Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 33

Uchwała Nr XXIV/141/12 Rady Miejskiej w Drawnie

z dnia 26 listopada 2012 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drawno

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2012 r., poz. 391) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Choszcznie Rada Miejska w Drawnie uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości;

2) prowadzenie selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

a) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem lit. b - n,

b) papier i tektura,

c) metale,

d) tworzywa sztuczne,

e) opakowania wielomateriałowe,

f) szkło,

g) odpady komunalne ulegające biodegradacji; w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,

h) odpady zielone,

i) przeterminowane leki i chemikalia,

j) zużyte baterie i akumulatory,

k) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

l) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

m) odpady budowlane i rozbiórkowe,

n) zużyte opony;

3) zobowiązanie właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągu komunikacyjnego (chodników, dróg) do ich utrzymania w stanie nie utrudniającym bezpieczne korzystanie z pasa drogowego;

4) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budów i remontów lokali oraz budynków;

5) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

§ 2. Pola campingowe i namiotowe w okresie pobytu wczasowiczów muszą być wyposażone w wystarczającą ilość pojemników na odpady. Ilość pojemników winna być dostosowana do liczby wczasowiczów.

§ 3. Właściciele nieruchomości letniskowych zobowiązani są wyposażyć swoje nieruchomości w wystarczającą ilość pojemników na odpady.

§ 4. 1. Właściciel nieruchomości, na której organizowane są imprezy plenerowe lub zgromadzenia w miejscach publicznych, zobowiązany jest do ustawienia odpowiedniej ilości pojemników do zbierania odpadów i ruchomych sprawnych szaletów oraz do usunięcia odpadów i uprzątnięcia terenu niezwłocznie po zakończeniu imprezy (zgromadzenia), lecz nie później niż w ciągu 12 godzin od zakończenia imprezy (zgromadzenia). W przypadku imprez plenerowych jeden szalet powinien przypadać na nie więcej niż 500 uczestników imprezy, a przy podawaniu piwa - jeden na nie więcej niż 200 uczestników.

2. Obowiązek uprzątnięcia terenu po zakończeniu imprezy (zgromadzenia) dotyczy również terenów przyległych do nieruchomości, na której impreza ta (zgromadzenie) odbywała się, a które zostały zanieczyszczone w wyniku tej imprezy (zgromadzenia).

§ 5. Właściciel nieruchomości, na której znajduje się ogródek letni, kawiarenka zimowa, kiosk lub punkt gastronomiczny zobowiązany jest do wyposażenia tych obiektów
w pojemniki do zbierania odpadów, gwarantujące możliwość zbierania wszystkich odpadów powstających w związku z ich funkcjonowaniem oraz do utrzymania czystości i porządku, w tym zmywania chodnika w razie potrzeby, na terenie przylegającym do obiektu w odległości nie mniejszej niż 2,0 m.

§ 6. 1. Na terenie nieruchomości pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy przetrzymywać w miejscu dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.

2. W przypadku, gdy niemożliwe jest ustawienie pojemników na własnej nieruchomości dopuszcza się ich ustawienie na innej nieruchomości, położonej w niedalekim sąsiedztwie.

3. W przypadku, gdy brak jest dostępu do pojemników dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych wystawić pojemniki przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się możliwość odstąpienia od wymogu wystawiania pojemnika w porozumieniu z przedsiębiorcą odbierającym odpady.

§ 7. Właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność gospodarcza, zobowiązany jest do:

1) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę koszy, pojemników lub kontenerów do gromadzenia odpadów oraz w szczególności w okresie sezonu letniego codziennego ich opróżniania;

2) bieżącego sprzątania terenu nieruchomości, w szczególności niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu;

3) skutecznym zapobieganiu zanieczyszczaniu terenów przyległych odpadami powstającymi w wyniku funkcjonowania działalności gospodarczej;

4) selektywnego gromadzenia odpadów.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. Do zbierania odpadów komunalnych służą pojemniki o następującej pojemności:

1) pojemniki o pojemności: 0,06 m3, 0,12 m3, 0,24 m3, 1,1 m3;

2) kontenery o pojemności: od 1,3 m3do 30 m3;

3) worki z tworzyw sztucznych o pojemności: od 0,06 m3 do 0,12 m3, oraz worki do zbierania odpadów budowlanych o pojemności 1,0 m3;

4) kosze uliczne o pojemności od 0,020 m3do 0,11 m3.

