Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 38

Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NK.3.4131.456.2012.KJ Wojewody Zachodniopomorskiego

z dnia 20 grudnia 2012 r.

stwierdzające nieważność w części uchwały Nr XXVII/219/2012 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162,poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r.Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337,z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142,Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230 z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117,poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r., poz. 567)

stwierdzam nieważność

- §2 ust. ust. 1, 4, 16-21;

- §3;

- §5 ust. 2 pkt 3;

- §10 ust. 4;

- §13 ust. ust. 5-6;

- §16 ust. ust. 4 i 6;

- §18 ust. 3;

- §20

uchwały Nr XXVII/219/2012 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 26 listopada 2012 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów .

Uzasadnienie

W dniu 26 listopada 2012 r. Rada Miejska w Sianowie podjęła uchwałęNr XXVII/219/2012 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów.

Materialnoprawną podstawę podjęcia uchwały Nr XXVII/219/2012 stanowiart. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach(Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), zgodnie z którym rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Z kolei, ust. 2 cytowanego przepisu wskazuje, iż regulamin ten określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących
do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) (uchylony);

5) innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie, zgodnie z art. 4 ust. 1
ww. ustawy, jest aktem prawa miejscowego, zaliczanym przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej do źródeł prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów,
które je ustanowiły. Taki akt normatywny musi zatem odpowiadać wszystkim wymogom, jakie prawo stawia w odniesieniu do zasad tworzenia i obowiązywania systemu źródeł prawa. W stosunku do aktów prawa miejscowego znaczenie istotne ma norma zawarta w art. 94 Konstytucji, który stanowi, iż organy samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej ustanawiają akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach. Uwzględniając hierarchiczność źródeł prawa akty tego typu mają charakter zależny od źródeł prawa wyższego rzędu, czego konsekwencją jest stanowisko,
iż nie mogą normować materii uregulowanych aktami wyższego rzędu, nadto nie mogą wykraczać poza zakres delegacji ustawowej. W związku z tym, bezspornym pozostaje fakt,iż regulamin utrzymania czystości i porządku nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przepis ten stanowi bowiem delegację ustawową dla wydania aktu prawa niższej rangi, ściśle określając zakres spraw, które mogą zostać unormowane w uchwale rady gminy. Nie przyznaje on kompetencji organowi stanowiącemu gminy ani do uchwalania aktów prawa miejscowego obejmujących zagadnienia inne niż wymienione w cyt. przepisie, ani stanowienia regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę, ponieważ oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej. Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że uchwalając na jego podstawie regulamin utrzymania porządku i czystości, rada powinna zawrzeć w nim postanowienia odnoszące siędo wszystkich enumeratywnie wymienionych w ustawie zagadnień.

W Rozdziale 1. uchwały Nr XXVII/219/2012 Rada Miejska w Sianowie określiła wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,w §2 ust. 1 postanawiając, iż: właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymywania czystości i porządku na swoich nieruchomościach . Należy zauważyć, iż wprowadzeniew uchwale w przedmiocie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy powyższej regulacji nastąpiło z przekroczeniem delegacji ustawowej zawartej
w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie bowiem
z punktem 1 przywołanego przepisu regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych (…), uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi . Jednocześnie, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 4 właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości . Wskazane przepisy nakładają zatem na właściciela nieruchomości obowiązek usuwania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń jedynie z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, nie zaś utrzymywania nieruchomości, której jest właścicielem, w czystości i porządku, co jest równoznacznez usuwaniem wszelkich nieczystości z terenu własnej nieruchomości. Bezsprzecznie zatem stwierdzić należy, iż zapis §2 ust. 1 omawianej uchwaływykracza poza zakres wyznaczony do uregulowania w regulaminie czystości i porządku w gminie w cytowanym przepisie ustawowym.

Wątpliwości organu nadzoru nie budzi również fakt, iż nakładanie w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie obowiązków na podmioty inne niż wymienionew art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym na organizatorów imprez masowych, mieszkańców gminy, osoby przebywające na terenie gminy, podmioty odbierające odpady komunalne oraz prowadzące uliczne akcje reklamowe i promocyjne, stanowi przekroczenie delegacji ustawowej. Wobec tego zapisy §2 ust. ust. 4, 16, 17 i 20 Regulaminu, wprowadzające następujące regulacje:

1) Podmiot odbierający odpady komunalne zobowiązany jest do selektywnego odbierania odpadów, o których mowa w ust. 2 w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie (§2 ust. 4),

2) Mieszkańcy gminy oraz osoby inne przebywające na jej terenie zobowiązani są
do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w przypadku ich braku, w celu uniknięcia zaśmiecania terenów użytku publicznego (§2 ust. 16),

3) Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

1) wyposażenia miejsca, w którym impreza się odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet;

2) oczyszczenia terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych, jeśli jest taka potrzeba (§2 ust. 17),

4) Prowadzący uliczne akcje reklamowe i promocyjne oraz osoby bezpośrednio wykonujące na ich rzecz takie czynności zobowiązani są do usunięcia wydanych ulotek, reklam oraz innych materiałów rozrzuconych w miejscach publicznych (§2 ust. 20),

bezsprzecznie, w sposób istotny naruszają prawo (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2012/12).

