Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2010 nr 258 poz. 4833

Uchwała nr 206/10 Rady Gminy Rzgów

z dnia 28 września 2010r.

w sprawie Statutu Sołectwa Modła

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 42 i art. 48 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji społecznych Rada Gminy Rzgów uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.

§ 1.

Sołectwo Modła, zwane dalej Sołectwem jest jednostką pomocniczą Gminy Rzgów, zwanej dalej Gminą.

§ 2.

W skład Sołectwa wchodzą: miejscowości: Modła oraz integralne części tych miejscowości: Modła-Kolonia.

§ 3.

Mieszkańcy Sołectwa Modła na swoim obszarze działania tworzą wspólnotę samorządową.

§ 4.

1. Statut Sołectwa określa:

1) nazwę i obszar Sołectwa,

2) zadania i kompetencje Sołtysa i Rady Sołeckiej,

3) zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowanych decyzji,

4) tryb wyborów organów Sołectwa, ich odwołania oraz wyborów uzupełniających w trakcie trwania kadencji,

5) zakres zadań przekazanych Sołectwu przez Gminę oraz sposób ich realizacji,

6) zakres kontroli i nadzoru nad działalnością Sołectwa.

2. Ilekroć w statucie jest mowa o podaniu informacji do publicznej wiadomości rozumie się przez to ogłoszenie informacji:

1) w Biuletynie Informacji Publicznej,

2) poprzez zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy lub w sołectwie,

3) w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie tj. przez kurendę lub w inny sposób za pośrednictwem sołtysa.

§ 5.

1. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie,

2) Sołtys.

2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

Rozdział 2.
Zebranie Wiejskie.

§ 6.

1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w Sołectwie.

2. Prawo udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy Rzgów, zwanej dalej Radą Gminy.

§ 7.

1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.

2. Sołtys zobowiązany jest zwołać Zebranie Wiejskie w terminie 7 dni na pisemny wniosek:

1) Rady Gminy,

2) Wójta Gminy,

3) Rady Sołeckiej,

4) 1/8 liczby mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim.

3. O terminie Zebrania Wiejskiego Sołtys powiadamia mieszkańców Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej 3 dni wcześniej wskazując miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz projekt porządku obrad.

4. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami określonymi w niniejszym Statucie oraz bierze w nim udział co najmniej 1/8 osób określonych w §6 ust. 2 Statutu.

§ 8.

1. Przewodniczącym Zebrania Wiejskiego jest Sołtys, ale jeśli zebranie postanowi, to w glosowaniu jawnym może być wybrany inny przewodniczący spośród uczestników zebrania.

2. Zebranie Wiejskie w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad.

3. Protokół z Zebrania Wiejskiego sporządza osoba wyznaczona przez Sołtysa.

4. Zebranie Wiejskie podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, wniosków i opinii w drodze głosowania.

5. Uchwały Zebrania Wiejskiego podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" rozstrzyga głos Przewodniczącego Zebrania.

6. Protokół Zebrania Wiejskiego podpisuje przewodniczący zebrania i protokolant, a uchwały zebrania podpisuje przewodniczący. Kopie tych dokumentów są niezwłocznie przekazywane do Urzędu Gminy.

§ 9.

Zadania i kompetencje Zebrania Wiejskiego:

1) wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej,

2) podejmowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych na rzecz sołectwa,

3) uchwalanie planów działania Sołectwa i rozpatrywanie sprawozdań Sołtysa i Rady Sołeckiej z ich realizacji,

4) uchwalanie wniosku Sołectwa o przyznanie w danym roku kalendarzowym środków z funduszu sołeckiego,

5) zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego powierzonego w użytkowanie przez Radę Gminy odrębną uchwałą lub mienia stanowiącego własność Sołectwa,

6) rozporządzanie dochodami z mienia określonego w pkt 5,

7) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców.

Rozdział 3.
Sołtys.

§ 10.

1. Sołtys jest organem wykonawczym w Sołectwie.

2. Do podstawowych zadań Sołtysa należy:

1) zwoływanie zebrań wiejskich,

2) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,

3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,

4) udział w Sesjach Rady Gminy i naradach zwoływanych przez Wójta,

5) reprezentowanie Sołectwa wobec organów gminy i zgłaszanie wniosków w imieniu mieszkańców Sołectwa,

6) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,

7) opiniowanie podań i wniosków na prośbę zainteresowanych osób.

