Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2012 poz. 3222

Uchwała Nr XXIV/169/12 Rady Miejskiej w Resku

z dnia 21 listopada 2012 r.

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół, dla których Gmina Resko nie jest organem prowadzącym, oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241) oraz art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 1, 2a, 2b, 2d, 3 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; zm.: Dz.U. z r.2004 Nr 109, poz.1161; z r.2003 Nr 137, poz.1304; z r.2004 Nr 69, poz.624, Nr 273, poz.2703, Nr 281, poz.2781; z r.2005 Nr 17, poz.141, Nr 131, poz.1091, Nr 122, poz.1020; z r.2003 Nr 137, poz.1304; z r.2005 Nr 167, poz.1400, Nr 94, poz.788, Nr 249, poz.2104; z r.2006 Nr 144, poz.1043, Nr 208, poz.1532, Nr 227, poz.1658; z r.2007 Nr 42, poz.273, Nr 80, poz.542, Nr 120, poz.818, Nr 115, poz.791, Nr 80, poz.542, Nr 181, poz.1292, Nr 180, poz.1280; z r.2008 Nr 70, poz.416, Nr 145, poz.917, Nr 216, poz.1370, Nr 145, poz.917; z r.2009 Nr 6, poz.33, Nr 31, poz.206, Nr 56, poz.458; z r.2008 Nr 145, poz.917, Nr 235, poz.1618; z r.2009 Nr 56, poz.458, Nr 219, poz.1705; z r.2010 Nr 44, poz.250, Nr 54, poz.320, Nr 148, poz.991, Nr 127, poz.857; z r.2009 Nr 157, poz.1241; z r.2011 Nr 106, poz.622, Nr 112, poz.654; z r.2009 Nr 56, poz.458; z r.2011 Nr 205, poz.1206, Nr 149, poz.887, Nr 139, poz.814, Nr 205, poz.1206 Rada Miejska w Resku uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji dla szkół, dla których Gmina Resko nie jest organem prowadzącym, przeznaczonych na pokrycie ich działalności oświatowej, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa bez bliższego określenia o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.);

2) szkołach - należy przez to rozumieć:

a) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

b) inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a ust.7 ustawy,

c) szkoły podstawowe i gimnazja, o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w tym z oddziałami integracyjnymi, których organem prowadzącym są osoby prawne i fizyczne;

3) niepublicznych szkołach - należy przez to rozumieć niepubliczne:

a) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

b) inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a ust.7 ustawy,

c) szkoły podstawowe i gimnazja, o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w tym z oddziałami integracyjnymi, których organem prowadzącym są osoby prawne i fizyczne;

4) publicznych szkołach - należy przez to rozumieć publiczne:

a) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

b) inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a ust.7 ustawy,

c) szkoły podstawowe i gimnazja, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w tym z oddziałami integracyjnymi, których organem prowadzącym są osoby prawne i fizyczne;

5) uczniach - należy przez to rozumieć wychowanków przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego oraz uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, których organem prowadzącym są osoby prawne i fizyczne;

6) organie prowadzącym - należy przez to rozumieć osoby fizyczne lub osoby prawne prowadzące szkoły, o których mowa w pkt.2;

3) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Reska;

4) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Resko;

5) dotacji - należy przez to rozumieć udzielaną z budżetu Gminy Resko, na zasadach przepisów art.80 lub art.90 ustawy i niniejszej uchwały dotację podmiotową w rozumieniu art.218 ustawy o finansach publicznych, która przeznaczona jest na dofinansowanie działalności bieżącej z tytułu prowadzenia szkoły.

Rozdział 2.
Podstawa obliczania dotacji

§ 3. 1. 1 Dotację przyznaje lub cofa Burmistrz.

2. 2 . Dotacja przeznaczona jest na częściowe pokrycie wydatków związanych z działalnością bieżącą.

