Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 30

Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NK.3.4131.419.2012.KJ Wojewody Zachodniopomorskiego

z dnia 5 grudnia 2012 r.

stwierdzające nieważność w części uchwały Nr XXVI/150/12 Rady Gminy Kobylanka z dnia 25 października 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; zm.: z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230 z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r., poz. 567)

stwierdzam nieważność

- §3 ust. 10 w zakresie wyrazów "oraz opakowań po środkach ochrony roślin",

- §4 ust. 3,

- §5 ust. 2 pkt 3,

- §6 ust. 2 zdanie drugie,

- §8 ust. 4,

- §10 ust. 2,

- §12ust. 1 zdanie drugie i ust. ust. 2-7,

- §14 ust. 3,

- §15,

- §17 ust. 3 pkt 2,

- §20

uchwały Nr XXVI/150/12 Rady Gminy Kobylanka z dnia 25 października 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka .

Uzasadnienie

W dniu 25 października 2012 r. Rada Gminy Kobylanka podjęła uchwałę Nr XXVI/150/12 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka.

Materialnoprawną podstawę podjęcia uchwały Nr XXVI/150/12 stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.), zgodnie z którym rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Z kolei, ust. 2 cytowanego przepisu wskazuje, iż regulamin ten określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) (uchylony);

5) innych wymagań wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie, zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, jest aktem prawa miejscowego, zaliczanym przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej do źródeł prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. Taki akt normatywny musi zatem odpowiadać wszystkim wymogom, jakie prawo stawia w odniesieniu do zasad tworzenia i obowiązywania systemu źródeł prawa. W stosunku do aktów prawa miejscowego znaczenie istotne ma norma zawarta w art. 94 Konstytucji, który stanowi, iż organy samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej ustanawiają akty prawa miejscowego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach. Uwzględniając hierarchiczność źródeł prawa akty tego typu mają charakter zależny od źródeł prawa wyższego rzędu, czego konsekwencją jest stanowisko, iż nie mogą normować materii uregulowanych aktami wyższego rzędu, nadto nie mogą wykraczać poza zakres delegacji ustawowej. W związku z tym, bezspornym pozostaje fakt, iż regulamin utrzymania czystości i porządku nie może wykraczać poza materię przewidzianą w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przepis ten stanowi bowiem delegację ustawową dla wydania aktu prawa niższej rangi, ściśle określając zakres spraw, które mogą zostać unormowane w uchwale rady gminy. Nie przyznaje on kompetencji organowi stanowiącemu gminy ani do uchwalania aktów prawa miejscowego obejmujących zagadnienia inne niż wymienione w cyt. przepisie, ani stanowienia regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę, ponieważ oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej. Jednocześnie zwrócić należy uwagę, że przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że uchwalając na jego podstawie regulamin utrzymania porządku i czystości, rada powinna zawrzeć w nim postanowienia odnoszące się do wszystkich enumeratywnie wymienionych w ustawie zagadnień.

W Rozdziale II uchwały Nr XXVI/150/12 Rada Gminy Kobylanka określiła wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości , w §3 ust. 10 postanawiając, iż: Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itp.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon, oraz opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy. Powyższa regulacja, w zakresie wyrazów "oraz opakowań po środkach ochrony roślin" wykracza poza materię przewidzianą do uregulowania przez radę gminy w regulaminie utrzymania czystości i porządku i stanowi o jego istotnej niezgodności z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z ww. przepisem regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych. Nie przewiduje on, zatem, wprowadzania postanowień odnośnie selektywnego zbierania i odbierania opakowań po środkach ochrony roślin.

W §4 Regulaminu Rada Gminy Kobylanka określiła wymogi dotyczące usuwania przez właścicieli nieruchomości błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, jednakże zapis ustępu 3 ww. przepisu, nakładający na właścicieli nieruchomości obowiązek posypania piaskiem lub innym stosownym środkiem nieusuniętego lodu w celu zlikwidowania jego śliskości, uznać należy za istotnie naruszający obowiązujące prawo. Zauważyć trzeba, iż stosownie do brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, zatem organ stanowiący gminy - w ramach delegacji wynikającej z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ww. ustawy - uprawniony jest wyłącznie do określania wymagań dotyczących uprzątania błota, śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń, nie zaś wprowadzania obowiązków podejmowania dodatkowych działań usuwających lub ograniczających śliskość chodnika, np. przez posypywanie piaskiem lub innym stosownym środkiem nieusuniętego lodu (por. wyrok NSA z dnia 19 maja 2011 r., sygn. akt II OSK 469/11).

