Akt prawny
Alerty
Uchwała Nr XXV/130/12 Rady Gminy Rymań
z dnia 8 listopada 2012 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2012-2016
Na podstawie art.18 ust. 2, pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 , art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777 ; Nr 149 poz. 887; Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567) oraz z art. 21 ust.1 pkt. 1, ust.2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266, z 2006 r., Nr 86 poz. 602, Nr 94 poz. 657, Nr 167 poz. 1193, Nr 249 poz. 1833, z 2007 r., Nr 128 poz. 902, Nr 173 poz.1218, z 2010 Nr 3 poz. 13, z 2011 Nr 224 poz.1342) Rada Gminy Rymań uchwala:
§ 1. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Rymań na lata 2012 - 2016 stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Rady Gminy Rymań nr XV/83/2007 z dnia 27.12.2007 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007-2011.
§ 3. Traci moc uchwała Rady Gminy Rymań nr XVI/94/2008 z dnia 23.01.2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007-2011.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rymań.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXV/130/12
Rady Gminy Rymań
z dnia 8 listopada 2012 r.
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY RYMAŃ
NA LATA 2012 - 2016
Rozdział I
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w latach 2012 - 2016, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne
1. Mieszkaniowy zasób Gminy Rymań obejmuje 45 lokali mieszkalnych, znajdujących się w 26 budynkach mieszkalnych.
Tabela nr 1 przedstawia wykaz lokali mieszkalnych w poszczególnych miejscowościach w Gminie. Jako podstawę określenia prognozy wielkości zasobu mieszkaniowego Gminy Rymań na lata 2012 - 2016, przyjęto dane wg. stanu na dzień 01.01.2012 r.
Tabela nr 1
Nazwa miejscowości | Ilość | Ilość | Pow. użytk. lokali komunal. | Ilość | Pow. użutk. lokali socjal. | RAZEM powierzch. użytkowa lokali |
Rymań | 8 | 12 | 610,22 m2 | - | - | 610,22 m2 |
Skrzydłowo | 2 | 8 | 440,10 m2 | - | - | 440,10 m2 |
Gorawino | 2 | 2 | 149,56 m2 | - | - | 149,56 m2 |
Starnin | 3 | 4 | 243,12 m2 | - | - | 243,12 m2 |
Bębnikąt | 1 | 1 | 60,00 m2 | - | - | 60,00 m2 |
Lędowa | 1 | 2 | 160,40 m2 | - | - | 160,40 m2 |
Dębica | 5 | 10 | 556,96 m2 | 1 | 26,57 m2 | 583,53 m2 |
Drozdowo | 3 | 4 | 194,76 m2 | - | - | 194,76 m2 |
Bukowo | 1 | 1 | 59,63 m2 | - | - | 59,63 m2 |
RAZEM | 26 | 44 | 2.474,75 m 2 | 1 | 26,57 m 2 | 2501,32 m 2 |
2. Gmina Rymań posiada 38 lokali mieszkalnych położonych w budynkach stanowiących w całości własność Gminy.
Gmina Rymań posiada 11 lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających we współwłasności, w tym 4 lokale mieszkalne położone w budynkach należących do wspólnoty mieszkaniowej.
Lokal socjalny położony jest w budynku stanowiącym w całości własność Gminy.
Poniżej przedstawiono dane dotyczące ilości lokali stanowiących własność Gminy z podziałem na rodzaje własności.
Tabela nr 2
Lp. | Wyszczególnienie | Liczba lokali |
1 | Liczba lokali mieszkalnych położonych w budynkach stanowiących 100 % własność Gminy | 34 |
2 | Liczba lokali mieszkalnych położonych w budynkach we współwłasności z innymi osobami, podmiotami | 11 |
3. Gmina Rymań planuje, że w ramach inwestycji mieszkaniowych realizować będzie przede wszystkim tanie budownictwo socjalne. Gmina chce zwiększyć swój zasób mieszkaniowy poprzez wybudowanie budynku parterowego z ośmioma lokalami socjalnymi, których powierzchnia będzie wynosić od 25 m2do 69 m2. Gmina będzie starała się uzyskać na ten cel, dotacje z Banku Gospodarstwa Krajowego w latach 2014 - 2015.