3. Raz w roku na Zebraniu Wiejskim Sołtys przedstawia sprawozdanie ze swej działalności i z działalności Rady Sołeckiej.

§ 11.

W przypadku niemożności pełnienia przez Sołtysa obowiązków służbowych jego zadania i kompetencje przejmuje najstarszy wiekiem członek Rady Sołeckiej.

Rozdział 4.
Rada Sołecka.

§ 12.

1. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność Sołtysa. W skład Rady Sołeckiej wchodzi od 3 do 5 członków. Sołtys jest jednocześnie Przewodniczącym Rady Sołeckiej.

2. Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala Zebranie Wiejskie.

§ 13.

1. Do zadań Rady Sołeckiej należy:

1) opracowywanie i przedkładanie na Zebraniu Wiejskim projektów uchwał rozpatrywanych przez Zebranie Wiejskie, planów pracy i programów działania Sołectwa,

2) udzielanie pomocy Sołtysowi w realizacji uchwał Zebrania Wiejskiego, planów i programów działania Sołectwa,

3) inicjowanie i przedstawianie Sołtysowi projektów zamierzeń w sprawie udziału mieszkańców w realizacji zadań i rozwiązywaniu problemów Sołectwa.

2. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.

3. Rada Sołecka ma prawo wnoszenia pod obrady Zebrania Wiejskiego swoich projektów uchwał.

Rozdział 5.
Tryb wyboru organów Sołectwa i zasady przeprowadzenia wyborów uzupełniających tych organów w trakcie kadencji.

§ 14.

1. Wybory Sołtysa i członków Rady Sołeckiej na nową kadencję zarządza Rada Gminy.

2. Kadencja tych organów odpowiada kadencji Rady Gminy, a ich wyboru dokonuje się w ciągu 3 miesięcy od ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do Rady Gminy.

§ 15.

1. Zebranie Wiejskie dla wyboru lub odwołania Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Wójt.

2. Wójt zarządzeniem ustala datę, godzinę, miejsce i porządek zebrania podając to do publicznej wiadomości w terminie 7 dni przed planowanym zebraniem.

3. Informację o Zebraniu Wiejskim podaje się do publicznej wiadomości w sołectwie w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

4. Porządek zebrania wyborczego powinien zawierać:

1) otwarcie zebrania, stwierdzenie prawomocności i przyjęcie porządku obrad,

2) sprawozdanie Sołtysa z działalności organów sołectwa za czas kadencji,

3) wybór Komisji Skrutacyjnej,

4) wybór Sołtysa,

5) wybór Rady Sołeckiej,

6) wolne wnioski i zamknięcie obrad.

5. Zebraniu wyborczemu przewodniczy osoba wyznaczona przez Wójta, którą może być radny Rady Gminy lub ustępujący Sołtys. Za obsługę organizacyjną zebrania, w tym sporządzenie protokółu odpowiedzialny jest pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta.

§ 16.

1. Dla dokonania wyboru lub odwołania Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/8 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania (ujętych w stałym rejestrze wyborców według stanu na dzień 30 czerwca danego roku lub 31 grudnia roku poprzedzającego wybory).

2. W razie nie przybycia na zebranie w wyznaczonym terminie wymaganej liczby wyborców wybory przeprowadza się w drugim terminie tj. tego samego dnia pół godziny później, bez względu na liczbę osób uczestniczących w zebraniu.

3. Liczbę uczestników zebrania ustala się na podstawie podpisów w spisie wyborców sporządzonym przez biuro ewidencji ludności na podstawie stałego rejestru wyborców.

4. Wyboru lub odwołania Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym i bezpośrednim.

§ 17.

1. Wybory przeprowadza 3-osobowa Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród osób uprawnionych do głosowania. Członkiem tej komisji nie może być kandydat na Sołtysa i osoba kandydująca na członka Rady Sołeckiej.

2. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

1) przygotowanie kart do głosowania,

2) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

3) przeprowadzenie tajnego głosowania,

4) ustalenie wyników wyborów i sporządzenie protokółów,

5) ogłoszenie wyników wyborów.

§ 18.

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów do poszczególnych organów zgłoszonych przez uprawnionych uczestników zebrania po uprzednim wyrażeniu przez nich zgody na kandydowanie.

2. Wybory poszczególnych organów Sołectwa przeprowadza się oddzielnie.

3. Za wybranych uznaje się tych kandydatów, którzy otrzymali największą ilość ważnie oddanych głosów.

4. Jeżeli w wyborach Sołtysa zgłoszono jednego kandydata, to zostaje on wybrany na tę funkcję, gdy uzyska więcej niż 50% ważnie oddanych głosów.

