Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 37

Uchwała Nr XXVII/219/2012 Rady Miejskiej w Sianowie

z dnia 26 listopada 2012 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie uchwala się, co następuje:


Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sianów.

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku na swoich nieruchomościach.

2. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarują selektywny sposób gromadzenia odpadów obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a odbierający odpady do odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem pkt 2-13,

2) przeterminowanych leków,

3) chemikaliów,

4) zużytych baterii i akumulatorów innych niż przemysłowe i samochodowe,

5) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

6) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

7) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

8) zużytych opon,

9) odpadów ulegających biodegradacji, w tym zielonych,

10) papieru i tektury,

11) szkła,

12) tworzywa sztucznego,

13) metali.

3. Odpady, o których mowa w ust. 2, właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać i gromadzić z chwilą ich powstania.

4. Podmiot odbierający odpady komunalne zobowiązany jest do selektywnego odbierania odpadów, o których mowa w ust. 2 w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie.

5. Selektywna zbiórka odpadów wymienionych w ust. 2 pkt 9 - 13 prowadzona jest w systemie workowym lub pojemnikowym i polega na segregacji odpadów przez mieszkańców Gminy u źródła ich powstania. Kolor worków ustalony zostanie przez odbiorcę odpadów.

6. Przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie aptek i placówek służby zdrowia lub oddać do mobilnego punktu zbiórki (gratowóz).

7. Chemikalia, w szczególności farby, lakiery, środki ochrony roślin należy przekazywać do mobilnego punktu zbiórki.

8. Zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie szkół, instytucji, placówek handlowych i usługowych itp. Dopuszcza się także przekazywanie ww. odpadów do mobilnego punktu zbiórki.

9. Akumulatory przemysłowe i samochodowe należy dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż bądź wymianę lub do mobilnego punktu zbiórki.

10. Dopuszcza się umieszczanie metali i odpadów wielomateriałowych odpowiednio w pojemnikach, w tym workach foliowych przeznaczonych na gromadzenie tworzyw sztucznych.

11. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powinien być wystawiany przed teren nieruchomości, z której pochodzi w terminach określonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne lub przekazany do mobilnego punktu zbiórki.

12. Meble i inne odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone w miejscu i czasie wskazanym przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.

13. Odpady zielone należy gromadzić bezpośrednio na terenie nieruchomości, na której one powstały w workach foliowych przeznaczonych do tego celu. Zbieranie i gromadzenie na przydomowych kompostowniach odpadów zielonych powstających na terenie nieruchomości (usunięte chwasty, liście, skoszona trawa, gałęzie drzew i krzewów) spełnia wymóg selektywnego zbierania odpadów zielonych.

14. Dopuszcza się przekazywanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktu selektywnej zbiórki wskazanego przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

15. Wypełnione zgodnie z przeznaczeniem i zabezpieczone przed wysypaniem zawartości worków, właściciel nieruchomości wystawia do odbioru w miejscu widocznym dla odbiorcy odpadów w sposób nie utrudniający korzystania z ruchu i nie powodujący zaśmiecania miejsc publicznych w terminach ogłoszonych przez odbiorcę odpadów.

16. Mieszkańcy gminy oraz osoby inne przebywające na jej terenie zobowiązani są do korzystania z koszy ulicznych lub zabierania odpadów ze sobą w przypadku ich braku, w celu uniknięcia zaśmiecania terenów użytku publicznego.

17. Organizator imprezy o charakterze publicznym zobowiązany jest do:

1) wyposażenia miejsca, w którym impreza się odbywa w odpowiednią ilość pojemników na odpady stałe oraz zapewnienia odpowiedniej liczby toalet;

2) oczyszczenia terenu bezpośrednio po zakończeniu imprezy i terenów przyległych, jeśli jest taka potrzeba.

18. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położnych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) do ich utrzymania w stanie nieutrudniającym bezpieczne korzystanie z pasa drogowego.

19. W przypadku padłych zwierząt domowych bądź gospodarskich odbiór należy zlecić firmie specjalizującej się w utylizacji padłych zwierząt.

20. Prowadzący uliczne akcje reklamowe i promocyjne oraz osoby bezpośrednio wykonujące na ich rzecz takie czynności zobowiązani są do usunięcia wydanych ulotek, reklam oraz innych materiałów rozrzuconych w miejscach publicznych.

21. Utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych, nie będących rolnymi, ani obszarami chronionymi w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody , ani obszarami leśnymi , ani gruntami pod wodami, ani obszarami, na których wydobywane są kopaliny, w stanie wolnym od zachwaszczenia z wykoszoną trawą należy do obowiązków właścicieli tych nieruchomości.

22. Właściciel nieruchomości na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, zobowiązany jest do:

1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów;

2) bieżącego sprzątania terenu nieruchomości;

3) selektywnego gromadzenia odpadów.

§ 3. Na terenie Gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się w szczególności:

1) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków; dopuszcza się spalanie odpadów z drewna niezawierającego substancji niebezpiecznych,

2) indywidualnego wywożenia odpadów,

3) wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.,

4) zakopywania odpadów,

5) gospodarowania odpadami powodującego immisje przekraczające zwykłą miarę, w szczególności w zakresie immisji bezpośredniej oraz odorów.

§ 4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych (należących do właścicieli nieruchomości) poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

3) iż mycie dotyczy nadwozia samochodu.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,

3) iż naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz w miejscach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 110 L;

2) pojemniki na odpady o pojemności 120 L;

3) pojemniki na odpady o pojemności 240 L;

4) pojemniki na odpady o pojemności 660 L;

5) pojemniki na odpady o pojemności 1100 L;

6) pojemniki (KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 5 m 3 do 10 m 3 ;

7) pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki z folii LDPE o pojemności od 60 do 120 L oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego z przeznaczeniem na:

a) papier i makulaturę,

b) tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe,

c) szkło,

d) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone.

