Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2015 poz. 5382

Uchwała nr XIV/74/15 Rady Gminy Firlej

z dnia 24 listopada 2015r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Firlej

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) oraz po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) niniejszy regulamin określa :

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie swojej nieruchomości z podziałem na następujące frakcje:

1) frakcja mokra obejmująca odpady zmieszane;

2) frakcja sucha obejmująca frakcje odpadów wymienionych w ust. 3 pkt 1, 3 i 4;

3) szkło obejmujące frakcję wymienioną w ust. 3 pkt 2.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość:

1) w przypadku frakcji mokrej - w pojemniki;

2) w przypadku frakcji suchej - w pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów;

3) w przypadku szkła - w worki.

3. Właściciel nieruchomości ma możliwość w ramach uiszczanej opłaty przekazać do wyznaczonych na terenie Gminy Firlej punktów, o których mowa w § 8, następujących frakcji odpadów:

1) papier, tektura (makulatura, karton);

2) szkło;

3) metale;

4) tworzywa sztuczne;

5) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;

6) opakowania wielomateriałowe;

7) przeterminowane leki i chemikalia;

8) zużyte baterie i akumulatory;

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

10) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

11) odpady budowlane i rozbiórkowe;

12) zużyte opony.

4. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przekazywania selektywnie zebranych odpadów komunalnych uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Firlej, który posiada podpisaną umowę z Gminą lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz umieszczania odpadów zebranych selektywnie w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki odpadów lub przekazywania odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.

5. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zbierania i przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych (frakcja mokra) uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Firlej.

§ 3. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, opadłych liści i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, poprzez gromadzenie ich na skraju chodnika od strony jezdni w taki sposób, aby nie utrudniało to ruchu i nie zagrażało przechodniom i pojazdom.

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na własnej nieruchomości pod warunkiem, że powstające ścieki zostaną odprowadzone do kanalizacji sanitarnej lub w przypadku jej braku do szczelnego zbiornika bezodpływowego.

2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać się wyłącznie w miejscach, w których prace związane z naprawą pojazdów nie będą uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz pod warunkiem, że nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego, a sposób postępowania z odpadami powstającymi w wyniku naprawy będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. 1. Do zbierania odpadów na terenie Gminy Firlej przewidziane są:

1) dla nieruchomości zamieszkałych i dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (tzw. nieruchomość niezamieszkała) - pojemniki o minimalnej pojemności 60 l na frakcję mokrą i pojemniki lub worki o minimalnej pojemności 60 l na frakcje suchą i szkło;

2) na drogach publicznych - kosze uliczne o minimalnej pojemności 10 l.

2. Dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych ustala się następującą minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) oraz segregowanych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 3 osoby - pojemnik lub worek o pojemności 60 l;

2) co najmniej 4 osoby - pojemnik lub worek o pojemności 120 l.

3. Dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, ustala się następującą minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) oraz segregowanych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 6 osób - pojemnik lub worek o pojemności 60 l;

2) nie mniej niż 7 osób i nie więcej niż 13 osób - pojemnik lub worek o pojemności 120 l;

3) co najmniej 14 osób - co najmniej dwa pojemniki lub worki o pojemności 120 l.

4. W odniesieniu nieruchomościach, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku - pojemniki o minimalnej pojemności 60 l na frakcję mokrą i pojemniki lub worki o minimalnej pojemności 60 l na frakcje suchą i szkło;

5. W odniesieniu do cmentarzy - dla zapewnienia czystości wymagane jest ustawienie co najmniej jednego pojemnika o pojemności 1100 l, przy czym w okresie od 15 października do 15 listopada ilość pojemników należy dostosować do zapotrzebowania.

6. Dla poszczególnych rodzajów odpadów frakcji suchej należy zastosować pojemniki lub worki w odpowiednich kolorach:

1) zielony - z przeznaczeniem na szkło białe i kolorowe,

2) żółtym - z przeznaczeniem na odpady surowcowe.

7. Wskazane w ust. 1 pojemniki do zbierania odpadów muszą spełniać wymagania określone w ustawie o systemie oceny zgodności lub wymagania Polskich Norm oraz musza być dostosowane do samochodów odbierających odpady.

§ 6. 1. Pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wydzielonych miejscach na terenie nieruchomości, przystosowanych do tego celu zgodnie z odpowiednimi przepisami. Ponadto:

1) pojemniki i worki do zbierania odpadów należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, bez konieczności otwierania wejścia na terenie nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów z zastrzeżeniem pkt 2;

2) w przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca wystawienia pojemników lub worków do zbierania odpadów, pojemniki lub worki należy wystawić w dniu odbioru na chodnik lub drogę przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady;

3) worki i pojemniki należy ustawiać tak, aby:

a) nie stwarzały one zagrożenia dla innych użytkowników ciągów komunikacyjnych;

b) nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego;

c) uniemożliwić rozrywanie worków przez zwierzęta i wywracanie pojemników przez wiatr;

d) nie powodowały zastawienia ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych;

e) uniemożliwić przedostawanie się do nich wód opadowych lub podsiąkowych do momentu ich odbioru.

2. Worki i pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wyznaczonym miejscu lub innym miejscu uzgodnionym z przedsiębiorcą odpadów wyłącznie w dniu wskazanym w harmonogramie odbioru tychże odpadów.

