Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 1568

Sprawozdanie Nr 1/2013

z dnia 28 marca 2013 r.

z działalności Komisji Bezpieczństwa i Porządku dla miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego za 2012 rok

I. Zmiany organizacyjne w składzie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego - w 2012roku.

Zarządzeniem Nr 185/818/12 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 20 marca 2012 r. zmieniającym Zarządzenie Nr 30/135/11 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie zatwierdzenia składu osobowego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego, ze składu osobowego komisji został odwołany Zastępca Komendanta Straży Miejskiej w Koszalinie Pan Waldemar KUŹMIŃSKI , a w jego miejsce na członka Komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału przy podejmowaniu uchwał Komisji został powołany Komendant Straży Miejskiej w Koszalinie Pan Piotr SIMIŃSKI .

Zarządzeniem Nr 275/818/12 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 9 października 2012 r. zmieniającym Zarządzenie Nr 30/135/11 Prezydenta Miasta Koszalina z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie zatwierdzenia składu osobowego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalin i Powiatu Koszalińskiego. Ze składu osobowego komisji został odwołany Radny Rady Miejskiej Pan Tomasz CZUCZAK , a w jego miejsce na członka Komisji został powołany Radny Rady Miejskiej w Koszalinie Pan Tomasz BERNACKI .

II. PIERWSZE POSIEDZENIE KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU DLA MIASTA KOSZALINA I POWIATU KOSZALIŃSKIEGO (w dalszej części zwanej Komisją).

Pierwsze posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 15 marca 2012 roku w Starostwie Powiatowym w Koszalinie. Posiedzeniu przewodniczył Starosta Koszaliński Roman SZEWCZYK. W posiedzeniu uczestniczyło 7 członków uprawnionych do głosowania, 6 członków z głosem doradczym oraz członkowie Powiatowego i Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.

1) Po stwierdzeniu kworum, porządek posiedzenia Komisji został przyjęty jednogłośnie.

2) Przyjęto jednogłośnie do realizacji "Plan pracy Komisji na 2012 rok". W trakcie prezentowania Planu omówiono szczegółowo zagadnienia mające wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców regionu, a w tym w szczególności dotyczące funkcjonowania Bazy Sezonowej Zespołu HEMS na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. Starosta koszaliński przekazał informację, iż do Ministerstwa Zdrowia została skierowana propozycja dotycząca okresu funkcjonowania Bazy w sezonie 2012 (od 27 kwietnia do 4 listopada). Stwierdził także że z uwagi na problemy techniczne oraz na trwające z Ministerstwem Zdrowia negocjacje - termin funkcjonowania Bazy może jednak ulec zmianie.

3) Przedstawiono "Sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego w 2011 r." . Sprawozdanie Komisja przyjęła bez uwag i skierowała do przyjęcia przez Radę Powiatu i miasta Koszalina. (Sprawozdanie po przyjęciu przez Radę Powiatu i Radę Miejską w Koszalinie zostało przesłane do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego celem opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wojewody).

4) Przedstawiono sprawozdania z realizacji Harmonogramu zamierzeń na rzecz poprawy bezpieczeństwa podczas wypoczynku w okresie zimowym pn. "Bezpieczne Ferie Zimowe 2012 r." na terenie miasta Koszalina oraz na terenie powiatu koszalińskiego. Zwrócono uwagę na bardzo dobrze zorganizowany, bezpieczny przebieg akcji, przy dużym zaangażowaniu różnych instytucji i stowarzyszeń.

Sprawozdania Komisja przyjęła bez uwag.

5) Przedstawiono sprawozdanie z realizacji uchwały Rady Miejskiej " Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2011-2014 pt."BEZPIECZNY KOSZALIN" w 2011 roku.

