Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 6274

Uchwała nr XXI/188/2012 Rady Miejskiej w Witkowie

z dnia 30 listopada 2012r.

w sprawie Statutu Sołectwa Chłądowo

Na podstawie art. 35 ust.1, art. 40 ust.1 i ust.2, art. 41 ust.1 i art. 48 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Witkowie uchwala Statut Sołectwa Chłądowo.

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.

§ 1. Sołectwo Chłądowo jest jednostką pomocniczą Gminy Witkowo.

§ 2. 1. Sołectwo obejmuje obszar, którego granice zaznaczone są na mapie stanowiącej załącznik do niniejszego Statutu.

2. Sołectwo obejmuje wieś Chłądowo.

§ 3. Ilekroć w Statucie jest mowa o:

1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Witkowo;

2) Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w §1;

3) Statucie - należy przez to rozumieć niniejszy Statut;

4) Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa;

5) Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa;

6) Przewodniczącym Rady Sołeckiej - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Sołeckiej Sołectwa;

7) Zebraniu Wiejskim - należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa;

8) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Witkowie;

9) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy i Miasta Witkowo;

10) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy i Miasta w Witkowie.

Rozdział 2.
Zadania i zakres działania Sołectwa.

§ 4. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy w szczególności poprzez:

1) Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy w szczególności poprzez:

2) opiniowanie projektów, rozstrzygnięć organów Gminy;

3) podejmowanie rozstrzygnięć;

4) podejmowanie innych czynności i działań.

3. Działania, o których mowa w ust.2, Sołectwo może podejmować jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym Statutem i w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

§ 5. 1. Do zakresu działania Sołectwa należy:

1) inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych;

2) konsultowanie spraw podlegających uregulowaniu w drodze przepisów gminnych, jeżeli ustawy tak stanowią;

3) podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie:

a) zarządzania i korzystania z mienia gminnego oraz innych składników mienia komunalnego, przekazanych Sołectwu;

b) określenia przeznaczenia środków z budżetu Gminy na realizację zadań Sołectwa.

2. Zadania, o których mowa w ust.1 są wykonywane po zapewnieniu na nie środków finansowych z budżetu Gminy.

Rozdział 3.
Organy Sołectwa. Organizacja i zadania organów Sołectwa.

§ 6. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie - jako organ uchwałodawczy;

2) Sołtys - jako organ wykonawczy.

§ 7. 1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach Sołectwa, nie zastrzeżonych dla innych organów.

2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

1) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwoływanie;

2) określanie zasad korzystania z mienia gminnego, przekazanego Sołectwu;

3) określanie przeznaczenia innych składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu oraz dochodów z tego źródła, w ramach uprawnień przekazanych Sołectwu przez Radę;

4) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa, w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu;

5) wyrażanie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy;

6) powoływanie i określanie składu osobowego komisji dla wykonywania zadań Sołectwa.

§ 8. Zebranie Wiejskie sprawuje kontrolę działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej.

§ 9. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy stali mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady.

§ 10. Zebranie Wiejskie odbywa się nie rzadziej niż 1 raz w roku.

§ 11. 1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa.

2. Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie:

a) z własnej inicjatywy lub Rady Sołeckiej;

b) na żądanie organów Gminy;

c) na wniosek 1/10 uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim.

3. Zebranie wiejskie może być zwołane również przez Burmistrza z własnej inicjatywy, na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do udziału w zebraniu lub na wniosek Rady.

§ 12. 1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.

2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania Wiejskiego i gdy nie udzielił upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy inna osoba wybrana przez Zebranie Wiejskie.

4. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez prowadzącego Zebranie.

§ 13. 1. Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:

1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców;

2) udzielaniu głosu poza kolejnością;

3) określaniu czasu przeznaczonego dla każdego z mówców;

4) odebraniu głosu;

5) zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad;

6) żądaniu określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego.

2. Przewodniczący nie może odmówić Zebraniu Wiejskiemu poddania pod głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.

§ 14. 1. Sołtys lub inna uprawniona osoba przygotowuje projekt porządku obrad Zebrania Wiejskiego i zapewnia referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu.

2. Termin i miejsce Zebrania podaje się do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Sołectwa, nie później niż 5 dni przed wyznaczoną datą Zebrania. Sołtys może zwrócić się do Burmistrza o podanie ww. informacji na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, termin ten może być skrócony, nie więcej niż do 3 dni.

§ 15. 1. O ile ustawy lub niniejszy Statut nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób uprawnionych, uczestniczących w nim.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zebrania.

