Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXX/345/10 Rady Gminy Lubasz
z dnia 10 listopada 2010r.
w sprawie zasad przyznawania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U. z 2003 r. Nr 162 poz. 1568 ze zmianami) Rada Gminy w Lubaszu uchwala , co następuje:
§ 1. 1. Z budżetu Gminy mogą być udzielane dotacje celowe na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych wykonywanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, usytuowanym na terenie Gminy Lubasz, jeżeli:
a) obiekt znajduje się w złym stanie technicznym;
b) obiekt posiada istotne znaczenie historyczne, artystyczne lub naukowe,
c) obiekt jest dostępny dla ogółu społeczności lokalnej i turystów.
2. Dotacja obejmuje nakłady wymienione w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ( Dz. U. z 2003 r. Nr 162 poz. 1568 ze zmianami)
3. Wysokość środków przeznaczonych na dotacje określa corocznie Rada Gminy w uchwale budżetowej.
§ 2. 1. Dotacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą być udzielane podmiotom, które posiadają tytuł prawny do zabytku wpisanego do rejestru wynikający z prawa własności, wieczystego użytkowania, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego.
2. Działalność podmiotu ubiegającego się o dotację nie może być prowadzona w celu osiągnięcia zysku.
3. Dotacja może być udzielona w wysokości do 50 % nakładów koniecznych na wykonanie prac, określonych zakresem robót zawartych w decyzji konserwatora zabytków, w roku złożenia przez wnioskodawcę wniosku o udzielenie dotacji.
4. Dotacja nie może zostać udzielona, jeżeli nakłady konieczne na te prace w 100% są finansowane z dotacji z innych źródeł.
§ 3. Niezwłocznie po podjęciu uchwały budżetowej Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości informację o wysokości środków przeznaczonych na dotacje poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy w Lubaszu.
§ 4. 1. Wnioski o dotacje składa się do Wójta Gminy Lubasz na druku określonym w załączniku do niniejszej uchwały w terminie do dnia 30 października roku poprzedzającego rok, w którym dotacja ma być udzielona.
2. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy lub jego imię ,nazwisko i adres,
2) określenie rodzaju prac, na które ma być udzielana dotacja,
3) określenie wysokości dotacji,
4) harmonogram realizacji prac,
5) kosztorys prac uzgodniony z konserwatorem zabytków,
6) pozwolenie Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac, które maja być objęte dotacją,
7) decyzję o wpisaniu obiektu do rejestru zabytków,
8) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do władania zabytkiem,
9) pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają uzyskania takowego pozwolenia,
10) wykaz dotacji otrzymanych w okresie 10 lat na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku i zakres wykonanych prac z tej dotacji.
§ 5. 1. Wnioski spełniające wymogi formalne wraz z opinią Wójta Gminy przedkładane są Radzie Gminy celem podjęcia uchwały o przyznaniu dotacji.
2. W uchwale Rada Gminy określa nazwę podmiotu otrzymującego dotację, zadanie na jakie została przyznana oraz kwotę dotacji.
§ 6. 1. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy określającej w szczególności:
1) opis zadania i termin jego wykonania,
2) wysokość dotacji celowej i termin oraz tryb jej przekazania,
3) tryb kontroli wykonywania zadania,
4) sposób rozliczania udzielonej dotacji i zasady zwrotu niewykorzystanej dotacji,
2. Umowę zawiera się na czas realizacji zadania, nie dłuższy niż do dnia 15 grudnia roku budżetowego.
§ 7. W razie nie wykorzystania środków przeznaczonych w danym roku na dotacje, Wójt Gminy niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości informację o wysokości środków pozostałych do wykorzystania.
§ 8. 1. Podstawą rozliczenia dotacji jest sprawozdanie z wykonania zadania składane w terminie określonym w umowie.
2. Dotacje niewykorzystane w danym roku podlegają zwrotowi w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane, zgodnie z art. 251 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240 ze zmianami)
3. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi zgodnie z art. 252ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240 ze zmianami)
4. Wójt Gminy sprawuje kontrolę prawidłowości wykorzystania dotacji i w ramach tej kontroli może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla ocenie prawidłowości wykonania zadania oraz żądać udzielenia ustnie lub pisemnie informacji dot. wykonania zadania.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lubasz.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie
Przyznawanie z budżetu gminy dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane wymaga podjęcia uchwały generalnej określającej zasady przyznawania dotacji . W tym stanie rzeczy podjecie uchwały jest konieczne i uzasadnione.
Załącznik do Uchwały Nr XXX/345/10
Rady Gminy w Lubaszu
z dnia 10 listopada 2010 r.
Zalacznik1.odt
Przewodniczący Rady Gminy w Lubaszu |