W trakcie prezentacji zostały omówione następujące obszary Programu:

a) bezpieczeństwo w miejscach publicznych i w miejscu zamieszkania,

b) przemoc w rodzinie,

c) bezpieczeństwo w szkole,

d) bezpieczeństwo w ruchu drogowym i środkach komunikacji,

e) ochrona dziedzictwa narodowego, zdrowia i przeciwpożarowa.

Sprawozdanie zostało przez Komisję przyjęte.

6) Przekazano zebranym "Informację Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu koszalińskiego i miasta Koszalina".

a) Główną uwagę skupiono na:

- sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych,

- stanie sanitarnym podmiotów działalności leczniczej,

- stanie higieny komunalnej,

- higienie żywności, żywienia i podmiotów użytkowych,

- stanie higieny dzieci i młodzieży.

b) Określono zadania do realizacji w 2012 roku polegające na:

- monitorowaniu sytuacji epidemiologicznej w zakresie chorób zakaźnych;

- zwiększeniu nadzoru w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego zwłaszcza nad stołówkami w przedszkolach, żłobkach i szkołach;

- zwiększeniu nadzoru nad obrotem żywności na targowiskach (jajka, mięso);

- zwiększeniu nadzoru nad zakładami o niewłaściwym stanie sanitarnym w stosunku, do których wpływały interwencje konsumenckie;

- kontynuowanie współpracy z inspekcją weterynaryjną i farmaceutyczną w zakresie zadań bieżących;

- kontroli respektowania zapisów ustawy o zakazie palenia w zakładach pracy;

- utrzymaniu współpracy z zarządcami sieci wodociągowych w ramach prowadzenia monitoringu jakości wody.

Informacja została przyjęta bez zastrzeżeń.

7) Przedstawiono "Sprawozdanie z działalności Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie oraz informację o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Koszalina oraz powiatu koszalińskiego w 2011 roku".

Priorytetowe działania Policji w 2011 r. były skierowane na:

a) wzrost zadowolenia obywateli z jakości pracy policjantów;

b) eliminację zachowań szczególnie uciążliwych społecznie;

c) poprawy poczucia bezpieczeństwa w czasie przebiegu imprez masowych;

d) podniesienie jakości czynności prawnych w miejscu przestępstwa czy wykroczenia;

e) poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

f) zwiększenie poziomu zadowolenia policjantów i pracowników Policji poprzez zapewnienie optymalnych warunków do realizacji zadań.

Sprawozdanie wraz z informacją zostało przez Komisję przyjęte.

8) Zaprezentowano "Informację Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie o stanie bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej powiatu koszalińskiego i miasta Koszalina w 2011 roku".

a) Najważniejsze działania Państwowej Straży Pożarnej w 2011r. były ukierunkowane na:

- zagadnienia operacyjne;

- działalność szkoleniową i ćwiczenia;

- działalność kontrolno-rozpoznawczą;

- poprawę jakości sprzętu i wyposażenia.

b) We wnioskach do informacji sformułowano zagadnienia, jakie powinny być realizowane w celu poprawy ochrony przeciwpożarowej, polegające na:

- doposażeniu PSP i OSP w sprzęt specjalistyczny, a szczególności przy drogach krajowych nr 6 i 11;

- przeszkoleniu strażaków OSP w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej;

- pozyskiwaniu nowych członków do OSP;

- zintensyfikowaniu działania na rzecz profilaktyki przeciwpożarowej.

Informacja została przyjęta przez Komisję bez zastrzeżeń.

9) Przedstawiono "Informację z działalności Placówki Straży Granicznej w Darłowie na terenie powiatu koszalińskiego i miasta Koszalina w 2011 roku".

Komendant przekazał, iż poza zadaniami w zakresie ochrony granic RP funkcjonariusze SG prowadzili działalność prewencyjna polegającą na:

a) kontroli legalności pobytu oraz zatrudnienia cudzoziemców;

b) kontroli przejazdów międzynarodowych;

c) prowadzeniu spotkań z młodzieżą na terenie miasta i powiatu.

