Akt prawny
Alerty
Uchwała Nr XLV/449/14 Rady Gminy Postomino
z dnia 24 października 2014 r.
w sprawie przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2014-2020"
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 150) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. l i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645, poz. 1318 z 2014 r. poz. 379, poz. 1072)
uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2014 - 2020, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Postomino.
§ 3. Tracą moc: Uchwała Nr XI/125/07 Rady Gminy Postomino z dnia 07 listopada 2007 r. w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2007-2013", Uchwała Nr XII/137/07 z dnia 17 grudnia 2007 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2007-2013".
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik do Uchwały Nr XLV/449/14
Rady Gminy Postomino
z dnia 24 października 2014 r.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Postomino na lata 2014-2020
I. Wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy Postomino.
§ 1. 1. Mieszkaniowy zasób gminy tworzą lokale położone w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy Postomino.
Według danych na dzień 30 września 2014 r., w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Postomino wchodzi 45 lokali, w tym: 42 lokale mieszkalne 3 lokale socjalne o łącznej powierzchni użytkowej
2.277,47 m2.
2. Zestawienie lokali w zależności od ich lokalizacji, rodzaju:
Lp. | Miejscowość | Liczba lokali mieszkalnych | Liczba lokali socjalnych | Powierzchnia |
1. | Postomino | 7 | 0 | 405,43 |
2. | Jarosławiec | 3 | 0 | 210,40 |
3. | Jezierzany | 1 | 0 | 30,00 |
4. | Karsino | 7 | 0 | 414,38 |
5. | Królewo | 1 | 0 | 54,33 |
6. | Łącko | 1 | 0 | 20,54 |
7. | Chudaczewko | 5 | 0 | 246,77 |
8. | Nosalin | 2 | 0 | 147,60 |
9. | Pałowo | 1 | 0 | 70,04 |
10 | Pałówko | 1 | 1 | 74,88 |
11. | Pieńkówko | 2 | 2 | 100,26 |
12. | Rusinowo | 2 | 0 | 93,80 |
13. | Staniewice | 1 | 0 | 49,46 |
14. | Wszedzień | 1 | 0 | 45,79 |
15. | Wykroty | 2 | 0 | 91,67 |
16. | Korlino | 1 | 0 | 15,50 |
17. | Górsko | 2 | 0 | 123,41 |
18. | Pieńkowo | 2 | 0 | 83,21 |
Razem: | 42 | 3 | 2.277,47 |
II. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy Postomino.
§ 2. 1. Zadania w zakresie tworzenia warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych:
1) Gmina na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego, zapewnia lokale socjalne, lokale zamienne i pomieszczenia tymczasowe, gospodarstwom domowym o niskich dochodach;
2) Gmina realizuje zadania w zakresie budowy lokali mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą ze środków własnych, ponadto w miarę pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania, wspierać będzie budowę pozostałej infrastruktury, związanej z budownictwem mieszkaniowym;
3) Gmina może uczestniczyć w realizacji i eksploatacji obiektów służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych takich jak budynki z mieszkaniami socjalnymi, schroniska dla bezdomnych i inne.
2. Realizacja zadań wymienionych w pkt 1-3 będzie przebiegać poprzez:
1) wykorzystanie własnego zasobu mieszkaniowego:
2) budowę budynków komunalnych;
3) pozyskiwanie środków zewnętrznych na wsparcie budownictwa socjalnego i komunalnego;
4) współpracę z innymi podmiotami, których podstawowym celem jest zwiększenie infrastruktury mieszkaniowej.
3. W roku 2014 Gmina nabyła 2 lokale mieszkalne położone w miejscowości Pieńkowo.
§ 3. Prognoza wielkości zasobu mieszkaniowego:
1) sprzedaż mieszkań komunalnych będzie kontynuowana przez Gminę Postomino na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
2) przy sprzedaży lokali mieszkalnych w drodze bezprzetargowej, na rzecz najemców, stosowane będą bonifikaty, według zasad wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami;
3) polityka mieszkaniowa będzie prowadzona w kierunku sprzedaży jak największej ilości budynków i lokali mieszkalnych;
4) preferowana będzie sprzedaż lokali w tych budynkach, gdzie w wyniku sprzedaży cała nieruchomość przestanie podlegać administracji przez Gminę;
5) nie zakłada się sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się w obiektach Zespołu Szkół w Postominie;
6) zachowując dotychczasowe zasady zbywania lokali komunalnych można przyjąć następującą prognozę zmniejszania wielkości zasobu mieszkaniowego:
Lata | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Ilość lokali przeznaczonych | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
§ 4. 1. Na postawie wizji lokalnych oraz potrzeb zgłaszanych przez użytkowników lokali ustalono następujący stan techniczny zasobów mieszkaniowych Gminy Postomino:
- 20 lokali jest w dobrym stanie technicznym,
- 25 lokali wymaga remontów.
2. W okresie objętym Programem przewiduje się budowę budynku komunalnego w miejscowości Pieńkowo składającego się z 15 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej około 690 m2 z przeznaczeniem ich na wynajem .
§ 5. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wykazuje konieczność poprawy stanu technicznego około 56% ogólnego stanu zasobów mieszkaniowych.
