Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XV/97/15 Rady Miasta Międzyrzec Podlaski
z dnia 15 grudnia 2015r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Miasta Międzyrzec Podlaski dla przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż Miasto Międzyrzec Podlaski
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 80 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się tryb udzielania i rozliczania oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji udzielanych z budżetu Miasta Międzyrzec Podlaski dla przedszkoli niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż Miasto Międzyrzec Podlaski.
§ 2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) przedszkolu - należy przez to rozumieć przedszkole niepubliczne prowadzone przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż Miasto Międzyrzec Podlaski, działające na podstawie wpisu do ewidencji przedszkoli niepublicznych prowadzonego przez Burmistrza Miasta Międzyrzec Podlaski;
2) organie prowadzącym przedszkole - należy przez to rozumieć osoby fizyczne i osoby prawne inne niż Miasto Międzyrzec Podlaski, prowadzące przedszkole;
3) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm);
4) organie dotującym - należy przez to rozumieć Miasto Międzyrzec Podlaski;
5) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 885, z późn. zm);
6) wydatkach bieżących - należy przez to rozumieć wydatki określone w art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§ 3.
1. Dotacji udziela się na pisemny wniosek organu prowadzącego przedszkole, złożony w Urzędzie Miasta w Międzyrzecu Podlaskim.
2. Organ prowadzący przedszkole składa corocznie wniosek o udzielenie dotacji rocznej w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do uchwały.
§ 4.
1. Podstawą obliczania dotacji jest:
1) w odniesieniu do dotacji dla niepublicznego przedszkola, o której mowa w art. 90 ust. 2b ustawy oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827, z późn. zm.) - kwota równa 75% ustalonych w budżecie Miasta Międzyrzec Podlaski wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o stanowiące dochody budżetu miasta wpływy z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego przyjmuje się kwotę równą kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Międzyrzec Podlaski;
2) w odniesieniu do dotacji na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu niepublicznym, o której mowa w art. 90 ust. 1a ustawy - kwota równa 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta Międzyrzec Podlaski.
2. Niepubliczne przedszkola określone w art. 90 ust. 1b ustawy otrzymują na jednego ucznia dotację w wysokości wskazanej w art. 90 ust. 1b ustawy, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości równej kwocie przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Międzyrzec Podlaski.
§ 5.
1. Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący przedszkole we wniosku o udzielenie dotacji w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca. W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego organ prowadzący przedszkole zobowiązany jest powiadomić Urząd Miasta w Międzyrzecu Podlaskim stosownym pismem informującym o zmianie numeru rachunku bankowego.
2. Należną podstawę dotacji ustala się w oparciu o uchwalony budżet, a w przypadku nieuchwalenia budżetu do dnia 31 grudnia w oparciu o projekt budżetu.
§ 6.
1. Wysokość dotacji ustala się oddzielnie dla każdego przedszkola na rok kalendarzowy.
2. Organ prowadzący przedszkole lub osoba upoważniona przez ten organ zobowiązane są do złożenia w Urzędzie Miasta w Międzyrzecu Podlaskim w terminie do dnia 15 każdego miesiąca informacji o faktycznej liczbie uczniów, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, w którym ma być przekazana dotacja, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały.
3. Liczba uczniów stanowi podstawę do obliczenia kwoty dotacji należnej przedszkolu na dany miesiąc.
4. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli danych, o których mowa w ust. 3.
5. Osoba prowadząca przedszkole zobowiązana jest udostępnić na żądanie organu dotującego dokumentację potwierdzającą faktyczną liczbę uczniów uczęszczających do przedszkola oraz udzielania w tym zakresie niezbędnych informacji.
6. Organ prowadzący przedszkole sporządza roczne rozliczenie wykorzystania dotacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały.
§ 7.
1. Burmistrz Miasta Międzyrzec Podlaski kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji na zadania określone w art. 80 ust. 3d ustawy o systemie oświaty.