W §5 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka Rada Gminy wprowadziła postanowienia dotyczące wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi, do czego upoważniona jest na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Należy jednak zauważyć, iż przepis §5 ust. 2 pkt 3 Regulaminu, wprowadzający uzależnienie możliwości napraw pojazdów od braku uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości wkracza w regulację prawa sąsiedzkiego zawartą w art. 144 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i stanowi istotne naruszenie tego przepisu (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2012/12).

Wątpliwości organu nadzoru nie budzi również fakt, iż nakładanie w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie obowiązków na podmioty inne niż wymienione w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym na organizatorów imprez masowych, stanowi przekroczenie delegacji ustawowej. Wobec tego zapis §10 ust.2 Regulaminu, zobowiązujący organizatorów imprez masowych do wyposażenia miejsc, w których się one odbywają w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów i przenośne szalety publiczne, a także nakładający na nich obowiązek zawarcia z przedsiębiorcami umów na dostarczenie ww. pojemników i szaletów, bezsprzecznie, w sposób istotny narusza prawo (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2012/12).

Podobnie, wprowadzone przez Radę Gminy regulacje §8 ust. 4 Regulaminu, wykraczają poza materię przekazaną radzie do uregulowania w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na podstawie ww. normy prawnej organ stanowiący gminy upoważniony jest do określenia w regulaminie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczących rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Przepis ten nie uprawnia rady gminy do wprowadzania zasad ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czego Rada Gminy Kobylanka dokonała w §8 ust. 4 Regulaminu. Kompetencja taka wynika z art. 6k ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym rada gminy, w drodze uchwały:

1) dokona wyboru jednej z określonych w art. 6j ust. 1 i 2 metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustali stawkę takiej opłaty;

2) ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż określenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie należy do materii regulaminowej - nie mieści się w zakresie wskazanym art. 4 ust. 2 cytowanej ustawy, a wprowadzenie przez organ stanowiący gminy regulacji w tym przedmiocie nastąpić powinno odrębną uchwałą. Unormowanie ww. zagadnień w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stanowi zatem naruszenie przepisu, na podstawie którego jest on uchwalany.

Wskazany przepis ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach naruszają również postanowienia §12 ust. ust. 2-7 Regulaminu, w którym organ stanowiący Gminy Kobylanka zawarł zakazy gromadzenia w pojemnikach wyszczególnionych w tym przepisie substancji, a także spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów. Podkreślić ponownie należy, iż rada gminy upoważniona jest do określenia wymagań dotyczących rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, nie zaś do wprowadzania regulacji zakazujących umieszczania i spalania określonych odpadów w pojemnikach i workach na odpady. Dodatkowo, podkreślenia wymaga, iż ww. kwestie zawarte zostały w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.), gdzie unormowane zostały zasady dotyczące postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (art. 1 ust. 1). Tematyka dotycząca wykorzystywania odchodów zwierzęcych jako nawozu naturalnego została, natomiast, uregulowana w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zm.), z tego względu zawarcie w Regulaminie zapisu zabraniającego odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia bytowego uznać należy za istotne naruszenie prawa (por. wyrok WSA w Olszynie z dnia 5 lipca 2011 roku, sygn. akt II SA/Ol 317/11, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Gd 618/11).

Dodatkowo w §12 ust. 1 Regulaminu Rada Gminy Kobylanka postanowiła, iż: Pojemniki i worki do gromadzenia odpadów komunalnych oraz zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa . Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę przedsiębiorcy w zakresie odbioru tych odpadów i zgłoszenia tego faktu gminie . W ocenie organu, zdanie drugie cytowanego przepisu wykracza poza materię przekazaną do uregulowania radzie gminy na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nie określa ono bowiem zasady dotyczącej utrzymania czystości i porządku, a jedynie sygnalizuje możliwość (informuje o możliwości) odmowy przedsiębiorcy w zakresie odbioru odpadów, a do zawarcia postanowień tego typu w Regulaminie Rada nie jest upoważniona.

Z powyższych względów konieczne jest również stwierdzenie nieważności §6 ust. 2 zdanie drugie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka, w brzmieniu: Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni roboczych od złożenia zamówienia. Rada gminy nie jest uprawniona do wprowadzania w uchwale w przedmiocie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie zapisów nakładających obowiązki na przedsiębiorców świadczących usługi związane z odbieraniem odpadów komunalnych oraz opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i transportem nieczystości ciekłych, a ponadto wprowadzenie ww. regulacji - wskazanie w jakim terminie musi być zrealizowane zamówienie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych stanowi naruszenie zasady swobody umów, określonej w art. 3531Kodeksu cywilnego, jedynie bowiem strony umowy uprawnione są do uregulowania tego zagadnienia w treści zawartej umowy (por. wyrok WSA w Opolu z dnia 6 marca 2007 r., sygn. akt II SA/Op 733/06).

