Akt prawny
Alerty
Uchwała Nr XXIV/346/12 Rady Miasta Kołobrzeg
z dnia 19 listopada 2012 r.
w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Kołobrzeg na lata 2012-2016
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1-8 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, Nr 69, poz. 626, z 2006 r. Nr 86, poz. 602, Nr 94, poz. 657, Nr 167, poz. 1193, Nr 249, poz. 1833, z 2007 r. Nr 128, poz. 902, Nr 173, poz.1218, z 2010r. Nr 3, poz. 13 i z 2011 r. Nr 224, poz. 1342), art. 40 ust. 2 pkt 3 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281) i z 2012 r. poz. 567), Rada Miasta Kołobrzeg uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Miasta Kołobrzeg uchwala wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Kołobrzeg na lata 2012-2016 stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kołobrzeg.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
Załącznikdo Uchwały Nr XXIV/346/12
Rady Miasta Kołobrzeg
z dnia 19 listopada 2012 r
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Kołobrzeg na lata 2012 - 2016.
Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej jest zadaniem własnym gminy, nałożonym na nią przez ustawę z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie lokatorów mieszkaniowym zasobem gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz.266 z późniejszymi zmianami).
O kształcie lokalnej polityki mieszkaniowej decydują wszelkie działania decyzje i plany przyszłych przedsięwzięć zmierzających do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań społeczno-gospodarczych, a w szczególności finansowych, demograficznych, urbanistycznych, infrastrukturalnych i techniczno-organizacyjnych.
Rozdział I
Wielkość i struktura mieszkaniowego zasobu Gminy oraz zasób lokali w dyspozycji Gminy.
Zasób mieszkaniowy Gminy Miasto Kołobrzeg stanowią lokale:
1)Będące własnością Gminy Miasto Kołobrzeg 1628 (stan na dzień 31.12.2011 r.) mieszkań o łącznej powierzchni 72.983,47 m2, w tym :
- 504 mieszkania o pow. użytk. 24.395,18 m2 - w budynkach będących własnością Gminy Miasto Kołobrzeg
- 87 mieszkań o pow. użytk. 2.924,77 m2 - lokale socjalne
- 4 pomieszczenia tymczasowe o pow. użytkowej 72,85 m2
- 1033 mieszkań o pow. użytk. 45.590,67 m2 - w budynkach będących własnością wspólnot mieszkaniowych.
2) Lokale wynajmowane od KTBS w tym :
- 189 mieszkań o pow. użytk. 9.028,38 m2 - wynajmowanych jako lokale komunalne
- 84 mieszkań o pow. użytk. 2.384,75 m2 - lokale socjalne
W imieniu Gminy Miasto Kołobrzeg zasobami mieszkaniowymi zarządza Kołobrzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. :
- 1901 mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 72.983,47 m2w tym :
- 504 mieszkania o pow. użytk. 24.395,18- 26.023,78 m2 - w budynkach będących własnością Gminy Miasto Kołobrzeg
- 87 mieszkania o pow. użytk. 2.924,77 m2 - lokale socjalne
- 4 pomieszczenia tymczasowe o pow. użytkowej 72,85 m2
- 1033 mieszkania o pow. użytkowej - 45.590,67 m2 - lok. Gminy we wspólnotach mieszkaniowych.
- 84 mieszkania o pow. użytkowej - 2.384,75 m2 - wynajmowane lokale socjalne
- 189 mieszkania o pow. użytkowej - 9.028,38m2 - wynajmowane lokale komunalne
Zasoby lokalowe stanowiące własność 100 % Gminy Miasto Kołobrzeg znajdują się w 69 budynkach mieszkalnych zarządzanych przez KTBS .
Pozostałe zasoby Gminy są w budynkach Wspólnot Mieszkaniowych zarządzanych przez administratorów wybranych przez wspólnoty.
Ogółem daje to 1901 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 84.396,60m2.
Stan techniczny zasobów:
Na 69 budynków będących 100% własnością Gminy Miasto Kołobrzeg 60 budynków tj.