Konieczne jest również stwierdzenie nieważności §2 ust. ust. 18, 19 i 21 oraz §13
ust. 5 Regulaminu, w których organ stanowiący nałożył na właścicieli nieruchomości następujące obowiązki:

1) Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) do ich utrzymania w stanie nieutrudniającym bezpieczne korzystanie z pasa drogowego (§2 ust. 18);

2) W przypadku padłych zwierząt domowych bądź gospodarskich odbiór należy zlecić firmie specjalizującej się w utylizacji padłych zwierząt (§2 ust. 19);

3) Utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych, nie będących rolnymi, ani obszarami chronionymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody, ani obszarami leśnymi, ani gruntami pod wodami, ani obszarami, na których wydobywane są kopaliny, w stanie wolnym od zachwaszczenia z wykoszona trawą należy do obowiązków właścicieli tych nieruchomości (§2 ust. 21);

4) W przypadku prowadzenia działalności rolniczo-hodowlanej powstającą z hodowli gnojówkę i gnojowicę należy gromadzić oddzielnie od nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych (§13 ust. 5).

Podkreślić raz jeszcze należy, że stosownie do brzmienia art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawyo utrzymaniu czystości i porządku w gminach regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących
do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.

Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku ciążące na właścicielu nieruchomości nie mogą zostać sformułowane w sposób dowolny, a pojęcie "utrzymania porządku" nie może być rozumiane zbyt szeroko. W jego zakres z pewnością nie będą wchodziły obowiązki,jakie wprowadzone zostały przez organ stanowiący w cytowanych powyżej przepisach,a regulacje takie uznać należy za istotnie naruszające obowiązujący porządek prawny. Dodatkowo, zaznaczenia wymaga, iż problematykę utylizacji (unieszkodliwiania) zwłok zwierzęcych regulują przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/WE z dnia 3 października 2002 r., ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10 października 2003 r., s. 1 i WE L 19 z 19 stycznia 2005 r.,s. 27 oraz s. 34), a także art. 3 ust. 2 pkt 15 ustawy o utrzymaniu czystości i porządkuw gminach. Kwestia związana z odpadami powstającymi na terenie gospodarstwa rolnego, wynikającymi z prowadzenia takiego gospodarstwa, określona została, natomiast,w przepisach ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147,
poz. 1033 ze zm.).

Artykuł 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach naruszają również postanowienia §3, §10 ust. 4 oraz §13 ust. 6 Regulaminu, w którym organ stanowiący Gminy Sianów zawarł zakazy gromadzenia w pojemnikach na odpady określonych substancji, spalania odpadów, ich zakopywania, indywidualnego wywożenia,a także wykorzystywania nieczynnych studni kopalnych do gromadzenia odpadówi nieczystości ciekłych oraz samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych. Podkreślić należy, iż rada gminy upoważniona jest do określenia wymagań dotyczących rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, nie zaś do wprowadzania regulacji zakazujących umieszczania
i spalania określonych substancji i odpadów w pojemnikach na odpady. Dodatkowo, podkreślenia wymaga, iż ww. kwestie zawarte zostały w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.), gdzie unormowane zostały zasady dotyczące postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (art. 1 ust. 1). Ponadto, Rada wprowadzając powyższe zakazy, przekroczyła zakres delegacji ustawowej (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 czerwca 2009 r., sygn. akt II SA/Wr 545/08). Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach organ stanowiący gminy jest bowiem upoważniony do określenia częstotliwości
i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, a więc zrealizowanie tego upoważnienia winno mieć charakter pozytywny - poprzez wskazanie, w jaki sposób należy się pozbywać odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, nie zaśpoprzez formułowanie zakazów w tym zakresie.

W §5 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów Rada Miejska zawarła postanowienia dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystościi porządku na terenie nieruchomości obejmujących mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi, do czego upoważniona jestna podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Należy jednak zauważyć, iż przepis §5 ust. 2 pkt 3 Regulaminu, wprowadzający uzależnienie możliwości napraw pojazdów od braku uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości wkracza w regulację prawa sąsiedzkiego zawartą w art. 144 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i stanowi istotne naruszenie tego przepisu (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2012/12).

