Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6309

Uchwała nr XXVIII/267/2012 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego

z dnia 29 listopada 2012r.

w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) art. 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 197 poz. 1172) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego uchwala, co następuje:

Dział I.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

Rozdział 1.
Prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych

§ 1.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania powstałych na nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych wyłącznie do przeznaczonych na ten cel pojemników.

§ 2.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych

1) papier;

2) metal;

3) tworzywo sztuczne;

4) szkło;

5) opakowania wielomateriałowe;

§ 3.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wydzielania następujących frakcji odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych:

1) przeterminowane leki;

2) chemikalia;

3) zużyte baterie i akumulatory;

4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

5) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

6) odpady budowlane i rozbiórkowe;

7) zużyte opony;

8) odpady zielone.

§ 4.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do postępowania z odpadami, o których mowa w § 1, § 2 i § 3 w sposób określony w dziale II i III uchwały.

Rozdział 2.
Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego

§ 5.

Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w sposób niezagrażający życiu i zdrowiu ludzi i zwierząt.

§ 6.

Uprzątnięcia zanieczyszczeń wymienionych w § 5 należy dokonać niezwłocznie po ich pojawieniu się, a jeśli ich występowanie spowodowane jest opadami atmosferycznymi, po ustąpieniu opadu.

§ 7.

Zanieczyszczenia, o których mowa w § 5 należy uprzątnąć w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

§ 8.

Zabrania się zgarniania nieczystości, o których mowa w § 5 na jezdnię.

Rozdział 3.
Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 9.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać pod warunkiem, że będzie się odbywać na utwardzonej części nieruchomości, w sposób uniemożliwiający przedostawanie się powstających w wyniku tych czynności ścieków do gruntu.

2. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych na terenach służących do użytku publicznego.

§ 10.

Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może się odbywać wyłącznie po spełnieniu poniższych warunków:

1) dokonywania poza warsztatami naprawczymi wyłącznie drobnych napraw pojazdu samochodowego;

2) postępowania z powstającymi w wyniku naprawy pojazdu samochodowego odpadami w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego regulaminu;

3) prowadzenia napraw pojazdu samochodowego w taki sposób, aby uniemożliwić przedostawanie się płynów eksploatacyjnych i innych zanieczyszczeń do wód lub do gruntu;

4) prowadzenia napraw pojazdu samochodowego w sposób nieuciążliwy dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Dział II.
RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH ORAZ WARUNKI ICH ROZMIESZCZENIA I UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 11.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w zamknięte pojemniki, metalowe lub plastikowe, spełniające wymagania polskich norm i przystosowane do urządzeń załadowczych pojazdów, przeznaczone do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych.

2. Pojemność pojemników, o których mowa w ust. 1, musi zapewniać zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych.

3. Minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, w jaki właściciel nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość wynosi:

1) 110 litrów w zabudowie jednorodzinnej;

2) 240 litrów w zabudowie wielolokalowej,

3) 3 litry na każdą osobę w związku z nauką na terenie szkoły każdego typu lub korzystaniem z przedszkoli lub żłobków, jednak nie mniej niż 110 litrów na placówkę;

4) 110 litrów w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych oraz ulicznych punktów szybkiej konsumpcji;

5) 110 litrów w przypadku zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych;

6) 20 litrów na każde łóżko w przypadku szpitali, domów opieki społecznej, jednak nie mniej niż 660 litrów;

7) 110 litrów dla przychodni lekarskich i zakładów opieki zdrowotnej;

8) 240 litrów dla hoteli;

9) 30 litrów na każdą działkę w przypadku ogrodów działkowych, jednak nie mniej niż 1100 litrów;

10) 50 litrów na każde stanowisko handlowe w przypadku targowisk, jednak nie mniej niż 1100 litrów;

§ 12.

1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.

2. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami innymi, niż określone w ust. 1, są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w zamknięte pojemniki, metalowe lub plastikowe, spełniające wymagania polskich norm i przystosowane do urządzeń załadowczych pojazdów, przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.

