Akt prawny
Alerty
Uchwała Nr XXII/204/12 Rady Miejskiej w Bobolicach
z dnia 9 listopada 2012 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art.41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1]) ) w zw. z art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) Rada Miejska w Bobolicach uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwała określa szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2. Segregacji "u źródła" podlegają następujące frakcje odpadów:papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, metal wraz z opakowaniami wielomateriałowymi oraz odpady biodegradowalne.
§ 3. 1. Ustala się, że w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierane są powstałe na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy:
1) zmieszane odpady komunalne - w każdej ilości;
2) papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, metal wraz z opakowaniami wielomateriałowymi, oraz odpady biodegradowalne zebrane w sposób selektywny określony w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Bobolice - w każdej ilości;
3) przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, tekstylia, zebrane w sposób selektywny określony w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Bobolice - w każdej ilości;
4) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe z remontów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwoleń na budowę zgodnie z ustawą Prawo Budowlane lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano-architektonicznej- w każdej ilości.
§ 4. 1. Odpady powstałe na terenie nieruchomości zamieszkałych o których mowa § 3 ust. 1 posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Bobolice, będą traktowane jako odpady zmieszane.
2. Dwukrotne, w ciągu roku kalendarzowego, powiadomienie Gminy przez podmiot odbierający odpady, o mieszaniu odpadów selektywnie zebranych lub umieszczaniu odpadów komunalnych w urządzeniach do selektywnego zbierania odpadów, będzie skutkowało naliczeniem opłaty jak za odpady zmieszane.
§ 5. 1. Komunalne odpady zmieszane, w zamian za uiszczoną opłatę, odbierane są od właścicieli nieruchomości z zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej oraz wielorodzinnej dwa razy w miesiącu zgodnie z harmonogramem;
2. Odpady selektywne tj. papier i tektura, szkło, tworzywa sztuczne, metal wraz z opakowaniami wielomateriałowymi zbierane w workach (lub pojemnikach w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych), w zamian za uiszczoną opłatę, od właścicieli nieruchomości odbierane są dwa razy wmiesiącu zgodnie z harmonogramem.
3. Odpady ulegające biodegradacji zbierane w workach (lub pojemnikach w przypadku spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych) odbierane są:
1) w zabudowie wielorodzinnej: raz na tydzień w miesiącach maj-październik, w pozostałym okresie dwa razy w miesiącu;
2) w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej: dwa razy w miesiącu.
4. Przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, tekstylia, opakowania wielomateriałowe zebrane w sposób selektywny określony w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Bobolic: raz na kwartał.
5. Odpady wielkogabarytowe: dwa razy w roku- przed sezonem letnim i przed sezonem zimowym.
§ 6. 1.Odbiorowi podlegają te odpady komunalne wymienione w § 3 ust. 1, które zostały wystawione:
1) przed posesję do krawężnika dla zabudowy jednorodzinnej oraz zagrodowej;
2) w pergolach śmietnikowych w przypadku zabudowy wielorodzinnej.
2. Odpady komunalne wymienione w § 3 ust. 1 wystawione w innych miejscach niż określone w ust. 1, w szczególności w miejscach do których nie jest zapewniony dojazd pojazdem odbierającym te odpady, nie podlegają odbiorowi.
3. Odbiór odpadów, o których mowa w § 5 nie może następować w niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy.
4. W przypadku, gdy dzień odbioru odpadów przypada w dzień ustawowo wolny od pracy, dniem odbioru odpadów jest pierwszy dzień roboczy następujący po dniu wolnym.
5. Odbieranie odpadów, o których mowa w § 5 odbywa się zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych dostarczonym właścicielom nieruchomości przez gminę.
§ 7. 1. Pozostałe odpady zbierane selektywnie z nieruchomości zamieszkałych poza zbieranymi u "źródła" m.in.:
1) przeterminowane leki i chemikalia;
2) zużyte baterie i akumulatory;
3) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
5) zużyte opony;
6) tekstylia; przyjmowane będą nieodpłatnie w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów bądź odbierane przez punkt mobilny co kwartał z poszczególnych nieruchomości.
2. Utworzony zostanie Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów na terenie miasta i gminy którego adres i godziny otwarcia udostępniane będą na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych w sposób zwyczajowo przyjęty, w punkcie zbiórki oraz stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Bobolicach http://www.bobolice.pl .
3. Odpady o których mowa w ust. 1 powstałe w gospodarstwach domowych są dostarczane do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadówprzez ich wytwórców i nie pochodzą z działalności gospodarczej.
4. Operator Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów może odmówić przyjęcia odpadów, jeżeli ich rodzaj i ilość wskazują na to, że pochodzą one z działalności gospodarczej a nie z nieruchomości zamieszkałych.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Bobolic .
§ 9. Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013r.
Przewodniczący Rady Miejskiej |
Uzasadnienie
Zgodnie z delegacją ustawową do wyłącznej kompetencji rad gmin należy określenie, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilości odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwości odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Nie określono żadnego limitu dla ilości odbieranych odpadów zmieszanych oraz zebranych w sposób selektywny z tymże w każdej ilości będą odbierane wyłącznie odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe z remontów, na które nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę zgodnie z ustawą Prawo Budowlane. Przyjęcie takiego rozwiązania wpłynie na ograniczenie zjawiska dzikich wysypisk, spalania oraz podrzucania odpadów. Odpady powstające w gospodarstwach domowych w sposób regularny tj. zmieszane odpady komunalne, odpady z papieru, szkła, tworzywa sztucznego, metalu wraz z opakowaniami wielomateriałowymi i odpady ulegające biodegradacji odbierane będą ze stałą, określoną w harmonogramie częstotliwością bezpośrednio z posesji. Pozostałe odpady wytwarzane w gospodarstwach domowych, które mieszkańcy zobowiązani są zbierać w sposób selektywny będą odbierane przez punkt mobilny co kwartał z poszczególnych nieruchomości lub mogą być bezpłatnie przekazane do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów. W tym wypadku mieszkańcy pokrywają jedynie koszty dostarczenia tych odpadów do punktu.
Uchwała, zgodnie z wymaganiami określonymi przez ustawodawcę, określa:
1) ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości w zamian za uiszczoną opłatę;
2) szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w tym częstotliwość odbioru odpadów;
3) sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Zakres świadczonych usług został tak zaplanowany, aby w jak najbardziej efektywny sposób, środki uzyskane z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przeznaczyć na organizację i realizację systemu gospodarki odpadami komunalnymi dogodnego dla mieszkańców.
Uchwała w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych stanowi akt prawa miejscowego i jest bezpośrednio powiązana z uchwałami w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzoru deklaracji oraz terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty. Wszystkie te uchwały tworzą podstawę do wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Bobolice.
[1]) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 117 poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 149 poz. 887, Nr 217 poz. 1281, Dz. U. z 2012 r. poz. 567