Lata | Potrzeby remontowe | Plan remontów |
2014 | 5 | 4 |
2015 | 3 | 2 |
2016 | 3 | 2 |
2017 | 4 | 2 |
2018 | 3 | 2 |
2019 | 3 | 2 |
2020 | 4 | 2 |
Znaczna część budynków, w których znajdują się zasoby mieszkaniowe gminy, została wybudowana przed 1945 rokiem, stąd wynika konieczność przeprowadzenia remontów.
W zakresie planowanych prac remontowyvh wchodzą:
- remonty dachów, wymiana pokryć dachowych, obróbek blacharskich i kominów,
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
- wymiana podłóg,
- przebudowa kominów,
- naprawa instalacji elektrycznej,
- remont elewacji budynków,
Realizacja remontów będzie stopniowa i uzależniona od posiadanych środków finansowych w danym roku budżetowym.
III. Zasady polityki czynszowej.
§ 6. 1. W lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Postomino stawkę bazową czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali, ustala Wójt Gminy Postomino w drodze zarządzenia w oparciu o niniejsze zasady.
2. Przy ustalaniu stawek czynszu uwzględnia się następujące obniżki stawki czynszu:
Lp. | Czynnik obniżający wartość użytkową lokalu | Wartość % obniżki stawki czynszu |
1. | brak sieci wodociągowej w lokalu | 5 |
2. | brak sieci kanalizacyjnej w lokalu | 5 |
3. | brak wc w lokalu | 5 |
4. | brak łazienki w lokalu | 5 |
5. | budynki wybudowane przed 1945 rokiem | 5 |
6. | niekorzystne usytuowanie lokalu w budynku (piwnica, poddasze) | 10 |
7. | lokalizacja nieruchomości w odległości powyżej 2 km od ciągów komunikacji publicznej | 20 |
3. Stawka czynszu za lokal socjalny wynosi 50% stawki najniższego czynszu jaki obowiązuje za wynajem lokali mieszkalnych z gminnego zasobu mieszkaniowego.
4. Wysokość czynszu w skali roku nie powinna przekroczyć 3% wartości odtworzeniowej lokalu.
5. Na wniosek najemcy o niskich dochodach Wójt może obniżyć czynsz. Kwota obniżki czynszu wynosi:
1) 10% gdy w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego średni dochód nie przekracza 25% dochodu uprawniającego do otrzymania dodatku mieszkaniowego;
2) 5% gdy w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego średni dochód stanowi 26-50% dochodu uprawniającego do otrzymania dodatku mieszkaniowego.
IV. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.
§ 7. 1. Mieszkaniowym zasobem gminy zarządza bezpośrednio Wójt Gminy.
2. W latach kolejnych nie przewiduje się zmiany w zakresie zarządzania.mieszkaniowym zasobem gminy.
V. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
§ 8. 1. Podstawowym źródłem utrzymania zasobu mieszkaniowego są dochody z tytułu czynszu najmu i środki finansowe pochodzące z budżetu Gminy Postomino.
2. Inne środki w razie ich pozyskania przez Gminę.
VI. Wysokość wydatków w latach 2014-2020
§ 9.
Koszt w zł | ||||||
lata | bieżącej eksploatacji | remontów | modernizacji | zarządu nieruchomościami wspólnym | inwestycji | razem |
2014 | - | 34.000 | - | - | - | 34.000 |
2015 | - | 150.000 | - | - | 50.000 | 200.000 |
2016 | - | 100.000 | - | 10.000 | 1.000.000 | 1.110.000 |
2017 | - | 40.000 | - | 10.000 | - | 50.000 |
2018 | - | 40.000 | - | 10.000 | - | 50.000 |
2019 | - | 40.000 | - | 10.000 | - | 50.000 |
2020 | - | 40.000 | - | 10.000 | 200.000 | 250.000 |
VII. Działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
§ 10. Z uwagi na trudną sytuację mieszkaniową należy przestrzegać następujących zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy:
1. Przestrzegać zasad wynajmu lokali osobom, które nie są w stanie zabezpieczyć elementarnych potrzeb mieszkaniowych.
2. Planować corocznie w budżecie gminy środki na remonty lokali i budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy .
3. W celu pozyskania dodatkowych lokali mieszkalnych do mieszkaniowego zasobu gminy dopuszcza się ich nabywanie na własność gminy na podstawie odrębnych przepisów.
4. Podejmowanie działań w zakresie zamian lokali mieszkalnych, dostosowując przydział lokalu do potrzeb i możliwości najemcy.
5. Nie są przewidziane zamiany lokali związane z remontami.
Uzasadnienie
Ustawodawca w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego nałożył na gminy wymóg opracowania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na co najmniej 5 kolejnych lat. Przedstawiona uchwała będzie dotyczyć lat 2014-2020. Program wieloletni ma być pomocny przy tworzeniu niezbędnych założeń do zwiększenia efektywności gospodarowania. Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy powinien obejmować w szczególności:
1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne;
2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;
3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach:
4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;
5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;
6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;
7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne;
8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności:
a) niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali,
b) planowaną sprzedaż lokali.
W świetle powyższego podjęcie uchwały jest zasadne.