Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXVIII/267/2012 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego
z dnia 29 listopada 2012r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) art. 4 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 197 poz. 1172) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego uchwala, co następuje:
Dział I.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
Rozdział 1.
Prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych
§ 1.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania powstałych na nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych wyłącznie do przeznaczonych na ten cel pojemników.
§ 2.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych
1) papier;
2) metal;
3) tworzywo sztuczne;
4) szkło;
5) opakowania wielomateriałowe;
§ 3.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wydzielania następujących frakcji odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych:
1) przeterminowane leki;
2) chemikalia;
3) zużyte baterie i akumulatory;
4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
5) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
6) odpady budowlane i rozbiórkowe;
7) zużyte opony;
8) odpady zielone.
§ 4.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do postępowania z odpadami, o których mowa w § 1, § 2 i § 3 w sposób określony w dziale II i III uchwały.
Rozdział 2.
Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego
§ 5.
Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w sposób niezagrażający życiu i zdrowiu ludzi i zwierząt.
§ 6.
Uprzątnięcia zanieczyszczeń wymienionych w § 5 należy dokonać niezwłocznie po ich pojawieniu się, a jeśli ich występowanie spowodowane jest opadami atmosferycznymi, po ustąpieniu opadu.
§ 7.
Zanieczyszczenia, o których mowa w § 5 należy uprzątnąć w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.
§ 8.
Zabrania się zgarniania nieczystości, o których mowa w § 5 na jezdnię.
Rozdział 3.
Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi
§ 9.
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać pod warunkiem, że będzie się odbywać na utwardzonej części nieruchomości, w sposób uniemożliwiający przedostawanie się powstających w wyniku tych czynności ścieków do gruntu.
2. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych na terenach służących do użytku publicznego.
§ 10.
Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może się odbywać wyłącznie po spełnieniu poniższych warunków:
1) dokonywania poza warsztatami naprawczymi wyłącznie drobnych napraw pojazdu samochodowego;
2) postępowania z powstającymi w wyniku naprawy pojazdu samochodowego odpadami w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego regulaminu;
3) prowadzenia napraw pojazdu samochodowego w taki sposób, aby uniemożliwić przedostawanie się płynów eksploatacyjnych i innych zanieczyszczeń do wód lub do gruntu;
4) prowadzenia napraw pojazdu samochodowego w sposób nieuciążliwy dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.
Dział II.
RODZAJ I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH ORAZ WARUNKI ICH ROZMIESZCZENIA I UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 11.
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w zamknięte pojemniki, metalowe lub plastikowe, spełniające wymagania polskich norm i przystosowane do urządzeń załadowczych pojazdów, przeznaczone do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych.
2. Pojemność pojemników, o których mowa w ust. 1, musi zapewniać zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych.
3. Minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, w jaki właściciel nieruchomości jest zobowiązany wyposażyć nieruchomość wynosi:
1) 110 litrów w zabudowie jednorodzinnej;
2) 240 litrów w zabudowie wielolokalowej,
3) 3 litry na każdą osobę w związku z nauką na terenie szkoły każdego typu lub korzystaniem z przedszkoli lub żłobków, jednak nie mniej niż 110 litrów na placówkę;
4) 110 litrów w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych oraz ulicznych punktów szybkiej konsumpcji;
5) 110 litrów w przypadku zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych;
6) 20 litrów na każde łóżko w przypadku szpitali, domów opieki społecznej, jednak nie mniej niż 660 litrów;
7) 110 litrów dla przychodni lekarskich i zakładów opieki zdrowotnej;
8) 240 litrów dla hoteli;
9) 30 litrów na każdą działkę w przypadku ogrodów działkowych, jednak nie mniej niż 1100 litrów;
10) 50 litrów na każde stanowisko handlowe w przypadku targowisk, jednak nie mniej niż 1100 litrów;
§ 12.
1. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.
2. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami innymi, niż określone w ust. 1, są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w zamknięte pojemniki, metalowe lub plastikowe, spełniające wymagania polskich norm i przystosowane do urządzeń załadowczych pojazdów, przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.
3. Pojemność worków, o których mowa w ust. 1 i pojemników, o których mowa w ust. 2, musi zapewniać zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 pkt 1-5.
