Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 4549

Uchwała Nr XXVI.205.K.2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie

z dnia 11 grudnia 2013 r.

w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXXII/294/13 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 29 października 2013 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na rzecz spółek wodnych, trybu postępowania przy udzielaniu dotacji na rzecz spółek wodnych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania objętego dotacją

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) uchwala się, co następuje:

§ 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr XXXII/294/13 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 29 października 2013 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na rzecz spółek wodnych, trybu postępowania przy udzielaniu dotacji na rzecz spółek wodnych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania objętego dotacją

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Rada Miejska w Bobolicach, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, art. 221 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, zm. poz. 938) oraz art. 164 ust. 5 a i ust. 5 c ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.), podjęła w dniu 29 października 2013 r. uchwałę Nr XXXII/294/13 w sprawie zasad udzielania dotacji na rzecz spółek wodnych, trybu postępowania przy udzielaniu dotacji na rzecz spółek wodnych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania objętego dotacją.

Uchwała została przekazana Izbie do zbadania w dniu 14 listopada 2013 r. Kolegium Izby badając wstępnie uchwałę w dniu 26 listopada 2013 r., powzięło wątpliwość, co do zgodności z prawem następujących zapisów:

- ? § 3 pkt 2 uchwały - Rada postanowiła, że: "Łączna maksymalna kwota środków przeznaczonych na pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 jest określana w budżecie Gminy na dany rok",

- ? § 7 pkt 1 - "W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych bądź innych wad wniosku, Burmistrz Bobolic wyznacza termin i wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia bądź uzupełnienia wniosku",

- ? § 10 pkt 1 - "Podstawą udzielenia pomocy finansowej, w formie dotacji celowej z budżetu gminy Bobolice, jest umowa zawarta na czas określony nie dłużej jednak jak do 31 grudnia danego roku budżetowego, między Gminą Bobolice, a spółką wodną",

- ? § 11 pkt 4 - Rada określiła, że "Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały",

- ? § 12 pkt 2 "Kontrola realizacji zadania obejmuje:...".

We wstępnej ocenie Kolegium uznało, iż Rada Miejska w Bobolicach, powinna w uchwale określić wysokość dotacji w taki sposób, aby beneficjent nie miał wątpliwości, o jaką wielkość dotacji może się ubiegać. Brak jest podstaw prawnych aby rada określała wzór umowy, skoro postanowiła, że umowa dotacji zawiera dane wynikające z art.221 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Zagadnienia związane z rozliczeniem i ze zwrotem udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji regulują przepisy art. 251 i art. 252 ustawy o finansach publicznych i brak jest podstaw prawnych do regulowania tych spraw w drodze uchwały rady gminy. Z art. 164 ust. 5 c prawa wodnego nie wynika, by organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego miał prawo określać sposób kontroli wykorzystania udzielonej dotacji.

W związku z powyższym Kolegium wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały, a o wszczętym postępowaniu powiadomiony został Przewodniczący Rady Miejskiej w Bobo-licach pismem z dnia 2 grudnia 2013 r. (znak pisma: K.0010.536.HR.2013). W treści pisma wskazano, że do czasu zakończenia wszczętego postępowania przysługuje prawo wnoszenia wyjaśnień, a w posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 11 grudnia 2013 r. ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana.

W posiedzeniu Kolegium w dniu 11 grudnia 2013 r. uczestniczyły przedstawicielki Gminy Bobolice Pani Bożena Sobańska Radca Prawny i Pani Beata Sempołowicz Skarbnik, które w formie ustnej przedstawiły co następuje:

Pani Bożena Sobańska zastanawiała się, czy jest możliwe w wyżej wymienionej uchwale uchwalenie sztywnej stawki procentowej lub kwotowej. Jeżeli wpłynie np. 10 wniosków to gmina nie będzie w stanie zrealizować wszystkich wniosków. Pani Skarbnik sugerowała, że będzie decydował Burmistrz, które wnioski przyjąć do realizacji. Podanie w uchwale jakie elementy powinna zawierać umowa jest czytelne dla beneficjentów. Pani Bożena Sobańska sugeruje, że w uchwale należy pokazać w jaki sposób beneficjent ma rozliczyć się z otrzymanej dotacji.

Pani Sobańska wnosiła o uwzględnienie wyjaśnień, nie stwierdzenie nieważności uchwały i zadeklarowała, że wszystkie poprawki do uchwały zostaną wprowadzone na Sesji w dniu 30 grudnia 2013 roku.

Kolegium Izby, po wysłuchaniu argumentów przedstawicielek Gminy Bobolice, ostatecznie zbadało przedmiotową uchwałę i stwierdziło, iż uchwała Nr XXXII/294/13 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 29 października 2013 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na rzecz spółek wodnych, trybu postę-powania przy udzielaniu dotacji na rzecz spółek wodnych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania objętego dotacją, została podjęta z naruszeniem przepisów art. 164 ust. 5c Prawo wodne. W opinii Kolegium, Rada Miejska w Bobolicach ustalając, że łączna maksymalna kwota środków przeznaczonych na pomoc finansową jest określana w budżecie Gminy na dany rok", nie określiła jednoznacznie zasad udzielania dotacji celowej. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, dysponując kompetencją do określenia zasad udzielania dotacji celowej dla spółek wodnych, powinien w uchwale określić wysokość dotacji w taki sposób (np. wskazać określony procent poniesionych wydatków lub wartość kwotową dotacji), aby beneficjent, nie miał wątpliwości o jaką wielkość dotacji może się ubiegać.

W § 10 ust. 2 uchwały Rada określiła o czym powinna stanowić umowa zawierana pomiędzy Burmistrzem a wnioskodawcą, któremu została przyznana dotacja. W ocenie Kolegium Izby powyższą regulację należy uznać za zbędną, gdyż kwestię dotyczącą treści zawieranych umów pomiędzy organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego, a beneficjentem dotacji reguluje art. 250 ustawy o finansach publicznych.

W § 11 pkt 4 Rada określiła, że "Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały". Z postanowień art. 164 ust. 5c Prawo wodne wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego został upoważniony do rozliczenia udzielonej dotacji, a nie rozliczenia zadania publicznego. A zatem żądanie od beneficjenta przedłożenia sprawozdania z wykonania zadania publicznego i rozliczenia wykonania zadania wykracza poza kompetencje wynikające z art. 164 ust. 5 wyżej wymienionej ustawy.

Ponadto w § 12 ust. 2, Rada Gminy określiła tryb kontroli wykonywania zadania a w § 13 obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji. W świetle powyższego, zdaniem Kolegium Izby, działaniem takim Rada wykroczyła poza delegacje ustawową wynikającą z art. 164 ust. 5 c ustawy Prawo wodne oraz naruszyła art. 250 ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym, podjęcie przez Radę Miejską w Bobolicach przedmiotowej uchwały pozostaje w sprzeczności z regulacjami prawa materialnego i stanowi istotne naruszenie prawa skutkujące, w myśl art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stwierdzeniem nieważności uchwały w całości.

W tym stanie rzeczy, Kolegium stwierdziło nieważność uchwały Nr XXXII/294/13 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 29 października 2013 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na rzecz spółek wodnych, trybu postępowania przy udzielaniu dotacji na rzecz spółek wodnych, sposobu ich rozliczania oraz sposobu kontroli wykonania zadania objętego dotacją.

Na niniejszą uchwałę przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Przewodniczący Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie


mgr Bogusław Staszewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00