87,0 % zostało wybudowanych przed 1945 rokiem z tego:
-68 budynki podłączone są do kanalizacji miejskiej,
-1 budynek podłączonych jest do zbiorników bezodpływowych.
W 283 budynkach Wspólnot Mieszkaniowych, gdzie Gmina Miejska jest właścicielem lokali mieszkalnych 152 budynków tj. 53,7 % wybudowanych zostało przed 1945 rokiem, wszystkie budynki są skanalizowane.
Budynki wybudowane przed 1945 r. to w większości obiekty, w których znajduje się od 2 - 10 lokali, natomiast obiekty wybudowane po 1945 r. to w większości budynki wielorodzinne od kilkunastu do kilkudziesięciu lokali mieszkalnych w budynku. W związku z czym większość lokali zlokalizowana jest w budynkach wybudowanych po 1945 r. Średnia wielkość pomieszczenia użytkowego komunalnego lokalu mieszkalnego waha się w granicach
46 -50 m2.
Lokale socjalne zlokalizowane są w niżej wymienionych budynkach :
LP | BUDYNEK | NR LOKALU SOCJALNEGO |
1 | Bałtycka 22 | 2 |
2 | Budowlana 29 | 1 |
3 | Rybacka 1 | 3,6 |
4 | Rybacka 2 | 2,4 |
5 | Rybacka 3 | 1 |
6 | Rybacka 4 | 1,6 |
7 | Rybacka 5 | 1,1A,4,7 |
8 | Rybacka 7 | 1,2,3,4,5,6,7,8 |
9 | Rybacka 8 | 1,3,5,6 |
10 | Rybacka 9 | 1,6,7,9 |
11 | Żurawia 19 | 6,10 |
12 | Żurawia 20 | 4,7 |
13 | Żurawia 21 | 1 |
14 | Żurawia 24 | 2 |
15 | Artyleryjska 23 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 |
16 | Artyleryjska 24 | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,22,24 |
17 | Okopowa 3 | 1,2,3,4 |
18 | WalkiMłodych15 | 17 |
19 | Koszalińska 62-66B | 1- 84 - lokale wynajmowane od KTBS |
20 | Koszalińska 28 | 1 |
21 | Pomorska 5 | 1A |
22 | Trzebiatowska35 | 2 |
razem | 171 |
Pozyskiwanie lokali socjalnych odbywać się będzie drogą przekwaterowanie najemców z istniejących lokali komunalnych o obniżonym standardzie do lokali komunalnych realizowanych w ramach budownictwa komunalnego. Najemcy przeniesieni dla polepszenia warunków mieszkaniowych muszą spełniać wymogi regulaminu wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Kołobrzeg. Pozyskane w ten sposób lokale będą przekwalifikowane na lokale socjalne. Ponadto Gmina planuje w latach 2012-2016 realizację na terenach będących własnością gminy poza granicami administracyjnymi miasta I etapu mieszkań socjalnych kontenerowych .
Pomieszczenia tymczasowe zlokalizowane są w niżej wymienionych budynkach
BUDYNEK | NUMER POMIESZCZENIA TYMCZASOWEGO |
Artyleryjska 23 | 11 |
Artyleryjska 24 | 20,23,24 |
razem | 4 |
Ponadto część zasobów Gminy stanowią pustostany. Są to budynki wysiedlone w poprzednich latach ze względu na ich stan techniczny i przeznaczone do rozbiórki.
Pustostany w budynkach przeznaczonych do rozbiórki
Lp. | Budynek | Ilość lokali | Uwagi |
1 | Cicha 10-10a | 11 | |
2 | Westerplatte 37 | 6 | 1- nie wysiedlony lokal |
3 | Westerplatte 28 | 5 | |
4 | Westerplatte 29 | 6 | |
5 | Westerplatte 30 | 4 | |
6 | Westerplatte 32 | 3 | |
7 | Westerplatte 36 | 4 | |
8 | Towarowa 3 | 7 | |
9 | Towarowa 4-4a | 7 | |
10 | Towarowa 6 | 4 | |
11 | Towarowa 11 | 4 | |
12 | Towarowa 12 | 6 | |
13 | Towarowa 13 | 8 | |
14 | Towarowa 14 | 4 | |
15 | Cicha 8 | 6 | Budynek wspólnoty mieszkaniowej |
Razem | 85 |
Ilość lokali odzyskiwanych z naturalnego ruchu ludności systematycznie maleje średniorocznie z uzyskuje się około 10 lokali. W wyniku prywatyzacji zasobu lokalowego gminy oraz wyłączenia z eksploatacji lokali w budynkach przeznaczonych do rozbiórki zasób mieszkaniowy systematycznie się zmniejsza.