Informacja przez komisję została przyjęta bez zastrzeżeń.

10) Komendant Straży Miejskiej przedstawił " Informację z działalności Straży Miejskiej w Koszalinie w 2011 roku".

Określił iż, najistotniejszymi elementami działania Straży Miejskiej były:

a) dostosowanie systemu organizacyjnego do potrzeb mieszkańców i możliwości straży miejskiej;

b) wzrost uprawnień strażników i ich przeszkolenie w tym zakresie;

c) realizacja zadań porządkowych oraz podprogramów prewencyjnych: "Bezpieczna szkoła", "Bezpieczny pies", "Bezdomność", "Foto radar";

d) utrzymanie i poszerzanie współpracy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i porządek publiczny w Koszalinie.

Informacja przez Komisję została przyjęta bez zastrzeżeń.

11) Omówiono przebieg akcji zimowej odnosząc się do:

a) sytuacji na drogach w warunkach zimowych.

Z uwagi na niewielkie opady śniegu nie stwierdzono niepokojących zjawisk w tym okresie poza utrudnieniami na drodze w okolicach Dunowa. W okresie szczególnie niskich temperatur występowały utrudnienia w rozruchu silników sprzętu drogowego.

b) zdarzeń na terenie gminy Mielno 14-15 stycznia 2012 r. w czasie tzw. cofki.

W okresie tym doszło do krótkotrwałego podtopienia części drogi Unieście - Łazy oraz niżej położonych posesji w Mielnie. Niepokój wzbudził fakt, że w jednym przypadku doszło do częściowego zlikwidowania wału przeciwpowodziowego jeziora Jamno co swodowało podtopienia.

Stwierdzono iż w wielu przypadkach właściciele posesji deklarują podjęcie prac przy poprawie zabezpieczeń. Urząd Gminy Mielno zobowiązał się do dostarczenia materiałów.

c) wzrostu pożarów w okresie ostatniego sezonu grzewczego na terenie powiatu. Najczęstszą przyczyną pożarów domostw były nieszczelności przewodów kominowych. Powodem tego jest brak czyszczenia i kontroli przewodów kominowych, a także spalanie różnego rodzaju odpadów spowodowanych zubożeniem mieszkańców wsi. Zalecono objęcie tej grupy pomocą w zakresie pozyskania opału oraz wzmożoną kontrolą przeciwpożarową.

12) W ramach wniosków i informacji bieżących przedstawiono problematykę dotyczącą:

a) utrzymania porządku w pasie nadmorskim (na wydmach, plażach i w lasach nadmorskich) w świetle przesłanego pisma mieszkańca Berlina o wydarzeniach i sytuacji w m. Wicie gm. Darłowo;

b) informacji ujętej w piśmie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 17.01.2012 r. dot. niepłatnych dróg alternatywnych i zabezpieczenie przed nadmiernym ruchem pojazdów ciężkich.

c) niewłaściwego zaplanowania w budżetach gmin Biesiekierz, Manowo, Mielno i Polanów rezerwy celowej na realizację zadań własnych w zakresie zarządzania kryzysowego na 2012 rok wynikający z zapisu art. 26, ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym;

d) organizowanego przez Starostwo Powiatowe ćwiczenia z zakresu dystrybucji preparatów jodowych w wypadku zagrożenia radiacyjnego pk. "PREPARAT 2012" mającego na celu sprawdzenie realności opracowanych przez powiat i jego gminy "Planu dystrybucji preparatów jodowych". Przekazano iż, ćwiczenie będzie miało zasięg powiatowy z prowadzeniem działań operacyjnych i udziałem wielu podmiotów i instytucji realizujących to zadanie.

e) podrzucania na teren gminy Świeszyno przez mieszkańców okolicznych miast psów. Stwierdzono iż, bezpańskie psy dziczeją, stają się zagrożeniem zarówno dla innych zwierząt jak również dla ludzi. Powstaje konieczność wyasygnowania dodatkowych środków finansowych (ok. 1000 zł za jednego psa) z budżetu gminy, co jest niewspółmierne do wysokości udzielanej pomocy ludziom bezdomnym i będących w trudnej sytuacji materialnej na terenie gminy (ok. 200 zł na osobę).