3. Pojemność worków, o których mowa w ust. 1 i pojemników, o których mowa w ust. 2, musi zapewniać zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 pkt 1-5.

4. Frakcje odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5 należy gromadzić w następujący sposób:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

a) szkło w workach z tworzywa sztucznego koloru zielonego;

b) papier, metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w workach z tworzywa sztucznego koloru żółtego;

2) w zabudowie wielolokalowej:

a) szkło w pojemnikach koloru zielonego;

b) papier, metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w pojemnikach koloru żółtego;

§ 13.

1. Odpady komunalne powstające w miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe) należy gromadzić w koszach ulicznych.

2. Minimalna pojemność koszy ulicznych przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych wynosi 10 litrów.

§ 14.

1. Dopuszcza się ustawienie w miejscach publicznych pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 pkt 1-5, powstających w miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe).

2. Minimalna pojemność pojemników, o których mowa w ust. 1 wynosi 110 litrów.

§ 15.

Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie pojemników, o których mowa w § 11, § 12, § 13 i § 14 w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym jest właściciel nieruchomości.

§ 16.

W celu utrzymania pojemników, o których mowa w § 11, § 12, § 13 i § 14 w odpowiednim stanie sanitarnym należy je poddawać zabiegom sanitarnym.

§ 17.

W zabudowie wielolokalowej dopuszcza się wyznaczenie wspólnego miejsca, w którym zlokalizowane będą pojemniki, o których mowa w § 11 i § 12 dla kilku nieruchomości, pod warunkiem, że pojemność pojemników umożliwi zgromadzenie wszystkich odpadów wytwarzanych na terenie wszystkich nieruchomości korzystających ze wspólnego miejsca do gromadzenia odpadów.

§ 18.

Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia podmiotowi odbierającemu odpady swobodnego dostępu do pojemników, a w przypadku gdy zapewnienie takiego dostępu nie jest możliwe, do wystawiania pojemników przed wejście na teren nieruchomości w dniu odbioru odpadów.

Dział III.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 19.

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:

1) gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 1, w sposób zgodny z postanowieniami § 11;

2) gromadzenia selektywnie zebranych frakcji odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5, w sposób zgodny z postanowieniami § 12;

2. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt 1 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:

1) 1 raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej;

2) 2 razy na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej;

3) nie rzadziej niż 1 raz na dwa tygodnie w przypadku pozostałych nieruchomości.

3. Odpady, o których mowa w § 2 pkt 1, 2, 3 i 5 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:

1) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy jednorodzinnej;

2) 1 raz na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej;

3) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu w przypadku pozostałych nieruchomości.

4. Odpady, o których mowa w § 2 pkt 4 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:

1) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy jednorodzinnej;

2) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy wielolokalowej;

3) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu w przypadku pozostałych nieruchomości.

§ 20.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) pozbywania się selektywnie zebranych przeterminowanych leków, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub do przychodni i aptek, których adresy są zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim;

2) pozbywania się selektywnie zebranych chemikaliów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) pozbywania się selektywnie zebranych zużytych baterii i akumulatorów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, przekazywanie do wybranych placówek oświatowych i budynków użyteczności publicznej, których adresy są zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim lub przekazywanie do punktów, w których prowadzona jest sprzedaż baterii i akumulatorów;

4) pozbywania się selektywnie zebranego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poprzez jego dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiotów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych lub przekazanie do punktów, w których prowadzona jest sprzedaż detaliczna sprzętu elektrycznego i elektronicznego w przypadku zakupu nowego sprzętu;

5) pozbywania się selektywnie zebranych mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub wystawienie podczas zbiórki zgodnie z harmonogramem ustalonym przez podmiot odbierający odpady;

6) pozbywania się selektywnie zebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

7) pozbywania się selektywnie zebranych zużytych opon, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

8) pozbywania się selektywnie zebranych odpadów zielonych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zagospodarowanie we własnym zakresie w kompostowniku zlokalizowanym na terenie nieruchomości.

2. Odpady, o których mowa w § 3 pkt 1-5 i pkt 7-8 dostarczone do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbierane będą bezpłatnie.

