Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XIX/113/2012 Rady Gminy Chocz
z dnia 7 grudnia 2012r.
w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Chocz, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz w związku z art. 6c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) Rada Gminy Chocz uchwala, co następuje:
§ 1. Postanawia się o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Chocz, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Chocz.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z mocą obowiązującą od 01 lipca 2013r.
Przewodniczący Rady Gminy |
Uzasadnienie
Zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzoną przepisami ustawy z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011r. Nr 152, poz. 897 ze zm.), od dnia 1 lipca 2013 roku zaczną obowiązywać nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Stosownie do art. 6c ust. 2 ustawy - rada gminy może w drodze uchwały postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Wdrożenie na terenie Gminy Chocz systemu jednolitego, polegającego na tym, że Rada Gminy obejmuje zarówno nieruchomości zamieszkałe jaki i niezamieszkałe odbiorem odpadów w sposób określony w ustawie o utrzymaniu i porządku w gminie ma następujące zalety:
1) jasny, jednolity system z przejrzystym porządkiem prawnym, niezależnym od statusu nieruchomości,
2) zwiększenie efektywności systemu (zmniejszenie liczby podmiotów odbierających odpady, a tym samym zmniejszenie kosztów stałych tych przedsiębiorstw i zoptymalizowanie tras przejazdów, wyeliminowanie sytuacji obsługiwania terenu przez kilka firm),
3) potencjalne wyeliminowanie ryzyka umieszczania odpadów z nieruchomości niezamieszkanych w pojemnikach nieruchomości zamieszkanych,
4) możliwość kontroli i zdobycia informacji o całkowitym strumieniu odpadów wytwarzanych na danym terenie,
5) możliwość zmniejszenia jednostkowych kosztów administracyjnych dzięki większej skali systemu.
W związku z powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.