposobu wypełniania deklaracji.

Mając powyższe na uwadze stwierdzono jak w sentencji.

Pouczenie: Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.

z up. Aniela Michalec
Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu


Grażyna Wróblewska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00