8) kosze uliczne o pojemności od 20 do 70 L.

2. Dopuszcza się zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych w workach w zabudowie jednorodzinnej w sytuacji, gdy ilość wytworzonych komunalnych odpadów zmieszanych przekracza minimalna pojemność pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów.

3. Worki, kosze, pojemniki i kontenery na odpady dostarczane przez przedsiębiorstwo wywozowe powinny być oznakowane.

§ 7. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 4 osób - w rozmiarze 110 L lub 120 L,

2) powyżej 4 osób - pojemniki o łącznej pojemności 240 L.

2. Dopuszcza się - przy zachowaniu minimalnej pojemności - stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż zostały określone w ust. 1.

§ 8. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości wielolokalowych minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) do 20 osób - w rozmiarze 1100 L,

2) powyżej 20 osób do 35 osób - w rozmiarze 2 x 1100 L,

3) powyżej 35 osób - w rozmiarze 3 x 1100 L.

2. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w tym ustępie.

§ 9. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 2 osób - o pojemności 120 L,

2) do 5 osób - o pojemności 240 L,

3) powyżej 5 osób do 35 osób - o pojemności 1100 L,

4) powyżej 35 osób - o pojemności 2 x 1100 L.

2. Dopuszcza się stosowanie innych pojemników do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w tym ustępie.

§ 10. 1. Pojemniki, o których mowa w rozdziale 3, należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, w granicach nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu.

2. Pojemniki należy ustawiać tak, aby nie powodować uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości i osób trzecich.

3. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcje i dezynsekcje co najmniej dwa razy w porze letniej.

4. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach przeznaczonych na zmieszane odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu.

5. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub w tych obiektach pojemników na odpady i ich opróżnianie nie dopuszczając do przepełnienia się pojemników.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach i workach, a następnie odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej raz na dwa tygodnie.

5. Ustala się minimalną częstotliwość zbiórki zgromadzonego papieru, tektury, szkła, tworzywa sztucznego, metalu i odpadów wielomateriałowych co najmniej raz na miesiąc.

6. Ustala się minimalną częstotliwość odbioru odpadów zielonych co najmniej raz na dwa tygodnie w okresie od 15 marca do 15 listopada.

7. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny będzie odbierany w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, przy czym ustala się częstotliwość zbiórki tej frakcji odpadów co najmniej cztery razy w roku.

8. Odpady wielkogabarytowe powinny być odbierane w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne, przy czym ustala się częstotliwość zbiórki tej frakcji odpadów co najmniej 4 razy w roku.

§ 12. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu tej nieruchomości. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy Sianów.

§ 13. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

2. Pojemność zbiornika bezodpływowego powinna być dostosowana do potrzeb osób zamieszkujących na terenie nieruchomości i ilości wytwarzanych nieczystości ciekłych.

3. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do zawarcia umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Burmistrza Gminy i Miasta Sianów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, a w przypadku kontroli do okazania takiej umowy oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi. Wykaz przedsiębiorców, o których mowa wyżej udostępnia się na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta Sianów.

4. Nieczystości ciekłe odebrane z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Burmistrza Gminy i Miasta Sianów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych są następnie przekazywane do stacji zlewnej.

5. W przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej powstającą z hodowli gnojówkę i gnojowicę należy gromadzić oddzielnie od nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych.

6. Zakazuje się samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości bytowe przez właścicieli nieruchomości.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 14. Z zastrzeżeniem przepisów odrębnych dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenie nieruchomości, do której posiada tytuł prawny kompostowania odpadów biodegradowalnych.

§ 15. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są podejmować działania zmierzające do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów.

2. Gmina zobowiązuje się podejmować działania mające na celu:

1) zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

2) promocję minimalizacji powstawania odpadów i ich preselekcji w gospodarstwach domowych,

3) upowszechnienie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 16. 1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.

2. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości (hałas, odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub nieruchomościach.

3. Utrzymujący gady, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.

5. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy należące do rasy psów niebezpiecznych mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.

6. Zabronione jest:

1) wpuszczanie psów i kotów do piaskownic i na place zabaw dla dzieci,

2) wprowadzanie psów do sklepów, zakładów produkcji spożywczej, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek, przychodni, obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, których administracje wprowadziły ten zakaz (z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych).

7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności z terenu ulic, chodników, parków, skwerów, zieleńców, placów zabaw.

Rozdział 6.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 17. 1. Na terenie gminy zabrania się chowu zwierząt gospodarskich z wyłączeniem:

1) istniejących gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.),

2) przydomowego chowu drobiu, pszczół oraz królików i innych zwierząt futerkowych - wyłącznie na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:

1) nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości, w szczególności hałasu, odorów,

2) zabezpieczyć nieruchomość przed możliwością opuszczenia jej przez zwierzęta gospodarskie,

3) usuwać odchody zwierzęce, resztki karmy lub ściółki pozostawione na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 18. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do wykonania deratyzacji na terenie swojej nieruchomości.

2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, należy przeprowadzić co najmniej jeden raz w roku, w następujących terminach: od 15 marca do 15 kwietnia lub od 15 września do 15 października każdego roku.

3. Całkowity koszt przeprowadzenia deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości.

4. W przypadku masowego wystąpienia gryzoni Burmistrz Gminy i Miasta Sianów może ogłosić przeprowadzenie deratyzacji w każdym innym terminie niż terminy wskazane w ust. 2.

§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Sianów.

§ 20. Traci moc uchwała Nr XLII/242/06 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów oraz uchwała Nr XXIV/130/08 Rady Miejskiej w Sianowie z dnia z dnia 25 kwietnia 2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Sianów.

§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00