Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2015 poz. 5772

Uchwała Nr IX/174/15 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego

z dnia 15 grudnia 2015 r.

w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami województwa zachodniopomorskiego

Na podstawie art. 10 a ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1392), Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego uchwala, co następuje: Kierując się zasadą jawności działania organów samorządu terytorialnego, dostrzegając potrzebę upowszechniania w społeczeństwie znajomości procedur w zakresie udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach istotnych dla regionu, uwzględniając prawa mieszkańców wyrażone w art. 10a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1392) dotyczące możliwości konsultowania spraw ważnych dla regionu, postanawia się, co następuje:

§ 1. Ilekroć w niniejszym tekście jest mowa o:

1) Mieszkańcach - rozumie się przez to osoby, które przebywają z zamiarem stałego pobytu w województwie zachodniopomorskim;

2) Partnerach dialogu społecznego - rozumie się przez to organizacje pracodawców i organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r, o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1240), samorządy zawodowe, izby gospodarcze oraz jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620), organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.) oraz przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584), które prowadzą działalność na terenie województwa zachodniopomorskiego;

3) Województwie - rozumie się przez to Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego;

4) województwie - rozumie się przez to obszar administracyjny województwa zachodniopomorskiego;

5) Sejmiku - rozumie się przez to Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego;

6) Zarządzie Województwa - rozumie się przez to Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego;

7) Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego;

8) konsultacjach - rozumie się przez to konsultacje społeczne w województwie zachodniopomorskim przeprowadzane na podstawie niniejszych Zasad;

9) Koordynatorze ds. konsultacji - rozumie się przez to właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji społecznych;

10) Zasadach - rozumie się przez to niniejsze Zasady konsultacji społecznych w województwie zachodniopomorskim.

§ 2. Konsultacje przeprowadza się z poszanowaniem następujących zasad:

1) dobrej wiary - konsultacje prowadzone są w duchu dialogu obywatelskiego oraz w celu zapoznania się z opinią Mieszkańców;

2) powszechności - każdy zainteresowany Mieszkaniec powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach oraz wziąć w nich udział;

3) przejrzystości - informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być jawne i powszechnie dostępne;

4) responsywności - każdemu Mieszkańcowi, biorącemu udział w konsultacjach należy się odpowiedź, co nie wyklucza odpowiedzi zbiorowych;

5) koordynacji - w procesie konsultacji powinien być ustalony podmiot odpowiedzialny za ich przeprowadzenie;

6) przewidywalności - konsultacje powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły;

7) poszanowania interesu ogólnego - decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne.

§ 3. Konsultacje przeprowadza się w sprawach przewidzianych przepisami prawa oraz w sprawach ważnych dla Województwa.

§ 4. Konsultacje przeprowadza się w celu:

1) włączenia Mieszkańców w procesy podejmowania decyzji w sprawach ważnych dla regionu;

2) zwiększenia efektywności podejmowanych decyzji;

3) wzmocnienia wspólnoty samorządowej oraz kapitału społecznego Pomorza Zachodniego.

§ 5. Konsultacje, w zależności od ich przedmiotu, mogą mieć zasięg:

1) ogólnowojewódzki - dotyczące spraw istotnych dla wszystkich Mieszkańców;

2) lokalny - dotyczące spraw właściwych dla Mieszkańców określonego obszaru położonego w granicach województwa.

§ 6. Uczestnikami konsultacji mogą być mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego.

§ 7. Proces konsultacji inicjuje Zarząd Województwa w formie uchwały z własnej inicjatywy lub na wniosek:

1) 500 Mieszkańców;

2) 40 Partnerów dialogu społecznego;

3) 10 radnych Województwa Zachodniopomorskiego.

§ 8. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji składa się do Zarządu Województwa.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) oznaczenie adresata;

2) oznaczenie wnioskodawcy;

3) wskazanie osoby lub osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy oraz adres do korespondencji;

4) przedmiot konsultacji;

5) uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji;

6) informację o zasięgu terytorialnym konsultacji;

7) proponowany terminie konsultacji;

8) proponowane formy konsultacji;

9) załącznik w postaci listy:

a) Mieszkańców popierających wniosek zawierającej imię i nazwisko oraz podpis wraz z oświadczeniem o zamieszkiwaniu na terenie województwa, lub

b) Partnerów dialogu społecznego popierających wniosek zawierającej nazwę i numer KRS lub innego właściwego rejestru wraz z oświadczeniem o prowadzeniu działalności na terenie województwa.