§ 9. 1. Właściciel nieruchomości zapewni wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnienie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów określonej w rozdziale IV i o pojemności wynoszącej minimum:

1) 0,020 m3 (20 l) na 1 mieszkańca/ 1 tydzień w zabudowie mieszkaniowej ;

2) 0,003 m3 (3 l) na 1 ucznia/dziecko/pracownika/ 1 tydzień w szkołach wszelkiego typu, przedszkolach;

3) 0,015 m3 (15 l)na 1 łóżko/ 1 tydzień w obiektach noclegowych, pensjonatach, gospodarstwach agroturystycznych, kwaterach agroturystycznych, domach pomocy społecznej;

4) 0,010 (10 l)m3 na 1 pracownika/1 tydzień w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, placach budowy, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, pomieszczeniach biurowych związanych z wykonywaniem wolnych zawodów, z zastrzeżeniem iż każdy z tych punktów winien być wyposażony w co najmniej 1 pojemnik o pojemności 0,12 m3;

5) 0,015 (15 l) m3 na 1 miejsce konsumpcyjne/1 tydzień w lokalach gastronomicznych, z zastrzeżeniem iż każdy z tych punktów winien być wyposażony w co najmniej 1 pojemnik o pojemności 0,12 m3;

6) 0,010 m3 (10 l) na 1 pracownika/1 tydzień w stacjonarnych punktach handlowych zlokalizowanych poza budynkami typu kiosk, uliczne punkty szybkiej konsumpcji, kwiaciarnie, z zastrzeżeniem iż każdy z tych punktów winien być wyposażony w co najmniej 1 pojemnik o pojemności 0,06 m3;

7) 0,010 m3 (10 l) na 1 pracownika/1 tydzień w punktach handlowych innych niż wskazane w pkt 6, z zastrzeżeniem iż każdy z tych punktów winien być wyposażony w co najmniej 1 pojemnik o pojemności 0,12 m3 oraz w co najmniej 1 kosz uliczny ustawiony przy każdym wyjściu z tego obiektu;

8) 0,010 m3 (10 l) na 1 działkę/1 tydzień w ogrodach działkowych w okresie od 01 kwietnia do 31 października każdego roku, poza tym okresem minimalna pojemność pojemników wynosi 0,005 m3 (5 l) na 1 działkę/1 tydzień;

9) 1,1 m3 (110 l) na targowisku/ 1 tydzień;

10) 0,005 m3 (5 l) na 1 miejsce postojowe /1 miesiąc w zespołach garaży wolnostojących.

2. Pojemniki mają zostać rozmieszczone przy nieruchomości, której służą. Pojemniki poddaje się obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące oraz naprawie lub konserwacji, nie rzadziej niż raz na rok.

§ 10. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż dwie osoby - w rozmiarze : 0,06 m3 (60 l),

2) 3 - 4 osoby - w rozmiarze : 0,12 m3 (120 l);

3) nie mniej niż 5 osób i nie więcej niż 7 osób - w rozmiarze : 0,24 m3 (240 l);

§ 11. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy
w budynkach jednorodzinnych, minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa § 1 pkt 2 lit. b - h:

a) nie więcej niż trzy osoby - w rozmiarze 0,06 m3 (60 l);

b) nie mniej niż 4 osoby i nie więcej niż 6 osoby - w rozmiarze 0, 09 m3 (90 l);

c) nie mniej niż 7 osób i nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 0,12 m3 (120 l);

§ 12. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób - w rozmiarze 2 x 0,24 m3 (240 l);

2) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l),

3) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l) i 0,24 m3 (240 l)

4) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l) i 2 x 0,24 m3 (240 l).

