Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XII/74/2011 Rady Gminy Stara Dąbrowa
z dnia 30 listopada 2011r.
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Stara Dąbrowa
Na podstawie art. 5a i art.41 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113) Rada Gminy w Starej Dąbrowie uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Uzasadnienie
do uchwały Nr XII/ 74 /2011 z dnia 30 listopada 2011r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Stara Dabrowa. Możliwość przyjęcia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy wynika z art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Konsultacje społeczne przeprowadza się w sprawach ważnych dla mieszkańców gminy w celu jak najpełniejszego informowania społeczności o planowanym projekcie lub inwestycji, zebrania opinii i uwag, a także wyboru najbardziej optymalnego rozwiązania uwzględniaj ącego postulaty mieszkańców. Zostaje to osiągnięte gdy: - przyjęta jest procedura konsultacji społecznych w formie uchwały rady gminy. - procedura zawiera wykaz zagadnień poddawanych obowiązkowo konsultacjom społecznym. - mieszkańcy gminy są skutecznie poinformowani o przyjętej procedurze,
Załącznik do Uchwały Nr Nr XII/ 74 /2011
Rady Gminy Stara Dąbrowa
z dnia 30 listopada 2011 r.
ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH Z MIESZKAŃCAMI GMINY STARA DĄBROWA
Dział I.
Przepisy ogólne.
§ 1. 1. Konsultacje społeczne z mieszkańcami gminy Stara Dąbrowa przeprowadza się w przypadkach określonych przepisami prawa lub w innych sprawach ważnych dla gminy lub jej części.
2. Konsultacje z mieszkańcami gminy Stara Dabrowa przeprowadza się w celu poznania opinii, uwag i propozycji mieszkańców o sprawie poddanej konsultacjom. Przedmiotem konsultacji mogą być założenia do projektów uchwał lub projekty uchwał.
§ 2. 1. Organem właściwym do przeprowadzenia konsultacji na terenie gminy Stara Dąbrowa jest Wójt Gminy.
2. Decyzję o formie i terminie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami podejmuje Wójt w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie o którym mowa w ust. 2 musi określać:
1) cel i przedmiot konsultacji,
2) termin rozpoczęcia i zakończenia konsultacji.
3) formę konsultacji
4) w przypadku konsultacji w formie określonej w § 7 ust. 1 pkt 3 miejsce przeprowadzenia konsultacji
5) zasięg terytorialny konsultacji
6) określenie sposobu i trybu zgłaszania uwag
7) sposób poinformowania o wynikach konsultacji
8) osobę odpowiedzialną za prowadzenie konsultacji
4. Zarządzenie Wójta Gminy o przeprowadzeniu konsultacji podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu i wszystkich sołectw, na stronie Internetowej Urzędu Gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
5. O zamiarze przeprowadzenia konsultacji przed ich rozpoczęciem zostaną poinformowani radni Rady Gminy w Starej Dąbrowie
§ 3. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są mieszkańcy gminy, posiadający czynne prawo wyborcze do organów samorządowych i mieszkający na obszarze, którego dotyczy sprawa poddana konsultacjom, a także inne zainteresowane podmioty.
§ 4. 1. Konsultacje w zależności od ich przedmiotu mogą mieć zasięg:
1) ogólnogminny,
2) lokalny - dotyczący mieszkańców określonego terytorium,
2. Konsultacje mogą być przeprowadzane na wniosek Rady Gminy, Komisji Rady Gminy, grupy radnych w liczbie co najmniej 5 osób, Wójta Gminy lub mieszkańców gminy w liczbie co najmniej 50 osób
3. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien zawierać:
1) określenie przedmiotu konsultacji
2) formę konsultacji
3) termin i zakres terytorialny konsultacji
4) uzasadnienie
4. Wniosek mieszkańców oprócz wymagań określonych ust. 3 powinien zawierać:
1) wskazanie osoby ( osób) upoważnionych do kontaktu w imieniu mieszkańców z podaniem niezbędnych danych teleadresowych.
2) listę osób pełnoletnich stale zamieszkałych na terenie gminy popierających wniosek, zawierającą imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL oraz własnoręczny podpis.
