Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2015 poz. 4775

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.558.2015 Wojewody Lubelskiego

z dnia 3 grudnia 2015r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr VII/49/2015 Rady Gminy Żyrzyn z dnia 30 października 2015 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku, w części obejmującej § 5 pkt 4 w brzmieniu: "Ogłoszenia konkursów adresowanych do organizacji pozarządowych winny być umieszczone w BIP i na stronie internetowej gminy" oraz § 10 Programu, stanowiącego załącznik do uchwały

Na podstawie art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515)

stwierdzam nieważność

uchwały Nr VII/49/2015 Rady Gminy Żyrzyn z dnia 30 października 2015 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku, w części obejmującej § 5 pkt 4 w brzmieniu: "Ogłoszenia konkursów adresowanych do organizacji pozarządowych winny być umieszczone w BIP i na stronie internetowej gminy" oraz § 10 Programu, stanowiącego załącznik do uchwały.

Uzasadnienie

Uchwała Nr VII/49/2015 Rady Gminy Żyrzyn została doręczona organowi nadzoru w dniu 4 listopada 2015 r.

Przedmiotowa uchwała została podjęta na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1118 z późn. zm.).

Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Roczny program współpracy jest uchwalany do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. W art. 5a ust. 4 ww. ustawy ustawodawca zawarł katalog zagadnień wymagających uregulowania przez radę w przedmiotowym programie. Jak stanowi ten przepis, program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 zawiera w szczególności:

1) cel główny i cele szczegółowe programu;

2) zasady współpracy;

3) zakres przedmiotowy;

4) formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2;

5) priorytetowe zadania publiczne;

6) okres realizacji programu;

7) sposób realizacji programu;

8) wysokość środków planowanych na realizację programu;

9) sposób oceny realizacji programu;

10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;

11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

Powołany przepis art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie odzwierciedla minimalną treść programu. W przepisie tym ujęto elementy, które powinny się znaleźć w uchwale dotyczącej programu współpracy, nie pozbawiając przy tym organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego możliwości poszerzenia tego zakresu, na co wskazuje posłużenie się przez ustawodawcę określeniem "w szczególności" (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 października 2013 r., sygn. III SA/Wr 143/13).

W § 5 Programu, stanowiącego załącznik do przedmiotowej uchwały, Rada Gminy Żyrzyn określiła zasady, na jakich będzie się odbywała współpraca między Gminą Żyrzyn a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W treści § 5 pkt 4 Rada postanowiła, iż "Ogłoszenia konkursów adresowanych do organizacji pozarządowych winny być umieszczone w BIP i na stronie internetowej gminy".

W ocenie organu nadzoru przytoczona wyżej regulacja Programu w sposób istotny narusza art. 13 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W art. 13 ust. 3 ustawa stanowi, że otwarty konkurs ofert ogłasza się: 1) w Biuletynie Informacji Publicznej; 2) w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń oraz 3) na stronie internetowej organu administracji publicznej. Zgodnie zaś z art. 13 ust. 4 ogłoszenie otwartego konkursu ofert można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym, w zależności od rodzaju zadania publicznego. Rada Gminy nie jest uprawniona do powtarzania, a tym bardziej do modyfikowania przyjętych przez ustawodawcę ustaleń dotyczących ogłaszania konkursu ofert. W orzecznictwie sądowo-administracyjnym wielokrotnie akcentowano, że nie można uchwałą regulować jeszcze raz tego, co jest już zawarte w obowiązującym prawie, w szczególności uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego nie może powielać ani modyfikować materii unormowanej ustawą. Narusza bowiem powszechnie obowiązujący porządek prawny w stopniu istotnym nie tylko regulowanie przez gminę raz jeszcze tego, co zostało już pomieszczone w źródle powszechnie obowiązującego prawa, co możliwe jest tylko w granicach wyraźnie przewidzianego upoważnienia ustawowego, lecz także modyfikowanie przepisu ustawowego przez akt niższego rzędu (por. w szczególności wyrok NSA z dnia 14 października 1999 r., II SA/Wr 1179/98, OSS 2000/1/17; wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 lutego 2003 r., sygn. akt I SA/Lu 882/02). Taka uchwała będzie zawsze, jako istotnie naruszająca prawo, nieważna.

Powyższa argumentacja uzasadnia także zakwestionowanie § 10 Programu, regulującego sposób ogłaszania wyników konkursu. W przepisie tym Rada Gminy postanowiła, że "informacje o złożonych ofertach oraz o ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o udzieleniu lub odmowie udzielenia dotacji na realizację zadań, będą podawane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Żyrzyn.".

Przepis art. 15 ust. 2j ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazuje, że wyniki otwartego konkursu ofert ogłasza się niezwłocznie po wyborze oferty w sposób określony w art. 13 ust. 3. Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert zawiera w szczególności: 1) nazwę oferenta; 2) nazwę zadania publicznego; 3) wysokość przyznanych środków publicznych (art. 15 ust. 2h ustawy). Rada Gminy nie posiada uprawnienia do powielania czy modyfikowania przedmiotowych przepisów ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzenie nieważności uchwały Nr VII/49/2015 we wskazanym zakresie, jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, złożona za moim pośrednictwem, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

w/z WOJEWODY LUBELSKIEGO
Marian Starownik
WICEWOJEWODA

Otrzymują:

1) Wójt Gminy Żyrzyn

2) Przewodniczący Rady Gminy Żyrzyn

.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00