Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2012 poz. 3756

Uchwała nr XIX/203/2012 Rady Miasta Lubawa

z dnia 31 października 2012r.

w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie oraz nadania Statutu

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h., art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art. 18 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), art. 9 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375 z późn. zm.) Rada Miasta Lubawa uchwala, co następuje:

§ 1. Z dniem 1 stycznia 2013 r. tworzy się Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą w Lubawie, ul. Kupnera 18.

§ 2. 1) Zadaniem Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie jest niesienie pomocy i opieki osobom z zaburzeniami psychicznymi, upośledzonym umysłowo, które wymagają świadczeń zdrowotnych lub innych form pomocy i opieki niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym lub społecznym.

2) Szczegółowy zakres zadań Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie określa Statut.

3) Nadaje się Statut Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie stanowiący załącznik Nr 1 do uchwały.

§ 3. Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubawie jest jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.

§ 4. Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubawie wyposaża się w mienie niezbędne do jego funkcjonowania przekazane tej jednostce w trwały zarząd, którego wykaz zawiera załącznik Nr 2 do uchwały.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lubawa.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Przewodniczący Rady


dr inż. Bolesław Zawadzki


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XIX/203/2012
Rady Miasta Lubawa
z dnia 31 października 2012 r.

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XIX/203/2012

Rady Miasta Lubawa z dnia 31.10.2012r.

Statut Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie.

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubawie, zwany dalej "Domem", jest jednostką budżetową Gminy Miejskiej Lubawa, działającą na podstawie:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U z 2009 r. Nr 175, poz.1362 z późn. zm.),

2) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 231 poz. 1375 z późn. zm.),

3) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz.1591 z późn. zm.),

4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),

5) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2008 r., Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.),

6) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.1223 z późn. zm.),

7) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.),

8) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586),

9) innych przepisów prawnych nakładających obowiązki i uprawnienia na Dom,

10) niniejszego Statutu,

11) uchwał Rady Miasta Lubawa,

12) zarządzeń Burmistrza.

§ 2. Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubawie jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy zorganizowaną w celu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie o pomocy społecznej i o ochronie zdrowia psychicznego.

§ 3. 1. Siedzibą Domu jest nieruchomość zabudowana stanowiąca mienie komunalne gminy, położona w Lubawie przy ulicy Kupnera 18 i przekazana Domowi w trwały zarząd,

2. Dom jest jednostką typu A i B obejmującą wsparciem osoby przewlekle psychicznie chore i upośledzone umysłowo, nie wymagające leczenia szpitalnego bądź opieki stacjonarnej, przeznaczony dla mieszkańców Gminy Miejskiej Lubawa.

3. Do Domu mogą być przyjmowane osoby mieszkające na terenie innych gmin pod warunkiem zawarcia stosownych porozumień.

4. Pobyt w Domu jest częściowo odpłatny zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie o pomocy społecznej.

Rozdział 2.
Cele i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy

§ 4. Celem działalności Domu jest wspieranie uczestników i ich rodzin oraz kompensowanie niepełnosprawności w sferze zdrowia psychicznego poprzez:

1) stwarzanie warunków do nabycia umiejętności wykonywania podstawowych czynności życia codziennego i doskonalenie już nabytych,

2) podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

3) wsparcie psychologiczne i terapeutyczne,

4) rehabilitację społeczną i zawodową,

5) kształtowanie właściwych postaw społecznych wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin, zwłaszcza rozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałanie ich dyskryminacji

6) dążenie do pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym, w środowisku lokalnym i ponadlokalnym,

7) zapewnienie terapii zajęciowej zmierzającej do ogólnego rozwoju i nabycia umiejętności zawodowych,

8) propagowanie idei pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osób niepełnosprawnych,

9) promowanie talentów osób niepełnosprawnych oraz zainteresowań i pasji twórczych.

§ 6. § 6

1. Zakres i poziom świadczeń realizowanych przez Dom jest dostosowany do indywidualnych potrzeb osób.

2. Dom świadczy usługi, które obejmują w szczególności:

a) trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,

b) trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami i innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,

c) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udziałem w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,

d) poradnictwo psychologiczne,

e) pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,

f) pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgodnienia i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia,

g) niezbędną opiekę,

h) terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,

i) inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.

3. W celu realizacji powyższych zadań Dom współpracuje z rodzinami (opiekunami), ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy społecznej, poradniami zdrowia psychicznego, szpitalami psychiatrycznymi i innymi zakładami opieki zdrowotnej, powiatowymi urzędami pracy, organizacjami pozarządowymi, kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno - rozrywkowymi, placówkami oświatowymi i sportowymi.

Rozdział 3.
Zarządzanie i organizacja Domu

§ 7. 1. Domem kieruje odpowiedzialny za całokształt pracy Kierownik, który odpowiada za realizację zadań statutowych i budżetowych oraz reprezentuje Dom na zewnątrz.

2. Kierownikiem może być osoba spełniająca wymogi określone w rozporządzeniu z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586 z późn. zm.).