Zgodnie z brzmieniem art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Rada Gminy Kobylanka wypełniając w Rozdziale V Regulaminu delegację wynikającą z cytowanej regulacji uczyniła to z jednoczesnym jej przekroczeniem, ponieważ ustaliła następujące obowiązki wobec właścicieli psów:

- Każdy właściciel psa ma obowiązek zarejestrowania go w Gminnym Rejestrze Psów, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od wejścia w posiadanie psa, oraz wyposażenia go w numer identyfikacyjny wydawany przy rejestracji psa w Urzędzie Gminy w Kobylance (§14 ust. 3 Regulaminu);

- Na właścicielach zwierząt domowych leży obowiązek przekazywania ich zwłok do odbioru podmiotom uprawnionym; w zakresie zwierząt bezdomnych obowiązek ten spoczywa na Urzędzie Gminy w Kobylance ( §15 Regulaminu).

Podkreślenia w tym miejscu wymaga, iż rada gminy nie posiada kompetencji do określania wszelkich obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, ale wyłącznie takich, które dotyczą ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku (por. wyrok WSA w Opolu z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. akt II SA/Op 62/09). Kwestię utylizacji (unieszkodliwiania) zwłok zwierzęcych regulują, natomiast, przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/WE z dnia 3 października 2002 r., ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10 października 2003 r., s. 1 i WE L 19 z 19 stycznia 2005 r., s. 27 oraz s. 34), a także art. 3 ust. 2 pkt 15 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W Rozdziale VI Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka Rada Gminy określiła wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej. W §17 ust. 3 pkt 2 Rada zawarła następującą regulację: składować obornik w odległości, co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości . Wprowadzenie cytowanego przepisu w Regulaminie ocenić należy jako istotnie naruszające art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - wykraczający poza materię regulaminową w nim określoną. Zgodnie bowiem z punktem 7 ww. przepisu regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach. W powyższym nie mieści się ustalanie zasad usytuowania obiektów gospodarczych. Dodatkowo należy zauważyć, iż kwestie odległości obiektów budowlanych uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 132, poz. 877 ze zm.) - por. wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 sierpnia 2008 r., sygn. akt II SA/Lu 485/08.

W §20 uchwały Nr XXVI/150/12 Rada Gminy postanowiła, iż: Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca uchwała nr XLIII/279/06 Rady Gminy Kobylanka z dnia 8 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie (Dz. Urz. Woj. Zach. Z 2006 r. Nr 87 poz. 1580). Mając na uwadze, że w §21 uchwały Rada Gminy Kobylanka postanowiła, iż akt ten wchodzi w życie dnia 1 lipca 2013 r., na podstawie zakwestionowanego §20 dotychczas obowiązująca uchwała Nr XLIII/279/06 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie utraciłaby moc obowiązującą z dniem 1 lipca 2013 r. Powyższe postanowienie pozostaje w rażącej sprzeczności z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897 ze zm.), zgodnie z którym regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, i mogą być zmieniane w zakresie upoważnienia zawartego w ustawie zmienianej w art. 1. Ze względu na fakt, że powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., stwierdzić trzeba, iż wszystkie regulaminy podjęte przed jej wejściem w życie - w tym przyjęty przez Radę Gminy Kobylanka uchwałą Nr XLIII/279/06 z dnia 8 czerwca 2006 r. - utracą moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2013 r. W świetle przepisu art. 22 ust. 2 ww. ustawy nie jest zatem prawnie dopuszczalne określenie utraty mocy obowiązującej uchwały Nr XXVI/150/12 z dniem 1 lipca 2013 r. w sytuacji, gdy na podstawie przepisu rangi ustawowej akt ten traci moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2013 r. Z tego powodu przepis §20 uchwały musi zostać uchylony przez organ nadzoru.

Mając na uwadze wszystkie wskazane wyżej nieprawidłowości, uznać należy, że stwierdzenie nieważności §3 ust. 10 w zakresie wyrazów "oraz opakowań po środkach ochrony roślin", §4 ust. 3, §5 ust. 2 pkt 3, §6 ust. 2 zdanie drugie, §8 ust. 4, §10 ust. 2, §12 ust. 1 zdanie drugie i ust. ust. 2-7, §14 ust. 3, §15, §17 ust. 3 pkt 2 oraz §20 uchwały Nr XXVI/150/12 Rady Gminy Kobylanka z dnia 25 października 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kobylanka , jest konieczne i uzasadnione.

Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego.

wz. WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO
WICEWOJEWODA


Ryszard Mićko

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00