§ 13. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b - h:

a) nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 120 l;

b) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 20 osób - w rozmiarze 0,24 m3 (240 l);

c) nie mniej niż 21 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 0,24 m3 (240 l) i 0,12 m3 (120 l);

d) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 40 osób - w rozmiarze 2 x 0,24 m3 (240 l),

§ 14. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) mniej niż 10 osób - 240 l;

2) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób - w rozmiarze 2 x 0,24 m3 (240 l);

3) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l);

4) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l) i 0,24 m3 (240 l);

5) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l)
i 2 x 0,24 m3 (240 l).

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b - h:

a) nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 0,06 m3 (60 l);

b) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 15 osób - w rozmiarze 0,09 m3 (90 l);

c) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 20 osób - w rozmiarze 0,12 m3 (120 l).

§ 15. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy i na których częściowo nie zamieszkują mieszkańcy minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzystają osoby z części nieruchomości niezamieszkałej:

1) nie mniej niż 10 osób i nie więcej niż 15 osób - w rozmiarze 2 x 0,24 m3 (240 l);

2) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 25 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l);

3) nie mniej niż 26 osób i nie więcej niż 30 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l) i 0,24 m3 (240 l);

4) nie mniej niż 31 osób i nie więcej niż 35 osób - w rozmiarze 1,1 m3 (1100 l)
i 2 x 0,24 m3 (240 l).

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy i na których częściowo nie zamieszkują mieszkańcy minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b - h:

1) nie więcej niż 10 osób - w rozmiarze 0,06 m3 (60 l);

2) nie mniej niż 11 osób i nie więcej niż 15 osób - w rozmiarze 0,09 m3 (90 l);

3) nie mniej niż 16 osób i nie więcej niż 20 osób - w rozmiarze 0,12 m3 (120 l).

§ 16. Przepisy § 9 - 15 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż określono tamże.

§ 17. Na pojemnikach do zbierania odpadów, ustawionych na nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy, powinna być umieszczona w sposób trwały czytelna informacja zawierająca dane identyfikujące przedsiębiorcę odbierającego odpady.

§ 18. Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:

1) worki i pojemniki muszą spełniać wymagania Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych jakie powinien spełniać przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;

2) pojemność worków winna wynosić od 0,06 m3do 0,12 m3(60 l do 120 l);

3) selektywne gromadzenie odpadów powinno być stosowane w workach:

a) NIEBIESKI z przeznaczeniem na makulaturę i tekstylia,

b) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,

c) ZIELONY z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji,

d) RÓŻOWY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane kolorowe,

e) BIAŁY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane bezbarwne,

§ 19. 1. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej nie wolno wrzucać:

1) kalki technicznej, tapet,

2) zabrudzonego, tłustego, lakierowanego lub foliowanego papieru (np. opakowań po maśle, jajkach, a także folderów reklamowych),

3) kartonów po napojach i mleku,

4) pieluch jednorazowych, podpasek, artykułów i papierów higienicznych (np. chusteczek).

2. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego nie wolno wrzucać:

1) ceramiki, porcelany, szkła nietłukącego się,

2) luster,

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

5) szyb samochodowych,

6) sprzętu AGD,

7) żarówek i lamp.

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

3) opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych,

4) sprzętu AGD,

5) artykułów wykonanych z połączeń tworzyw sztucznych z innymi materiałami.

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.

5. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe.

6. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

Rozdział 3.
Zasady ogólne w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów

§ 20. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania
i odbierania odpadów:

1) Podmiot odbierający odpady komunalne obowiązany jest do odbierania wyselekcjonowanych i niesegregowanych (zmieszanych) odpadów, o których mowa
§ 1 pkt 2 lit. a - n.

2) Odpady komunalne o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b - f mogą być zbierane i odbierane łącznie jako odpady suche.