5. Wójt dokonuje formalnej oceny złożonego wniosku w terminie miesiąca, licząc od dnia jego złożenia. W przypadku stwierdzenia braków wzywa do uzupełnienia w terminie 7 dni, a w przypadku nie uzupełnienia wniosku w określonym terminie, pozostawia go bez rozpatrzenia informując o tym wnioskodawcę.
6. Wójt rozpatruje wniosek uwzględniając koszty poprawnej formy konsultacji oraz ważność przedmiotu konsultacji dla społeczności lokalnej. O negatywnym sposobie rozpatrzenia wniosku Wójt informuje wnioskodawców na piśmie w terminie nie dłuższym niż miesiąc od daty złożenia wniosku.
7. W przypadku odrzucenia wniosku przez Wójta wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Rady Gminy.
§ 5. Wyniki konsultacji podawane są do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu i wszystkich sołectw, na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od dnia zakończenia konsultacji.
Dział II.
Zakres przedmiotowy przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami.
§ 6. 1. Konsultacje społeczne obligatoryjnie przeprowadza się przy:
1) uchwalaniu i aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego,
2) uchwalaniu i aktualizacji Strategii Rozwoju Gminy
3) uchwalaniu statutów jednostek pomocniczych gminy
2. Konsultacjami społecznymi mogą być objęte inne sprawy ważne dla mieszkańców gminy.
Dział III.
Formy przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami.
§ 7. 1. Konsultacje społeczne mogą być prowadzone w formie:
1) badania ankietowego (ankiety drukowane, strona internetowa Urzędu Gminy, BIP),
2) sondaży internetowych,
3) zebrania z mieszkańcami,
4) imiennego wyrażenia opinii lub złożenia uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji,
2. Wyboru formy konsultacji społecznych w zależności od potrzeb wynikających z zaistnienia okoliczności przeprowadzenia konsultacji społecznych, każdorazowo dokonuje Wójt Gminy.
3. Możliwe jest łączenie kilku form prowadzenia konsultacji społecznych.
§ 8. 1. Konsultacje w formie ankietowej polegają na:
1) opublikowaniu formularza ankiety na tablicy ogłoszeń Urzędu i wszystkich sołectw, na stronie Internetowej Urzędu Gminy oraz Biuletynie Informacji Publicznej,
2) rozdysponowaniu formularzy ankiet w Urzędzie Gminy i jednostkach organizacyjnych gminy,
2. Formularz ankiety powinien zawierać uzasadnienie prowadzonych konsultacji oraz adres mailowy lub adres zwrotny na który można nadsyłać wypełnione formularze.
3. Ankiety powinny mieć charakter anonimowy.
§ 9. 1. Konsultacje w formie sondażu internetowego polegają na opublikowaniu na stronie internetowej Urzędu Gminy informacji na temat sprawy objętej konsultacją , łącznie z projektem jej rozstrzygnięcia.
2. Konsultacje w formie sondażu internetowego nie powinny trwać dłużej niż 14 dni od dnia opublikowania informacji.
§ 10. 1. Konsultacje w formie imiennego wyrażenia opinii lub złożenia uwag w sprawie będącej przedmiotem konsultacji polegają na opublikowaniu na stronie internetowej Urzędu Gminy, Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń Urzędu i w sołectwach formularza zgłoszenia opinii.
2. Wypełnione formularze będą składane w terminie określonym w zarządzeniu o którym mowa § 2 ust. 3 pkt 2. pkt 3, w sekretariacie Urzędu, przesyłane drogą listowną na adres Urzędu Gminy lub na adres mailowy Urzędu Gminy.
Dział IV.
Postanowienia końcowe.
§ 11. Wyniki konsultacji Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy na najbliższej sesji.
§ 12. 1. Wójt zapewnia niezbędne do przeprowadzenia konsultacji warunki organizacyjno - techniczne.
2. Koszty związane z przeprowadzeniem konsultacji pokrywane są z budżetu Gminy.
§ 13. Wynik konsultacji społecznych nie jest wiążący dla organów gminy podejmujących rozstrzygnięcie w sprawie objętej konsultacjami.