Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2012 poz. 3216

Uchwała Nr XXV/130/12 Rady Gminy Rymań

z dnia 8 listopada 2012 r.

w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2012-2016

Na podstawie art.18 ust. 2, pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 , art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777 ; Nr 149 poz. 887; Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567) oraz z art. 21 ust.1 pkt. 1, ust.2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266, z 2006 r., Nr 86 poz. 602, Nr 94 poz. 657, Nr 167 poz. 1193, Nr 249 poz. 1833, z 2007 r., Nr 128 poz. 902, Nr 173 poz.1218, z 2010 Nr 3 poz. 13, z 2011 Nr 224 poz.1342) Rada Gminy Rymań uchwala:

§ 1. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Rymań na lata 2012 - 2016 stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Rady Gminy Rymań nr XV/83/2007 z dnia 27.12.2007 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007-2011.

§ 3. Traci moc uchwała Rady Gminy Rymań nr XVI/94/2008 z dnia 23.01.2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007-2011.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rymań.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Mirosław Ekiert


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXV/130/12
Rady Gminy Rymań
z dnia 8 listopada 2012 r.

PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY RYMAŃ
NA LATA 2012 - 2016

Rozdział I

Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w latach 2012 - 2016, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

1. Mieszkaniowy zasób Gminy Rymań obejmuje 45 lokali mieszkalnych, znajdujących się w 26 budynkach mieszkalnych.

Tabela nr 1 przedstawia wykaz lokali mieszkalnych w poszczególnych miejscowościach w Gminie. Jako podstawę określenia prognozy wielkości zasobu mieszkaniowego Gminy Rymań na lata 2012 - 2016, przyjęto dane wg. stanu na dzień 01.01.2012 r.

Tabela nr 1

Nazwa miejscowości

Ilość
budynków mieszkalnych

Ilość
lokali komunalnych

Pow. użytk. lokali komunal.

Ilość
lokali socjalnych

Pow. użutk. lokali socjal.

RAZEM powierzch. użytkowa lokali

Rymań

8

12

610,22 m2

-

-

610,22 m2

Skrzydłowo

2

8

440,10 m2

-

-

440,10 m2

Gorawino

2

2

149,56 m2

-

-

149,56 m2

Starnin

3

4

243,12 m2

-

-

243,12 m2

Bębnikąt

1

1

60,00 m2

-

-

60,00 m2

Lędowa

1

2

160,40 m2

-

-

160,40 m2

Dębica

5

10

556,96 m2

1

26,57 m2

583,53 m2

Drozdowo

3

4

194,76 m2

-

-

194,76 m2

Bukowo

1

1

59,63 m2

-

-

59,63 m2

RAZEM

26

44

2.474,75 m 2

1

26,57 m 2

2501,32 m 2

2. Gmina Rymań posiada 38 lokali mieszkalnych położonych w budynkach stanowiących w całości własność Gminy.

Gmina Rymań posiada 11 lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających we współwłasności, w tym 4 lokale mieszkalne położone w budynkach należących do wspólnoty mieszkaniowej.

Lokal socjalny położony jest w budynku stanowiącym w całości własność Gminy.


Poniżej przedstawiono dane dotyczące ilości lokali stanowiących własność Gminy z podziałem na rodzaje własności.

Tabela nr 2

Lp.

Wyszczególnienie

Liczba lokali

1

Liczba lokali mieszkalnych położonych w budynkach stanowiących 100 % własność Gminy

34

2

Liczba lokali mieszkalnych położonych w budynkach we współwłasności z innymi osobami, podmiotami

11

3. Gmina Rymań planuje, że w ramach inwestycji mieszkaniowych realizować będzie przede wszystkim tanie budownictwo socjalne. Gmina chce zwiększyć swój zasób mieszkaniowy poprzez wybudowanie budynku parterowego z ośmioma lokalami socjalnymi, których powierzchnia będzie wynosić od 25 m2do 69 m2. Gmina będzie starała się uzyskać na ten cel, dotacje z Banku Gospodarstwa Krajowego w latach 2014 - 2015.

4. Prognozę wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy Rymań w latach 2012-2016 przedstawiono w tabeli nr 3.

Tabela nr 3

Wyszczególnienie

ROK

2012

2013

2014

2015

2016

Lokale komunalne

Ilość

44

39

37

36

35

Powierzchnia m2

2474,75

2248,28

2150,63

2116,28

2085,72

Lokale socjalne

Ilość

1

1

9

9

9

Powierzchnia m2

26,57

26,57

422,57

422,57

422,57

Ogółem lokale

Ilość

45

40

46

45

44

Powierzchnia m2

2501,32

2.274,85

2.573,20

2.538,85

2.508,29

Przy określeniu prognozy wielkości mieszkaniowego zasobu uwzględniono:

- pozyskanie lokali poprzez wybudowanie nowych budynków socjalnych,

- sprzedaż lokali komunalnych na rzecz najemców,

- rozbiórkę lub zbycie gminnych budynków, których stan techniczny wskazuje na nieopłacalność remontu lub konieczność rozbiórki .