III. Drugie posiedzenie Komisji odbyło się w dniu 25 września 2012 r.

Posiedzeniu Komisji przewodniczył Prezydent Miasta Koszalina - Piotr JEDLIŃSKI . W posiedzeniu uczestniczyło 9 członków uprawnionych do głosowania, 2 członków z głosem doradczym oraz 13 zaproszonych gości. W pierwszej części posiedzenia w imieniu Komisji, jej przewodniczący podziękował za dotychczasową pracę byłemu Radnemu Rady Miejskiej Panu Tomaszowi CZUCZAKOWI oraz przedstawił nowego członka Komisji - Komendanta Straży Miejskiej w Koszalinie Pana Piotra SIMIŃSKIEGO.

1) Po stwierdzeniu kworum, porządek posiedzenia Komisji został przegłosowany bez uwag.

2) Omówiono skargę wniesioną przez mieszkańców a dotyczącą hałasu i braku poczucia bezpieczeństwa w okresie letnim w Mielnie. W dyskusji głos zabierali między innymi: Pani Justyna ŚWIĄTKOWSKA w imieniu mieszkańców, Komendant Straży Gminnej w Mielnie - Mirosław SŁOMIŃSKI , Przewodniczący Rady Gminy Mielno - Krzysztof CHADACZ oraz członkowie uczestniczący w posiedzeniu Komisji. Mieszkańcy gminy Mielno zgłosili swoje zastrzeżenia dotyczące braku szeroko pojętego poczucia bezpieczeństwa i porządku publicznego a w szczególności problematyki:

a) utrzymania porządku w pasie nadmorskim i utrzymanie porządku na wydmach, hałasu zwłaszcza w godzinach nocnych będących skutkiem działalności rozrywkowej w dyskotekach prowadzonych na wolnym powietrzu oraz głośnych zachowań ludzi;

b) spania na plaży i innych miejscach publicznych przez przyjezdnych;

c) dużej liczby osób (w tym nieletnich) spożywających alkohol w miejscach publicznych;

d) zachowań prowadzących do zgorszenia publicznego w miejscach publicznych oraz na terenach prywatnych posesji;

e) dużej ilości punktów prowadzących całodobową sprzedaż alkoholu;

f) małej skuteczności działania służb tj. funkcjonariuszy policji, straży gminnej oraz władz samorządowych.

Przekazano iż przedsiębiorcy i mieszkańcy Mielna czują się osamotnieni w walce z rosnącymi zagrożeniami.

W dyskusji głos zabrał Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Koszalinie, który nawiązał do zorganizowanego wcześniej spotkania (w Mielnie) z mieszkańcami gminy, przedsiębiorcami oraz przedstawicielami samorządu gminy i Urzędu Gminy. Zaproponował, aby do prac tworzonego zespołu skierować również przedstawicieli Starosty Koszalińskiego z tego powodu, iż mieszkańcy nie do końca rozróżniają kompetencje i możliwości poszczególnych szczebli samorządów.

Reprezentanci mieszkańców Mielna zwrócili się z pytaniem, czy istnieją dokumenty stwierdzające badania poziomu hałasu, gdyż w oparciu o istniejące przepisy z zakresu ochrony środowiska na władzy lokalnej spoczywa obowiązek opracowania tzw. mapy hałasu. Zaproponowali również ograniczenie możliwości sprzedaży alkoholu w podrzędnych budkach lub ograniczenie czasu jego sprzedaży.

