Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 1579

Sprawozdanie Starosty Kamieńskiego

z dnia 28 stycznia 2013 r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kamieńskiego za 2012 rok

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kamieńskiego za 2012 rok

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku została powołana Zarządzeniem
Nr Or.120.37.2011.AZ Starosty Kamieńskiego z dnia 3 listopada 2011r., której skład został zmieniony Zarządzeniem Nr Or.120.03.2013.AZ Starosty Kamieńskiego z dnia 17 stycznia 2013 roku.

Aktualny skład Komisji:

1. Beata Kiryluk - Starosta Kamieński - Przewodniczący Komisji,

2. Roman Dorniak - przedstawiciel Rady Powiatu

3. Jarosław Kapitan - przedstawiciel Rady Powiatu

4. Tomasz Weremczuk - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej

5. Andrzej Zieliński - Komórka Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Kamieniu Pomorskim

6. Krystyna Gogacz - Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu

7. Krzysztof Sito - Komendant Powiatowy Policji w Kamieniu Pomorskim

8. Krzysztof Kronenberg - Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Kamieniu Pomorskim

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kamieńskiego została powołana
w celu realizacji zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Komisja pracowała w oparciu o "Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2012 - 2014 " przyjęty uchwałą Rady Powiatu Kamieńskiego w dniu 27 grudnia 2011 roku.

Komisja omawiała w szczególności sprawy bieżące związane z ustawowymi zadaniami oraz zapoznawała się ze stopniem realizacji "Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na lata 2012 -2014 "

W roku 2012 odbyły się 3 posiedzenia komisji, na których poruszone zostały tematy dotyczące działań ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu oraz analizy aktualnych zagrożeń w tym zakresie.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kamieńskiego obradowała
w dniach 9 maja 2012 roku, 29 maja 2012 roku oraz 11 grudnia 2012 roku.

Przebieg obrad został udokumentowany sporządzonymi protokołami.

Tematem posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w dniach 9 i 29 maja 2012 roku była ocena stanu bezpieczeństwa Powiatu Kamieńskiego i realizacja przedsięwzięć zapewniających bezpieczeństwo letniego wypoczynku turystów, dzieci
i młodzieży w ramach programu Bezpieczne Wakacje 2012. Przygotowanie podstaw do opracowania programu "Kierunki rozwoju branży turystycznej w powiecie kamieńskim ".

W posiedzeniach uczestniczyli Członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, Burmistrzowie i wójt Powiatu Kamieńskiego osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na terenie Powiatu Kamieńskiego: Komendant Powiatowy Policji, Komendant Straży Granicznej w Świnoujściu, Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Prezes Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP, przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych przedstawiciel Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Kamieniu Pomorskim, przedstawiciele jednostek organizacyjnych, podległych Staroście, dyrektorzy i przedstawiciele szkół oraz instytucji powiatowych.

Spotkanie w tak szerokim gronie było niezbędne przed rozpoczęciem sezonu letniego, aby skoordynować działania, leżące w zakresie zadań własnych powiatu, jak i zadań własnych gmin, aby przyjeżdżający na wypoczynek letni turyści oraz dzieci
i młodzież na kolonie i obozy oraz przebywający na półkoloniach, czuli się bezpiecznie w miejsce wypoczynku: na plażach, kąpieliskach i w miejscach zakwaterowania.

Podczas narady wymieniono doświadczenia oraz przypomniano i przekazano wiele bardzo istotnych informacji, co niewątpliwie pozwoliło na efektywne koordynowanie podejmowanych działań i współpracę w zakresie bezpieczeństwa.

Zaproszeni goście poruszyli tematy szczególnie istotne w okresie letnim, m.in.: stan bezpieczeństwa na terenie Powiatu Kamieńskiego, z uwzględnieniem bezpieczeństwa turystów na lądzie i wodzie, przygotowanie propozycji tras alternatywnych dojazdów nad morze, przedsięwzięć poprawiających stan bezpieczeństwa, między innymi dot. zwiększenia policyjnych patroli
w miejscowościach letniskowych, kontroli pól namiotowych i miejsc wypoczynku dzieci i młodzieży, kontroli autobusów turystycznych, działań przeciwko handlarzom narkotyków, kontroli zabezpieczeń przeciwpożarowych w bazach wypoczynkowych,
w szczególności w miejscach pobytu dzieci i młodzieży, sprawdzania baz wypoczynkowych pod względem zagrożeń miejscowych.

