Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2014 poz. 4830

Uchwała Nr XLV/449/14 Rady Gminy Postomino

z dnia 24 października 2014 r.

w sprawie przyjęcia „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2014-2020"

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 150) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. l i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645, poz. 1318 z 2014 r. poz. 379, poz. 1072)

uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2014 - 2020, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Postomino.

§ 3. Tracą moc: Uchwała Nr XI/125/07 Rady Gminy Postomino z dnia 07 listopada 2007 r. w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2007-2013", Uchwała Nr XII/137/07 z dnia 17 grudnia 2007 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Postomino na lata 2007-2013".

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Jadwiga Krakowska


Załącznik do Uchwały Nr XLV/449/14
Rady Gminy Postomino
z dnia 24 października 2014 r.

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Postomino na lata 2014-2020

I. Wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy Postomino.

§ 1. 1. Mieszkaniowy zasób gminy tworzą lokale położone w budynkach stanowiących własność i współwłasność Gminy Postomino.

Według danych na dzień 30 września 2014 r., w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Postomino wchodzi 45 lokali, w tym: 42 lokale mieszkalne 3 lokale socjalne o łącznej powierzchni użytkowej
2.277,47 m2.

2. Zestawienie lokali w zależności od ich lokalizacji, rodzaju:

Lp.

Miejscowość

Liczba lokali mieszkalnych

Liczba lokali socjalnych

Powierzchnia
użytkowa lokali w m2

1.

Postomino

7

0

405,43

2.

Jarosławiec

3

0

210,40

3.

Jezierzany

1

0

30,00

4.

Karsino

7

0

414,38

5.

Królewo

1

0

54,33

6.

Łącko

1

0

20,54

7.

Chudaczewko

5

0

246,77

8.

Nosalin

2

0

147,60

9.

Pałowo

1

0

70,04

10

Pałówko

1

1

74,88

11.

Pieńkówko

2

2

100,26

12.

Rusinowo

2

0

93,80

13.

Staniewice

1

0

49,46

14.

Wszedzień

1

0

45,79

15.

Wykroty

2

0

91,67

16.

Korlino

1

0

15,50

17.

Górsko

2

0

123,41

18.

Pieńkowo

2

0

83,21

Razem:

42

3

2.277,47

II. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy Postomino.

§ 2. 1. Zadania w zakresie tworzenia warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych:

1) Gmina na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego, zapewnia lokale socjalne, lokale zamienne i pomieszczenia tymczasowe, gospodarstwom domowym o niskich dochodach;

2) Gmina realizuje zadania w zakresie budowy lokali mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą ze środków własnych, ponadto w miarę pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania, wspierać będzie budowę pozostałej infrastruktury, związanej z budownictwem mieszkaniowym;

3) Gmina może uczestniczyć w realizacji i eksploatacji obiektów służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych takich jak budynki z mieszkaniami socjalnymi, schroniska dla bezdomnych i inne.

2. Realizacja zadań wymienionych w pkt 1-3 będzie przebiegać poprzez:

1) wykorzystanie własnego zasobu mieszkaniowego:

2) budowę budynków komunalnych;

3) pozyskiwanie środków zewnętrznych na wsparcie budownictwa socjalnego i komunalnego;

4) współpracę z innymi podmiotami, których podstawowym celem jest zwiększenie infrastruktury mieszkaniowej.

3. W roku 2014 Gmina nabyła 2 lokale mieszkalne położone w miejscowości Pieńkowo.

§ 3. Prognoza wielkości zasobu mieszkaniowego:

1) sprzedaż mieszkań komunalnych będzie kontynuowana przez Gminę Postomino na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;

2) przy sprzedaży lokali mieszkalnych w drodze bezprzetargowej, na rzecz najemców, stosowane będą bonifikaty, według zasad wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami;

3) polityka mieszkaniowa będzie prowadzona w kierunku sprzedaży jak największej ilości budynków i lokali mieszkalnych;

4) preferowana będzie sprzedaż lokali w tych budynkach, gdzie w wyniku sprzedaży cała nieruchomość przestanie podlegać administracji przez Gminę;

5) nie zakłada się sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się w obiektach Zespołu Szkół w Postominie;

6) zachowując dotychczasowe zasady zbywania lokali komunalnych można przyjąć następującą prognozę zmniejszania wielkości zasobu mieszkaniowego:

Lata

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Ilość lokali przeznaczonych
do sprzedaży

0

2

2

2

2

2

2

§ 4. 1. Na postawie wizji lokalnych oraz potrzeb zgłaszanych przez użytkowników lokali ustalono następujący stan techniczny zasobów mieszkaniowych Gminy Postomino:

- 20 lokali jest w dobrym stanie technicznym,

- 25 lokali wymaga remontów.

2. W okresie objętym Programem przewiduje się budowę budynku komunalnego w miejscowości Pieńkowo składającego się z 15 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej około 690 m2 z przeznaczeniem ich na wynajem .