2. Kontroli dokonują pracownicy Urzędu Miasta w Międzyrzecu Podlaskim. Podstawę przeprowadzenia kontroli stanowi pisemne imienne upoważnienie wydane przez Burmistrza Miasta Międzyrzec Podlaski. W upoważnieniu wskazany jest w szczególności: kontrolowany podmiot, a także zakres kontroli i termin kontroli. Kontrolujący jest obowiązany powiadomić organ prowadzący o planowanym terminie kontroli, co najmniej na 7 dni wcześniej.
3. Kontroli, o której mowa w ust. 1 podlega:
1) zgodność ze stanem faktycznym liczby uczniów, wykazywanych w informacjach, o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały, na podstawie dokumentacji, stanowiącej podstawę sporządzania tych informacji;
2) prawidłowość wykorzystania przyznanej przedszkolu dotacji;
3) zgodność złożonego rocznego rozliczenia wykorzystania dotacji, o którym mowa w § 6 ust. 6 uchwały, z dokumentacją organizacyjną i finansową przedszkola.
4. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzone zostanie, że dotacja została:
1) wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem;
2) pobrana nienależnie;
3) pobrana w nadmiernej wysokości; podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo wglądu do informacji, danych, dokumentów i innych materiałów związanych z przedmiotem kontroli, w tym również zawartych na elektronicznych nośnikach informacji. Kontrolujący ma również prawo żądania wykonania z nich na koszt kontrolowanego odpisów, wyciągów lub wydruków, a także zestawień lub wyliczeń. Kontrolujący ma obowiązek przestrzegania przepisów związanych z tajemnicą służbową.
6. Kierownik jednostki kontrolowanej lub upoważniony przez niego pracownik potwierdza zgodność odpisów, wyciągów, zestawień, obliczeń i wydruków z oryginałem, a także udziela informacji i wyjaśnień.
7. Dokumenty potwierdzające dokonanie wydatku ze środków przyznanej przedszkolu dotacji powinny zawierać wskazanie źródła finansowania.
§ 8.
1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolujący i jeden kontrolowany. Protokół stanowi przedstawienie wyników przeprowadzonej kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera w szczególności opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości.
3. Protokół podpisuje kontrolujący i kontrolowany. Każda strona protokołu jest parafowana przez podpisujących protokół.
4. Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
5. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w wypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
6. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia. Zgłaszający zastrzeżenia podpisuje protokół w terminie 3 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolującego.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień kontrolujący czyni zapis w protokole.
8. Odmowa podpisania protokołu przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do realizacji ustaleń kontroli.
9. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Burmistrz Miasta Międzyrzec Podlaski kieruje wystąpienie pokontrolne do organu prowadzącego przedszkole w terminie 14 dni od dnia podpisania lub odmowy podpisania protokołu kontroli. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę przedmiotu kontroli, która wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w protokole, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości - również wnioski pokontrolne o ich usunięcie i doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem.
10. Odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne udziela się w terminie 7 dni od dnia otrzymania. Organ prowadzący jest w szczególności zobowiązany do poinformowania na piśmie organu dotującego o sposobie usunięcia stwierdzonych uchybień, stwierdzonych we wnioskach pokontrolnych.
§ 9.
Traci moc Uchwała Nr XLIII/364/09 z dnia 29 października 2009 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Miasta Miedzyrzec Podlaski przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego - z późniejszymi zmianami.
§ 10.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Międzyrzec Podlaski.
§ 11.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.
Przewodniczący Rady Miasta
Robert Matejek
Załącznik nr 1
do uchwały Nr XV/97/15
Rady Miasta Międzyrzec Podlaski
z dnia 15 grudnia 2015 r.
WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI Z BUDŻETU MIASTA MIĘDZYRZEC PODLASKI
Część A
Dane o organie prowadzącym przedszkole
Nazwa organu prowadzącego.............................................................................................................................
Adres organu prowadzącego.............................................................................................................................
