Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2013 poz. 3756

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.497.2013 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego

z dnia 20 grudnia 2013r.

stwierdzające nieważność w części uchwały Nr XLV/222/2013 Rady Miasta Górowo Iławeckie z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie ustanowienia regulaminu korzystania z kompleksów boisk sportowych Moje boisko-Orlik 2012 w Górowie Iławeckim

Działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013 r., poz. 594 ze zm.) stwierdzam nieważność uchwały Nr XLV/222/2013 Rady Miasta Górowo Iławeckie z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie ustanowienia regulaminu korzystania z kompleksów boisk sportowych Moje boisko-Orlik 2012 w Górowie Iławeckim w części dotyczącej punktu 14 podpunkt 1 "Zasady korzystania" załącznika do niniejszej uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa.

UZASADNIENIE:

Rada Miasta Górowo Iławeckie, na sesji w dniu 15 listopada 2013 r. powołując się na art. 18 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 4 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U z 2013 r, poz. 594 ze zm.) ustanowiła regulamin korzystania z kompleksów boisk sportowych Moje boisko-Orlik 2012 w Górowie Iławeckim.

W Regulaminie korzystania z kompleksów boisk sportowych Moje boisko-Orlik 2012 w Górowie Iławeckim stanowiącego załącznik do uchwały w pkt 14 podpunkt 1 "Zasady korzystania", Rada postanowiła, iż "Osoby korzystające z boiska ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo we własnym zakresie".

W ocenie organu nadzoru ww. postanowienia regulaminu wykraczają poza przyznaną Radzie kompetencję wyrażoną w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.

Należy wskazać, iż użyte w art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym pojęcie "zasady i tryb korzystania" zawiera w sobie kompetencję organu stanowiącego gminy do formułowania w stosunku do terenów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania. Jednakże rada gminy na podstawie powyższej regulacji nie jest uprawniona do wprowadzenia do zaskarżonego aktu prawa miejscowego jakichkolwiek przepisów ustalających lub modyfikujących odpowiedzialność karną i cywilną. Tak też orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 16 listopada 2011 roku, sygn. akt: IV SA/Po 672/11.

Zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Oznacza to, iż każda norma kompetencyjna musi być tak realizowana, aby nie naruszała innych przepisów ustawy. Zakres upoważnienia musi być zawsze ustalany przez pryzmat zasad demokratycznego państwa prawnego, działania w granicach i na podstawie prawa oraz innych przepisów regulujących daną dziedzinę. Realizując kompetencję ustawową organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Zarówno w doktrynie, jak również w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący wykładni norm o charakterze kompetencyjnym. Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogi. Podkreślić przy tym należy, iż akt prawa miejscowego- akt o charakterze powszechnie obowiązującym- nie może zawierać regulacji dotyczących podstaw i zakresu odpowiedzialności zarówno gminy jak i innych podmiotów prawa. Postanowienia dotyczące zakresu wzajemnych roszczeń i odpowiedzialności mogą zostać zawarte jedynie w ustawie lub na mocy czynności prawnej, np. umowy. Należy tu wskazać np. przepisy art. 415 i nast. Kodeksu cywilnego, które regulują kwestię odpowiedzialności z tytułu czynów niedozwolonych.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 października 2010 roku, w sprawie sygn: akt III SA/Wr 421/10 " (…..) że zarówno Gmina, jak i poszczególni jej członkowie, korzystający z obiektu miejskiego, zobowiązani są do przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów prawa cywilnego. Nie budzi bowiem wątpliwości, że stosunki prawne pomiędzy zarządcą boiska, a osobą uprawnioną do korzystania z niego, mają charakter cywilnoprawny i podlegają regulacjom prawa cywilnego. Zbytecznym zatem jest regulowanie w drodze prawa miejscowego materii objętej przepisami hierarchicznie wyższymi"

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak na wstępie.

Od niniejszego rozstrzygnięcia przysługuje prawo wniesienia, za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie w terminie
30 dni od jego doręczenia.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski


Marian Podziewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00