Zgodnie z brzmieniem art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Rada Miejska w Sianowie wypełniając w Rozdziale 5. Regulaminu delegację wynikającą z cytowanej regulacji uczyniła to z jednoczesnymjej przekroczeniem, ponieważ ustaliła następujące obowiązki wobec właścicieli psów:

- Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy
lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi ( §16 ust. 4 Regulaminu);

- Zabronione jest:

1) wpuszczanie psów i kotów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci ,

2) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, przychodni, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych) - §16 ust. 6 Regulaminu.

Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż rada gminy nie posiada kompetencji do określania wszelkich obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, ale wyłącznie takich,które dotyczą ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku (por. wyrok WSAw Opolu z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. akt II SA/Op 62/09). W związku z powyższym, uznać należy, że wskazane wyżej regulacje badanego aktu naruszają upoważnienie ustawowe wynikające z art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
z którego wynika jednoznacznie, że przyznaje on radzie gminy kompetencjędo szczegółowego określenia wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w taki sposób, aby pobyt tych zwierząt na terenach przeznaczonym do wspólnego użytku nie był uciążliwy i nie stanowił zagrożenia dla przebywających tam osób oraz nie spowodował zanieczyszczenia tych miejsc. Nie mieści się natomiast w kompetencjach rady sformułowanie całkowitego zakazu wprowadzania zwierząt domowych na określone tereny i do określonych miejsc (por. wyroki WSA w Bydgoszczy z dnia 7 kwietnia 2011 r.,
sygn. akt II SA/Bd 1536/10, z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt IISA/Bd697/11). Ponadto, wskazać również należy, że ograniczenia ustalone przez radę gminy nie mogą obejmować nieruchomości stanowiących własność osób utrzymujących takie zwierzęta. Wynikato bezpośrednio z art. 3 ust. 2 pkt 13 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stanowi o określeniu przez gminę wymagań wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych. Zatem także§16 ust. 6 Regulaminu nakładający obowiązek związany ze stosownym oznakowaniem nieruchomości uznać należy za wykraczający poza ustawowe upoważnienie (por. wyrok
NSA z dnia 27 października 2010 r., sygn. akt II OSK 1568/10).

W Rozdziale 7. uchwały Nr XXVII/219/2012 Rada Miejska w Sianowie określiła zasady utrzymania czystości i porządku dotyczące wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. Jednakże, w §18 ust. 3 tego aktu wprowadziła ona zapisy, normujące zagadnienia dotyczące kosztów przeprowadzeniaderatyzacji. Postanowienia takie, zdaniem organu nadzoru, nie mieszczą się ani w pojęciu "zasada wyznaczania obszarów" ani w pojęciu "zasada wyznaczania terminów" obowiązkowej deratyzacji. Tym samym, uzasadnione jest stwierdzenie, iż Rada Miejska nie była uprawniona do wprowadzenia w Regulaminie zapisu o tym, kto ponosi koszty przeprowadzania deratyzacji.

W §20 uchwały Nr XXVII/219/2012 Rada Miejska w Sianowie postanowiła, iż: Traci moc uchwała Nr XLII/242/06 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów oraz uchwała Nr XXIV/130/08 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 25 kwietnia 2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów. Mając na uwadze, że w §21 uchwały Rada Miejska postanowiła, iż akt ten wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego , na podstawie zakwestionowanego §20 dotychczas obowiązująca uchwała w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów utraciłaby moc obowiązującą po upływie terminu wskazanego w §21 uchwały
Nr XXVII/219/2012. Powyższe postanowienie pozostaje w rażącej sprzeczności
z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystościi porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 ze zm.), zgodnie z którym regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie zmienianej w art. 1. Ze względu na fakt, że powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., stwierdzić trzeba,
iż wszystkie regulaminy podjęte przed jej wejściem w życie - w tym przyjęty przez Radę Miejską w Sianowie uchwałą Nr XLII/242/06 z dnia 28 lutego 2006 r. - utracą moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2013 r. W świetle przepisu art. 22 ust. 2 ww. ustawy nie jest zatem prawnie dopuszczalne określenie utraty mocy obowiązującej uchwałyNr XXVII/219/2012 po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego w sytuacji, gdy na podstawie przepisu rangi ustawowej akt ten traci moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2013 r. Z tego powodu przepis§20 uchwały musi zostać uchylony przez organ nadzoru.

Mając na uwadze wszystkie wskazane wyżej nieprawidłowości, uznać należy,
że stwierdzenie nieważności §2 ust. ust. 1, 4 i 16-21, §3, §5 ust. 2 pkt 3, §10 ust. 4,
§13 ust. ust. 5-6, §16 ust. ust. 4 i 6, §18 ust. 3 oraz §20 uchwały Nr XXVII/219/2012 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów , jest konieczne i uzasadnione.

Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego.

wz. WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO
WICEWOJEWODA


Ryszard Mićko

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00