Rozdział II

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji z podziałem na kolejne lata

1. Podstawowym zadaniem gminy będzie utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków. Ze względu na brak od wielu lat należytej konserwacji bieżącej, zasoby mieszkaniowe uległy wcześniejszemu zużyciu i wymagają remontów kapitalnych. Dotyczy to wymiany stropów, napraw dachów, wymiany grzejników, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Zdecydowana większość budynków wymaga działań termomodernizacyjnych. W ciągu ostatnich pięciu lat termomodernizacji poddano cztery budynki, w których posiadamy 6 lokali mieszkalnych. Z powodu ograniczonych środków finansowych, będą prowadzone działania zmierzające do poprawy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych poprzez prowadzenie systematycznych prac konserwacyjno-remontowych.


2. Plan remontów budynków komunalnych na lata 2012 - 2016 przedstawia tabela nr 4.

Tabela nr 4

Rok

2012

2013

2014

2015

2016

Rodzaj remontu

Koszt remontu

Koszt remontu

Koszt remontu

Koszt remontu

Koszt remontu

Roboty dekarskie

-

5 000,00 zł

80 000,00 zł

60 000,00 zł

6 000,00 zł

Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej

3 000,00 zł

4 000,00 zł

5 000,00 zł

4 000,00 zł

6 000,00 zł

Remont instalacji wod-kan

2 000,00 zł

3 000,00 zł

2 000,00 zł

2 500,00 zł

1 500,00 zł

Remont instalacji elektrycznej,

1 500,00 zł

4 000,00 zł

3 000,00 zł

5 000,00 zł

2 000,00 zł

Remont instalacji CO i CW

5 000,00 zł

2 500,00 zł

3 000,00 zł

5 000,00 zł

6 000,00 zł

Prace zduńskie i przemurowywanie kominów

2 500,00 zł

20 000,00 zł

6 000,00 zł

3 000,00 zł

2 500,00 zł

Odwodnienie i zagospodarowanie terenów wokół budynków

2 500,00 zł

2 000,00 zł

2 000,00 zł

4 000,00 zł

-

Inne prace remontowe

19 500,00 zł

9 000,00 zł

8 000,00 zł

10 000,00 zł

1 500,00 zł

Wydatki na remonty części wspólnych budynków we wspólnotach mieszkaniowych (w tym zaliczki na fundusz remontowy)

4 000,00 zł

4 000,00 zł

4 000,00 zł

4 300,00 zł

4 500,00 zł


RAZEM

40 000,00 zł

53 500,00 zł

113 000,00 zł

97 800,00 zł

30 000,00 zł

Zakres prac remontowych dla każdego zadania może być weryfikowany i korygowany bezpośrednio przed przystąpieniem do jego realizacji.

Rozdział III

Planowana sprzedaż lokali w latach 2012-2016

1. Sprzedaż nawet w najbardziej sprzyjających warunkach, nie może objąć całego zasobu mieszkaniowego gminy. Gmina będzie sprzedawać lokale sukcesywnie po złożeniu wniosku przez najemców lokali mieszkalnych i po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Gminy.

W tabeli nr 5 przedstawiono planowaną sprzedaż lokali w latach 2012 - 2016

Tabela nr 5


Rok

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych

Wartość rynkowa

Cena zbycia lokali po udzieleniu bonifikaty

2012

5

135 900,00 zł

13 590,00 zł

2013

2

63 000,00 zł

12 600,00 zł

2014

1

25 000,00 zł

5 000,00 zł

2015

1

25 800,00 zł

5 160,00 zł

2016

0

-

-

Razem

8

249 700,00 zł

36 350,00 zł

2. Poniżej przedstawiono jak kształtowała się sprzedaż lokali komunalnych w latach 2007 - 2011

Tabela nr 6

Rok

2007

2008

2009

2010

2011

Liczba sprzedanych lokali

4

1

4

3

0

Rozdział IV

Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu

1. Polityka czynszowa Gminy Rymań powinna dążyć do zapewnienia samowystarczalności finansowej gospodarki mieszkaniowej. Wpływy z czynszów powinny pokrywać nie tylko bieżące utrzymanie budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.

Koszt odtworzenia 1 m2powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych zgodnie z obwieszczeniem wojewody zachodniopomorskiego dla województwa zachodniopomorskiego wynosi - 3671,00 zł.

Maksymalna podwyżka stawki czynszu zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów nie może przekroczyć 3 % wartości odtworzeniowej, czyli stawki 9,18 zł/m2.

Stawka czynszu obowiązująca w Gminie Rymań wynosi 2,55 zł/m2, co stanowi 0,83 % wartości odtworzeniowej 1 m2powierzchni użytkowej lokalu. W kolejnych latach należy podwyższać stawkę czynszu oraz dążyć do uzyskania w roku 2016 roku stawki czynszu na poziomie 1 % wartości odtworzeniowej.

2. Najemcy lokali mieszkalnych opłacają czynsz najmu, ustalony według stawki bazowej za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu.