3. Głosowanie odbywa się jawnie.

§ 16. 1. Zebranie jest ważne gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami niniejszego Statutu i bierze w nim udział co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania przy wyborze organów samorządowych Sołectwa, zgodnie z §22 ust.3 niniejszego Statutu.

2. Jeżeli w wyznaczonym terminie w Zebraniu Wiejskim nie uczestniczy 1/10 stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania, zwołujący Zebranie Wiejskie może zarządzić odbycie następnego Zebrania, po upływie 1 godziny od pierwszego terminu zebrania, w tym samym dniu bez względu na liczbę osób uczestniczących.

§ 17. 1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów Gminy.

2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego;

2) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego;

3) gospodarowanie mieniem przekazanym Sołectwu;

4) zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń oraz kierowanie pracą Rady Sołeckiej;

5) wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych;

6) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz;

7) 7) składanie sprawozdań ze swojej działalności - nie rzadziej niż raz na rok;

8) przedkładanie Radzie wniosków mieszkańców Sołectwa;

9) udział w sesjach Rady;

10) składanie oświadczeń woli w zakresie zwykłego zarządu mieniem sołeckim.

§ 18. 1. Sołtys działa przy pomocy Rady Sołeckiej.

2. Rada Sołecka składa się z 3-5 osób.

3. Posiedzeniom Rady Sołeckiej przewodniczy Sołtys.

§ 19. Obsługę techniczno- biurową organów Sołectwa zapewnia Urząd.

Rozdział 4.
Zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej.

§ 20. 1. Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres 4-letniej kadencji, liczonej od dnia ogłoszenia wyników wyborów organów Sołectwa przez Burmistrza.

2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są z zachowaniem następujących zasad:

1) tajności,

2) bezpośredniości;

3) powszechności;

4) równości.

3. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka działają do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Sołtysa i Radę Sołecką.

§ 21. 1. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zwołuje Burmistrz zarządzeniem, określając miejsce, godzinę i dzień Zebrania oraz wyznacza przewodniczącego Zebrania.

2. Zarządzenie o którym mowa w ust.1 podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 22. 1. Dla dokonania wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej niezbędny jest udział w Zebraniu Wiejskim co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.

2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganego quorum, wybory przeprowadza się w drugim terminie, tj. 1 godziny po upływie pierwszego terminu bez względu na liczbę osób na Zebraniu.

3. Uczestnicy Zebrania Wyborczego potwierdzają swoją obecność podpisem na liście obecności.

§ 23. 1. W celu przeprowadzenia wyboru Sołtysa i członków Rady Sołeckiej Zebranie Wiejskie powołuje minimum 3-osobową komisję skrutacyjną, spośród uprawnionych uczestników Zebrania.

2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1) rejestrowanie kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej;

2) przeprowadzenie głosowania;

3) obliczanie głosów oddanych na poszczególne kandydatury;

4) ustalenie i podanie do wiadomości Zebrania Wiejskiego wyniku głosowania i wyborów;

5) sporządzenie protokołu o wynikach wyboru.

3. Protokoł podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący Zebrania.

4. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.

5. Członkowie komisji nie mogą kandydować na funkcję Sołtysa, ani do Rady Sołeckiej.

§ 24. 1. Kandydatury na funkcję Sołtysa i członków Rady Sołeckiej w nieograniczonej liczbie mogą zgłaszać bezpośrednio wszyscy uprawnieni uczestnicy Zebrania Wiejskiego. §9 stosuje się odpowiednio.

2. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybór Sołtysa, a w drugiej kolejności wybory członków Rady Sołeckiej.

§ 25. 1. Po zamknięciu listy kandydatów na funkcję Sołtysa przewodniczący komisji, o jakiej mowa w §23 odczytuje kandydatury w kolejności zgłoszenia.

2. Na stanowisko Sołtysa zostaje wybrany kandydat, który uzyska najwięcej głosów.

3. W przypadku braku rozstrzygnięcia w pierwszym głosowaniu, głosowanie powtarza się ograniczając je do kandydatów którzy otrzymali równą największą liczbę głosów.

4. W przypadku głosowania na jednego kandydata na Sołtysa, za wybranego uważa się kandydata, który otrzyma powyżej 50% głosów biorących udział w głosowaniu. W przypadku nieotrzymania wymaganej liczby głosów nastąpi powtórzenie procedury wyborczej.

