Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2014 poz. 4753

Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NK-3.4131.400.2014.KD Wojewody Zachodniopomorskiego

z dnia 26 listopada 2014 r.

stwierdzające nieważność punktu 15 Regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych, stanowiącego załącznik do uchwały Nr LVI/396/2014 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych będących własnością Gminy Ustronie Morskie

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, poz. 645, poz. 1318, z 2014 r., poz. 379, poz. 1072)

stwierdzam nieważność


punktu 15 Regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych, stanowiącego załącznik do uchwały Nr LVI/396/2014 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych będących własnością Gminy Ustronie Morskie.

Uzasadnienie

W dniu 6 listopada 2014 r. Rada Gminy Ustronie Morskie podjęła uchwałę Nr LVI/396/2014 w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych będących własnością Gminy Ustronie Morskie.

Jako materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu organ stanowiący wskazał, m.in. art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym rada gminy może na podstawie tej ustawy wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Nie budzi wobec tego wątpliwości uprawnienie organu stanowiącego gminy do podjęcia tego rodzaju aktu. Należy jednak podkreślić, że prawotwórcze działanie każdego organu jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności, gdy polega ono na tworzeniu prawa miejscowego, winno następować w granicach przyznanego upoważnienia. Rada gminy może zatem tylko tyle, na ile zezwala jej na to przepis zawierający delegację. Każde zaś przekroczenie ram przyznanej kompetencji kwalifikować należy jako istotne naruszenie prawa, skutkujące ingerencją nadzorczą, o której mowa w art. 91 ustawy o samorządzie gminnym.

Przechodząc do oceny legalności uchwały Nr LVI/396/2014 Rady Gminy Ustronie Morskie, w której określono zasady i tryb korzystania z siłowni zewnętrznych na terenie gminy Ustronie Morskie, należy w pierwszej kolejności przywołać dominujący w orzecznictwie i doktrynie pogląd, zgodnie z którym pojęcie "zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej" oznacza ogólne wytyczne, czyli reguły zachowania się, kierowane do osób, które przebywają na tych terenach lub w tych obiektach (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt IV SA/Po 169/12). Wnosić stąd należy, że Rada Gminy uprawniona była wyłącznie do określenia w stosownej uchwale norm i zasad prawidłowego postępowania na terenie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W ramach tak określonych kompetencji nie mieści się natomiast postanowienie zamieszczone w punkcie 15 załącznika do uchwały Nr LVI/396/2014, zgodnie z którym: Za rzeczy wniesione na teren siłowni przez osoby ćwiczące, w tym przedmioty wartościowe, administrator siłowni nie odpowiada. Unormowanie to nawiązuje bowiem do problematyki odpowiedzialności odszkodowawczej, uregulowanej przede wszystkim w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121).

W ocenie organu nadzoru, normatywnie zbędne jest powtarzanie w aktach prawa miejscowego norm przyjętych w ramach obowiązujących już regulacji ustawowych. Ponadto, cytowany przepis Regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych, uchwalonego przez Radę Gminy Ustronie Morskie, nie uwzględnia pewnych rozwiązań przyjętych w ustawie Kodeks cywilny, w szczególności zaś zasady swobody umów w ujęciu art. 3531, a ponadto zasady miarkowania wysokości odszkodowania (art. 440) oraz odpowiedzialności przewidzianej normą art. 434. Nie można także pominąć okoliczności, że o odpowiedzialności odszkodowawczej - w każdym przypadku wyrządzenia szkody - będzie ostatecznie rozstrzygał sąd powszechny, zarówno z punktu widzenia podmiotowego (kto ponosi odpowiedzialność), jak i w aspekcie przedmiotowym (na jakich zasadach i w jakiej wysokości). Dlatego też bezwarunkowe wyłączanie w normie rangi regulaminowej odpowiedzialności administratora za rzeczy pozostawione na terenie siłowni zewnętrznych w gminie Ustronie Morskie, niezależnie od przyczyny powstania ewentualnej szkody, może wręcz prowadzić do sprzeczności wspomnianego zapisu regulaminowego z wyżej usytuowanymi w hierarchii źródeł prawa przepisami ustawy Kodeks cywilny, co należy ocenić jako istotne naruszenie, dokonane przy wydawaniu aktu prawa miejscowego (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 września 2014 r., sygn. akt III SA/Wr 446/14).

Ze względów omówionych powyżej, stwierdzenie nieważności punktu 15 Regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych, stanowiącego załącznik do uchwały Nr LVI/396/2014 Rady Gminy Ustronie Morskie z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z siłowni zewnętrznych będących własnością Gminy Ustronie Morskie, jest konieczne i w pełni uzasadnione.

Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego.

wz. WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO


Ryszard Mićko


WICEWOJEWODA


Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00