3. Kosze uliczne, o których mowa w § 5, ust. 1, pkt 2, powinny być:

1) rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników;

2) ustawione w miejscach, które nie powodują zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie;

3) rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób;

4) zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;

5) systematycznie opróżniane, nie dopuszczając do ich przepełnienia.

§ 7. Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, a w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności, a także w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcję i dezynsekcję.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 8. 1. Ustala się następującą częstotliwość i sposób odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych, z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;

2) odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;

3) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone - odbierane są przez podmiot uprawniony co najmniej raz w miesiącu;

4) przeterminowane leki należy wrzucać do odpowiednio oznakowanych pojemników rozmieszczonych w wyznaczonych aptekach na terenie Gminy. Opróżnianie pojemników będzie następować z częstotliwością co najmniej raz na dwa miesiące;

5) zużyte baterie i akumulatory małogabarytowe należy umieszczać w odpowiednio oznakowanych pojemnikach rozmieszczonych w wyznaczonych placówkach handlowych na terenie Gminy Firlej oraz do pojemników umieszczonych na terenie Gminnej Biblioteki Publicznej w Firleju oraz na terenie Urzędu Gminy Firlej - w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach ich pracy. Opróżnianie pojemników będzie następować z częstotliwością co najmniej raz na dwa miesiące;

6) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, chemikalia, zużyte opony, meble oraz inne odpady wielkogabarytowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

7) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z remontów, które nie wymagają: pozwolenia na budowę, zgłoszenia wykonywania robót budowlanych oraz pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego, należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

2. W każdym czasie, za odpowiednią opłatą, właściciel nieruchomości może zamówić odbiór odpadów budowlanych i rozbiórkowych innych niż określonych w ust. 1 pkt 7, bezpośrednio z miejsca przez niego wskazanego.

3. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenów nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku wynosi:

1) Odpady selektywnie zbierane - odbierane są przez podmiot uprawniony z następującą częstotliwością:

a) w okresie od 1 kwietnia do 30 września - dwa razy w miesiącu,

b) w miesiącach - marzec, październik i listopad - jeden raz w miesiącu.

2) Odpady zmieszane - odbierane są przez podmiot uprawniony z następującą częstotliwością:

a) w okresie od 1 kwietnia do 30 września - dwa razy w miesiącu,

b) w miesiącach - marzec, październik i listopad - jeden raz w miesiącu.

4. Opróżnianie koszy ulicznych odbywać się będzie systematycznie w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego z częstotliwością nie dopuszczającą do jego przepełnienia oraz wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 10. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstawaniu odpadów ograniczać ich ilość, a także podjąć działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 11. 1. Właściciele zwierząt domowych lub ich opiekunowie zobowiązani są do stałego dozoru oraz zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem bądź uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

2. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy w szczególności:

1) w odniesieniu do psów:

a) prowadzenie psów w miejscach publicznych wyłącznie na smyczy, a w przypadku psów uznawanych za agresywne - dodatkowo w kagańcu;

b) reagowanie w sytuacjach powodujących zakłócenia spokoju, porządku bądź ciszy nocnej wywołanego uporczywym wyciem i szczekaniem psa;

c) umieszczanie w widocznym miejscu, przy wejściu na terenie nieruchomości, odpowiedniej informacji - w przypadku posiadania psów agresywnych;

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) w miejscach publicznych pełny i skuteczny dozór;

b) natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w miejscach publicznych, w tym na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, częściach wspólnych budynku (klatce schodowej, piwnicy, strychu) i innych terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.

3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi pod warunkiem, że właściciel lub opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

4. Właścicielom lub opiekunom zwierząt domowych zabrania się wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych i gastronomicznych, na tereny placów zabaw, boisk sportowych, piaskownic dla dzieci, kąpielisk, terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz na inne tereny objęte takim zakazem z mocy odrębnych przepisów.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 12. 1. Wprowadza się całkowity zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na trenie posesji wielorodzinnych w Gminie Firlej.

2. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na pozostałym terenie Gminy Firlej o zwartej zabudowie i charakterze nierolniczym pod następującymi warunkami:

1) pomieszczenia dla zwierząt utrzymywane będą w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i estetycznym;

2) ścieki, oborniki i inne zanieczyszczenia powstające w związku z hodowlą lub chowem będą gromadzone w wydzielonych miejscach o nieprzepuszczalnym podłożu i usuwane z terenu nieruchomości w sposób zgodny z prawem, nie pogarszający warunków sanitarnych, zdrowotnych i porządkowych otoczenia;

3) hodowla nie będzie stanowiła uciążliwości w postaci hałasu, odoru itp. dla innych osób mieszkających na terenie nieruchomości oraz nieruchomości sąsiednich;

4) zwierzęta będą zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 13. 1. Deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane obiektami użyteczności publicznej,

2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych,

3) zabudowane obiektami, w których prowadzona jest hodowla zwierząt,

4) mieszkaniowej zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej.

2. Deratyzację na terenach nieruchomości należy przeprowadzać co najmniej dwa razy do roku tj.:

1) w terminie wiosennym od dnia 15 kwietnia do dnia 30 kwietnia,

2) w terminie jesiennym od dnia 15 października do dnia 31 października, oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Firlej.

§ 15. Traci moc uchwała Rady Gminy Firlej Nr XXV/119/13 z dnia 17 kwietnia 2013 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Firlej.

§ 16. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Firlej


Adam Toboła

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00