W dyskusji zabrał głos - Prezydent Koszalina, który stwierdził, iż dużo mniejsze Mielno posiada zbliżoną do Koszalina liczbę punktów posiadających koncesję na sprzedaż alkoholu. Dużą rolę odgrywa w przeciwdziałaniu omawianym negatywnym zjawiskom - działalność Komisji, ds. zwalczania problemów alkoholowych. Stwierdził, iż potrzeba dużo taktu i wyczucia, aby za jakiś czas nie przyszli kolejni przedstawiciele mieszkańców z problemem bezrobocia, stwierdzając, że stracili pracę wskutek ograniczenia liczby punktów posiadających zgodę na sprzedaż alkoholu. Służby porządkowe powinny przekazywać do "izby wytrzeźwień" - osoby, które po wytrzeźwieniu i zapłaceniu odpowiednio wysokich kosztów noclegu - zastanowią się prawdopodobnie nad swoim działaniem zanim wypiją kolejny raz alkohol.

Komendant Straży Gminnej w Mielnie - poinformował, iż koncesję otrzymuję się raz na 5 lat, ale każdą działalność można zwiesić, dlatego w celu uniknięcia podatków - szeroką działalność polegającą na sprzedaży alkoholu prowadzi się tylko w okresie letnim w Mielnie.

Zastępca Komendanta Miejskiego Policji - poinformował, że Policja może poruszać się w ramach prawnych, kompetencyjnych i finansowych. Zaproponował współpracę ze Strażą Gminną, polegająca na zwiększeniu liczby patroli w ciągu dnia Straży Miejskiej, a Policja skupi się na patrolach w porze wieczorowo-nocnej. Zaproponował zwiększenie liczby patroli legitymujących osoby będące pod wpływem alkoholu i nakładanie na nich- w razie potrzeby- mandatów karnych.

Starosta Koszaliński - zadeklarował, że w ramach posiadanych kompetencji zajmie się sygnalizowaną przez mieszkańców sprawą i zaakceptował wspólne spotykanie się zainteresowanych stron celem wypracowania konkretnych rozwiązań, które będą miały wpływ na wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców, przedsiębiorców i turystów przebywających na terenach nadmorskich.

Przewodniczący Rady Gminy Mielno - obiecał współpracę w powyższym temacie, zadeklarował wzrost nakładów środków finansowych z budżetu gminy na służby prewencyjne oraz dokonanie przeglądu prawa lokalnego dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej wraz z pozwoleniami na sprzedaż alkoholu.

3) Omówiono istniejący problem dotyczący bezpieczeństwa i porządku publicznego w okolicy nowo wybudowanej Hali Widowiskowo - Sportowej przy ul. Śniadeckich 4 w Koszalinie.

a) naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej w Koszalinie - przedstawił wyniki monitoringu z dotychczasowego przebiegu imprez masowych organizowanych w hali widowiskowo - sportowej. Odnosiły się one zasadniczo do braku oznakowań na terenie przynależącym do hali a w tym parkingów. Stwierdził iż, brak oznakowania uniemożliwia funkcjonariuszom poszczególnych służb porządkowych podjęcie skutecznych działań w stosunku do osób nie przestrzegających przepisów prawa dotyczących np.:

- spożywania alkoholu na terenie wokół hali,

- niewłaściwego parkowania,

- blokowania dróg pożarowych, itp.

Zaproponował właścicielom i zarządcy obiektu wprowadzenie właściwego oznaczenia miejsca np. dotyczącego dróg wewnętrznych, strefy ruchu, itp.

b) odnosząc się do powyższych uwag Prezes ZOS Sp. z o.o. w Koszalinie przekazał zebranym informację o tym, że zwrócił się do Politechniki Koszalińskiej (współwłaściciela hali) o dodatkowe środki finansowe w kwocie 10 tys. zł. pozwalające wyposażać teren wokół hali w odpowiednie znaki drogowe.