4. Frakcje odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5 należy gromadzić w następujący sposób:
1) w zabudowie jednorodzinnej:
a) szkło w workach z tworzywa sztucznego koloru zielonego;
b) papier, metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w workach z tworzywa sztucznego koloru żółtego;
2) w zabudowie wielolokalowej:
a) szkło w pojemnikach koloru zielonego;
b) papier, metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w pojemnikach koloru żółtego;
§ 13.
1. Odpady komunalne powstające w miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe) należy gromadzić w koszach ulicznych.
2. Minimalna pojemność koszy ulicznych przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych wynosi 10 litrów.
§ 14.
1. Dopuszcza się ustawienie w miejscach publicznych pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 pkt 1-5, powstających w miejscach publicznych (np. chodniki, place, parki, zieleńce, przystanki autobusowe).
2. Minimalna pojemność pojemników, o których mowa w ust. 1 wynosi 110 litrów.
§ 15.
Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie pojemników, o których mowa w § 11, § 12, § 13 i § 14 w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym jest właściciel nieruchomości.
§ 16.
W celu utrzymania pojemników, o których mowa w § 11, § 12, § 13 i § 14 w odpowiednim stanie sanitarnym należy je poddawać zabiegom sanitarnym.
§ 17.
W zabudowie wielolokalowej dopuszcza się wyznaczenie wspólnego miejsca, w którym zlokalizowane będą pojemniki, o których mowa w § 11 i § 12 dla kilku nieruchomości, pod warunkiem, że pojemność pojemników umożliwi zgromadzenie wszystkich odpadów wytwarzanych na terenie wszystkich nieruchomości korzystających ze wspólnego miejsca do gromadzenia odpadów.
§ 18.
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zapewnienia podmiotowi odbierającemu odpady swobodnego dostępu do pojemników, a w przypadku gdy zapewnienie takiego dostępu nie jest możliwe, do wystawiania pojemników przed wejście na teren nieruchomości w dniu odbioru odpadów.
Dział III.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 19.
1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:
1) gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 1, w sposób zgodny z postanowieniami § 11;
2) gromadzenia selektywnie zebranych frakcji odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5, w sposób zgodny z postanowieniami § 12;
2. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt 1 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:
1) 1 raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej;
2) 2 razy na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej;
3) nie rzadziej niż 1 raz na dwa tygodnie w przypadku pozostałych nieruchomości.
3. Odpady, o których mowa w § 2 pkt 1, 2, 3 i 5 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:
1) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy jednorodzinnej;
2) 1 raz na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej;
3) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu w przypadku pozostałych nieruchomości.
4. Odpady, o których mowa w § 2 pkt 4 odbierane będą od właścicieli nieruchomości z częstotliwością:
1) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy jednorodzinnej;
2) 1 raz na miesiąc w przypadku zabudowy wielolokalowej;
3) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu w przypadku pozostałych nieruchomości.
§ 20.
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
1) pozbywania się selektywnie zebranych przeterminowanych leków, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub do przychodni i aptek, których adresy są zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim;
2) pozbywania się selektywnie zebranych chemikaliów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) pozbywania się selektywnie zebranych zużytych baterii i akumulatorów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, przekazywanie do wybranych placówek oświatowych i budynków użyteczności publicznej, których adresy są zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim lub przekazywanie do punktów, w których prowadzona jest sprzedaż baterii i akumulatorów;
4) pozbywania się selektywnie zebranego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poprzez jego dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiotów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych lub przekazanie do punktów, w których prowadzona jest sprzedaż detaliczna sprzętu elektrycznego i elektronicznego w przypadku zakupu nowego sprzętu;
5) pozbywania się selektywnie zebranych mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub wystawienie podczas zbiórki zgodnie z harmonogramem ustalonym przez podmiot odbierający odpady;
6) pozbywania się selektywnie zebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
7) pozbywania się selektywnie zebranych zużytych opon, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
8) pozbywania się selektywnie zebranych odpadów zielonych, poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zagospodarowanie we własnym zakresie w kompostowniku zlokalizowanym na terenie nieruchomości.
2. Odpady, o których mowa w § 3 pkt 1-5 i pkt 7-8 dostarczone do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbierane będą bezpłatnie.
3. Odpady, o których mowa w § 3 pkt 6 dostarczone do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odbierane będą bezpłatnie w ilości do 1 m3 rocznie od gospodarstwa domowego.
