Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2012 poz. 3212

Obwieszczenie Wojewody Zachodniopomorskiego

z dnia 14 grudnia 2012 r.

w sprawie ogłoszenia zmian Statutu Związku Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie

Na podstawie § 6 i § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307) zarządzam, co następuje:

§ 1. Ogłasza się następujące zmiany w statucie Związku Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2003 r. Nr 24, poz. 326 ):

1) § 2. otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Członkami Związku są następujące gminy:

1) Banie;

2) Barlinek;

3) Bielice;

4) Boleszkowice;

5) Cedynia;

6) Chojna;

7) Dolice;

8) Gryfino;

9) Kozielice;

10) Lipiany;

11) Mieszkowice;

12) Moryń;

13) Myślibórz;

14) Nowogródek Pomorski;

15) Pełczyce;

16) Przelewice;

17) Pyrzyce;

18) Stare Czarnowo;

19) Trzcińsko-Zdrój;

20) Warnice;

21) Widuchowa.;";

2) § 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. Siedzibą związku jest miasto Chojna.;";

3) § 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Związek podlega nadzorowi prawnemu Prezesa Rady Ministrów, Wojewody Zachodniopomorskiego, a w zakresie spraw finansowych nadzorowi Regionalnej Izby Obrachunkowej właściwej dla województwa zachodniopomorskiego.; w § 6 ust. 1 w miejsce przecinka na końcu zdania wstawia się kropkę;".

§ 7. otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Zadania Związku:

1) podejmowanie działań w zakresie ochrony wód, ziemi i powietrza oraz krajobrazu na terenie zrzeszonych w Związku gmin;

2) wymianę doświadczeń w zakresie zadań komunalnych;

3) reprezentowanie wspólnych interesów gmin w sprawach współpracy z samorządami terytorialnymi w kraju i innych państwach oraz Euroregionami;

4) reprezentowanie wspólnych interesów gmin w sprawach współpracy z administracją rządową;

5) prowadzenie działalności gospodarczej;

6) inicjowanie, przygotowanie i realizowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych;

7) pozyskiwanie i wykorzystywanie środków pomocowych Unii Europejskiej oraz innych krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych;

8) podejmowanie działań w zakresie propagowania zrównoważonego rozwoju poszczególnych członków Związku.;".

4) po § 7 dodaje się § 7a w brzmieniu:

"§ 7a. 1. Związek przejmuje zadania publiczne gmin związane z realizacją ich ustawowych zadań dotyczących utrzymania czystości i porządku w gminach - uczestnikach Związku w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, tworząc warunki niezbędne do ich realizacji poprzez:

1) realizowanie zadań wynikających z podjętych przez gminy - uczestników regulaminów utrzymania czystości i porządku na terenie gmin, zwanych dalej "regulaminami" w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;

2) w przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków ujętych w regulaminie przez właścicieli nieruchomości, wydawanie decyzji nakazujących ich wykonanie;

3) objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości ewidencją w zakresie gospodarki odpadami oraz sprawowanie nadzoru nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi;

4) organizowanie i rozliczanie systemu odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych wraz z analizą stanu gospodarki odpadami;

5) organizowanie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy Gmin - uczestników Związku oraz odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy Gmin - uczestników Związku, a na których powstają odpady komunalne;

6) zapewnianie warunków ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami;

7) dokonywanie wyboru jednej z metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla mieszkańców, ustalanie stawki opłaty za pojemniki o określonej pojemności, ustalenie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;

8) określanie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości;

9) prowadzenie rejestru działalności regulowanej;

10) realizowanie obowiązków sprawozdawczych, informacyjnych, edukacyjnych oraz realizacja uprawnień kontrolnych, nadzorczych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;

11) udostępnianie mieszkańcom na stronie internetowej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o znajdujących się na terenie gmin uczestników Związku punktach zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych.

2. Związek przejmuje zadania publiczne gmin związane z realizacją ich ustawowych zadań wynikających z przepisów o odpadach poprzez:

1) podejmowanie działań w celu objęcia wszystkich mieszkańców gmin - uczestników zorganizowanym systemem odbierania wszystkich odpadów komunalnych;

2) wprowadzanie i utrzymywanie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych w celu osiągnięcia poziomów odzysku i recyklingu określonych w planach gospodarki odpadami;

3) opiniowanie wojewódzkich planów gospodarki odpadami.;";

5) w § 10:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. 1. Członkostwo w Związku ustaje w przypadku:

1) podjęcia przez radę gminy uchwały o wystąpieniu ze Związku;

2) wykluczenia przez Zgromadzenie Ogólne na skutek:

a) nieopłacania należności z tytułu zaległości w płatności składek członkowskich w terminie 7 dni od doręczenia wezwania,

b) nierealizowania postanowień niniejszego statutu,

c) zniesienia gminy.,",

b) uchyla się ust. 2;

6) w § 12:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin uczestniczących w Związku. Na wniosek wójta lub burmistrza rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu.,",

b) uchyla się ust. 3;

7) § 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. Do właściwości Zgromadzenia należy:

1) ustalanie programów realizacji zadań Związku;

2) uchwalanie rocznego budżetu Związku oraz rozpatrywanie sprawozdań Zarządu z wykonania budżetu za rok poprzedni;

2a) uchwalanie wieloletniej prognozy finansowej;

3) decydowanie w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku;

4) wybieranie i odwoływanie Zarządu;

5) powoływanie Komisji Rewizyjnej;

5a) uchwalenie regulaminów Zgromadzenia, Zarządu Związku i Komisji Rewizyjnej;

5b) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Związku (główny księgowy budżetu) - na wniosek Zarządu;

6) podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu;

7) ustalanie wysokości składek;

8) zatwierdzanie kierunków działania Związku;

