Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2013 poz. 3781

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.498.2013 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego

z dnia 20 grudnia 2013r.

stwierdzające nieważność w części uchwały Nr XXXI/193/2013 Rady Gminy Płoskinia z dnia 29 listopada 2013 r. w sprawie nadania statutów sołectwom Gminy Płoskinia

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) stwierdzam nieważność załączników od 1 do 14 do uchwały Nr XXXI/193/2013 Rady Gminy Płoskinia z dnia 29 listopada 2013 r. w sprawie nadania statutów sołectwom Gminy Płoskinia w części dotyczącej: § 2 ust. 2, § 10 ust. 7 oraz zapisu § 22 ust. 3.

UZASADNIENIE:

Rada Gminy Płoskinia na sesji w dniu 29 listopada 2013 r. r. uchwałą, o której mowa na wstępie, powołując się na art. 35 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nadała Statuty Sołectwom Gminy Płoskinia, stanowiącym załączniki od 1 do 14 do uchwały.

W § 2 ust. 2 Statutów Sołectw Gminy Płoskinia, Rada przewidziała możliwość powoływania przez zebranie wiejskie stałych lub doraźnych komisji oraz określenia zakresu działania tych komisji. Kwestionowany zapis w sposób istotny narusza art. 36 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ze powyższego przepisu wprost wynika, że organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym sołtys. Ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje w strukturze organów sołectwa, innych niż wymienione w art. 36 ust. 1 . Również żaden inny z przepisów ustawy o samorządzie gminnym nie upoważnia rady gminy do tworzenia, w drodze uchwały innych organów - komisji w jednostkach pomocniczych gminy, tym bardziej do cedowania tych kompetencji na zebranie wiejskie. Regulacja zawarta w § 2 ust. 2 Statutów Sołectw Gminy Płoskinia pozostaje w sprzeczności z ustawą o samorządzie gminnym.

Stanowisko organu nadzoru znajduje oparcie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Lublinie z dnia 29 maja 2008 r., sygn. akt III SA/Lu 178/08).

W § 10 ust. 7 Statutów Sołectw Gminy Płoskinia, Rada postanowiła, iż do zadań zebrania wiejskiego należy w szczególności sprawowanie nadzoru nad działalnością Sołtysa i Rady Sołeckiej.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 36 ust. 1 ustawy zebranie wiejskie w sołectwie jest organem uchwałodawczym. Z brzmienia niniejszego przepisu jednoznacznie wynika, iż zebranie wiejskie ma ograniczone kompetencje. Może ono tylko podejmować uchwały ("stanowić"), nie ma natomiast uprawnień nadzorczych, czy kontrolnych, które to uprawnienia, w świetle zapisów art. 35 ust. 3 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym należą do organów gminy. Kontrolę oraz nadzór nad działalnością organów jednostki pomocniczej, sprawują zatem organ wykonawczy - wójt, burmistrz, prezydent oraz organ stanowiący - rada gminy. Zakres i formy tej kontroli oraz nadzoru winien określać statut sołectwa. Powyższy wymóg został zrealizowany przez Radę Gminy Płoskinia w postanowieniach § 27 Statutów, to powoduje, iż kwestionowany zapis § 10 ust. 7 pozostaje w sprzeczności z nim.

W § 22 ust. 3 Statutów Sołectw Gminy Płoskinia, Rada wprowadziła w jego treści regulację, w której przewiduje możliwość zawieszenia w czynnościach Sołtysa przez Wójta Gminy.

Zgodnie z art. 30 wyżej powołanej ustawy, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa (ust. 1). Do zadań wójta należy w szczególności: przygotowywanie projektów uchwał rady gminy; określanie sposobu wykonywania uchwał; gospodarowanie mieniem komunalnym; wykonywanie budżetu; zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (ust. 2). Z powyższego przepisu, ani z innych obowiązujących przepisów nie wynika uprawnienie organu wykonawczego gminy - wójta do zawieszania organów jednostek pomocniczych gminy. Ustawodawca przewidział odpowiednio w art. 35 ust. 3 pkt 2 do 5 ustawy uregulowanie zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej; organizację i zadania organów jednostki pomocniczej; zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji oraz zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej. Użyty przez ustawodawcę w art. 35 ust. 1 ustawy zwrot "w szczególności" wskazuje, iż w zakresie przedmiotowym przepis ten nie tworzy katalogu zamkniętego. Niemniej jednak, w sytuacji gdyby ustawodawca przewidywał ingerowanie organu wykonawczego w działalność jednostek pomocniczych gminy w sposób inny niż poprzez kontrole i nadzór, biorąc pod uwagę racjonalność ustawodawcy z pewnością, zawarłby zapisy odnoszące się do określenia możliwości zawieszenia w czynnościach sołtysa.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięto, jak na wstępie.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie trzydziestu dni od daty jego otrzymania.

z up. Wojewody Warmińsko-Mazurskiego



Jan Maścianica
Wicewojewoda Warmińsko-Mazurski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00