5. Do wyboru członków Rady Sołeckiej stosuje się odpowiednio postanowienia ust.1, 2 i 3 oraz §23 i §24.

§ 26. 1. Uprawnieni uczestnicy Zebrania Wiejskiego głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, na których umieszcza się nazwiska kandydatów w kolejności zgłoszenia.

2. Głosowanie na Sołtysa odbywa się przez skreślenie na karcie do głosowania nazwisk tych kandydatów, którzy nie uzyskali poparcia wyborców.

3. Głosem ważnie oddanym na kandydata jest ten głos, na którym wyborca pozostawi nie skreślone nazwisko wyłącznie jednego kandydata.

4. Głosem ważnym bez dokonania wyboru jest ten głos, na którym wyborca dokonał skreślenia nazwisk wszystkich kandydatów umieszczonych na karcie do głosowania.

5. Głosem nieważnym jest głos, na którym wyborca pozostawił nie skreślone nazwiska dwóch lub więcej kandydatów, głos przedarty na dwie części oddzielne lub oddany na karcie innej niż urzędowa.

6. Wszelkie dopiski umieszczane na karcie nie mają wpływu na wynik głosowania i nie bierze się ich pod uwagę.

§ 27. 1. Wybory do Rady Sołeckiej odbywają się w tym samym trybie jak wybory Sołtysa, z tym że głosowanie przeprowadza się nad pełnym składem.

2. Głosem ważnie oddanym na poszczególnych kandydatów jest głos na którym wyborca pozostawi nie skreśloną taką liczbę nazwisk kandydatów, która jest mniejsza lub równa liczbie członków Rady Sołeckiej.

3. Głosem ważnie oddanym bez dokonania wyboru jest głos, na którym wyborca dokonał skreślenia nazwisk wszystkich kandydatów umieszczonych na karcie do głosowania.

4. Głosem nieważnym jest głos na którym wyborca pozostawił nie skreśloną taką liczbę nazwisk kandydatów, która jest większa niż liczba osób wchodzących w skład Rady Sołeckiej. §26 ust. 5 i 6 Statutu stosuje się odpowiednio.

§ 28. 1. Odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej odbywa się w trybie i na zasadach przewidzianych do ich powołania.

2. Wniosek o odwołanie poparty przynajmniej przez 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców, wymaga uzasadnienia. Wniosek składa się na Zebraniu Wiejskim albo do Burmistrza.

3. Odwołanie nie może nastąpić na tym Zebraniu Wiejskim na którym zgłoszono taki wniosek.

§ 29. 1. Uprawnieni do głosowania wyborcy mogą złożyć protest przeciwko ważności wyboru Sołtysa lub Rady Sołeckiej z powodu naruszenia prawa dotyczącego zasad głosowania i ustalenia wyników wyborów.

2. Protest wnosi się na piśmie do Rady w terminie 5 dni od dnia ustalenia wyników wyboru, wskazując jednocześnie zarzuty.

3. Protest rozpatruje Rada w terminie 30 dni od dnia doręczenia protestu i :

1) - protest oddala, jeśli jest on niezasadny;

2) - protest uwzględnia i stwierdza nieważność wyborów.

4. W przypadku określonym w ust.3 pkt 2 § 21 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 5.
Mienie przekazane Sołectwu.

§ 30. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia gminnego przekazanego przez Gminę tj. świetlica wiejska w budynku poszkolnym, w zakresie określonym Statutem.

§ 31. Sołectwo jest upoważnione do decydowania o:

1) wynajmowaniu i wydzierżawianiu składników mienia komunalnego określonych w §30, o ile nie jest to sprzeczne z ich społeczno-gospodarczym przeznaczeniem;

2) przeznaczeniu pożytków ze składników mienia Sołectwa;

3) konserwacji i remontach składników mienia przeznaczonych do powszechnego użytku oraz używanych bezpośrednio przez organy Sołectwa.

Rozdział 6.
Gospodarka finansowa Sołectwa.

§ 32. 1. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie Gminy w ilości umożliwiającej realizację zadań określonych niniejszym Statutem, a ponadto dochodami uzyskanymi przez Sołectwo, funduszami pochodzącymi ze składek mieszkańców Sołectwa określonych przez Zebranie Wiejskie, środkami pochodzącymi z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz Sołectwa i innymi dochodami przewidzianymi przepisami prawa.

2. Dysponowanie środkami stanowiącymi fundusz sołecki regulują przepisy o funduszu sołeckim.

§ 33. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w Statucie Gminy, uchwałach Rady i innych przepisach prawa.

