Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2015 poz. 4770

Uchwała nr XI/70/2015 Rady Miejskiej w Krasnobrodzie

z dnia 24 listopada 2015r.

w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Krasnobród z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015r. , poz. 1515) i art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U z 2014r. , poz. 1118 z późn. zm.) - Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się program współpracy Gminy Krasnobród z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016, określony w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Krasnobrodu.

§ 3.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Roland Wyrostkiewicz


Załącznik do Uchwały Nr XI/70/2015
Rady Miejskiej w Krasnobrodzie
z dnia 24 listopada 2015 r.

Program współpracy Gminy Krasnobród z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016

§ 1.

I. Wprowadzenie. Samorząd Gminy Krasnobród dąży w swych działaniach do równomiernego rozwoju gminy oraz poprawy warunków życia jego mieszkańców. Niniejszy program stanowi wzajemny obszar partnerski dla wszystkich organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, wyrażających wolę współpracy w działaniach na rzecz Gminy Krasnobród i jej mieszkańców.

§ 2.

II. Podstawa prawna. Program został opracowany w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j Dz. U. z 2014 r., poz. 1118 z późn. zm.).

§ 3.

III. Cele programu. Głównym celem programu jest włączenie podmiotów programu na zasadzie partnerstwa do działalności społecznie użytecznej na rzecz gminy i jej mieszkańców. Cele szczegółowe:

1. Poprawa warunków życia mieszkańców gminy poprzez zaspokojenie potrzeb społecznych,

2. Odciążenie sektora publicznego w realizacji niektórych zadań,

3. Poszerzenie działań gminy w zakresie nie objętym przez jej struktury,

4. Bardziej efektywne zarządzanie finansami samorządu.

§ 4.

IV. Zasady współpracy. Program opiera się na sześciu podstawowych zasadach współpracy:

1. Zasada pomocniczości - samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym, w niezbędnym zakresie, uzasadnionym potrzebami wspólnoty samorządowej , a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy.

2. Zasada suwerenności stron- władze samorządowe i organizacje nie narzucają sobie nawzajem zadań, szanując swoją autonomię, mogą natomiast zgłaszać wzajemne propozycje i deklaracje.

3. Zasada partnerstwa - współpraca pomiędzy władzami samorządowymi, a organizacjami pozarządowymi oparta jest na ogólnych korzyściach, woli i chęci wzajemnych działań, współdziałaniu na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów.

4. Zasada efektywności - samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym w celu prowadzenia nowatorskich i bardziej efektywnych działań, również w zakresie nie obejmowanym przez struktury gminne, wspólnie dążą do osiągnięcia możliwie największych efektów z realizacji zadań publicznych.

5. Zasada uczciwej konkurencji - zarówno władze samorządowej, jak i organizacje, w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra wzajemnych działań.

6. Zasada jawności - procedury postępowania przy realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe, sposób udzielania oraz wykonania zadania są jawne. Dotyczy to w szczególności udostępniania organizacjom przez gminę informacji o celach , kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie gminy na współpracę z organizacjami pozarządowymi. Zasada obliguje również organizacje do udostępniania gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej, sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej.

§ 5.

V. Podmiotami programu współpracy są:

1. Ze strony Gminy Krasnobród, program realizuje:

1) Rada Miejska i jej komisje - w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy,

2) Burmistrz Krasnobrodu - w zakresie realizacji założeń powyższej polityki, przyznawania dotacji celowych i innych formach pomocy,

3) Referaty Urzędu Miejskiego - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi,

4) wyznaczony pracownik urzędu - w zakresie utrzymywania bieżących kontaktów pomiędzy samorządem a sektorem pozarządowym, opiniowania wniosków pochodzących od organizacji pozarządowych, dostarczaniu informacji organizacjom o innych, niż samorządowe, źródłach finansowania.

§ 6.

VI. Zakres przedmiotowy współpracy:

1. Program obejmuje sferę zadań publicznych, które należą do zadań własnych gminy i są określone w art. 4 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

2. W 2016 roku Gmina Krasnobród będzie wspierać lub powierzać podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację zadań publicznych w następujących sferach:

1) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturalnej,

2) ochrony i promocji zdrowia,

3) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,

4) nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

5) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

6) upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,

7) ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

8) organizacji i promocji wolontariatu,

9) ratownictwa i ochrony ludności,

10) turystyki i krajonzawstwa.

§ 7.

VII. Formy współpracy obejmują: Współpraca Gminy Krasnobród z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wskazanymi w art. 3 ust.3 ustawy o dzialalności pożytku publicznego i o wolontariacie będzie prowadzona poprzez:

1. Standardy współpracy finansowej:

1) Zlecanie podmiotom realizację zadań publicznych gminy na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w formie powierzenia lub wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji.

2. Standardy współpracy pozafinansowej:

1) Wzajemne informowanie o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków. Informacje przekazywane będą ustnie na organizowanych przez podmioty programu współpracy spotkaniach, naradach, szkoleniach, w razie potrzeby także w formie opracowań pisemnych.

2) Konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji w szczególności poprzez przyjmowanie pisemnych opinii organizacji pozarządowych do projektów uchwał na etapie ich tworzenia oraz udzielanie odpowiedzi na wnioski i propozycje zmian w tych uchwałach.

3) Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przedstawicieli samorządu gminy. W zakresie tej formy współpracy mogą być powoływane zespoły do realizacji określonych zadań.

4) Informowanie i udzielanie pomocy organizacjom pozarządowym i innym podmiotom w zakresie możliwości pozyskiwania środków finansowych z różnego rodzaju źródeł.

5) Pomoc w organizacji spotkań i szkoleń dla organizacji pozarządowych w zakresie bezpłatnego użyczenia gminnych lokali.