§ 5. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków wykazuje konieczność poprawy stanu technicznego około 56% ogólnego stanu zasobów mieszkaniowych.

Lata

Potrzeby remontowe

Plan remontów

2014

5

4

2015

3

2

2016

3

2

2017

4

2

2018

3

2

2019

3

2

2020

4

2

Znaczna część budynków, w których znajdują się zasoby mieszkaniowe gminy, została wybudowana przed 1945 rokiem, stąd wynika konieczność przeprowadzenia remontów.

W zakresie planowanych prac remontowyvh wchodzą:

- remonty dachów, wymiana pokryć dachowych, obróbek blacharskich i kominów,

- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

- wymiana podłóg,

- przebudowa kominów,

- naprawa instalacji elektrycznej,

- remont elewacji budynków,

Realizacja remontów będzie stopniowa i uzależniona od posiadanych środków finansowych w danym roku budżetowym.

III. Zasady polityki czynszowej.

§ 6. 1. W lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Postomino stawkę bazową czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali, ustala Wójt Gminy Postomino w drodze zarządzenia w oparciu o niniejsze zasady.

2. Przy ustalaniu stawek czynszu uwzględnia się następujące obniżki stawki czynszu:

Lp.

Czynnik obniżający wartość użytkową lokalu

Wartość % obniżki stawki czynszu

1.

brak sieci wodociągowej w lokalu

5

2.

brak sieci kanalizacyjnej w lokalu

5

3.

brak wc w lokalu

5

4.

brak łazienki w lokalu

5

5.

budynki wybudowane przed 1945 rokiem

5

6.

niekorzystne usytuowanie lokalu w budynku (piwnica, poddasze)

10

7.

lokalizacja nieruchomości w odległości powyżej 2 km od ciągów komunikacji publicznej

20

3. Stawka czynszu za lokal socjalny wynosi 50% stawki najniższego czynszu jaki obowiązuje za wynajem lokali mieszkalnych z gminnego zasobu mieszkaniowego.

4. Wysokość czynszu w skali roku nie powinna przekroczyć 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

5. Na wniosek najemcy o niskich dochodach Wójt może obniżyć czynsz. Kwota obniżki czynszu wynosi:

1) 10% gdy w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego średni dochód nie przekracza 25% dochodu uprawniającego do otrzymania dodatku mieszkaniowego;

2) 5% gdy w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego średni dochód stanowi 26-50% dochodu uprawniającego do otrzymania dodatku mieszkaniowego.

IV. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.

§ 7. 1. Mieszkaniowym zasobem gminy zarządza bezpośrednio Wójt Gminy.
2. W latach kolejnych nie przewiduje się zmiany w zakresie zarządzania.mieszkaniowym zasobem gminy.

V. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

§ 8. 1. Podstawowym źródłem utrzymania zasobu mieszkaniowego są dochody z tytułu czynszu najmu i środki finansowe pochodzące z budżetu Gminy Postomino.

2. Inne środki w razie ich pozyskania przez Gminę.

VI. Wysokość wydatków w latach 2014-2020

§ 9.

Koszt w

lata

bieżącej eksploatacji

remontów

modernizacji

zarządu nieruchomościami wspólnym

inwestycji

razem

2014

-

34.000

-

-

-

34.000

2015

-

150.000

-

-

50.000

200.000

2016

-

100.000

-

10.000

1.000.000

1.110.000

2017

-

40.000

-

10.000

-

50.000

2018

-

40.000

-

10.000

-

50.000

2019

-

40.000

-

10.000

-

50.000

2020

-

40.000

-

10.000

200.000

250.000

VII. Działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

§ 10. Z uwagi na trudną sytuację mieszkaniową należy przestrzegać następujących zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy:

1. Przestrzegać zasad wynajmu lokali osobom, które nie są w stanie zabezpieczyć elementarnych potrzeb mieszkaniowych.

2. Planować corocznie w budżecie gminy środki na remonty lokali i budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy .

3. W celu pozyskania dodatkowych lokali mieszkalnych do mieszkaniowego zasobu gminy dopuszcza się ich nabywanie na własność gminy na podstawie odrębnych przepisów.

4. Podejmowanie działań w zakresie zamian lokali mieszkalnych, dostosowując przydział lokalu do potrzeb i możliwości najemcy.

5. Nie są przewidziane zamiany lokali związane z remontami.


Uzasadnienie

Ustawodawca w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego nałożył na gminy wymóg opracowania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na co najmniej 5 kolejnych lat. Przedstawiona uchwała będzie dotyczyć lat 2014-2020. Program wieloletni ma być pomocny przy tworzeniu niezbędnych założeń do zwiększenia efektywności gospodarowania. Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy powinien obejmować w szczególności:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne;

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach:

4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne;

8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności:

a) niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali,

b) planowaną sprzedaż lokali.

W świetle powyższego podjęcie uchwały jest zasadne.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00