3. Odpady, o których mowa w § 3 pkt 6 dostarczone do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbierane będą bezpłatnie w ilości do 1 m3 rocznie od gospodarstwa domowego.

4. Zasady zagospodarowania odpadów, o których mowa § 3 pkt 6 w ilości większej niż określona w ust. 3 zostaną określone w uchwale w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.

§ 21.

Odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego gromadzone w sposób zgodny z postanowieniami § 13 i § 14 odbierane będą z częstotliwością nie mniejszą niż 1 raz na 2 tygodnie.

§ 22.

1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych zobowiązani są do opróżniania tych zbiorników z częstotliwością uniemożliwiającą ich przepełnienie.

2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych może się odbywać wyłącznie za pośrednictwem podmiotów posiadających decyzję zezwalającą na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wydaną przez Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

Dział IV.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 23.

Właściciele nieruchomości w ramach prawidłowego postępowania z odpadami dążą do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów komunalnych oraz do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dla osiągnięcia założonych celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

§ 24.

Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są zobowiązane do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych lub w przypadku braku takich instalacji do instalacji zastępczych właściwych dla Regionu IX określonego w Planie gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017.

Dział V.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE

§ 25.

Zwierzęta domowe, a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak, aby:

1) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi;

2) nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich;

3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 26.

Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia nieruchomości w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz do umieszczenia w widocznym miejscu tabliczki ostrzegawczej. Bramy oraz furtki nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, powinny być zamknięte w sposób uniemożliwiający ich otwarcie z zewnątrz.

§ 27.

Wyprowadzanie psów na tereny publiczne może się odbywać wyłącznie na smyczy, a psy ras uznawanych za agresywne mogą być wyprowadzane - wyłącznie przez osoby pełnoletnie - na smyczy i w założonym kagańcu.

§ 28.

1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do niezwłocznego uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatki schodowe, windy, chodniki, ulice, place, parki, skwery itp.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy osób niepełnosprawnych korzystających z psów przewodników.

§ 29.

Zwierzęta domowe poruszające się bez opieki będą traktowane jak zwierzęta bezdomne i mogą być odławiane oraz wywożone do schroniska dla bezdomnych zwierząt.

§ 30.

Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczeń.

§ 31.

Zakazuje się zakopywania zwłok padłych zwierząt w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Dział VI.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 32.

Osoby utrzymujące zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązane są do:

1) zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi;

2) gromadzenia i usuwania nieczystości powstających podczas chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie terenu nieruchomości, wód powierzchniowych i wód podziemnych;

3) zapewnienia zwierzętom gospodarskim odpowiednich pomieszczeń gospodarskich.

Dział VII.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 33.

1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się na terenie miasta dwa razy w ciągu roku:

1) w miesiącu kwietniu;

2) w miesiącu listopadzie.

2. Obowiązkową deratyzacją obejmuje się cały obszar Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.

Dział VIII.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§ 34.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

§ 35.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, z wyjątkiem:

1) § 3 pkt. 2, 5, 6, 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;

2) § 12 ust. 4 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 01.07.2013 r.;

3) § 19 ust. 1 pkt 2, ust. 2, 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;

4) § 20 ust. 1, 2 i 3 - w zakresie pozbywania się selektywnie zebranych odpadów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;

5) § 20 ust. 4 który wchodzi w życie z dniem 01.07.2013 r.

§ 36.

Do czasu wejścia w życie § 12 ust. 4 pkt 2 frakcje odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5 należy gromadzić w zabudowie wielolokalowej w następujący sposób:

1) papier w pojemnikach lub kontenerach koloru niebieskiego;

2) metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w pojemnikach lub kontenerach koloru żółtego;

3) szkło w pojemnikach lub kontenerach koloru zielonego;

4) dopuszcza się gromadzenie szkła bezbarwnego w pojemnikach lub kontenerach koloru białego.

§ 37.

Do czasu wejścia w życie § 19 ust. 2, 3 i 4, ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów:

1) nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie w przypadku odpadów, o których mowa w § 1;

2) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, w przypadku odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.

§ 38.

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc Uchwała Nr XLVII/607/2010 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00