Aby zahamować proces zmniejszania się zasobów mieszkaniowych gminy ustala się stały zasób mieszkaniowy Gminy Miasto Kołobrzeg, który stanowić będzie niezbywalny rdzeń zasobów pozwalający realizować Gminie zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.
Budynki stanowiące stały zasób mieszkaniowy Gminy.
LP | Adres | ilość lokali | pow. [m2] | Uwagi |
1 | Słowińców 4 | 10 | 431,03 | |
2 | Lipowa 1 | 7 | 490,12 | |
3 | Jedności Narodowej 73 | 4 | 133,85 | |
4 | Jerzego 13 | 7 | 343,26 | |
5 | Koszalińska 25,26,27,28 | 29 | 1467,03 | |
6 | Jedności Narodowej 58 | 8 | 369,9 | |
7 | Artyleryjska 36 | 6 | 244,39 | |
8 | 6 -tej dywizji Piechoty 1,2 | 16 | 622,82 | |
9 | Rodziewiczówny 20 | 8 | 444,55 | |
10 | Bałtycka 22 | 5 | 187,88 | |
11 | Kościuszki 8 | 6 | 404,84 | |
12 | Chodkiewicza 1a,1b | 55 | 3042,02 | |
13 | Bema 3 | 80 | 3800,7 | |
14 | Sienkiewicza 16,32 | 36 | 1475,07 | |
15 | Łopuskiego 54a,54b | 14 | 693,57 | Budynek wspólnoty |
16 | Unii Lubelskiej 15 | 5 | 295,47 | |
17 | Żurawia 19,20,21,22 | 30 | 1333,8 | |
18 | Rybacka 1,2,3,4,5,7,8,9,10,11 | 68 | 2818,96 | |
19 | Matejki 2,3 | 10 | 335,73 | |
20 | Spacerowa 1,1a,1b | 15 | 722,97 | |
21 | Krzywoustego 117 | 5 | 247,77 | |
22 | Trzebiatowska 48 | 8 | 340,36 | |
23 | Radomska 18 | 4 | 205,09 | |
RAZEM | 436 | 20451,18 |
Głównym źródłem pozyskiwania nowych lokali komunalnych w latach 2012-2016 będzie realizowana wspólnie z Kołobrzeskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego budowa kompleksu budynków komunalnych przy ul. Rybackiej. W pierwszym etapie zaplanowanym na okres od marca 2012 do stycznia 2016 jest realizacja dwóch budynków, w których zlokalizowanych będzie 88 lokali mieszkalnych. Przy realizacji tego zadania Gmina będzie się ubiegać o uzyskanie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości do 40 % poniesionego wkładu własnego Gminy.
Rozdział II
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata.
KTBS zarządzające mieszkaniowym zasobem Gminy przedkłada corocznie plany modernizacji
i remontów w układzie rzeczowym i finansowym, sporządzane w oparciu o protokóły kontroli stanu technicznego mieszkaniowego zasobu oraz wynikające z wymogów prawa budowlanego.
Ogółem w budżecie miasta na 2012 rok na remonty Gminnych zasobów mieszkaniowych planuje się kwotę 3.780.000 zł. w tym:
- remonty i modernizacje zasobów 100 % gminy - 2.404.000 zł.
- remonty części wspólnych we wspólnotach - 1.376.000 zł.