4. Prognozę wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy Rymań w latach 2012-2016 przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3
Wyszczególnienie | ROK | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Lokale komunalne | Ilość | 44 | 39 | 37 | 36 | 35 |
Powierzchnia m2 | 2474,75 | 2248,28 | 2150,63 | 2116,28 | 2085,72 | |
Lokale socjalne | Ilość | 1 | 1 | 9 | 9 | 9 |
Powierzchnia m2 | 26,57 | 26,57 | 422,57 | 422,57 | 422,57 | |
Ogółem lokale | Ilość | 45 | 40 | 46 | 45 | 44 |
Powierzchnia m2 | 2501,32 | 2.274,85 | 2.573,20 | 2.538,85 | 2.508,29 |
Przy określeniu prognozy wielkości mieszkaniowego zasobu uwzględniono:
- pozyskanie lokali poprzez wybudowanie nowych budynków socjalnych,
- sprzedaż lokali komunalnych na rzecz najemców,
- rozbiórkę lub zbycie gminnych budynków, których stan techniczny wskazuje na nieopłacalność remontu lub konieczność rozbiórki .
Rozdział II
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji z podziałem na kolejne lata
1. Podstawowym zadaniem gminy będzie utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków. Ze względu na brak od wielu lat należytej konserwacji bieżącej, zasoby mieszkaniowe uległy wcześniejszemu zużyciu i wymagają remontów kapitalnych. Dotyczy to wymiany stropów, napraw dachów, wymiany grzejników, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. Zdecydowana większość budynków wymaga działań termomodernizacyjnych. W ciągu ostatnich pięciu lat termomodernizacji poddano cztery budynki, w których posiadamy 6 lokali mieszkalnych. Z powodu ograniczonych środków finansowych, będą prowadzone działania zmierzające do poprawy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych poprzez prowadzenie systematycznych prac konserwacyjno-remontowych.
2. Plan remontów budynków komunalnych na lata 2012 - 2016 przedstawia tabela nr 4.
Tabela nr 4
Rok | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Rodzaj remontu | Koszt remontu | Koszt remontu | Koszt remontu | Koszt remontu | Koszt remontu |
Roboty dekarskie | - | 5 000,00 zł | 80 000,00 zł | 60 000,00 zł | 6 000,00 zł |
Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej | 3 000,00 zł | 4 000,00 zł | 5 000,00 zł | 4 000,00 zł | 6 000,00 zł |
Remont instalacji wod-kan | 2 000,00 zł | 3 000,00 zł | 2 000,00 zł | 2 500,00 zł | 1 500,00 zł |
Remont instalacji elektrycznej, | 1 500,00 zł | 4 000,00 zł | 3 000,00 zł | 5 000,00 zł | 2 000,00 zł |
Remont instalacji CO i CW | 5 000,00 zł | 2 500,00 zł | 3 000,00 zł | 5 000,00 zł | 6 000,00 zł |
Prace zduńskie i przemurowywanie kominów | 2 500,00 zł | 20 000,00 zł | 6 000,00 zł | 3 000,00 zł | 2 500,00 zł |
Odwodnienie i zagospodarowanie terenów wokół budynków | 2 500,00 zł | 2 000,00 zł | 2 000,00 zł | 4 000,00 zł | - |
Inne prace remontowe | 19 500,00 zł | 9 000,00 zł | 8 000,00 zł | 10 000,00 zł | 1 500,00 zł |
Wydatki na remonty części wspólnych budynków we wspólnotach mieszkaniowych (w tym zaliczki na fundusz remontowy) | 4 000,00 zł | 4 000,00 zł | 4 000,00 zł | 4 300,00 zł | 4 500,00 zł |
| 40 000,00 zł | 53 500,00 zł | 113 000,00 zł | 97 800,00 zł | 30 000,00 zł |
Zakres prac remontowych dla każdego zadania może być weryfikowany i korygowany bezpośrednio przed przystąpieniem do jego realizacji.