3) Odpady komunalne o których mowa w § 1 pkt 2 lit. g - h mogą być zbierane i odbierane łącznie jako bioodpady (odpady mokre).

4) Odpady przeterminowanych leków należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych workach lub pojemnikach zlokalizowanych w aptekach, ośrodku zdrowia, wskazanych przez Urząd Miejski w Drawnie.

5) Odpady w postaci zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach użyteczności publicznej wskazanych przez Urząd Miejski w Drawnie oraz w punktach sprzedaży baterii i akumulatorów.

6) Wyselekcjonowane chemikalia(farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady.

7) Zużyte opony należy przekazywać do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego produktu lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem 2 razy w roku wiosną i jesienią lub firmie posiadającej umowę recyklingową.

8) Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 z późn. zm.) do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady.

9) Meble i inne odpady wielkogabarytowe zbiera się na terenie nieruchomości w sposób zapewniający łatwy dostęp jednostce wywozowej. W przypadku zabudowy wielorodzinnej odpady wielkogabarytowe należy zbierać na terenie nieruchomości w miejscu służącym do zbierania odpadów komunalnych. Odpady te winny być zgromadzone w miejscu ich odbioru nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem ich odbioru zgodnie z § 23 ust. 4 pkt 4.

10) W przypadku gdy umowa o świadczenie usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw stanowi, że wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia tych usług jest właściciel nieruchomości, odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe z prac prowadzonych we własnym zakresie zbiera się w pojemnikach przeznaczonychdo gromadzenia tego rodzaju odpadów, udostępnionych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady. Właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin.

11) Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji architektoniczno - budowlanej. Odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał.

12) Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika przy czym nie może to powodować uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości, pozostali właściciele nieruchomości przekazują podmiotowi odpady ulegające biodegradacji w workach.

13) Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w gminie i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb.

14) Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, jeżeli nie mogą być kompostowane zgodnie z pkt 12 i 13; właściciele nieruchomości oddają je przedsiębiorcy odbierającemu odpady za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał.

§ 21. Pojemniki i worki do prowadzenia selektywnej zbiórki może dostarczyć właścicielom nieruchomości przedsiębiorca odbierający odpady.

§ 22. 1. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed złożeniem umyć.

2. Z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy je odkręcić; można je ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak by zachowały zmniejszoną objętość.

3. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 23. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Odpady, o których mowa w § 1 właściciele nieruchomości obowiązani są zbierać oraz gromadzić w pojemnikach lub workach. Odpady, o których mowa w zdaniu poprzednim podlegają odbieraniu przez podmiot odbierający odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

§ 24. 1. Właściciele nieruchomości wielolokalowych, obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz na dwa tygodnie.

2. W zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej dopuszcza się pozbywanie komunalnych odpadów zmieszanych z częstotliwością 1 raz na dwa tygodnie.

3. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się segregowanych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz na 3 miesiące.

4. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:

1) odpady mokre (bioodpady) nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;

2) odpady budowlane i zielone z pielęgnacji ogrodów będą odbierane na indywidualne zgłoszenie;

3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem 2 razy w roku wiosną i jesienią;

4) meble i inne odpady wielkogabarytowe powstający w gospodarstwach domowych należy przekazywać podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem 2 razy w roku wiosną i jesienią;

5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble, i inne odpady wielkogabarytowe oraz opony, poza harmonogramem - muszą zostać dostarczone do gminnego punktu zbiórki selektywnej.

5. Gmina Drawno zapewni możliwość pozbywania się odpadów poprzez utworzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, mieszczącego się w Drawnie przy ulicy Kolejowej 7.

6. Do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, którym mowa w ust. 5 właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz właściciel nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne może dostarczać, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 5 następujące rodzaje odpadów komunalnych:

1) przeterminowane leki i chemikalia,

2) zużyte baterie i akumulatory,

3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

4) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

5) odpady budowlane i rozbiórkowe,

6) zużyte opony.

§ 25. Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, udostępniane przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na wywóz odpadów komunalnych i wcześniejszym uzgodnieniu terminu i miejscu ich odbioru za dodatkową opłatą.