Dużo uwagi poświęcono bezpieczeństwu dzieci i młodzieży, korzystających
w okresie letnim na terenie naszego powiatu z zorganizowanych form wypoczynku.

Zwrócono uwagę na zasady organizacji kolonii i obozów młodzieżowych, wymogi, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz zasady kontroli tych placówek.

Ożywioną dyskusję wywołało wystąpienie przedstawiciela Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, który przedstawił informacje na temat utrudnień, wynikających z realizacji inwestycji drogowych, jakie mogą lub będą miały miejsce
w powiecie w okresie letniego wypoczynku.

Przyjęta została inicjatywa obywatelska polegająca na podpisaniu porozumienia pomiędzy Starostwem Powiatowym, gminami Powiatu Kamieńskiego, organizacjami pozarządowymi z terenu powiatu, szpitalem w Kamieniu Pomorskim
i mediami lokalnymi polegająca na propagowaniu bezpieczeństwa publicznego
i opieki zdrowotnej poprzez prowadzenie działań w zakresie promocji zdrowia
i edukacji zdrowotnej oraz stworzenie warunków do udzielania pierwszej pomocy
w przypadku zatrzymania krążenia.

W ramach realizowanych przedsięwzięć zintegrowano działania wszystkich służb - odpowiedzialnych za bezpieczeństwo

Policji,

Państwowej Straży Pożarnej,

Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Powiatu i Gmin,

Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej,

Burmistrzów i Wójta Gmin Powiatu.

Organizując tegoroczne przedsięwzięcia z zakresu bezpieczeństwa letniego wypoczynku realizowano je w następujących obszarach:

I. Bezpieczeństwo na drogach oraz w komunikacji kolejowej i autobusowej,

II. Bezpieczeństwo w miejscach wypoczynku,

III. Bezpieczeństwa w miejscach zamieszkania,

Komenda Powiatowa Policji w Kamieniu Pomorskim realizowała kompleksową kontrolę przestrzegania przepisów ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z: prędkością, przewozem dzieci, używaniem pasów bezpieczeństwa, trzeźwości i stanu psychofizycznego kierowców, poruszania się po drogach innych uczestników ruchu motocyklistów, rowerzystów i pieszych.

Na podstawie przeprowadzonych działań z zakresu bezpieczeństwa na drogach stwierdzono:

222 przypadki kierowania pojazdami w stanie nietrzeźwości,

10 wypadków drogowych w których śmierć poniosła jedna osoba, a 17 zostało rannych,

5 wypadków drogowych, w których uczestniczyły dzieci.

Realizując zadania w miejscach wypoczynku w okresie wakacji policja wraz
z przedstawicielami Straży Pożarnej i Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej prowadziła działania prewencyjne zmierzające do jak najszerszego rozpoznawania źródeł przestępczości oraz minimalizacji zagrożeń i walki ze sprawcami przestępstw takich jak:

prelekcje w ośrodkach wczasowych, koloniach, obozach z osobami w różnym wieku (dzieci, młodzież, osoby dorosłe),

w ramach programu "świadomi i bezpieczni " policjanci w miejscowościach nadmorskich grawerowali quady, rowery, gokarty - ochrona przed przestępczością przeciwko mieniu (kradzież, włamania) oraz życiu i zdrowiu (rozboje).

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Kamieniu Pomorskim oceniła warunki higieniczno - sanitarne w placówkach letniego wypoczynku dzieci
i młodzieży oraz przygotowanie obiektów żywnościowo - żywieniowych.

Efektem tych działań było:

liczba negatywnych decyzji administracyjnych - 27

liczba nałożonych mandatów - 23

suma nałożonych mandatów - 4450zł

liczba wydanych upomnień - 6

liczba postanowień o umorzeniu grzywny - 4

suma umorzonych grzywien - 7500,00zł

za naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych wydano ogółem
48 decyzji administracyjnych, w tym 3 decyzje z rygorem natychmiastowej wykonalności

Realizując zadania bezpieczeństwa w miejscach zamieszkania, ze szczególnym wyeksponowaniem bezpieczeństwa w miejscach masowej zabawy, rozrywki i kąpieli, kontrole obejmowały stan techniczny obiektów użyteczności publicznej,

hale widowiskowo - sportowe,

baseny, jak również kontrole legalności prowadzenia działalności usługowej, rozrywkowej i handlowej oraz jakości oferowanych usług i artykułów przemysłowych