Rozdział III
Planowana sprzedaż lokali w latach 2012-2016
1. Sprzedaż nawet w najbardziej sprzyjających warunkach, nie może objąć całego zasobu mieszkaniowego gminy. Gmina będzie sprzedawać lokale sukcesywnie po złożeniu wniosku przez najemców lokali mieszkalnych i po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Gminy.
W tabeli nr 5 przedstawiono planowaną sprzedaż lokali w latach 2012 - 2016
Tabela nr 5
| Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych | Wartość rynkowa | Cena zbycia lokali po udzieleniu bonifikaty |
2012 | 5 | 135 900,00 zł | 13 590,00 zł |
2013 | 2 | 63 000,00 zł | 12 600,00 zł |
2014 | 1 | 25 000,00 zł | 5 000,00 zł |
2015 | 1 | 25 800,00 zł | 5 160,00 zł |
2016 | 0 | - | - |
Razem | 8 | 249 700,00 zł | 36 350,00 zł |
2. Poniżej przedstawiono jak kształtowała się sprzedaż lokali komunalnych w latach 2007 - 2011
Tabela nr 6
Rok | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Liczba sprzedanych lokali | 4 | 1 | 4 | 3 | 0 |
Rozdział IV
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu
1. Polityka czynszowa Gminy Rymań powinna dążyć do zapewnienia samowystarczalności finansowej gospodarki mieszkaniowej. Wpływy z czynszów powinny pokrywać nie tylko bieżące utrzymanie budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.
Koszt odtworzenia 1 m2powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych zgodnie z obwieszczeniem wojewody zachodniopomorskiego dla województwa zachodniopomorskiego wynosi - 3671,00 zł.
Maksymalna podwyżka stawki czynszu zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów nie może przekroczyć 3 % wartości odtworzeniowej, czyli stawki 9,18 zł/m2.
Stawka czynszu obowiązująca w Gminie Rymań wynosi 2,55 zł/m2, co stanowi 0,83 % wartości odtworzeniowej 1 m2powierzchni użytkowej lokalu. W kolejnych latach należy podwyższać stawkę czynszu oraz dążyć do uzyskania w roku 2016 roku stawki czynszu na poziomie 1 % wartości odtworzeniowej.
2. Najemcy lokali mieszkalnych opłacają czynsz najmu, ustalony według stawki bazowej za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu.
3. Dla zasobów mieszkaniowych Gminy Rymań ustala się następujące czynniki obniżające wartość bazową stawki czynszu:
a) brak łazienki w lokalu - 10 %
b) lokal w budynku bez instalacji wodociągowe - 10 %
c) brak WC w lokalu - 10 %
d) brak centralnego ogrzewania w lokalu - 10 %
e) lokal na poddaszu - 10 %
f) stan techniczny budynku do kapitalnego remontu - 10 %
4. Dla zasobów mieszkaniowych Gminy Rymań ustala się następujące czynniki podwyższające wartość bazową stawki czynszu:
a) lokal z ciepłą wodą + 20 %
5. Łączna suma obniżek nie może przekroczyć 50 % stawki czynszu.
6. Wysokość miesięcznej stawki czynszu za 1 m2powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ustala się w drodze zarządzenia Wójta Gminy Rymań.
7. Czynsz za lokale mieszkalne stanowiące mieszkaniowy zasób Gminy Rymań najemcy opłacają z góry do 10 dnia każdego miesiąca.
8. Uchwała nie przewiduje stosowania obniżek czynszu w oparciu o dochody najemców. Gmina Rymań wspomaga najemców o niskich dochodach w postaci dopłat do opłat mieszkaniowych w formie dodatków mieszkaniowych.