4) Dyrektor Regionalny SP ZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Region "Zachód" - przedstawił analizę działania sezonowej bazy lotniczej w Zegrzu Pomorskim w 2012 roku. Przekazał zebranym informację szczegółową dotyczącą ilości i przyczyn wylotów. W sezonie letnim w okresie od 1 czerwca do 5 września b.r. LPR - baza w Zegrzu Pomorskim - otrzymała 120 wezwań, wykonała 108 lotów, w tym 73 do wypadków losowych (wypadki komunikacyjne, ustanie krążenia, nagłe zachorowania, w tym 9 wezwań do działań na akwenach wodnych). Stwierdził, iż od 2004 roku sezonowa baza (z dwuletnią przerwą) wykazuje potrzebę funkcjonowania na naszym terenie jako stała baza LPR. Poinformował, iż trwają przygotowania do tego, aby w przyszłym 2013 roku baza funkcjonowała 6 miesięcy, ale nie ma jeszcze wiążącej decyzji w tej kwestii. Podziękował samorządom, Starostwu Powiatowemu w Koszalinie oraz służbom współpracującym z LPR za bardzo dobrą współpracę w sezonie letnim 2012.

5) Przedłożono sprawozdanie Środkowopomorskiego Regionalnego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie - z działań w 2012 roku.

a) Prezes WOPR w Koszalinie dodatkowo przekazał zebranym informację, iż w związku z rosnącymi wymogami kwalifikacyjnymi w stosunku do ratowników, w minionym sezonie brakowało "zawodowych" ratowników. Ratownikiem może być osoba tylko w stopniu Ratownika a młodszy ratownik - to tylko wolontariusz. Przeprowadzono szereg szkoleń podnoszących kwalifikacje osób korzystających z akwenów wodnych (plaże w Mielnie, jezioro Jamno, jezioro Rosnowskie).Przypomniał, iż od 1 stycznia 2012 r. weszła w życie nowa ustawa o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa scedowała na władze samorządowe. Zasygnalizował problem dotyczący braku "wykwalifikowanych ratowników" - w Koszalinie w sytuacji, gdy podjęto decyzję budowy "Aqua-Parku". Zaproponował, aby już teraz podjąć działania mające doprowadzić do pozyskania wykwalifikowanej kadry ratowniczej. Wskazał na możliwość prowadzenia szkoleń specjalistycznych w ramach środków finansowych Powiatowego Urzędu Pracy - szczególnie dla młodych ludzi- często chętnych do wykonywania roli ratowników.

b) Starosta Koszaliński - zaproponował pozyskiwanie osób posiadających uprawnienia Ratownika Wodnego spośród absolwenci AWF o kierunku pływanie. Równocześnie w związku z propozycjami wprowadzenia nowych kierunków w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Koszalinie w zakresie ratownictwa - dyrektorzy placówek zatrudniających ratowników wodnych, powinni skierować swoje działania na ukierunkowanie przyszłych absolwentów tego kierunku na zdobycie kwalifikacji ratownika wodnego.

6) Przedstawiono sprawozdania z organizacji działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w okresie wakacji 2012 r. na terenie miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego "Bezpieczne Wakacje 2012".

Sprawozdania zostały przez Komisję przyjęte.

7) Zapoznano członków Komisji z Zaleceniami Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 13 sierpnia 2012 r. - w zakresie - współdziałania służb, inspekcji, straży oraz podmiotów biorących udział zgodnie z ustawą z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych w organizacji, opiniowaniu, wydawaniu zezwoleń oraz kontroli masowej imprezy sportowej - meczu piłki nożnej.

Przeprowadzono dyskusję na temat powołania zespołu interdyscyplinarnego, którego zadaniem byłoby koordynowanie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa zarówno na stadionach, jak i w czasie przemieszczania się zorganizowanych grup kibiców. W trakcie debaty Komisja skupiła się na wypracowaniu skutecznego sytemu współpracy wszystkich podmiotów mających wpływ na bezpieczeństwo imprez masowych - meczów piłki nożnej. Ustalono, iż na podstawie dotychczasowych doświadczeń rolę koordynatora działań w ramach sytemu bezpieczeństwa i porządku publicznego w dalszym ciągu pełnić będzie Policja.