W ramach kontroli kąpielisk oraz basenów kąpielowych objęto nadzorem:

uprawnienia ratowników,

wyposażenie w sprzęt ratunkowy,

wyposażenie w sprzęt ratownictwa medycznego,

stan techniczny urządzeń oraz sprzętu wodnego i motorowodnego,

stan urządzeń sanitarno - higienicznych,

stan trzeźwości oraz przestrzegania przepisów bezpieczeństwa obowiązujących na kąpieliskach i basenach.

W efekcie tych działań stwierdzono:

Obniżenie przypadków prowadzenia pojazdów po użyciu alkoholu bądź środków psychotropowych: "Wakacje 2011 " gdzie ujawniono - 324 przypadki, "Wakacje 2012 " gdzie ujawniono - 222 przypadki

Zmniejszenie liczby przestępstw i wykroczeń na szkodę nieletnich:"Wakacje 2011 " ujawniono 14 przypadków, "Wakacje 2012 "odnotowano
13 przypadków

Zmniejszenie wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym:

2011r. - 12 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły dwie osoby

2012r. - 10 wypadków drogowych w których śmierć poniosła jedna osoba

Utonięcia:

W 2011 r. - 9

W 2012 r. - 2

Czynności kontrolno - rozpoznawcze z zakresu ochrony ppoż:

rok 2011

- przeprowadzono 32 kontrole

- wykryto 45 nieprawidłowości

- wydano 11 decyzji dot. usunięcia nieprawidłowości

rok 2012

- przeprowadzono 38 kontroli

- wykryto 20 nieprawidłowości

- wydano 3 decyzje dot. usunięcia nieprawidłowości

nie stwierdzono w 2012 roku na terenie powiatu "dzikich" placówek letniego wypoczynku

stwierdzono dobry stan techniczny placówek letniego wypoczynku

zakłady żywienia zbiorowego zamkniętego wykazują mniejszą ilość niezgodności w porównaniu z zakładami żywienia zbiorowego otwartego,

grupą zakładów wykazującą najwięcej nieprawidłowości są zakłady małej gastronomii. W obiektach tych najczęściej stwierdzane są nieprawidłowości to: brak wdrożenia systemu opartego na HACCP.

Tematem posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w dniu 11 grudnia 2012 roku było "Przygotowanie powiatowych ogniw reagowania kryzysowego, pomocy społęcznej oraz systemów infrastruktury krytycznej do funkcjonowania w warunkach zimowych w sezonie 2012/2013 ".

Celem posiedzenia było koordynowanie przedsięwzięć szczebla powiatowego
i gminnego w zakresie poprawy bezpieczeństwa w świetle zagrożeń spowodowanych warunkami zimowymi, doskonalenie form i metod prowadzenia monitoringu zagrożeń niezbędnych do właściwego reagowania na te zagrożenia oraz aktualizacja niezbędnych dokumentów normatywnych z zakresu zarządzania kryzysowego na szczeblu gminy.

Uczestnikami posiedzenia byli Członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Burmistrzowie i wójt gmin Powiatu Kamieńskiego, jednostki zespolone i niezespolone powiatu, podległe bądź nadzorowane przez Starostę Kamieńskiego - Komendanci Powiatowi Policji i Straży Pożarnej, dyrektorzy Zarządu Dróg Powiatowych, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowego Urzędu Pracy, Domu Pomocy Społecznej, Powiatowi Inspektorzy Sanitarny, Weterynarii, Nadzoru Budowlanego, Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.

Burmistrzowie w swych wystąpieniach informowali o przygotowaniu gmin do okresu zimowego, o zadaniach i celach jakie zamierzają realizować aby w znacznym stopniu zredukować niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą okres zimowy.

Przypomniano o realizowaniu zadań związanych z odśnieżaniem budynków mieszkalnych, komunalnych, gospodarczych, wielkopowierzchniowych typu szkoły podstawowe, przedszkola, świetlice wiejskie i budynki, które są własnością gmin.

Burmistrzowie poinformowali o działaniach podejmowanych przez gminy dla sprawnego funkcjonowania infrastruktury krytycznej.