Zakładając, że w okresie 2012 - 2016 roku sprzedaż lokali komunalnych będzie systematycznie malała, natomiast stałe zasoby mieszkaniowe będą sukcesywnie remontowane
i modernizowane, niezbędne nakłady na remonty w poszczególnych latach kształtować się będą następująco:
1. BUDYNKI STANOWIĄCE WŁASNOŚĆ 100% GMINY.
Rodzaj Remontu | 2012 (wg planu) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Stolarka | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 150.000 | 150.000 |
Zduńskie i realizacja zaleceń kominiarskich | 230.000 | 360.000 | 250.000 | 220.000 | 200.000 |
Remonty i modernizacje budynków | 1.400.000 | 1420.000 | 1380.000 | 1300.000 | 1200.000 |
Remonty lokali mieszkalnych | 604.000 | 550.000 | 700.000 | 700.000 | 700.000 |
RAZEM | 2.404.000 | 2.500.000 | 2.500.000 | 2370.000 | 2.250.000 |
Ponieważ w latach ubiegłych kładziono duży nacisk na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, nakłady na te roboty będą systematycznie zmniejszane. Zwiększone natomiast w kolejnych latach będą nakłady na realizacje zaleceń kominiarskich w celu doprowadzenia ich do stanu zgodnego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Planowane zwiększenie środków na remonty lokali mieszkalnych związane jest z realizacją przekwalifikowania części zasobów lokali komunalnych na lokale socjalne po dokonaniu w lokalach niezbędnych remontów po przesiedleniu ich dotychczasowych mieszkańców. Pomimo tego planowane jest sukcesywne stopniowe zmniejszanie nakładów na remonty budynków będących 100 % własnością gminy, jest to skutkiem wyłączenia z eksploatacji najbardziej zdekapitalizowanych budynków, co do których remont czy modernizacja były nieopłacalne. Również fakt iż od kilku lat Gmina Miasto Kołobrzeg utrzymywała na stałym poziomie wysokość nakładów na remonty i modernizacje budynków komunalnych pozwolił zrealizować najbardziej pilne potrzeby remontowe i spowodował, iż stan techniczny budynków komunalnych (użytkowanych) ulega systematycznej poprawie.
2. REMONTY CZĘŚCI WSPÓLNYCH UDZIAŁ GMINY.
Wysokość wpłat na fundusze remontowe w budynkach będących współwłasnością Gminy | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Nakłady na fundusz remontowy | 1.376.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.250.000 | 1.200.000 |
RAZEM | 1.376.000 | 1.300.000 | 1.300.000 | 1.250.000 | 1.200.000 |
Sukcesywne zmniejszanie nakładów na fundusze remontowe w budynkach będących współwłasnością Gminy wynika z faktu, iż w ostatnich latach wiele wspólnot poczyniło znaczące modernizacje (w tym termomodernizacje) na swoich budynkach, nierzadko biorąc kredyty, których spłata nastąpi w latach 2012-2016. Drugim czynnikiem zmniejszającym wysokość nakładów w kolejnych latach jest stopniowe zmniejszanie ilości lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych na skutek prywatyzacji zasobów.
Rozdział III
Planowana sprzedaż lokali komunalnych w kolejnych latach.
Sprzedaż lokali komunalnych w gminie realizowana jest w oparciu o ustawę o własności lokali oraz uchwałę Rady Miasta Nr VIII/85/2003 z dnia 28.04.2003 r. Lokale są zbywane ich aktualnym najemcom na zasadach preferencyjnych zachęcających do całkowitego wykupu mieszkań w poszczególnych budynkach. Bonifikaty ustalono w wysokości 95 % od ceny nabywanego lokalu na rzecz dotychczasowego najemcy oraz 97 % przy zbyciu wszystkich lokali w budynku.