§ 19.

1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej mogą być odwołani przez Zebranie Wiejskie z powierzonych im funkcji w trakcie kadencji w przypadku:

1) nie wywiązywania się z obowiązków,

2) naruszania postanowień Statutu Sołectwa i uchwał Zebrania Wiejskiego,

3) popełnienia czynów dyskwalifikujących ich w opinii społecznej.

2. Odwołanie z pełnionej funkcji powinno być poprzedzone złożeniem wyjaśnień przez zainteresowaną osobę.

3. Z uzasadnionym wnioskiem o odwołanie Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej może wystąpić Wójt lub co najmniej 1/8 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

§ 20.

1. Mandat Sołtysa i członka Rady Sołeckiej wygasa na skutek:

1) śmierci,

2) rezygnacji z pełnionej funkcji,

3) utraty prawa wybieralności.

2. Wygaśnięcie mandatu stwierdza Zebranie Wiejskie.

§ 21.

1. W przypadku odwołania lub stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej Wójt zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających tych organów.

2. Wybory uzupełniające przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi w § 15 - 18 niniejszego Statutu.

Rozdział 6.
Zakres zadań przekazanych Sołectwu przez Gminę i sposób ich realizacji.

§ 22.

1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazywanego przez Gminę w zakresie ustalonym odrębną uchwałą Rady Gminy.

2. Mienie komunalne przekazywane jest Sołectwu na wniosek Zebrania Wiejskiego w bezpłatne użyczenie z określeniem celu i sposobu jego użytkowania.

3. Korzystanie z przekazanego mienia odbywa się w ramach zwykłego zarządu, który obejmuje:

1) utrzymanie przekazanego mienia w stanie nie pogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych napraw, konserwacji i remontów,

2) wynajmowanie i wydzierżawianie przekazanego mienia na cele organizowania imprez okolicznościowych, sportowych, festynów, konkursów itp.,

3) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia.

§ 23.

1. Gospodarka finansowa Sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy.

2. Dochodami Sołectwa mogą być:

1) wpływy z wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego przekazanego przez gminę Sołectwu,

2) środki funduszu sołeckiego wyodrębnione w budżecie gminy,

3) dobrowolne wpłaty osób prawnych i fizycznych.

3. Środki finansowe Sołectwa mogą być przeznaczone przede wszystkim na realizację zadań własnych Gminy, w tym m.in. na:

1) utrzymanie mienia komunalnego przekazanego w zarząd Sołectwu,

2) zaspokajanie miejscowych potrzeb kulturalnych, oświatowych ,sportowych i innych określonych przez Zebranie Wiejskie.

3) remont i utrzymanie dróg gminnych w granicach Sołectwa,

4) utrzymanie porządku i czystości na terenie Sołectwa,

5) działalność organów Sołectwa,

6) inne zadania wskazane uchwałą Zebrania Wiejskiego.

Rozdział 7.
Kontrola i nadzór nad działalnością Sołectwa.

§ 24.

1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest w oparciu o kryteria określone prawem.

2. Kontrolę działalności Sołectwa sprawuje Rada Gminy poprzez Komisję Rewizyjną oraz Zebranie Wiejskie.

3. Bieżący nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Wójt, a w zakresie finansowym Skarbnik Gminy.

§ 25.

1. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących działalności Sołectwa, dokonywania oględzin oraz uczestniczenia w posiedzeniach organów Sołectwa.

2. Do wykonywania wyżej określonych czynności organy nadzoru mogą delegować swoich upoważnionych przedstawicieli.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe.

§ 26.

1. Zmian niniejszego Statutu dokonuje wyłącznie Rada Gminy.

2. Kwestie sporne wynikające z interpretacji postanowień Statutu rozstrzyga wiążąco Wójt.

§ 27.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 28.

Traci moc uchwała nr 30/90 Rady Gminy Rzgów z dnia 29.12.1990r. w sprawie zatwierdzenia statutów sołectw.

§ 29.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

§ 30.

Uchwała podlega podaniu do publicznej wiadomości w sołectwach oraz na stronie internetowej Gminy Rzgów - w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący Rady Gminy


Grzegorz Matuszak

Za zgodność z oryginałem:
Przewodniczący Rady Gminy


Grzegorz Matuszak

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00