3. W razie nieobecności Kierownika zadania z bieżącym zarządzeniem Domem wykonuje pracownik upoważniony pisemnie przez Kierownika.

4. Dom używa pieczęci podłużnej o treści Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubawie 14 - 260 Lubawa ul. Kupnera 18 tel/fax: 896452670

5. W Domu zatrudnia się pracowników:

1) kierownika,

2) głównego księgowego,

3) terapeutów / instruktorów terapii zajęciowej,

4) opiekunów i pracowników obsługi w miarę potrzeb,

5) pracownika administracyjnego,

ponadto zatrudnia się na umowę zlecenie:

1) lekarza psychiatrę,

2) muzykoterapeutę,

3) konserwatora,

4) i innych pracowników w miarę potrzeb.

§ 8. Kierownika Domu zatrudnia i zwalnia Burmistrz, który jest zwierzchnikiem służbowym Kierownika i dokonuje wobec niego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Kierownik działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Lubawa.

§ 9. 1. Kierownik Domu realizuje zadania przy pomocy zatrudnionych pracowników zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku w sprawie środowiskowych domów samopomocy.

2. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Domu regulują przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.), ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.),

3. Kierownik Domu wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy i jest zwierzchnikiem służbowym zatrudnionych pracowników.

4. Wewnętrzną organizację oraz zasady funkcjonowania określa Regulamin Organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie ustalony przez Kierownika, w uzgodnieniu z Wojewodą i zatwierdzony przez Burmistrza.

5. Z treścią Statutu i Regulaminu Kierownik jest zobowiązany zapoznać wszystkich pracowników oraz uczestników Domu.

§ 10. Do obowiązków i uprawnień Kierownika należy w szczególności:

1. dobór kadr i ustalanie zakresów działania poszczególnych stanowisk pracy,

2. wykonywanie czynności wynikających ze stosunku pracy w odniesieniu do osób zatrudnionych w Domu,

3. sporządzanie planów pracy i nadzór nad ich realizacją,

4. współpraca z organami samorządu,

5. przestrzeganie dyscypliny pracy,

6. opracowywanie corocznego programu działalności i planu pracy Domu.

Rozdział 4.
Gospodarka finansowa Domu

§ 11. 1. Dom jest jednostką budżetową Miasta Lubawa finansowaną za jego pośrednictwem ze środków otrzymywanych na realizację zadań zleconych przez Wojewodę Warmińsko - Mazurskiego, w oparciu o zasady określone w ustawie o finansach publicznych i ustawie o rachunkowości.

2. Dom posiada odrębny rachunek bankowy.

3. Utrzymanie i funkcjonowanie Domu jest finansowane:

a) z dotacji celowej Wojewody Warmińsko-Mazurskiego,

b) ze środków własnych gminy,

c) z programów i projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej.

4. Dom może korzystać z innych środków pozabudżetowych tj. może przyjmować i dysponować darami rzeczowymi oraz innymi świadczeniami społecznymi przekazanymi przez ofiarodawców.

5. Dom gospodaruje wydzielonym majątkiem i nabytym mieniem, działa wydatkowując przyznane dotacje i pozyskane dochody zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 12. 1. Podstawą gospodarki Domu jest roczny plan rzeczowo - finansowy wchodzący w skład budżetu gminy opracowany przez Kierownika.

2. Kierownik Domu wykonuje plan rzeczowo-finansowy, zapewnia ewidencję rachunkową i sprawozdawczość finansową, wnioskuje do Burmistrza w sprawie zmian w planie.

3. Kierownik planuje i wydatkuje środki finansowe zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.

§ 13. Kierownik Domu składa Radzie Miasta Lubawa coroczne sprawozdanie z działalności placówki oraz przedstawia potrzeby w zakresie jej działalności.

Rozdział 5.
Nadzór i kontrola

§ 14. 1. Nadzór nad Środowiskowym Domem Samopomocy w Lubawie sprawują organy administracji rządowej i samorządowej w zakresie swoich kompetencji.

2. Nadzór i kontrolę wewnętrzną w Domu sprawuje Kierownik zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

§ 15. 1. Statut Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie nadaje Rada Miasta Lubawa.

2. Zmian Statutu dokonuje się w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

§ 16. Statut wchodzi w życie w terminie określonym Uchwałą Rady Miasta Lubawa.


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XIX/203/2012
Rady Miasta Lubawa
z dnia 31 października 2012 r.

Wykaz mienia niezbędnego do funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Lubawie

I. Oddać w trwały zarząd Środowiskowemu Domowi Samopomocy w Lubawie nieruchomość gruntową oznaczoną w ewidencji gruntów miasta Lubawa w obrębie 7, jako działka Nr 132/3 o powierzchni 0,6735 ha, położona w Lubawie przy ulicy Kupnera 18, zabudowana parterowym budynkiem częściowo podpiwniczonym o powierzchni całkowitej 935,30m2, dla której Sąd Rejonowy w Iławie V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr EL 1J/00023016/9.

II. Mienie ruchome (wyposażenie Domu) przekazane zostanie w formie spisu inwentaryzacji na dzień 31 grudnia 2012 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00