3. Wniosek niekompletny wnioskodawca może uzupełnić w terminie 14 dni od daty doręczenia wezwania do jego uzupełnienia.

4. Wniosek nieuzupełniony lub niezawierający danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, pozostaje bez rozpatrzenia.

§ 9. 1. Zarząd Województwa rozpatruje wniosek uwzględniając wagę przedmiotu konsultacji dla Mieszkańców oraz ich zasadność.

2. Wniosek może być uwzględniony w całości, w części, lub też rozpatrzony odmownie. Odmowne lub częściowo odmowne rozpatrzenie wniosku wymaga uzasadnienia.

3. Zarząd Województwa, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty wpływu wniosku lub jego uzupełnienia, informuje pisemnie wnioskodawcę o sposobie jego rozpatrzenia.

4. Na stronie internetowej Urzędu - www.bip.wzp.pl oraz www.wzp.pl w zakładce "konsultacje społeczne" Koordynator ds. konsultacji niezwłocznie zamieszcza informację o złożeniu wniosku, zawierającą w szczególności przedmiot wniosku oraz datę jego złożenia.

§ 10. 1. Konsultacje przeprowadza się, wykorzystując co najmniej jedną z następujących form:

1) protokołowane otwarte spotkania/konferencje z Mieszkańcami;

2) badania stanowiska Mieszkańców poprzez przyjmowanie opinii za pomocą m.in. poczty elektronicznej, formularza zgłoszenia opinii, formularza ankietowego itp. za pośrednictwem strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej;

3) warsztaty dla grup Mieszkańców mające na celu wypracowanie rozwiązań;

4) badania ilościowe i jakościowe;

5) inne uzasadnione formy konsultacji zapewniające ich wysoką efektywność.

2. Konsultacje wymagające specjalistycznej wiedzy, odbywać się mogą z udziałem ekspertów w danej dziedzinie.

3. Zarząd Województwa może zlecić przeprowadzenie konsultacji wyspecjalizowanemu podmiotowi.

4. Konsultacje nie mogą trwać krócej niż 14 dni

§ 11. 1. Zarząd Województwa w drodze uchwały uruchamia proces konsultacji na zasadach określonych w ogłoszeniu, stanowiącym załącznik do uchwały.

2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1 powinno określać:

1) cel konsultacji;

2) przedmiot konsultacji;

3) datę rozpoczęcia i zakończenia konsultacji;

4) formę konsultacji;

5) zasięg terytorialny konsultacji;

6) Koordynatora ds. konsultacji;

7) sposób i tryb zgłaszania opinii;

8) sposób informowania Mieszkańców o konsultacjach.

3. Informację o planowanych konsultacjach zamieszcza się na stronie internetowej Urzędu - www.bip.wzp.pl oraz www.wzp.pl w zakładce "konsultacje społeczne" w terminie nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych przed datą ich rozpoczęcia.

4. Publikacja na stronie internetowej nie wyklucza innych sposobów informowania o konsultacjach.

5. Z dniem ogłoszenia informacji o planowanych konsultacjach, Zarząd rozpoczyna akcję informacyjną o przeprowadzanych konsultacjach, która jest kontynuowana przez cały okres ich trwania.

§ 12. 1. W terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia konsultacji Koordynator ds. konsultacji zamieszcza na stronie internetowej Urzędu - www.bip.wzp.pl oraz www.wzp.pl w zakładce "konsultacje społeczne" sprawozdanie z przebiegu konsultacji.

2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności informacje o:

1) Koordynatorze ds. konsultacji;

2) przeprowadzonej akcji informacyjnej;

3) działaniach podjętych w ramach konsultacji wraz z omówieniem zastosowanych form konsultacyjnych;

4) wykazie osób oraz podmiotów uczestniczących w konsultacjach;

5) zebranych opiniach;

6) wynikach konsultacji.

3. Dopuszczalne jest stosowanie innych sposobów informowania o wynikach konsultacji.

§ 13. 1. Zarząd Województwa zapewnia niezbędne warunki organizacyjno-techniczne do przeprowadzenia konsultacji.

2. Koszty związane z przeprowadzeniem konsultacji pokrywane są z budżetu Samorządu Województwa.

3. Wynik konsultacji nie jest wiążący dla Zarządu Województwa.

4. Konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich osób.

5. Niniejsze Zasady stosuje się do konsultacji, dla których tryb ich przeprowadzania nie został określony w odrębnych przepisach.

§ 14. Uchwala wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodnicząca Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego


Teresa Kalina

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00