3. 3 . Dla niepublicznego przedszkola przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości 75% ustalonych w budżecie Gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych, prowadzonych przez Gminę w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

4. Dla niepublicznej, innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a ust.7 ustawy, przysługuje dotacja w wysokości 40%, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

5. Dla niepublicznej szkoły podstawowej lub niepublicznego gimnazjum, o uprawnieniach szkoły publicznej, z zastrzeżeniem ust. 6, przysługuje dotacja w wysokości kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia w danej grupie, określonej w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

6. Dotacja na oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, o których mowa w ust. 5, przysługuje w wysokości 75% ustalonych w budżecie Gminy wydatków bieżących ponoszonych w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę, w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

8. Dla publicznej, innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14a ust.7 ustawy, której organem prowadzącym nie jest Gmina, przysługuje dotacja w wysokości 50% ustalonych w budżecie Gminy wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

9. Dla publicznej szkoły podstawowej lub publicznego gimnazjum, których organem prowadzącym nie jest Gmina, z zastrzeżeniem ust.10, na każdego ucznia przysługuje dotacja w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Gminę, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia w danej grupie, określonej w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.

10. 10 . Dotacja na oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, o których mowa w ust. 9, przysługuje w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w oddziałach przedszkolnych w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę Gminę, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla Gminy.

11. Kwotę dotacji ustala się indywidualnie dla każdej szkoły.

12. Planowaną wysokość dotacji na 1 ucznia w danym roku kalendarzowym ustala Burmistrz w oparciu o zatwierdzony budżet.

Rozdział 3.
Tryb udzielania dotacji

§ 4. 1. 1 Dotację przyznaje się na wniosek organu prowadzącego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.

2. Do 10 dnia każdego miesiąca organ prowadzący szkołę składa Burmistrzowi informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej odpowiedniej dla danego typu i rodzaju szkoły, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, za który udzielana jest dotacja, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały.

3. Przekazanie dotacji przypadającej na dany miesiąc następuje nie później niż do dnia 25 tego miesiąca, po złożeniu informacji, o której mowa w ust.2.

4. Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy szkoły wskazany we wniosku, o którym mowa w ust.1.

Rozdział 4.
Tryb rozliczenia dotacji

§ 5. Szkoła sporządza kwartalne oraz roczne rozliczenie przekazanej dotacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały i przekazuje Burmistrzowi:

1) rozliczenie kwartalne w terminach do dnia 10 kwietnia według stanu na 31 marca, do dnia 10 lipca według stanu na 30 czerwca oraz do dnia 10 października według stanu na dzień 30 września,

2) rozliczenie roczne w terminie do dnia 10 stycznia następnego roku według stanu na dzień 31 grudnia.

§ 7. 1. Ustala się następujące zasady stwierdzania i dokumentowania stanu aktualnej liczby uczniów w szkołach:

1) za początek uczęszczania ucznia do szkoły należy uznać:

a) dzień 1 września, gdy uczeń zaczyna uczęszczać do szkoły - z początkiem roku szkolnego,

b) pierwszy dzień miesiąca, następującego po miesiącu, w którym uczeń zaczyna uczęszczać do szkoły - w trakcie roku szkolnego;

2) za zakończenie uczęszczania ucznia do szkoły należy uznać:

a) dzień 31 sierpnia - w miesiącach wakacyjnych (lipiec i sierpień) liczba uczniów uprawnionych do dotacji obejmuje stan wykazany w informacji miesięcznej w czerwcu, z zastrzeżeniem ust.2m

b) ostatni dzień miesiąca, w którym następuje skreślenie ucznia z listy uczniów - w trakcie roku szkolnego

2. Jeżeli w miesiącach wakacyjnych (lipiec i sierpień) liczba uczniów uczęszczających do szkoły przekracza stan wykazany w informacji miesięcznej w czerwcu, to jest ona liczbą uczniów uprawnionych do dotacji.

3. Początek uczęszczania powinien odpowiadać dacie zawartej w dzienniku lekcyjnym jak i w księdze uczniów. Zasada ta dotyczy również zakończenia uczęszczania.

Rozdział 5.
Tryb i zakres kontroli

§ 8. 1. 1 Burmistrz może kontrolować szkoły w zakresie:

1) zgodności przekazywanych informacji o liczbie uczniów ze stanem faktycznym;

2) zgodności przekazywanych informacji o wykorzystaniu dotacji z rzeczywistym wykorzystaniem środków oraz prawidłowości wykorzystania dotacji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 80 ust. 3d-3g oraz art. 90 ust. 3d-3g ustawy.

2. Postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie objętym przedmiotem kontroli.

§ 9. 1. 1 Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie do kontroli zawierające:

1) numer upoważnienia;

2) imię i nazwisko kontrolującego;

3) nazwę i adres kontrolowanego;

4) temat kontroli;

5) termin ważności upoważnienia.

2. Upoważnienie, o którym mowa w ust.1, po zakończeniu kontroli dołącza się do akt kontroli.

§ 10. 1. 1 Wynik przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli zawierającym:

1) pełną nazwę i adres kontrolowanego, nazwę i adres jego organu prowadzącego oraz imiona i nazwiska osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego;

2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

3) imiona i nazwiska kontrolujących;

4) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;

5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości;

6) opis załączników do protokołu;

7) wzmiankę o poinformowaniu kontrolowanego o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu;

8) podpisy kontrolujących i osób reprezentujących kontrolowanego, a także datę i miejsce podpisania protokołu;

9) parafy kontrolujących i osób reprezentujących kontrolowanego, na każdej stronie protokołu.

2. Protokół podpisuje kontrolujący i kontrolowany, w terminie 14 dni od daty jego otrzymania lub niezwłocznie po uzupełnieniu lub zmianie protokołu, o których mowa w ust. 5.

3. Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.

5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko kontrolowanemu, który podpisuje protokół w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolującego.

6. Kontrolowany może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając, w terminie właściwym do jego podpisania, wyjaśnienie tej odmowy.

7. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.

8. Odmowa podpisania protokołu przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do realizacji ustaleń kontroli.

§ 11. 1. W terminie 14 dni od dnia podpisania lub odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne kierowane do kontrolowanego oraz jego organu prowadzącego, zawierające ocenę kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości, zalecenia pokontrolne.

2. Kontrolowany jest zobowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, zawiadomić Burmistrza o sposobie realizacji zaleceń i uwag pokontrolnych.

Rozdział 6.
Przepisy końcowe

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Reska.

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2013r.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Barbara Basowska


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIV/169/12
Rady Miejskiej w Resku
z dnia 21 listopada 2012 r.
Zalacznik1.pdf

Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXIV/169/12
Rady Miejskiej w Resku
z dnia 21 listopada 2012 r.
Zalacznik2.pdf

Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXIV/169/12
Rady Miejskiej w Resku
z dnia 21 listopada 2012 r.
Zalacznik3.pdf


Uzasadnienie

Uzasadnienie do uchwały Nr XXIV/169/12 Rady Miejskiej w Resku z dnia 21 listopada 2012r.

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół, dla których Gmina Resko nie jest organem prowadzącym, oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania

Działając na podstawie art.80 ust.4 w odniesieniu szkół publicznych - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji oraz art.90 ust.4 w odniesieniu do niepublicznych szkół organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a i 2a-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.

Dotacje przyznawane przez gminę na podstawie art. 80 ust. 2 i 3 oraz art. 90 ust. 2a i 2b oraz 3 ustawy o systemie oświaty mają charakter dotacji podmiotowych. Obowiązkiem gminy jest udzielenie dotacji publicznym i niepublicznym przedszkolom oraz szkołom na każdego ucznia. W związku z tym rozliczenie tych dotacji powinno nastąpić poprzez zobowiązanie podmiotów spoza sektora finansów publicznych prowadzących przedszkola i szkoły publiczne do podania faktycznej liczby uczniów w terminach określonych przez Radę w uchwale określającej tryb udzielania i rozliczania dotacji.

W przepisach art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 u.s.o. określa się podstawę do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawy obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji. Przepis ten nakłada więc na właściwy organ jst obowiązek wydania uchwały przedmiotowo zgodnej z brzmieniem tych przepisów.

Natomiast nie umieszczono w uchwale zapisów dotyczących zwrotu dotacji pobranej w nadmiernej wysokości wraz z odsetkami w określonym terminie, ponieważ regulacje takie znajdują się w art. 251 i 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240 ze zm.).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00