Rachunek bankowy właściwy do przekazania należnej dotacji (numer, nazwa i adres banku)
........................................................................................................................................................................
Dane o osobie reprezentującej organ prowadzący
Nazwisko i imię...............................................................................................................................................
Pełniona funkcja..............................................................................................................................................
Część B
Dane o przedszkolu
Nazwa przedszkola..........................................................................................................................................
Adres przedszkola...........................................................................................................................................
Data wydania zezwolenia na prowadzenie przedszkola...................................................................................
Nr zezwolenia..................................................................................................................................................
REGON i NIP..................................................................................................................................................
Dane kontaktowe
Nr telefonu.......................................................................................................................................................
Adres e-mail.....................................................................................................................................................
Część C
Dane o planowanej liczbie uczniów
1.Planowana miesięczna liczba uczniów za okres styczeń - sierpień
...................................................................................................................................................................
w tym uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka.....................................................
2.Planowana miesięczna liczba uczniów za okres wrzesień - grudzień
..................................................................................................................................................................
w tym uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka....................................................
Podpis i pieczątka organu prowadzącego
………………………………………….
Miejscowość, data....................
Załącznik nr 2
do uchwały Nr XV/97/15
Rady Miasta Międzyrzec Podlaski
z dnia 15 grudnia 2015 r.
INFORMAJCA O FAKTYCZNEJ LICZBIE UCZNIÓW
Dane o organie prowadzącym
Nazwa..............................................................................................................................................................
Adres...............................................................................................................................................................
Dane o przedszkolu
Nazwa.............................................................................................................................................................
Adres..............................................................................................................................................................
Informuję, że liczba uczniów wg stanu na dzień 1........................................ wynosi.......................................
Podpis i pieczątka organu prowadzącego
lub osoby upoważnionej
.................................................................
Miejscowość, data....................
Załącznik nr 3
do uchwały Nr XV/97/15
Rady Miasta Międzyrzec Podlaski
z dnia 15 grudnia 2015 r.
ROZLICZENIE WYKORZYSTANIA DOTACJI W ROKU....................
Dane o organie prowadzącym
Nazwa..............................................................................................................................................................
Adres...............................................................................................................................................................
Dane o przedszkolu
Nazwa.............................................................................................................................................................
Adres..............................................................................................................................................................
Dane o faktycznej liczbie uczniów na ostatni dzień miesiąca
Miesiąc | Liczba uczniów ogółem |
Styczeń | |
Luty | |
Marzec | |
Kwiecień | |
Maj | |
Czerwiec | |
Lipiec | |
Sierpień | |
Wrzesień | |
Październik | |
Listopad | |
Grudzień |
Zestawienie wydatków poniesionych na bieżącą działalność przedszkola, finansowanych z dotacji w okresie objętym rozliczeniem
L.p. | Zestawienie wydatków poniesionych na bieżącą działalność przedszkola finansowanych z dotacji, w okresie rozliczeniowym | Wysokość poniesionych wydatków finansowanych w ramach otrzymanej dotacji |
1. | Wynagrodzenia pracowników | |
2. | Pochodne od wynagrodzeń (składki na ubezpieczenia społeczne i Funduszu Pracy) | |
3. | Opłaty za media | |
4. | Zakup materiałów, wyposażenia, książek i pomocy dydaktycznych | |
5. | Remonty i naprawy | |
6. | Wydatki dotyczące wynajmu pomieszczeń | |
7. | Pozostałe wydatki niestanowiące wydatków inwestycyjnych, przeznaczone na realizację zadań z zakresu kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej | |
Ogółem kwota wykorzystanej dotacji |
Kwota otrzymanej dotacji w roku.....................................................................................................................
Kwota wykorzystanej dotacji...........................................................................................................................
Kwota dotacji niewykorzystanej......................................................................................................................
Podpis i pieczątka organu prowadzącego
lub osoby upoważnionej
..................................................................
Miejscowość, data....................