Sprzedaż mieszkań w latach 2004 - 2011 kształtowała się następująco
Rok | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | Razem |
il. Mieszkań | 318 | 165 | 98 | 115 | 160 | 118 | 131 | 89 | 1194 |
pow [m2} | 15406 | 9280 | 5190 | 6107 | 8103 | 5996 | 6403 | 4396 | 60881 |
Analizując powyższe dane można zaobserwować, że sprzedaż lokali na rzecz najemców systematycznie się zmniejsza, jednakże z uwagi na to że w analogicznym okresie gmina nie pozyskała porównywalnej do ilości sprzedanych mieszkań, nowych lokali mieszkalnych, zasób mieszkaniowy systematycznie się zmniejsza.
Sprzedaży na rzecz najemców może obecnie podlegać 1033 mieszkań zlokalizowanych w budynkach będących własnością wspólnot mieszkaniowych. Mieszkania te znajdują się w budynkach o dobrym standardzie technicznym, o stosunkowo niskich kosztach eksploatacji.
Przewiduje się, że w kolejnych latach ilość wniosków będzie wynosiła około 100 rocznie. Ocenia się, że przy takim tempie wykupu mieszkań, lokale gminne we Wspólnotach Mieszkaniowych zostaną wykupione w 100 % w ciągu 10 - 14 lat.
Jest to wynikiem zastosowania wysokich bonifikat w cytowanej wyżej uchwale.
Po tym okresie własnością Gminy Miasto Kołobrzeg pozostanie substancja mieszkaniowa, stanowiąca stały zasób gminy, przeznaczona do rozbiórki, położona niezgodnie z ustaleniami studium zagospodarowania przestrzennego Miasta Kołobrzegu oraz budynki, w których brak możliwości wykupu lokali mieszkalnych, ze względu na zły stan techniczny, oraz lokale wynajmowane od KTBS.
Aby ograniczyć tempo zmniejszania się zasobów mieszkaniowych gminy na skutek sprzedaży, należy rozważyć zmianę zasad sprzedaży zmniejszając wysokość bonifikaty, uzależniając jej wysokość od poniesionych przez gminę nakładów na remont lokalu, oraz długość trwania umowy najmu. Jest to o tyle istotne, iż w ostatnich latach gmina ponosiła znaczne wydatki na remonty lokali komunalnych przeznaczonych do zasiedlenia, a odzyskanych z ruchu ludności, które często były wykupywane w okresie krótszym niż rok od zawarcia umowy najmu. Miało to miejsce szczególnie przy wysiedlaniu mieszkańców budynków przeznaczonych do rozbiórki.
Rozdział IV
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżenia czynszu.
W celu zapobieżenia nadmiernym podwyżkom czynszu ustawa ograniczy ich górny pułap do wysokości 3 % wartości odtworzeniowej budynku. Mimo sprzyjających warunków określonych ustawą gmina nie zdecydowała się na wprowadzenie maksymalnych stawek czynszu regulowanego, umożliwiającego pokrycie pełnych kosztów związanych z ich utrzymaniem.
Dotychczasowa bazowa stawka czynszu ustalona przez Prezydenta Miasta zarządzeniem nr 47/11 z dnia 17.05.2011 r. wynosi 4,90 zł co stanowi 1,65 % wartości odtworzeniowej budynku .
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz .u. z 2005r. Nr 31 poz.266 z późniejszymi zmianami) określa między innymi zasady podwyższenia czynszu lub innych opłat za używanie lokalu z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela. Podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 m-cy. .
Wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 pow. użytkowej budynku mieszkalnego w okresie od 1 kwietnia 2012 r. do 30 września 2012 r. wynosi 3560 zł.
1.Dotychczas obowiązująca stawka czynszu - 4,90 zł/m2 - 1,655 % wart.odtw.
2.Maksymalna stawka do jakiej gmina może podnieść czynsz wynosi 3 % wartości odtworzeniowej . - 8,90 zł/m2
Dane o wysokości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla poszczególnych powiatów znajdujących się na obszarze danego województwa ogłasza Wojewoda co 6 miesięcy w dzienniku urzędowym województwa,
w drodze obwieszczenia.
Z uwagi na ogólnie trudną sytuację materialną naszych lokatorów (najemców), podniesienie czynszu do poziomu 3 % wartości odtworzeniowej budynku należy wprowadzić stopniowo w kilkuletnim okresie czasowym.