Komisja przyjęła stanowisko, że nie będzie powoływany dodatkowy organ w zakresie koordynacji tych zadań. Koordynacja działań powinna odbywać się w ramach spotkań roboczych organizowanych przed poszczególnymi imprezami w gronie specjalistów i osób zainteresowanych bezpieczeństwem. Do pracy w takich doraźnych spotkaniach będą zapraszani przedstawiciele organizatora imprez, kibiców, służb porządkowych, policji , SM, UM i inni wg. potrzeb.

8) Omówiono przebieg ćwiczeń zorganizowanych przez Starostwo Powiatowe:

a) "Dystrybucja i wydawanie preparatu ze stabilnym jodem na terenie powiatu koszalińskiego w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego". Ćwiczenie prowadzone było etapowo: w dniu 16 marca - wykład konwencjonalny, 19 marca - przeprowadzono rekonesans rejonu ćwiczeń, 25 kwietnia - gra kierownicza, 23 i 25 maja 2012 r. - ćwiczenia praktyczne. Spostrzeżenia i uwagi zostały przesłane do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ZUW w Szczecinie.

b) Współdziałanie struktur powiatowego systemu zarządzania kryzysowego w zakresie likwidacji skutków trąby powietrznej. Działania komisji ds. ustalania szkód i oszacowania strat powstałych w skutek klęski żywiołowej. W dniu 11 września przeprowadzono warsztaty szkoleniowe, natomiast w dniu 12 września 2012 r. przeprowadzono ćwiczenia praktyczne.

9) Przedstawiono Komisji wnioski budżetowe poszczególnych jednostek - KM Policji w Koszalinie, KM PSP w Koszalinie, Straży Granicznej z Darłowa o udzielenie wsparcia finansowego w 2013 r. przez samorządy.

Komisja zaopiniowała wnioski o dofinansowanie pozytywnie i skierowała do dalszych prac przy tworzeniu budżetów w jednostkach samorządowych.

10) W ramach wniosków i informacji bieżących przedstawiono problematykę dotyczącą:

a) planowanego na 10 października 2012 r. ćwiczenia "Dystrybucja i wydawanie preparatu ze stabilnym jodem w na terenie miasta Koszalina w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego" ;

b) uciążliwości sygnałów świetlnych i dźwiękowych używanych przez pojazdy uprzywilejowane szczególnie w porze nocnej. Skargi na nadużywanie sygnałów były zgłaszane przez mieszkańców na zebraniach Rad Osiedlowych w Koszalinie Skierowane były one zwłaszcza do kierowców karetek sanitarnych.

IV. Trzecie posiedzenie komisji odbyło się w dniu 29 listopada 2012 r.

Posiedzeniu Komisji przewodniczył Prezydent Miasta Koszalina - Piotr JEDLIŃSKI .W posiedzeniu uczestniczyło 9 członków uprawnionych do głosowania, 6 członków z głosem doradczym oraz 15 zaproszonych gości. Posiedzenie Komisji połączone było z posiedzeniem Zespołów Zarządzania Kryzysowego Powiatu Koszalińskiego oraz Miasta Koszalina.

W pierwszej części posiedzenia w imieniu Komisji, jej przewodniczący przedstawił nowego członka Komisji - Radnego Rady Miejskiej w Koszalinie Pana Tomasza BERNACKIEGO.

1) Po stwierdzeniu kworum, przegłosowano porządek posiedzenia Komisji.

2) Zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Koszalińską Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych pt. "Poczucie Bezpieczeństwa mieszkańców Koszalina w świetle badań" .