§ 34. W celu wydzielenia w budżecie Gminy środków niezbędnych na realizację zadań Sołectwa, Sołtys w terminie do dnia 15 października każdego roku sporządza projekt planu finansowo-rzeczowego i przedkłada Burmistrzowi.

Rozdział 7.
Zakres i formy kontroli oraz nadzór nad działalnością organów Sołectwa.

§ 35. Kontrola i nadzór nad działalnością organów Sołectwa sprawowane są na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 36. 1. Kontrolę działalności organów Sołectwa sprawuje Rada.

2. Kontrolę przeprowadza Komisja Rewizyjna Rady.

§ 37. Nadzór nad bieżącą działalnością Sołectwa sprawuje Burmistrz.

§ 38. 1. Organy kontroli i nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz uczestniczenia w posiedzeniach ich organów.

2. Do dokonywania czynności o jakich mowa w ust.1 wymienione organy mogą delegować swych przedstawicieli.

§ 39. 1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Burmistrzowi uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia z zastrzeżeniem ust.2.

2. Terminy i sposób przedłożenia uchwał podjętych na podstawie ustawy o funduszu sołeckim regulują przepisy tej ustawy.

§ 40. 1. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.

2. Nieważność uchwały stwierdza Rada w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej przedłożenia z zastrzeżeniem ust.4.

3. Burmistrz może wstrzymać wykonanie uchwały Zebrania Wiejskiego na okres nie dłuższy niż 30 dni od dnia jej otrzymania, jeżeli wykonanie uchwały wywołałoby nieodwracalne skutki prawne z zastrzeżeniem ust.4.

4. Do uchwał podjętych na podstawie ustawy o funduszu sołeckim zastosowanie mają przepisy tej ustawy.

§ 41. 1. W razie powtarzającego się naruszenia prawa przez Sołtysa i Radę Sołecką Rada lub Burmistrz mogą wystąpić do Zebrania Wiejskiego o ich odwołanie. §11 ust.3 stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku podjęcia przez Zebranie Wiejskie uchwały o odwołaniu Sołtysa Burmistrz wyznacza osobę, która będzie pełnić funkcję Sołtysa, nie dłużej jednak niż na okres 2 miesięcy.

3. Przed upływem terminu, o którym mowa w ust.2 Burmistrz zarządza przeprowadzenie wyboru Sołtysa.

4. W przypadku złożenia przez Sołtysa rezygnacji z pełnionej funkcji stosuje się odpowiednio postanowienia ust.2 i 3.

5. Wybory dla uzupełnienia Rady Sołeckiej w czasie trwania kadencji przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie zwołane przez Sołtysa w terminie 1 miesiąca od wygaśnięcia mandatu.

6. W przypadku wygaśnięcia mandatu Sołtysa wskutek śmierci albo z powodu utraty prawa wybieralności, przepisy rozdziału 4 stosuje się odpowiednio.

7. Wybory uzupełniające Rady Sołeckiej jak i wybór Sołtysa w przypadku określonym w ust.6 można przeprowadzić na jednym Zebraniu Wiejskim.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe.

§ 42. Zmian w niniejszym Statucie dokonuje Rada.

§ 43. Traci moc §1 ust. 12 uchwały Nr IV/34/03 Rady Miejskiej w Witkowie z dnia 21 lutego 2003r. w sprawie uchwalenia Statutów Sołectw i Osiedli (Dz.Urz.Woj.Wlkp. Nr 41, poz. 768) oraz załącznik nr 12 do tej uchwały.

§ 44. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


Załącznik do Uchwały Nr XXI/188/2012
Rady Miejskiej w Witkowie
z dnia 30 listopada 2012 r.
Zalacznik1.PDF

Załącznik do uchwały Nr XXI/188/2012

Przewodniczący Rady Miejskiej


Bogusław Mołodecki


Uzasadnienie

do uchwały Nr XXI/188/2012 Rady Miejskiej w Witkowie z dnia 30 listopada 2012r. w sprawie Statutu Sołectwa Chłądowo. Potrzeba zmiany Statutu Sołectwa wynika z konieczności sprecyzowania regulacji przydatnych do funkcjonowania Sołectwa. W szczególności wprowadzono procedurę protestu wyborczego w wyborach do organów Sołectwa oraz możliwość rozpatrywania ważności wyborów przez Radę Miejską.Projekt Statutu był konsultowany z mieszkańcami Sołectwa w oparciu o uchwałę Nr XXVIII/291/01 Rady Miejskiej z dnia 16 listopada 2001r. w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych na terenie Gminy i Miasta Witkowo.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Bogusław Mołodecki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00