Rozdział V
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2012 - 2016
1. Mieszkaniowym zasobem gminy zarządza Wójt Gminy Rymań.
2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem gminy obejmują w szczególności:
- zapewnienie najemcom lokali podstawowych warunków mieszkaniowych
- utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i zieleni,
- prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, naliczaniem i pobieraniem czynszu oraz innych opłat związanych z najmem lokali, prowadzeniem windykacji należności z tytułu najmu,
- remonty, konserwacja i modernizacja lokali mieszkalnych,
- sprawowanie nadzoru technicznego budynków i lokali.
3. W latach 2012 - 2016 nie przewiduje się zmian w sposobie i zasadach zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy.
Rozdział VI
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2012 - 2016
Główne źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2012 - 2016 stanowić będą:
- dochody z wynajmu lokali mieszkalnych,
- dochody z dzierżawy garaży, budynków gospodarczych,
- dochody z dzierżawy lokali użytkowych,
- środki z budżetu Gminy,
- dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę lokali socjalnych.
Rozdział VII
Wysokość wydatków w latach 2012 - 2016, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne
Tabela nr 7 przedstawia wysokość wydatków w latach 2012 - 2016 w gospodarce mieszkaniowej
Tabela nr 7
Lata | Koszty bieżącej eksploatacji | Koszty remontów | Koszty modernizacji | Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi | Wydatki inwestycyjne | Ogółem |
2012 | 33 200,00 | 40 000,00 | 0,00 | 2 570,00 | 0,00 | 75 770,00 |
2013 | 34 100,00 | 53 500,00 | 0,00 | 2 570,00 | 0,00 | 90 170,00 |
2014 | 34 950,00 | 33 000,00 | 80 000,00 | 2 630,00 | 300 000,00 | 450 580,00 |
2015 | 35 860,00 | 37 800,00 | 60 000,00 | 2 700,00 | 300 000,00 | 436 360,00 |
2016 | 36 830,00 | 30 000,00 | 0,00 | 2 770,00 | 0,00 | 69 600,00 |
Prognoza kosztów w latach 2012 - 2016 przyjęta została na podstawie następujących założeń:
- średnia powierzchnia użytkowa została przyjęta na poziomie 2.248,28 m2,
- koszty eksploatacji przyjęto na podstawie dotychczasowego stosunku wzrostu cen, 2013 - 2,70 %, 2014 - 2,50 %, 2015 -2,60 %, 2016 - 2,70 %.
Środki finansowe pochodzące z czynszu za lokale mieszkalne co roku powinny być, przeznaczone na bieżące utrzymanie i remonty lokali będących w mieszkaniowym zasobie gminy.
Rozdział VIII
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
1. Działania zmierzające do poprawy wykorzystania i racjonalnej gospodarki mieszkaniowej zasobem Gminy powinny być skierowane na:
a) utrzymywanie zasobu mieszkaniowego na odpowiednim poziomie technicznym poprzez wykonywanie bieżących remontów lokali mieszkalnych,
b) dokonywanie zamiany lokali pomiędzy lokalami w złym stanie technicznym na wolne lokale o odpowiednim standardzie,
c) przekwalifikowanie lokali mieszkalnych o niskim standardzie na lokale socjalne,
d) wspieranie najemców w zakresie wykonywania ulepszeń w lokalu,
e) bieżącą windykacje należności czynszowych oraz podejmowanie działań w celu zapewnienia regularnego i terminowego otrzymywania należności z tytułu czynszu,
f) sprzedaż substandardowych lokali gminnych,
g) budowę nowych lokali socjalnych.
Uzasadnienie
W dniu 10 lipca 2001 r., weszła w życie ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r., o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, która nałożyła wymóg opracowania wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 i ust. 2, wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy powinien być opracowany na co najmniej pięć kolejnych lat i obejmować w szczególności:
1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,
2) analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,
3) planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,
4) zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu,
5) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy kolejnych latach
6) źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,
7) wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne,
8) opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Opracowany program zawiera wszystkie składniki wymagane ustawą. Biorąc powyższe pod uwagę podjęcie uchwały jest konieczne i uzasadnione.
Przewodniczący Rady Gminy |