Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2015 poz. 4773

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.557.2015 Wojewody Lubelskiego

z dnia 3 grudnia 2015r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr XIV/65/2015 Rady Gminy Serniki z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie uchwalenia regulaminu określającego szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli, w części obejmującej § 1 ust. 4 oraz § 3 ust. 1 w brzmieniu: "lub na wspólny wniosek nauczycieli będących współmałżonkami" Regulaminu, stanowiącego załącznik do uchwały

Na podstawie art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515)

stwierdzam nieważność

uchwały Nr XIV/65/2015 Rady Gminy Serniki z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie uchwalenia regulaminu określającego szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli, w części obejmującej § 1 ust. 4 oraz § 3 ust. 1 w brzmieniu: "lub na wspólny wniosek nauczycieli będących współmałżonkami" Regulaminu, stanowiącego załącznik do uchwały.

Uzasadnienie

Uchwała Nr XIV/65/2015 Rady Gminy Serniki została doręczona organowi nadzoru w dniu 18 listopada 2015 r.

Przedmiotową uchwałę Rada Gminy Serniki podjęła na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191, ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego określa w trybie, o którym mowa w art. 30 ust. 6, wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 3.

W § 1 ust. 4 Regulaminu Rada Gminy postanowiła, że "Nauczycielowi i jego współmałżonkowi zamieszkującemu z nim stale, będącemu także nauczycielem, przysługuje tylko jeden dodatek w wysokości określonej w ust. 1. Małżonkowie wspólnie określają pracodawcę, który będzie im wypłacał ten dodatek."

W ocenie organu nadzoru powyższa regulacja pozostaje w sprzeczności z postanowieniami art. 54 ust. 1 i 3 Karty Nauczyciela.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 54 ust. 1 nauczyciel zatrudniony na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5.000 mieszkańców ma prawo do lokalu mieszkalnego na terenie gminy, w której położona jest szkoła. Nauczycielowi, o którym mowa w ust. 1, posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, przysługuje nauczycielski dodatek mieszkaniowy, którego wysokość uzależniona jest od stanu rodzinnego nauczyciela. Wysokość dodatku może być także zróżnicowana w zależności od miejscowości, w której nauczyciel jest zatrudniony (art. 54 ust. 3).

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy wynika, że przyznanie nauczycielskiego dodatku jest obowiązkowe, jeśli nauczyciel spełnia ustawowe warunki. Wysokość tego dodatku uzależniona jest od kryteriów określonych w art. 54 ust. 3, przy czym określa ją - wraz ze szczegółowymi zasadami przyznawania i wypłacania dodatku - organ prowadzący szkołę.

Przywołane powyżej przepisy ustawowe stanowią, iż wysokość omawianego dodatku może być uzależniona od stanu rodzinnego nauczyciela, nie wprowadzają natomiast możliwości pozbawienia nauczyciela spełniającego kryteria do jego otrzymania obligatoryjnego składnika jego wynagrodzenia, jakim jest nauczycielski dodatek mieszkaniowy.

Ustawodawca jednoznacznie określił w art. 54 ustawy Karta Nauczyciela krąg nauczycieli uprawnionych do otrzymania tego składnika wynagrodzenia, upoważniając organ prowadzący jedynie do ustalenia wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania . Upoważnienie to nie obejmuje zatem prawa do wyłączenia określonych kategorii nauczycieli spośród podmiotów uprawnionych do tego dodatku w świetle zapisów ustawy, co uczyniła Rada Gminy w kwestionowanym zapisie regulaminu. W konsekwencji uznać należy, iż został on wprowadzony bez podstawy prawnej, co rodzi konieczność wyeliminowania go z obrotu prawnego.

Jak wskazuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lutego 2003 r. (sygn. akt I SA/Lu 882/02), rada gminy obowiązana jest przestrzegać zakresu upoważnienia udzielonego jej przez ustawę w zakresie tworzenia aktów prawa miejscowego, a w tych działaniach nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawą.

Wadliwość § 1 ust. 4 regulaminu uzasadnia również zakwestionowanie regulacji, których przedmiotem jest tryb wypłacania dodatku dla współmałżonków będących nauczycielami, tj. § 3 ust. 1 regulaminu w brzmieniu:"lub na wspólny wniosek nauczycieli będących współmałżonkami.".

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzenie nieważności uchwały Nr XIV/65/2015 we wskazanym zakresie, jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, złożona za moim pośrednictwem, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

w/z WOJEWODY LUBELSKIEGO

Marian Starownik
WICEWOJEWODA

Otrzymują:

1) Wójt Gminy Serniki

2) Przewodniczący Rady Gminy Serniki

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00