§ 26. W przypadku punktów gastronomicznych zlokalizowanych poza budynkami i prowadzącymi działalność w okresie sezonu letniego wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.

§ 27. W okresie letnim, właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokojów itp.) zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.

§ 28. 1. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej dwa razy na kwartał.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 29. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są informować właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

§ 30. Wytwórcy odpadów komunalnych, w celu ograniczania ilości wytwarzanych odpadów, powinni, w miarę możliwości:

1) kupować produkty bez opakowania lub minimalnie opakowane, w szczególności kupować produkty wg wagi zamiast w porcjach jednostkowo pakowanych,

2) wielokrotnie używać produkty i opakowania, w szczególności unikać produktów jednorazowego użytku,

3) kupować produkty w opakowaniach zwrotnych, w szczególności napoje w butelkach szklanych i za kaucją,

4) korzystać z pudełek, pojemników i kubków, które nadają się do wielokrotnego wykorzystania,

5) wielokrotnie używać słoików, w szczególności do przygotowywania konfitur i przetworów,

6) opróżniać pudełka, pojemniki i kubki z płynów i innych substancji, w szczególności opakowań po pastach do zębów, jogurtach, twarożkach, przed wyrzuceniem do pojemników na odpady,

7) zgniatać plastikowe butelki, opakowania wielomateriałowe oraz tekturowe przed wrzuceniem do pojemników na odpady,

8) kupować produkty w koncentratach,

9) używać toreb wielokrotnego użytku, w szczególności płóciennych, do codziennych zakupów,

10) kupować i stosować akumulatorki zamiast baterii jednorazowego użytku,

11) oddawać nie noszone ubrania organizacjom charytatywnym lub wrzucać je do pojemników na odzież,

12) oddawać stare, ale nieuszkodzone meble organizacjom charytatywnym lub bezpośrednio znajomym lub sąsiadom,

13) oszczędzać papier poprzez:

a) dwustronne drukowanie i kopiowanie,

b) prowadzenie notatek na częściowo zużytym papierze,

c) tak zwany wtórny obieg czyli wspólne korzystanie z gazet i czasopism,

14) ograniczać drukowanie dokumentów poprzez stosowanie elektronicznego obiegu dokumentów,

15) przechowywać dane na dyskach lub płytach CD/DVD/SD zamiast na papierze,

16) napełniać, regenerować puste tonery do drukarek,

17) kompostować odpady zielone w pryzmie kompostowej na terenie przydomowego ogródka.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 31. 1. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.

2. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je na smyczy a psy, należące do ras uznanych za agresywne lub mieszańce tych ras, dodatkowo muszą być prowadzone
w kagańcu.

3. Zwolnienie psa ze smyczy jest możliwe pod tym warunkiem, że pies ma założony kaganiec.

4. Wyprowadzanie innych zwierząt domowych jest dopuszczalne tylko pod opieką ich właściciela.

5. Zanieczyszczenia po zwierzętach domowych ich opiekunowie mają obowiązek usuwać niezwłocznie.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 32. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem utrzymywania nieruchomości w stanie wolnym od zanieczyszczeń pochodzących od tych zwierząt oraz pod warunkiem, że nie stanowi to uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.

§ 33. 1. Obszarami podlegającymi deratyzacji są obszary zabudowane.

2. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi obowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie tych nieruchomości 2 razy w roku w terminach: od 15 marca do 15 kwietnia oraz od 15 września do 15 października.

3. Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi obowiązani są do przeprowadzania deratyzacji na terenie tych nieruchomości w terminie 90 dni od ustalenia istnienia populacji gryzoni stwarzających zagrożenie sanitarne.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 34. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Drawna.

§ 35. Traci moc uchwała Nr XXVIII/174/06 Rady Miejskiej w Drawnie z dnia 17 marca 2006r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Drawno (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego Nr 62, poz. 1137 ze zm.).

§ 36. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Czesław Paszkiewicz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00