Gwałtowna podwyżka czynszu bezpośrednio do poziomu 3 % wartości odtworzeniowej spowodowałaby zmniejszenie ściągalności czynszu, a co za tym idzie zadłużanie najemców.
Ostateczna wysokość czynszu dla konkretnego lokalu mieszkalnego jest obliczana na podstawie wzorów określonych w punkcie III i IV załącznika do uchwały Nr XLIX/551/02 Rady Miejskiej w Kołobrzegu z dnia 23 kwietnia 2002 roku w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej. Istotnymi czynnikami mającymi wpływ na wysokość czynszu lokalu mieszkalnego są m.in. standard mieszkania, lokalizacja budynku w mieście, atrakcyjność usytuowania lokalu. Algorytm wyliczenia czynszu dla konkretnego lokalu powoduje , iż bazowa stawka czynszu jest maksymalną jaka może płacić najemca. Średnia stawka czynszu jest kilkanaście procent niższa niż stawka bazowa. Dlatego też Gmina Miasto Kołobrzeg nie przewiduje dodatkowych warunków obniżenia czynszu.
Rozdział V
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy miejskiej oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania zasobem w kolejnych latach.
Zgodnie z art. 189 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010r. r Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), zarządzanie mieszkaniowym zasobem Gminy Miasto Kołobrzeg, rozstrzygnięte zostało w drodze publicznego przetargu nieograniczonego.
Natomiast wspólnoty mieszkaniowe zawarły umowy o administrowanie z zarządcami funkcjonującymi na rynku lokalnym .
Rozdział VI
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy będą w tatach 2012 - 2016 dochody z czynszu regulowanego, oraz czynsze z wynajmu garaży i lokali użytkowych.
Ponieważ w wyniku przewidywanej sprzedaży lokali mieszkalnych wielkość zasobów mieszkaniowych będzie się zmniejszać, będzie to miało wpływ na przychody z czynszów. Aby utrzymać proporcjonalny poziom wpływów do budżetu z tytułu najmu, nie należy sprzedawać lokali użytkowych i garaży ponieważ przyjęto stały dochód roczny z tego tytułu w wysokości 370.000 zł. Niezbędne będzie również sukcesywne podnoszenie czynszu.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy w latach 2012 - 2016 przedstawiają się następująco :
TREŚĆ | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||||||||||
Czynsz mieszkaniowy | 2 977 000 | 3 678 000 | 3 550 000 | 3 750 000 | 3 700 000 | ||||||||||
Lokale użytkowe i garaże | 369 000 | 370 000 | 370 000 | 380 000 | 390 000 | ||||||||||
Razem | 3 346 000 | 4 048 000 | 3 920 000 | 4 130 000 | 4 090 000 |
Ogólne wpływy w latach 2012 - 2016 uwzględniając powyższe założenia wzrosną z kwoty 3.346.000 zł do 4.090.000 zł.
Rozdział VII
Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty.
Wydatki na utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy grupują się w następujących działach i procentowo wynoszą :
- wynagrodzenie zarządcy 2012 r. - 1.001.000 zł - 12,42 %, w 2016 r.- 1.100.00 zł -
13,58 %.
- Najem lokali 2012 r - 1.767.000 zł - 21,92 % - 2016 r - 2.250.000 zł - 27,78 %
- remonty 100 % gminy 2012 r. - 2.404.000zł - 29,83 %, w 2016 r. - 2.250.000 zł -
27,78 %
- remonty części wspólnych we wspólnotach mieszk. 2012 r.- 1.376.00 zł - 17,06 %, w 2016 r. - 1.200.00 zł - 14,81 %.
- Bieżąca eksploatacja 2012 r. - 1.513.000 zł - 18,77 %, w 2016 r. -1.300.000 zł -
16,05 %.