9) decydowanie o nabyciu lub zbyciu mienia;

10) ustalanie wysokości zwrotu poniesionych kosztów uczestnictwa dla członków Zgromadzenia, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ustalanie wysokości wynagrodzenia dla członków Zarządu;

11) określanie wysokości sumy, do której Zarząd samodzielnie może zaciągnąć zobowiązania finansowe;

12) ustalanie regulaminu organizacyjnego Biura Związku i innych jednostek organizacyjnych Związku;

13) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości Związku,

b) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

c) udzielania poręczeń lub gwarancji,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów długoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz występowania z nich,

g) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów oraz innych jednostek organizacyjnych Związku oraz wyposażenia ich w majątek,

h) podejmowanie uchwał o podziale zysków oraz sposobie pokrywania strat powstałych z działalności Związku;

14) ustalanie zasad korzystania z obiektów i urządzeń Związku;

15) odejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania i likwidacji Związku, wyznaczanie likwidatora;

16) zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych, dotyczących uchwał Zgromadzenia;

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem do kompetencji Zgromadzenia. ;";

8) § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zgromadzenie wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia w głosowaniu tajnym.";

9) w § 15 ust. 2-5 otrzymują brzmienie:

"2. Zarząd Związku składa się z pięciu członków: przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących i dwóch członków Zarządu.

3. Przewodniczącego Zarządu wybiera Zgromadzenie spośród swoich członków w odrębnym głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

4. Zastępców przewodniczącego Zarządu oraz członków Zarządu wybiera Zgromadzenie na wniosek przewodniczącego Zarządu bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia w głosowaniu tajnym. Wybór następuje spośród członków Zgromadzenia.

5. Przewodniczący Zarządu Związku oraz pozostali członkowie Zarządu są zatrudniani w Związku na podstawie wyboru. Z wyboru wynika nawiązanie stosunku pracy, obowiązek wykonywania pracy jako pracownik oraz prawo do odpowiedniego wynagrodzenia, którego wysokość określa uchwała Zgromadzenia.;";

10) w § 16:

a) § 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. Do kompetencji Zarządu Związku w szczególności należy:

1) realizacja zadań Związku poprzez:

a) wydawanie decyzji w sprawie określenia wysokości opłaty w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty oraz określanie wysokości zaległości w opłatach,

b) w razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, określenie, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

c) przygotowywanie, organizowanie i rozstrzyganie przetargów na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych,

d) wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i wykreślanie z rejestru działalności regulowanej,

e) realizowanie kompetencji kontrolnych wraz z kompetencją do wystąpienia z wnioskiem do właściwego miejscowo komendanta Policji o pomoc, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia czynności kontrolnych w realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,

f) przyjmowanie oraz weryfikacja kwartalnych sprawozdań od podmiotów odbierających odpady komunalne oraz sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi,

g) wymierzanie kar pieniężnych przedsiębiorcom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na podstawie obowiązujących przepisów;

2) wykonywanie uchwał Zgromadzenia;

3) opracowywanie projektów budżetu Związku i jego realizacja oraz projektów uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;

4) opracowywanie projektów statutów i regulaminów organizacyjnych, jednostkom organizacyjnym Związku, wyznaczenie tym jednostkom zadań do wykonywania a także nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności;

5) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Związku;

6) przygotowywanie wniosków o pozyskanie środków finansowych z zewnątrz;

7) podejmowanie przedsięwzięć edukacyjnych (kursów, szkoleń, wykładów itp.) promujących proekologiczne zachowania wśród mieszkańców.;",

b) uchyla się pkt 8;

11) § 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. Do kompetencji przewodniczącego Zarządu Związku należą w szczególności:

1) kierowanie pracą Zarządu;

2) reprezentowanie Związku na zewnątrz;

3) wykonywanie czynności związanych z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych Związku, w tym z kierownikiem Biura Związku oraz nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami Biura Związku;

4) występowanie do Zgromadzenia z wnioskiem o powołanie lub odwołanie Skarbnika Związku.;";

12) § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. 1. . Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:

1) rezygnacji z funkcji;

2) utraty mandatu przedstawiciela gminy w Zgromadzeniu;

3) odwołania przez Zgromadzenie.;";

13) po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. . Skarbnik Związku jest jednocześnie głównym księgowym budżetu.

2. Skarbnik Związku bierze udział w posiedzeniach Zarządu Związku z głosem doradczym.;";

14) w § 23:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Biuro jest podporządkowane przewodniczącemu Zarządu, a jego pracą kieruje kierownik Biura, który wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Biura.,",

b) uchyla się ust. 3;

15) § 24 otrzymuje brzmienie:

"§ 24. Mienie Związku stanowią:

1) składniki majątkowe w postaci ruchomości i nieruchomości;

2) prawa i fundusze;

3) dochody z majątku Związku;

4) dochody z działalności Związku;

5) subwencje, dotacje, zapisy, darowizny;

6) składki i opłaty członkowskie;

7) wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.;";

16) w § 26:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Związku lub osoby przez niego upoważnionej.,",

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Skarbnik Związku, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie przewodniczącego Zarządu, powiadamiając o tym Zgromadzenie oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.;";

17) w § 28 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"§ 28. 1. 1. Związek może prowadzić działalność gospodarczą, której przedmiot zatwierdza Zgromadzenie..".

§ 2. W dniu 12 grudnia 2012 r. wpisano do Rejestru związków międzygminnych zmiany statutu Związku Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie, wynikające z uchwały Zgromadzenia Związku Nr 27/2012 z dnia 14 września 2012 r. oraz treści uchwał Rad Gmin i Rad Miejskich.

WOJEWODA ZACHODNIOPOMORSKI


Marcin Zydorowicz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00