Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2012 poz. 4430

Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

z dnia 19 października 2012r.

o decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr OPO-4210-62( 4)/2012/2904/IX/AS w sprawie zmiany taryfy dla ciepła dla Pana Bogusława Żurawskiego prowadzącego działalność gospodarczą pn. "TEMPEKS" Przedsiębiorstwo Usługowo - Wdrożeniowe z siedzibą w Poznaniu

Decyzją z 19 października 2012 r. nr OPO-4210-62(4)/2012/2904/IX/AS Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmówił zatwierdzenia zmiany taryfy dla ciepła w zakresie wytwarzania oraz przesyłania i dystrybucji ciepła Pana Bogusława Żurawskiego prowadzącego działalność gospodarczą pn. "TEMPEKS" Przedsiębiorstwo Usługowo - Wdrożeniowe z siedzibą w Poznaniu

Uzasadnienie

Aktualna taryfa Przedsiębiorstwa została zatwierdzona decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z 26 czerwca 2012 r. Nr OPO-4210-6(12)/2012/2904/IX/AS. Ustalony w niej został okres obowiązywania taryfy do 31 lipca 2013 r. Taryfa ta została opublikowana 26 czerwca 2012 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego poz. 2289 i wdrożona do stosowania z dniem 16 lipca 2012 r.

Zgodnie z art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego, decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.

Natomiast w myśl § 28 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (Dz. U. z 2010 r. Nr 194, poz. 1291) zwanego dalej "rozporządzeniem taryfowym" zapisano ,iż "w przypadku nieprzewidzianej istotnej zmiany warunków wykonywania przez przedsiębiorstwo energetyczne działalności gospodarczej jest możliwa zmiana taryfy wprowadzonej do stosowania, w trybie określonym w art. 47 ustawy (…) po dokonaniu analiz i oceny skutków ekonomicznych tych zmian."

Prezes URE stwierdził, iż zmiana kosztów paliwa tylko w nieistotnym stopniu wynikała ze zmiany taryfy DUON Dystrybucja SA, zatwierdzonej przez Prezes URE 17 sierpnia 2012 r. decyzją DTA-4212-21(13)/2012/3491/VIII/KS (stanowiłaby 0,069% projektowanych przychodów). Natomiast ponad 97 % kwoty proponowanej przez Przedsiębiorstwo podwyżki, wynikało z zaplanowania w niektórych źródłach ciepła opalanych gazem, znacznie niższej sprawności wytwarzania ciepła od tej, która została uwzględniona w obowiązującej taryfie dla ciepła. Koszt paliwa obliczony przy takich założeniach, nie mógł zostać uznany za koszt uzasadniony, gdyż urządzenia utrzymywane w należytym stanie technicznym winny działać ze sprawnościami zbliżonymi do podanych przez producentów kotłów (Przedsiębiorstwo we wniosku przyjęło sprawności niższe nawet do 40%). Zaplanowanie przez Przedsiębiorstwo obniżonej sprawności wytwarzania ciepła, na poziomie wykonania 2011 r, nie stanowi nieprzewidzianej zmiany warunków prowadzenia działalności, gdyż sprawność ta była znana i rozpatrywana w trakcie zatwierdzania obowiązującej taryfy. Niezgodna z przepisami była także kwota strat finansowych powstałych we wcześniejszym okresie, jaką Przedsiębiorstwo uwzględniło w zaplanowanych kosztach paliwa gazowego. Zgodnie z § 11, w kalkulacji uwzględnić należy koszty planowane dla pierwszego roku stosowania taryfy (nie mogą dotyczyć minionego okresu).

W ocenie Prezesa URE Przedsiębiorstwo przedstawiło wniosek o zmianę taryfy dla ciepła sporządzony niezgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Przedsiębiorstwo nie wykazało przesłanek określonych w § 28 cytowanego wyżej rozporządzenia taryfowego, a ponadto stwierdzono niezgodności z przepisami dotyczącymi kształtowania i kalkulacji taryf.

W takiej sytuacji przepisy ustawy - Prawo energetyczne nie pozostawiają Prezesowi URE wyboru, który stwierdzając te niezgodności musi odmówić zatwierdzenia taryfy. Podobne stanowisko zaprezentowane zostało w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 27 stycznia 2003 r. (sygn. akt XVII Ame 25/02), w którym wskazano, że w przypadku stwierdzenia, że taryfa została opracowana niezgodnie z przepisami art. 46 ustawy - Prawo energetyczne (jak również art. 45 ust. 1), a zatem przepisami rozporządzenia taryfowego, Prezes URE ma obowiązek odmówić zatwierdzenia taryfy, w tym przypadku zmiany taryfy.

Z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
Dyrektor Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w Poznaniu


Irena Gruszka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00