Koszty | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Wynagrodzenie zarządcy | 1 001 000 | 1 080 000 | 1 050 000 | 1 050 000 | 1 100 000 |
Remonty budynków i lokali komunalnych | 2 404 000 | 2 500 000 | 2 400 000 | 2 350 000 | 2 250 000 |
Najem lokali | 1 767 000 | 1 938 000 | 2 150 000 | 2 250 000 | 2 250 000 |
Fundusz remontowy we Wspólnotach | 1 376 000 | 1 300 000 | 1 300 000 | 1 250 000 | 1200 000 |
Bieżące eksploatacja | 1 513 000 | 1 450 000 | 1 400 000 | 1 350 000 | 1 300 000 |
Razem | 8 061 000 | 8 268 000 | 8 300 000 | 8 250 000 | 8 100 000 |
Z analizy planowanych wydatków wynika, że wzrastać będą koszty najmu lokali, co związek z faktem że w analizowanym okresie gmina planuje powiększyć swój zasób wynajmowanych lokali. Koszty zarządu będą utrzymywać się na zbliżonym poziomie. Natomiast pozostałe koszty związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych będą systematycznie maleć. Pozwoli to na utrzymanie łącznych kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych Gminy Miasto Kołobrzeg na stałym poziomie.
Analizując wpływy i wydatki w gospodarowaniu mieszkaniowym zasobem gminy przewiduje się pewne stałe wydatki z budżetu miasta które będą bilansować różnice pomiędzy przychodami z tytułu czynszu , a wydatkami niezbędnymi na utrzymanie zasobów mieszkaniowych gminu na przestrzeni rozpatrywanych lat przedstawia się to następująco :
- rok 2012 - wpł. - 3.346.000 zł , wydatki - 8.061.000 zł różnica - 4.715.000 zł
- rok 2013 - wpl. - 4.048.000 zł, wydatki - 8.268.000 zł różnica - 4.220.000 zł.
- rok 2014 - wpł. - 3.920.000 zł, wydatki - 8.300.000 zł, różnica - 4.380.000 zł
- rok 2015 - wpł. - 4.130.000 zł, wydatki - 8.250.000 zł, różnica - 4.120.000 zł
- rok 2016 - wpł.- 4.090.000 zł, wydatki - 8.100.000 zł, różnica - 4.010.000 zł.
Gmina Miasto Kołobrzeg przystąpiła w 2012 roku wspólnie z Kołobrzeskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego do realizacji budownictwa komunalnego i socjalnego na terenach przy ul. Rybackiej i Jedności Narodowej.
Całość zadania jest zaplanowana na dwa etapy, rozpoczęcie robót budowlanych planujemy na wrzesień b.r. a zakończenie I etapu na styczeń 2016 roku. W latach 2012-2016 na ten cel gmina Miasto Kołobrzeg zaplanowała środki w wysokości 8.438.104 zł. W wyniku w/w realizacji powstanie 88 lokali komunalnych. Dzięki pozyskaniu tych lokali Gmina planuje przeprowadzić przekwaterowanie części mieszkańców ze starej substancji mieszkaniowej , natomiast pozyskane w ten sposób lokale przekwalifikować na lokale socjalne. Realizacja budynków na ul. Rybackiej pozwoli zakończyć rozpoczęty w 2004 roku proces wysiedlania i wyłączania z eksploatacji starej wyeksploatowanej substancji mieszkaniowej oraz budynków przeznaczonych do rozbiórki ze względu na ich usytuowanie niezgodne z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Miasto Kołobrzeg. Do wysiedlenia pozostały budynki zlokalizowane przy ul. Walki Młodych 7, Wschodniej 33 oraz Rybackiej 7.
Rozdział VIII
Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Rada Miasta Kołobrzeg uchwałą Nr LII/725/10 z dnia 9 listopada 2010 zmienioną uchwałą
Nr V/62/11 z dnia 10 marca 2011 r. ustaliła regulamin określający zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Kołobrzeg.
Regulamin określa :
1. Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego.
2. Warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy.
3. Wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniające oddanie w najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego.
4. Kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80m2.
5. Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz zasady pracy Komisji Mieszkaniowej.
6. Zasady wynajmu lokali socjalnych.
7. Warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach.
8. Prawa i obowiązki wynajmującego i najemcy.
9. Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę.