Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2015 poz. 4945

Uchwała nr IX/61/2015 Rady Gminy Rejowiec

z dnia 1 grudnia 2015r.

w sprawie Programu współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015r. poz. 1515) oraz art. 5a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014r. poz. 1118, z późn. zm.) Rada Gminy Rejowiec uchwala:

§ 1. Uchwala się Program współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016, w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rejowiec.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Mirosław Kość


Załącznik do Uchwały Nr IX/61/2015
Rady Gminy Rejowiec
z dnia 1 grudnia 2015 r.

Program współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w treści programu mówi się o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014r. poz. 1118, z późn. zm.); programie - należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.

2) o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

3) organizacji pozarządowej - należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;

4) gminie - należy przez to rozumieć Gminę Rejowiec;

5) otwartym konkursie ofert - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i art. 13 ustawy;

6) trybie pozakonkursowym - należy przez to rozumieć tryb realizacji zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert, który określany jest w art. 19a ustawy.

§ 2. Program określa politykę Gminy Rejowiec wobec organizacji pozarządowych w zaspokajaniu potrzeb, aspiracji, dążeń i oczekiwań mieszkańców Gminy Rejowiec tworzących z mocy prawa wspólnotę samorządową.

Rozdział 2.
Cel główny i cele szczegółowe programu

§ 3. Celem głównym programu jest poprawa jakości życia oraz pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców gminy poprzez stwarzanie możliwości i warunków uczestnictwa w życiu publicznym, w tym efektywne wykorzystanie istniejącej aktywności społecznej oraz pobudzenie nowych inicjatyw społecznych w gminie Rejowiec.

§ 4. Cele szczegółowe programu to:

1) stworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców Gminy Rejowiec;

2) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne;

3) prezentacja dorobku sektora pozarządowego i promowanie jego osiągnięć;

4) umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje;

5) poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych;

6) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych;

7) wspieranie rozwoju sektora ekonomii społecznej.

Rozdział 3.
Zasady współpracy

§ 5. Współpraca pomiędzy Gminą Rejowiec i organizacjami pozarządowymi odbywać się będzie na zasadach:

1) pomocniczości - co oznacza, że Gmina, respektując odrębność i suwerenność zorganizowanych wspólnot obywateli, uznaje ich prawo do samodzielnego definiowania i rozwiązywania problemów, w tym należących także do sfery zadań publicznych, współpracuje z tymi podmiotami, a także wspiera ich działalność i umożliwia realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie;

2) partnerstwa - co oznacza, że organizacje pozarządowe uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu zadań publicznych;

3) efektywności - co oznacza, że Gmina przy zlecaniu zadań publicznych, dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji oraz z zachowaniem wymogów określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych;

4) jawności - co oznacza, że Gmina udostępnia współpracującym z nią organizacjom pozarządowym informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z tymi podmiotami;

5) suwerenności stron - co oznacza, że zarówno Gmina, jak i organizacje pozarządowe podejmujące współpracę zachowują wzajemną autonomię i niezależność względem siebie.

Rozdział 4.
Zakres przedmiotowy

§ 6. 1. Przedmiotem współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy;

2. Zadania realizowane w formie współpracy finansowej i pozafinansowej w poszczególnych obszarach Programu dotyczą:

1) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

2) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

3) ochrony i promocji zdrowia;

4) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

5) turystyki i krajoznawstwa;

6) nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

7) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

8) pomocy społecznej.

Rozdział 5.
Formy współpracy

§ 7. 1. Współpraca o charakterze finansowym odbywa się w formie zlecania realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert poprzez:

1) powierzanie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;

2) wspieranie wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

2. Współpraca o charakterze pozafinansowym odbywa się w następujących formach:

1) opiniowania i konsultowania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;

2) zapraszania na sesje Rady Gminy i posiedzenia Komisji Rady Gminy przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych problematyką dotyczącą ich działalności statutowej;

3) tworzenia, w miarę potrzeby, wspólnych zespołów konsultacyjnych o charakterze doradczym lub inicjatywnym, w celu rozpatrzenia określonych problemów, ustalania strategii i sposobów wspólnego działania, bądź podjęcia określonej problematyki dla dobra pożytku publicznego;

4) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;

5) promowania działalności sektora pozarządowego poprzez obejmowanie patronatem Wójta Gminy wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe;

6) realizacji zadań publicznych w ramach lokalnych inicjatyw w zakresie przewidzianym w ustawie.

Rozdział 6.
Priorytetowe zadania publiczne

§ 8. Zadaniami priorytetowymi programu są:

1) w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej:

a) organizacja i realizacja współzawodnictwa sportowego,

b) organizacja zajęć, zawodów i imprez sportowo - rekreacyjnych,

c) wspieranie programów promujących zdrowy styl życia;

2) w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:

a) organizacja imprez kulturalnych mających istotne znaczenie dla kultury gminy;

3) w zakresie ochrony i promocji zdrowia:

a) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,

b) badania profilaktyczne dla mieszkańców gminy;

4) w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego:

a) wspieranie działań na rzecz edukacji ekologicznej,

b) promowanie zachowań przyjaznych środowisku;

5) w zakresie turystyki i krajoznawstwa:

a) wspieranie różnych form wypoczynku dzieci i młodzieży,

b) wspieranie różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu mieszkańców gminy,

c) wspieranie inicjatyw na rzecz krajoznawstwa i rozwoju turystyki;

6) w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania:

a) organizacja zajęć pozaszkolnych, spotkań integracyjnych, kulturalnych i edukacyjnych;

7) w zakresie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnej:

a) wspieranie działalności różnych grup lokalnych,

b) promowanie i wspieranie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych;

8) w zakresie pomocy społecznej:

a) pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,

b) zabezpieczenie potrzeb bytowych osób bezdomnych.

Rozdział 7.
Okres realizacji programu

§ 9. Program jest realizowany od 1 stycznia 2016 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku.

Rozdział 8.
Sposób realizacji programu

§ 10. 1. Gmina Rejowiec i organizacje pozarządowe będą wzajemnie informować się o planowanych kierunkach działalności i współdziałać w celu ich zharmonizowania poprzez:

1) publikowanie na stronach internetowych gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej istotnych dla partnerów samorządowych i społecznych informacji;

2) przekazywanie przez organizacje pozarządowe informacji o planowanych lub realizowanych zadaniach w sferze działalności pożytku publicznego, finansowych lub dofinansowanych z innych źródeł niż budżet Gminy Rejowiec.

2. Ze strony Gminy Rejowiec program realizują:

1) Rada Gminy Rejowiec - w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej Gminy Rejowiec;

2) Wójt Gminy Rejowiec - w zakresie dysponowania środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie Gminy na współpracę z organizacjami pozarządowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz w zakresie udzielania innych form pomocy tym organizacjom;

3) Urząd Gminy w zakresie bieżącej współpracy i przygotowywania otwartych konkursów ofert.

Rozdział 9.
Wysokość środków planowanych na realizację programu

§ 11. 1. Program jest finansowany ze środków własnych gminy.

2. Przewidywana wysokość środków finansowych, planowanych na realizację zadań publicznych w 2016 roku wynosi 57 000,00 złotych (słownie: pięćdziesiąt siedem tysięcy złotych 00/100).

Rozdział 10.
Sposób oceny realizacji programu

§ 12. Ustala się następujące wskaźniki niezbędne do oceny realizacji programu:

1) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert;

2) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;

3) liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego, w tym liczba organizacji pozarządowych;

4) liczba umów, które nie zostały zrealizowane lub zostały rozwiązane przez Gminę z przyczyn zależnych od organizacji;

5) wielkość wkładu finansowego i pozafinansowego organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych;

6) wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach.

Rozdział 11.
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji

§ 13. 1. Projekt Programu współpracy został opracowany w celu efektywnego wykonywania zadań publicznych w 2016 roku.

2. Prace nad programem obejmowały następujące działania:

1) zebranie propozycji zadań publicznych;

2) przygotowanie informacji dotyczącej wysokości proponowanych środków finansowych na realizację zadań publicznych;

3) opracowanie ostatecznego projektu programu współpracy;

4) skierowanie projektu Programu do konsultacji poprzez upublicznienie na stronie internetowej urzędu;

5) rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji;

6) opracowanie projektu Programu z uwzględnieniem opinii uzyskanych od organizacji;

7) przygotowanie ostatecznego projektu Programu.

3. Projekt Programu poddany został konsultacjom z organizacjami pozarządowymi poprzez udostępnienie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, tablicy ogłoszeń urzędu, zgodnie z uchwałą Nr XLV/243/2010 z dnia 8 października 2010r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego Nr 128, poz. 2185).

4. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016 został poddany konsultacjom społecznym na podstawie zarządzenia Nr 106/2015 Wójta Gminy Rejowiec z dnia 22 października 2015r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Rejowiec z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016.

5. Informacja o konsultacjach społecznych zamieszczona była przez okres 14 dni począwszy od 22 października 2015r. do dnia 5 listopada 2015r. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Rejowiec.

6. Formą konsultacji było umieszczenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia "Programu współpracy … " na stronie BIP oraz wypełnienie formularza, stanowiącego załącznik do w/w zarządzenia oraz o wyrażenie opinii na jej temat.

7. Do konsultacji społecznych w okresie ich obowiązywania z terenu gminy nie przystąpiła żadna organizacja pozarządowa, ani żadna inna działająca na rzecz jej mieszkańców.

Rozdział 12.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 14. 1. Komisja Konkursowa w celu opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy Rejowiec.

2. Kandydatów na członków Komisji Konkursowej organizacje pozarządowe zgłaszają Wójtowi Gminy w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia otwartego konkursu ofert.

3. Komisja konkursowa przy ocenianiu ofert:

1) ocenia możliwość realizacji zadania;

2) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;

3) uwzględnia wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania;

4) ocenia proponowaną jakość zadania i kwalifikacje osób przy udziale, których wnioskodawca będzie realizował zadanie;

5) uwzględnia wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków.

§ 15. 1. Protokół z posiedzenia Komisji Konkursowej zawiera:

1) datę konkursu;

2) skład komisji;

3) nazwy zadań publicznych oraz oferentów;

4) propozycje komisji w sprawie podziału środków finansowych;

5) podpisy członków komisji.

2. Komisja niezwłocznie po zakończeniu prac całość dokumentów przekazuje Wójtowi.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00