6) Sprawowanie patronatu Gminy Krasnobród nad konkursami, fundowanie nagród, pomoc w organizacji konkursów, udział w pracach komisji konkursowych.

7) Współorganizowanie szkoleń dla liderów i członków organizacji pozarządowych.

§ 8.

VIII. Okres realizacji programu. Program współpracy Gminy Krasnobród z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi dzialalność pożytku publicznego na rok 2016 obowiązuje od dnia 01.01.2016r. do 31.12.2016r.

§ 9.

IX. Finansowanie programu. Program będzie finansowany ze środków własnych gminy. Wysokość środków przewidzianych na realizację zadań programowch określona w uchwale budżetowej Gminy na rok 2016 wynosi 124 000 zł z przeznaczeniem na : - upowszechnianie kultury fizycznej i sportu - 79 000 zł, - nauki, edukacji, oświaty i wychowania - 45 000 zł. Priorytetowe zadanie to upowszechnaie kultury fizycznej i sportu, nauka, edukacja, oświata i wychowanie oraz działalaność na rzecz osób niepełnosprawnych.

§ 10.

X. Sposób realizacji zadań publicznych oraz ich kontrola.

1. Udział organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na terenie Gminy Krasnobród lub dla jej mieszkańców, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.

2. Zlecanie realizacji zadania publicznego następuje w trybie określonym w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.

3. Zlecanie realizacji zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie, o której mowa w ust. 2, może mieć formy:

1) powierzenia wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację,

2) wspieranie takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.

4. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań z pominięciem otwartego konkursu ofert odbywa się na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

5. Organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych.

6. Powierzenie realizacji zadania publicznego może nastąpić poprzez zakup usług zgodnie z art. 11 ust 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

7. Organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie realizują zadania pożytku publicznego w zakresie i na zasadach określonych w umowie odpowiednio o powierzenie zadania lub o wsparcie zadania.

8. Wzory dokumentów związanych z realizacją zadań publicznych określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru oferty realizacji i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. Stanowią załącznik do ogłaszanego konkursu i będą dostępne na stronie www.krasnobrod.bip.pl

§ 11.

XI. Informacja o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji. Program współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie pożytku publicznego na 2016 rok utworzony został na bazie projektu, który był konsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy funkcjonującymi na terenie gminy. Projekt programu współpracy został zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Krasnobrodzie, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz przedłożony do zaopiniowania Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Krasnobrodzie.

§ 12.

XII. Ocena realizacji programu.

1. Sprawozdanie z realizacji programu za 2016r. zostanie opublikowane na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Krasnobrodzie, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz przedstawione przez Burmistrza Krasnobrodu Radzie Miejskiej w Krasnobrodzie w terminie do 30 kwietnia 2017r.

2. Realizacja programu współpracy jest poddana ewaluacji, rozumianej jako planowane działanie mające na celu ocenę realizacji wykonania programu.

3. Mierniki efektywności programu oparte są na informacjach dotyczących jego realizacji w ciągu ostatniego roku:

1) liczbie konkursów,

2) liczbie ofert złożonych w otwartych konkursach ofert,

3) liczbie umów zawartych na realizację zadania publicznego,

4) liczbie umów, które nie zostały zrealizowane (rozwiązane, zerwane lub unieważnione),

5) ilości zadań, których realizację zlecono organizacjom pozarządowym w oparciu o środki budżetowe,

6) liczbie beneficjentów realizowanych zadań,

7) liczbie wspólnie realizowanych zadań,

8) wysokość środków finansowych przeznaczonych przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty na realizację zadań publicznych,

9) wysokość budżetowych środków finansowych przeznaczonych na realizację programu,

10) wysokość środków finansowych przekazanych w innym trybie ustawowym dla organizacji pozarządowych - kwota niemajątkowych wydatków budżetowych,

11) liczbie wniosków na realizację zadania publicznego w trybie art. 19a,

12) liczbie umów na realizację zadania publicznego w trybie art. 19a

4. Na podstawie sprawozdania, oceny ewaluacyjnej programu i po zebraniu uwag o jego realizacji, przygotowywany jest kolejny roczny program współpracy.

§ 13.

XIII. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

1. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływana jest zarządzeniem Burmistrza, niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert.

2. Komisja konkursowa działa w oparciu o właściwe ustawy oraz zasady: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

3. Opiniuje oferty w trybie konkursowym, dokonując ich oceny i kwalifikacji.

4. Rozstrzygnięcie konkursu ofert następuje nie później niż w terminie 30 dni od ostatniego dnia składania ofert.

5. Członkowie Komisji oceniają oferty indywidualnie w oparciu o w/w kryteria wpisując oceny w arkusz ocen, który zawiera: nazwę organizacji zgłaszającej ofertę, nazwę zadania, termin realizacji oraz informację o kosztach ogólnych i wysokość wnioskowanej dotacji. Końcowa ocena (punktacja) zadania stanowi średnią uzyskanych punktów od wszystkich członków Komisji Konkursowej. Arkusze oceny podpisują wszyscy członkowie Komisji.

6. Łączna suma przyznanych dotacji nie może przekroczyć kwoty przeznaczonej ma realizację zadań ogłoszonej w konkursie.

7. Z posiedzeń komisji sporządza się protokoły zawierające uzasadnione oceny poszczególnych ofert.

§ 14.

XIV. Postanowienia końcowe.

O środki w ramach współpracy mogą ubiegać się wyłącznie organizacje prowadzące dzialalność dla mieszkańców gminy Krasnobród, które zaspokajają ich potrzeby. Podstawowym kryterium decydującym o udzieleniu przez gminę wsparcia dla organizacji jest działalność na rzecz gminy Krasnobród i jej mieszkańców.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00