Powyższe badania prowadzone były w cyklu dwuletnim i ukierunkowane na:

a) poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Koszalina;

b) wiedzę mieszkańców o czynach przestępczych;

c) kontakt mieszkańców z policją i ocenę działań Policji;

d) wpływ środków masowego przekazu na poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Koszalina;

e) poczynań własnych mieszkańców na rzecz utrzymania bezpieczeństwa w domu i w mieście;

f) deklarowane przez mieszkańców zachowania w przypadku stanu zagrożenia bezpieczeństwa własnego lub w otoczeniu;

g) ocenę stanu bezpieczeństwa;

h) ocenę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Przeprowadzone badania wykazują, że mieszkańcy Koszalina czują się bezpieczni, a poziom bezpieczeństwa jest wysoki, mimo wzrostu natężenia ruchu turystycznego w okresie letnim.

Jako główne wnioski i postulaty respondenci badań wskazali:

- zwiększenie ilości patroli policyjnych - zwłaszcza w godzinach wieczornych i nocnych;

- uaktywnienie działań Straży Miejskiej;

- uaktywnienie działań dzielnicowych w poszczególnych rewirach.

3) Przedstawiono Komisji projekt "Planu pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Koszalina i Powiatu Koszalińskiego na 2013 rok".

Plan pracy przyjęto jednogłośnie.

4) Omówiony został stan przygotowań służb powiatowych i gminnych do realizacji zadań w warunkach zimowych.

5) W celu właściwego przygotowania się do działania w okresie zimowym Komisja określiła poniższe wskazania dla służb i podmiotów:

a) zwołanie Gminnych Zespołów Zarządzania Kryzysowego i dokonanie aktualizacji oraz uaktywnienia zespołów odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa i funkcjonowania infrastruktury krytycznej w warunkach zimowych, w tym monitorowanie :

- stanu przejezdności dróg i funkcjonowania komunikacji;

- przestrzegania obowiązku niezwłocznego odśnieżania ciągów komunikacyjnych oraz dachów;

- warunków bytowych osób bezdomnych.

b) informowanie Miejskiego i Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego o skutkach występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych, a w szczególności:

- nieprzejezdności dróg i szlaków komunikacyjnych;

- miejscowości odciętych od możliwości komunikacyjnych;

- uszkodzeń i wyłączeń sieci energetycznych;

- innych problemów wynikających z warunków zimowych.

c) zabezpieczenie działania systemu udzielania pomocy na wypadek unieruchomienia pojazdów na drogach.

d) przygotowanie do zimowego funkcjonowania infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia ciągłości pracy ujęć wody, sieci wodociągowych oraz oczyszczalni ścieków.

e) dokonanie przeglądu stanu infrastruktury hydrotechnicznej, przepustów drogowych i innych elementów gwarantujących odprowadzanie wód pośniegowych;

f) przygotowanie placówek pomocy społecznej i organizacji pożytku publicznego do niesienia pomocy i wsparcia osobom poszkodowanym i potrzebującym.

g) sprawdzenie zasobów sprzętu w gminnych magazynach oraz zasobów będących w rękach prywatnych, które można będzie wykorzystać w przypadku stanu wyższej konieczności.

h) umieszczenie na stronach internetowych urzędów tzw. zakładki OSTRZEŻENIA.

i) utworzenie rezerwy celowej na tzw. zarządzanie kryzysowe w budżetach gmin na rok 2013 - zgodnie z obowiązującą ustawą.

6) W ramach wniosków i informacji bieżących przedstawiono problematykę dotyczącą:

a) działania administracji w sytuacji wprowadzenia poszczególnych stopni alarmowych: ALFA, BRAVO, CHARLIE i DELTA.

b) informacji o pojawieniu się na rynku skażonego spirytusu oraz podjęcie działań monitorujących zagrożenie oraz profilaktykę w tym zakresie.

Prezydent Miasta Koszalina


Piotr Jedliński

Starosta Koszaliński


Roman Szewczyk

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00