3. Dla zasobów mieszkaniowych Gminy Rymań ustala się następujące czynniki obniżające wartość bazową stawki czynszu:

a) brak łazienki w lokalu - 10 %

b) lokal w budynku bez instalacji wodociągowe - 10 %

c) brak WC w lokalu - 10 %

d) brak centralnego ogrzewania w lokalu - 10 %

e) lokal na poddaszu - 10 %

f) stan techniczny budynku do kapitalnego remontu - 10 %

4. Dla zasobów mieszkaniowych Gminy Rymań ustala się następujące czynniki podwyższające wartość bazową stawki czynszu:

a) lokal z ciepłą wodą + 20 %

5. Łączna suma obniżek nie może przekroczyć 50 % stawki czynszu.

6. Wysokość miesięcznej stawki czynszu za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ustala się w drodze zarządzenia Wójta Gminy Rymań.

7. Czynsz za lokale mieszkalne stanowiące mieszkaniowy zasób Gminy Rymań najemcy opłacają z góry do 10 dnia każdego miesiąca.

8. Uchwała nie przewiduje stosowania obniżek czynszu w oparciu o dochody najemców. Gmina Rymań wspomaga najemców o niskich dochodach w postaci dopłat do opłat mieszkaniowych w formie dodatków mieszkaniowych.


Rozdział V

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2012 - 2016

1. Mieszkaniowym zasobem gminy zarządza Wójt Gminy Rymań.

2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem gminy obejmują w szczególności:

- zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych

- utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i zieleni,

- prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, naliczaniem i pobieraniem czynszu oraz innych opłat związanych z najmem lokali, prowadzeniem windykacji należności z tytułu najmu,

- remonty, konserwacja i modernizacja lokali mieszkalnych,

- sprawowanie nadzoru technicznego budynków i lokali.

3. W latach 2012 - 2016 nie przewiduje się zmian w sposobie i zasadach zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.

Rozdział VI

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2012 - 2016

Główne źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2012 - 2016 stanowić będą:

- dochody z wynajmu lokali mieszkalnych,

- dochody z dzierżawy garaży, budynków gospodarczych,

- dochody z dzierżawy lokali użytkowych,

- środki z budżetu Gminy,

- dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę lokali socjalnych.

Rozdział VII

Wysokość wydatków w latach 2012 - 2016, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne

Tabela nr 7 przedstawia wysokość wydatków w latach 2012 - 2016 w gospodarce mieszkaniowej

Tabela nr 7

Lata

Koszty bieżącej eksploatacji

Koszty remontów

Koszty modernizacji

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

Wydatki inwestycyjne

Ogółem

2012

33 200,00

40 000,00

0,00

2 570,00

0,00

75 770,00

2013

34 100,00

53 500,00

0,00

2 570,00

0,00

90 170,00

2014

34 950,00

33 000,00

80 000,00

2 630,00

300 000,00

450 580,00

2015

35 860,00

37 800,00

60 000,00

2 700,00

300 000,00

436 360,00

2016

36 830,00

30 000,00

0,00

2 770,00

0,00

69 600,00

Prognoza kosztów w latach 2012 - 2016 przyjęta została na podstawie następujących założeń:

- średnia powierzchnia użytkowa została przyjęta na poziomie 2.248,28 m2,

- koszty eksploatacji przyjęto na podstawie dotychczasowego stosunku wzrostu cen, 2013 - 2,70 %, 2014 - 2,50 %, 2015 -2,60 %, 2016 - 2,70 %.

Środki finansowe pochodzące z czynszu za lokale mieszkalne co roku powinny być, przeznaczone na bieżące utrzymanie i remonty lokali będących w mieszkaniowym zasobie gminy.

Rozdział VIII

Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

1. Działania zmierzające do poprawy wykorzystania i racjonalnej gospodarki mieszkaniowej zasobem Gminy powinny być skierowane na:

a) utrzymywanie zasobu mieszkaniowego na odpowiednim poziomie technicznym poprzez wykonywanie bieżących remontów lokali mieszkalnych,

b) dokonywanie zamiany lokali pomiędzy lokalami w złym stanie technicznym na wolne lokale o odpowiednim standardzie,

c) przekwalifikowanie lokali mieszkalnych o niskim standardzie na lokale socjalne,

d) wspieranie najemców w zakresie wykonywania ulepszeń w lokalu,

e) bieżącą windykacje należności czynszowych oraz podejmowanie działań w celu zapewnienia regularnego i terminowego otrzymywania należności z tytułu czynszu,

f) sprzedaż substandardowych lokali gminnych,

g) budowę nowych lokali socjalnych.


Uzasadnienie

W dniu 10 lipca 2001 r., weszła w życie ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r., o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, która nałożyła wymóg opracowania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 i ust. 2, wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy powinien być opracowany na co najmniej pięć kolejnych lat i obejmować w szczególności:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,

2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,

3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,

4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu,

5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy kolejnych latach

6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,

7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne,

8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

Opracowany program zawiera wszystkie składniki wymagane ustawą. Biorąc powyższe pod uwagę podjęcie uchwały jest konieczne i uzasadnione.

Przewodniczący Rady Gminy


Mirosław Ekiert

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00