Nałożono na właścicieli i mieszkańców nieruchomości obowiązek odśnieżania swoich posesji. Straże Miejskie dokonują regularnych oględzin obiektów i polecają właścicielom natychmiastowe usuwanie zalegającego dachy śniegu.

Gminy mają obowiązek zapewnienia wody, energii elektrycznej i gazu, zapewnienia warunków przeżycia zwierząt.

Zabezpieczenie odpowiednich warunków bytowych osób bezdomnych
i podopiecznych Ośrodków Pomocy Społecznej spoczywa na kierownikach tych placówek, którzy przy pomocy etatowej obsady realizują statutowe zadania.

Na okres zimy OPS-y posiadają niezbędne informacje dotyczące możliwości zakwaterowania bezdomnych w placówkach świadczących pomoc osobom bezdomnym w okresie zimy.

Ponadto podjęto szeroki zakres działań dla zapewnienia i utrzymania bezpieczeństwa funkcjonowania infrastruktury w warunkach zimowych.

W zakresie opieki nad dziką zwierzyną, zorganizowano odławianie poza terenem miejscowości.

Komendant Powiatowy PSP w swym wystąpieniu poinformował, że w miarę posiadanych sił i środków jest przygotowany do realizacji zadań okresu zimowego.

Głównym zagrożeniem jest obniżona temperatura, która skutkuje zwiększeniem zagrożenia pożarowego w związku z dogrzewaniem obiektów mieszkalnych, ponadto wzrost liczby zdarzeń na drogach spowodowanych niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

W Gminach funkcjonują jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego. Jednostki OSP są przygotowane
do niesienia pomocy mieszkańcom w sytuacjach kryzysowych.

Przygotowanie do okresu zimowego zawiera również działania prewencyjne. Wspólnie z funkcjonariuszami Policji przeprowadzone zostały cykliczne pogadanki
w szkołach i przedszkolach na terenie powiatu.

Tematyka tych spotkań dotyczyła:

- bezpiecznego obchodzenia się z fajerwerkami i środkami pirotechnicznymi

- zabezpieczenie budynków mieszkalnych przed pożarem i tlenkiem węgla (prezentacja czujek, miejsc i sposobów ich zamontowania)

- bezpieczne lodowiska przy szkołach

- udzielania pomocy osobom pod którymi zarwał się lód

Na bieżąco przeprowadzane są działania kontrolno - rozpoznawcze na terenie powiatu, w budynkach socjalnych, hostelach oraz wielorodzinnych budynkach komunalnych.

Komendant Powiatowy Policji dokonał oceny stanu gotowości jednostki
do minimalizacji uciążliwości zagrożeń powodowanych warunkami zimowymi, każdorazowo policjanci ogniw patrolowo - interwencyjnych oraz zespołu ruchu drogowego zobligowani są do monitorowania stanu nawierzchni oraz przejezdności dróg.

Działania prewencyjne prowadzone są przez Komendę Powiatową Policji
w szkołach, w ramach pogadanek z dziećmi i młodzieżą.

Komendant poinformował ośrodkach jakie ma do dyspozycji, którymi może nieść pomoc potrzebującym, a także określił zadania Działu Prewencji realizowane na rzecz bezdomnych.

Dodatkowo prowadzone są działania mające na celu monitorowanie ogrodów działkowych, pustostanów i wolnych miejsc w placówkach dla osób bezdomnych.

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych stwierdził, że jest przygotowany
do prowadzenia akcji Zimowego Utrzymania Dróg (ZUD) w trwającym sezonie zimowym, wykonawcom akcji ZUD jest Przedsiębiorstwo Usług Transportowych i Prac Ziemnych z siedzibą w Wolinie.

Zarząd Dróg Powiatowych jest przygotowany do wprowadzenia dyżurów pracowników kierujących ZUD. Drogi na terenie Powiatu Kamieńskiego utrzymywane będą zgodnie ze standardami wynikającymi z przyznanej kategorii.

W ramach swojej pracy Komisja Bezpieczeństwa i Porządku podjęła szereg inicjatyw, których wymiernym rezultatem stały się przedsięwzięcia profilaktyczne
w stosunku do grup zagrożenia patologicznego. Poruszono wiele ważnych problemów, które mają wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa w miejscach publicznych oraz miejscach zamieszkania wszystkich mieszkańców Powiatu Kamieńskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00