Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2012 poz. 3680

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.294.2012 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego

z dnia 19 grudnia 2012r.

Na podstawie art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stwierdzam nieważność § 4 ust. 4 i 5, § 5 ust. 10, § 6 ust. 1, co do sformułowania "oraz wypożyczalnia łyżew" i ust. 2-5, § 8 ust. 1, § 9 ust. 6 i § 10 załącznika nr 1 i § 2 załącznika nr 2 uchwały nr XXI/194/12 Rady Miejskiej we Fromborku z dnia 28 listopada 2012 r. w sprawie Regulaminu składanego lodowiska "Biały Orlik" zlokalizowanego we Fromborku przy ulicy Młynarskiej oraz ustalenia wysokości opłat za korzystanie z lodowiska "Biały Orlik"

Uzasadnienie

Przedmiotową uchwałą Rada Miejska we Fromborku przyjęła regulamin korzystania ze składanego lodowiska "Biały Orlik"oraz ustaliła opłaty za korzystanie z niego .

W § 4 ust. 4 i 5, § 8 ust. 1, § 9 ust. 6 i § 10 powyższego regulaminu rada określiła zasady odpowiedzialności różnych podmiotów, za zdarzenia które mogą wystąpić w związku z korzystaniem z przedmiotowego lodowiska, i tak postanowiła, iż:

- korzystający z lodowiska ponoszą osobiste ryzyko związane z amatorskim uprawianiem sportu ,

- administrator obiektu nie ponosi opowiedzialności za wypadki zaistniałe wskutek czynników od niego niezależnych, za zdarzenia losowe oraz za braki, które nie były dostrzegalne pomimo dbałości o stan obiektu,

- użytkownicy korzystają z lodowiska na własną odpowiedzialność i odpowiadają materialnie za wyrządzone szkody na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

- w przypadku stwierdzenia szkód urządzeń lodowiska lub wypożyczonego sprzętu osoby odpowiedzialne za ich dokonanie są obciążone materialnie,

- administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek przedmioty pozostawione na terenie obiektu sportowego, za uszkodzenia telefonów komórkowych, przenośnych urządzeń do odtwarzania muzyki, aparatów fotograficznych itp. wnoszonych na płytę lodowiska.

Powyższe zapisy zostały podjęte z przekroczeniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanym przepisem, gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Powyższe upoważnienie pomimo tego, iż jest bardzo ogólne, nie daje podstawy do regulowania zakresu przedmiotowej materii w sposób dowolny. W szczególności zasady korzystania z obiektu nie mogą wykraczać poza istotę korzystania z niego, w tym zawierać regulacji zawartych w przepisach rangi ustawowej. Rada nie może więc w ramach ustawowego upoważnienia, wynikającego z w/w przepisu ustawy o samorządzie gminnym, rozstrzygać o zagadnieniach, związanych z wyłączeniem odpowiedzialności określonych podmiotów za wypadki i szkody na osobach i imieniu, powstałych w trakcie korzystania z obiektu. O tym bowiem decydują przepisy ustawowe, chociażby ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny /Dz. U nr 16, poz. 93 ze zm./.

Zdaniem organu nadzoru akty prawa miejscowego, jakim jest niewątpliwie przedmiotowa uchwała, nie mogą zawierać regulacji dotyczących odpowiedzialności jakichkolwiek osób, w tym gminy, w tym przewidywać zwolnienie z tej odpowiedzialności w sposób generalny.

Z przekroczeniem delegacji ustawowej, zawartej w art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy o samorządzie gminnym, mamy również do czynienia w odniesieniu do § 5 ust. 1 i § 6 ust. 1, co do sformułowania "oraz wypożyczalnia łyżew" i § 6 ust. 2-5 załącznika nr 1 oraz § 2 załącznika nr 2, przedmiotowej uchwały. W pierwszym przepisie zabrania się dla zapewnienia bezpieczeństwa w czasie organizacji treningów i zawodów hokejowych przebywania osób wokół lodowiska, co nie mieści się w zakresie pojęcia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, gdyż dotyczy terenu poza lodowiskiem. Natomiast w kolejnych w/w zakwestionowanych zapisach, rada określa zasady wypożyczania i używania indywidulanego sprzętu sportowego tj. łyżew oraz ustala odpłatność za ich wypożyczenie. Z uwagi na to, iż w/w sprzęt nie jest ani obiektem, ani urządzeniem użyteczności publicznej, brak jest podstawy do regulowania tych kwestii na podstawie art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak na wstępie.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie trzydziestu dni od daty jego otrzymania.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski


Marian Podziewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00