4. Zasady zagospodarowania odpadów, o których mowa § 3 pkt 6 w ilości większej niż określona w ust. 3 zostaną określone w uchwale w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.
§ 21.
Odpady komunalne z terenów przeznaczonych do użytku publicznego gromadzone w sposób zgodny z postanowieniami § 13 i § 14 odbierane będą z częstotliwością nie mniejszą niż 1 raz na 2 tygodnie.
§ 22.
1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych zobowiązani są do opróżniania tych zbiorników z częstotliwością uniemożliwiającą ich przepełnienie.
2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych może się odbywać wyłącznie za pośrednictwem podmiotów posiadających decyzję zezwalającą na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wydaną przez Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
Dział IV.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 23.
Właściciele nieruchomości w ramach prawidłowego postępowania z odpadami dążą do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów komunalnych oraz do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dla osiągnięcia założonych celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
§ 24.
Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości są zobowiązane do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych lub w przypadku braku takich instalacji do instalacji zastępczych właściwych dla Regionu IX określonego w Planie gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2012-2017.
Dział V.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE
§ 25.
Zwierzęta domowe, a w szczególności psy i koty powinny być utrzymywane tak, aby:
1) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi;
2) nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich;
3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 26.
Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia nieruchomości w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice oraz do umieszczenia w widocznym miejscu tabliczki ostrzegawczej. Bramy oraz furtki nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, powinny być zamknięte w sposób uniemożliwiający ich otwarcie z zewnątrz.
§ 27.
Wyprowadzanie psów na tereny publiczne może się odbywać wyłącznie na smyczy, a psy ras uznawanych za agresywne mogą być wyprowadzane - wyłącznie przez osoby pełnoletnie - na smyczy i w założonym kagańcu.
§ 28.
1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do niezwłocznego uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatki schodowe, windy, chodniki, ulice, place, parki, skwery itp.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy osób niepełnosprawnych korzystających z psów przewodników.
§ 29.
Zwierzęta domowe poruszające się bez opieki będą traktowane jak zwierzęta bezdomne i mogą być odławiane oraz wywożone do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
§ 30.
Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczeń.
§ 31.
Zakazuje się zakopywania zwłok padłych zwierząt w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Dział VI.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 32.
Osoby utrzymujące zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązane są do:
1) zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi;
2) gromadzenia i usuwania nieczystości powstających podczas chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie terenu nieruchomości, wód powierzchniowych i wód podziemnych;
3) zapewnienia zwierzętom gospodarskim odpowiednich pomieszczeń gospodarskich.
Dział VII.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 33.
1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się na terenie miasta dwa razy w ciągu roku:
1) w miesiącu kwietniu;
2) w miesiącu listopadzie.
2. Obowiązkową deratyzacją obejmuje się cały obszar Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski.
Dział VIII.
POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§ 34.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
§ 35.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, z wyjątkiem:
1) § 3 pkt. 2, 5, 6, 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;
2) § 12 ust. 4 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 01.07.2013 r.;
3) § 19 ust. 1 pkt 2, ust. 2, 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;
4) § 20 ust. 1, 2 i 3 - w zakresie pozbywania się selektywnie zebranych odpadów poprzez ich dostarczenie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które wchodzą w życie z dniem 01.07.2013 r.;
5) § 20 ust. 4 który wchodzi w życie z dniem 01.07.2013 r.
§ 36.
Do czasu wejścia w życie § 12 ust. 4 pkt 2 frakcje odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5 należy gromadzić w zabudowie wielolokalowej w następujący sposób:
1) papier w pojemnikach lub kontenerach koloru niebieskiego;
2) metal, tworzywo sztuczne i opakowania wielomateriałowe w pojemnikach lub kontenerach koloru żółtego;
3) szkło w pojemnikach lub kontenerach koloru zielonego;
4) dopuszcza się gromadzenie szkła bezbarwnego w pojemnikach lub kontenerach koloru białego.
§ 37.
Do czasu wejścia w życie § 19 ust. 2, 3 i 4, ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów:
1) nie rzadziej niż 1 raz na 2 tygodnie w przypadku odpadów, o których mowa w § 1;
2) nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu, w przypadku odpadów, o których mowa w § 2 pkt 1-5.
§ 38.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc Uchwała Nr XLVII/607/2010 Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.