Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego rok 2014 poz. 4694

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.478.2014 Wojewody Lubelskiego

z dnia 19 grudnia 2014r.

stwierdzające nieważność uchwały Nr XLIV/243/2014 Rady Gminy Gorzków z dnia 23 września 2014 r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, w części obejmującej jej § 2 oraz § 3 w brzmieniu: „,o których mowa w § 2”

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.)

stwierdzam nieważność

uchwały Nr XLIV/243/2014 Rady Gminy Gorzków z dnia 23 września 2014 r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, w części obejmującej jej § 2 oraz § 3 w brzmieniu: ",o których mowa w § 2".

Uzasadnienie

Uchwała Nr XLIV/243/2014 Rady Gminy Gorzków została doręczona organowi nadzoru w dniu 2 grudnia 2014 r.

Przedmiotowa uchwała podjęta została na podstawie art. 19c ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej.

Zdaniem organu nadzoru uchwała Nr XLIV/243/2014 Rady Gminy Gorzków podjęta została z istotnym naruszeniem art. 19b i art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W § 2 ust. 1 uchwały Rada Gminy określiła elementy, jakie powinien zawierać wniosek o realizację inicjatywy lokalnej.

Natomiast w § 2 ust. 2 uchwały Rada Gminy przyjęła, iż "Do wniosku należy dołączyć (jeśli są): kosztorys inwestorski, projekty budowlane, decyzję o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie realizacji zadania".

W ocenie organu nadzoru wprowadzenie powyższych regulacji nastąpiło bez podstawy prawnej, z przekroczeniem ustawowego upoważnienia wynikającego z art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przepis art. 19b ust. 1 ustawy stanowi, że w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego bezpośrednio, bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy mogą złożyć wniosek o realizację zadania publicznego do jednostki samorządu terytorialnego, na której terenie mają miejsce zamieszkania lub siedzibę. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, stanowi wniosek w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 19b ust. 2).

Mając na uwadze zakres delegacji art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie należy podkreślić, iż rada gminy nie jest uprawniona do stanowienia o treści wniosku.

Nie sposób bowiem uznać, aby w ramach kompetencji do określenia trybu, w jakim następuje ocena wniosku, możliwe było uzupełnienie przepisów ustawowych o wymagania, dotyczące treści samego wniosku, w szczególności w sytuacji, gdy ustawodawca wyraźnie odsyła w tym zakresie do regulacji ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.).

Ustawodawca w przepisie art. 19b ust. 2 ustawy przesądził bowiem, że wniosek o realizację zadania publicznego jest wnioskiem w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to, że do wniosku będą miały zastosowanie przepisy art. 241 i następne K.p.a.

Przepisy regulujące procedurę administracyjną nie zawierają natomiast żadnych szczególnych wymagań dotyczących składników wniosku. Wniosek należy więc traktować niezwykle szeroko. Oznacza to, że rada gminy nie ma prawa doprecyzowywać elementów wniosku. Zakres upoważnienia zawartego przez ustawodawcę w art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczy jedynie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosku. Stąd też nie można z niego wywodzić możliwości określania części składowych wniosku i jego załączników, tak jak w przypadku § 2 uchwały.

Jeżeli K.p.a. nie wprowadza żadnych wymogów odnośnie wniosku, to również Rada Gminy Gorzków nie dysponuje uprawnieniem do ograniczania możliwości wystąpienia z wnioskiem o realizację zadania w ramach inicjatywy lokalnej poprzez wprowadzenie wymogu skorzystania z wniosku zawierającego wskazane przez Radę Gminy elementy.

W zakresie elementów wniosku o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 15 grudnia 2011 r., sygn. akt. III SA/Wr 570/11. Sąd uznał, iż skoro według art. 19b ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wniosek, o którym mowa w ust. 1, stanowi wniosek w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, to do tego wniosku stosuje się przepisy K.p.a. Nie ma zatem podstaw do podejmowania szczegółowej regulacji w tym zakresie przez radę gminy. Taka regulacja wydana bez podstawy prawnej narusza w sposób istotny prawo. Rada gminy nie posiada kompetencji do ustalenia w uchwale podejmowanej na podstawie art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie elementów składowych wniosku o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.

Powyższa argumentacja uzasadnia również wyeliminowanie § 3 uchwały w brzmieniu: ",o których mowa w § 2".

Akty prawa miejscowego stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego powinny regulować kwestie wynikające z delegacji ustawowej w taki sposób, by przyjęte na podstawie niej normy uzupełniały, wydane przez inne podmioty, przepisy powszechnie obowiązujące kształtujące prawa i obowiązki ich adresatów.

Ustawodawca, formułując określoną delegację do wydania aktu wykonawczego, przekazuje upoważnienie do uregulowania wyłącznie kwestii nieobjętych dotąd żadną normą. Rada gminy wykonująca kompetencję prawodawczą zawartą w upoważnieniu ustawowym jest obowiązana działać ściśle w granicach tego upoważnienia. Nie jest upoważniona ani do regulowania tego, co zostało już ustawowo uregulowane, ani do wychodzenia poza zakres upoważnienia ustawowego.

W tym stanie rzeczy, stwierdzenie nieważności uchwały Nr XLIV/243/2014 we wskazanej części jest uzasadnione.

Na niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, złożona za moim pośrednictwem, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

WOJEWODA LUBELSKI


Wojciech Wilk

Otrzymują:

1) Przewodniczący Rady Gminy Gorzków

2) Wójt Gminy Gorzków

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00